Διάλογος και εκπαίδευση

Ο διάλογος στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

Ο διάλογος στις μέρες μας είναι πολύ χρήσιμος ειδικά στο χώρο του σχολείου, διότι μόνο έτσι τα παιδιά θα μπορούν να επικοινωνήσουν θεμελιώνοντας ένα καλύτερο μέλλον.Ας μην ξεχνάμε ότι οι νέοι σήμερα  πλέον δεν επικοινωνούν με τους άλλους από κοντά αλλά συνήθως με τη χρήση  ηλεκτρονικών μέσων.

Είναι χρήσιμο το σύγχρονο σχολείο να εντάσσει τον διάλογο στη μαθησιακή διαδικασία. Ο διάλογος βοηθάει τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά διάφορες έννοιες. Επίσης , μέσω αυτού είναι σε θέση να ανταλλάσσουν απόψεις με τους συμμαθητές τους αλλά και με τους εκπαιδευτικούς. Μπορούν,εξάλλου,  να θέσουν και προβληματισμούς, ώστε να κατακτήσουν τις γνώσεις σταδιακά. Παράλληλα, ο διάλογος θεμελιώνει ένα δημοκρατικό κλίμα μέσα στην τάξη. Αναπτύσσεται φιλική σχέση μεταξύ μαθητώνκαι  εκπαιδευτικών,  καλλιεργείται ο  αλληλοσεβασμός μεταξύ των ανθρώπων.Αν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς  δεν μάθουν στα παιδιά πώς να μιλούν σεβόμενοι τους άλλους, θα διαιωνίζονται τα  προβλήματα  επικοινωνίας που όλοι διαπιστώνουμε σήμερα.

Γι’  αυτό οι εκπαιδευτικοί και τα προγράμματα σπουδών οφείλουν να συμπεριλάβουν τον διάλογο ως παιδαγωγικό μέσο.Πρέπει να δώσουν ένα κίνητρο στα παιδιά, ώστε να μιλούν με τους συνομηλίκους τους χωρίς να ντρέπονται ή χωρίς να υπάρχει φόβος πως οι άλλοι θα τους κρίνουν για τις απόψεις που θα εκφράσουν. Αν το σχολείο βοηθήσει αρκετά τα παιδιά που χρειάζονται βοήθεια ,  πιστεύω πως πολλά άτομα θα είναι έτοιμα  να αντεπεξέλθουνμελλοντικά στα επαγγέλματα που θα επιλέξουν αλλά και στις δυσκολίες που πιθανότητα θα αντιμετωπίσουν, αποκτώντας αυτοπεποίθηση.Έτσι, θα είναι ευγνώμονες στο σχολείο για τις γνώσεις και τις δεξιότητες  που θα έχουν αποκομίσει.

Συμπερασματικά, ο διάλογος χρειάζεται στην ζωή μας,για να επικοινωνήσουμε με τους συνανθρώπους μας αλλά και για να προοδεύσουμε ως κοινωνία. Γι’ αυτό το σχολείο οφείλει να μας βοηθά να τον αναπτύξουμε με κάθε πρόσφορο τρόπο.

 

Κωνσταντίνα Ατζαμή Α1

 

Ο  δημοκρατικός διάλογος στα σχολεία

 

Είναι γεγονός πως ο διάλογος είναι από τους πιο αποτελεσματικούς και συνηθισμένους τρόπους  επικοινωνίας, καθώς προσφέρει στο άτομο ποικίλες δυνατότητες που μπορεί να εκμεταλλευτεί,  για να φτάσει στην αντικειμενική αλήθεια. Καθώς είναι ευρύτατα εδραιωμένη η άποψη πως ο διάλογος μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η εκπαίδευση προσπαθεί να τον εντάξει ως παιδαγωγικό μέσο στα ελληνικά σχολεία.

Ο διάλογος είναι αναγκαίος στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς επιδρά σημαντικά στην ομαλή κοινωνικοποίηση του μαθητή. Οι καθηγητές τείνουν να ενθαρρύνουν τους νέους να τον χρησιμοποιούν , ώστε να λύνουν τις διαφορές τους και να εκφράζουν τη γνώμη τους. Μέσα από δημοκρατικές συζητήσεις αναπτύσσεται η λεπτομερής εξέταση διαφόρων ζητημάτων, καθώς διδάσκοντες και διδασκόμενοι αναπτύσσουν και ενισχύουν γόνιμους προβληματισμούς αναφορικά με το κοινωνικό τους περιβάλλον και μαθαίνουν καινούριες πληροφορίες και τρόπους σκέψης μέσα από τις απόψεις των συνομιλητών τους. Συνάγεται , λοιπόν, το συμπέρασμα πως ηκαλλιέργεια του γόνιμου διαλόγου είναι απαραίτητη στα σχολεία, αφού ενθαρρύνει τους μαθητές να τον χρησιμοποιήσουν και στην εξωσχολική τους ζωή.

Επιπλέον, μέσω αυτού εξασκούνται οι νοητικές λειτουργίες του, όπως η αντίληψη και η στοχαστική διάθεση, ενώ ταυτόχρονα προωθεί στους μαθητές βασικές δημοκρατικές αρχές που θα τους ακολουθούν σε ολόκληρη τη ζωή τους. Οι νέοι μαθαίνουν να εκφράζονται ελεύθερα χωρίς περιορισμούς στη σκέψη και η εξωτερίκευση των συναισθημάτων τους, τους επιτρέπει να αποφορτιστούν από την εσωτερική τους ένταση. Τέλος, εμπλουτίζουν τους προβληματισμούς τους, ανακαλύπτουν μόνοι τους τη γνώση και διευρύνουν τους γνωστικούς και πνευματικούς τους ορίζοντες.

Συμπερασματικά, η καλλιέργεια του ποιοτικού διαλόγου στα ελληνικά σχολεία είναι απολύτως απαραίτητη, αφού βοηθά τους μαθητές σε πολλούς τομείς της ενήλικης ζωή τους.

 

Δημητροπούλου Βίλλυ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *