ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΆΞΟΝΑΣ : ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ/Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά / “Μεσόγειος, η θάλασσα που ενώνει πολιτισμούς.
Εργαστήριο 1 : Ετοιμάζοντας το ταξίδι μας στις χώρες της Μεσογείου!
Τι γνωρίζουμε για τις χώρες της Μεσογείου και τα μνημεία της…
Με τα παιδιά ακούμε ήχους που έχουν σχέση με τη θάλασσα και δημιουργήσαμε το δικό μας ηχητικό θαλάσσιο περιβάλλον, αναπαριστάνοντάς το και με την ανάλογη κίνηση. Κατόπιν συζητήσαμε τα ονόματα θαλασσών ή ωκεανών που γνωρίζουμε και τα αναζητήσαμε στο χάρτη.
Σε ομάδες ως θαλασσοπόροι της Μεσογείου, δημιουργήσαμε με απλά υλικά στον χώρο η κάθε ομάδα το καράβι τους.
Στη συνέχεια κάθε μία ομάδα ταξίδεψε με τη φαντασία με το καράβι τους, και μας είπε τι σπουδαίο συνάντησαν εκεί που πήγαν και θα ήθελαν να το γνωρίσουν από κοντά.
Με την αξιοποίηση ενός χάρτη ψηφιακού εντοπίσαμε τη Μεσόγειο θάλασσα. Εντοπίσαμε τις χώρες που βρίσκονται γύρω από αυτήν, εκφράσαμε τις προυπάρχουσες γνώσεις μας γύρω από αυτές και τα μνημεία τους και αποτυπώσαμε τις γνώσεις μας σε ένα νοητικό χάρτη.
Εργαστήριο 2 : Πολιτισμοί στη… βαλίτσα
Σε ένα φανταστικό ταξίδι θαλάσσιας εξερεύνησης, ακολουθώντας διαδρομές μέσα στο χώρο τα παιδιά ανακαλύπτουν μία βαλίτσα, η οποία εμπεριέχει φωτογραφίες από διαφορετικά μνημεία χωρών της Μεσογείου.
Τα παιδιά εκφράζουν τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους, συνμπληρώνοντας το νοητικό χάρτη που ήδη έχουμε δημιουργήσει. Τα παιδιά, σε ομάδες, επιλέγουν ένα μνημείο, το παρατηρούν και το περιγράφουν, ζωγραφίζουν και καταγράφουν τις σκέψεις τους. Κάθε ομάδα παρουσιάζει αυτά που συζήτησε και κατέγραψε στην ολομέλεια.
Ερευνώντας την ιστορία των μνημείων
Τα παιδιά σε ομάδες παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας για το μνημείο που επέλεξαν και κάνουν εικονικές διαδικτυακές περιηγήσεις μέσα από βίντεο ή άλλο ψηφιακό και έντυπο υλικό. Απαντούν σε ερωτήσεις που τους θέτουν οι συμμαθητές/τριες τους.
Ταξίδι στην Ελλάδα
Παίξαμε παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά στην αρχαία ελλάδα…
Με τα παιδιά δημιουργήσαμε κατασκευή για τον Παρθενώνα…
Μάθαμε για το Λευκό Πύργο…
Ταξίδι στην Ιταλία
Μάθαμε για τη ζωή των ανθρώπων στην ιταλία και παίξαμε παιχνίδι “μικροί μακαρονάδες εεν δράση”.
Γνωρίσαμε το μνημείο “Φοντάνα ντι τρέβι” και κάναμε τις δικές μας ευχές στο δικό μας συντριβάνι, ρίχνοντας από ένα κέρμα!
Παίξαμε παιχνίδι …. ένωσε τα κομμάτια της πίτσας …
Δημιουργήσαμε κατασκευή με μνημεία της ιταλίας…
Ταξίδι στην Ισπανία
Δημιουργήσαμε βεντάλιες και χορέψαμε σε ισπανικούς ρυθμούς…
Ταξίδι στη Γαλλία
Τα παιδιά έφτιαξαν μόνα τους τον πύργο του Άιφελ, χρησιμοποιώντας τουβλάκια…
Παίξαμε παιχνίδι “ένωσε τα κομμάτια του πάζλ”.
Παίξαμε παιχνίδι μαθηματικών με κρουασάν…
Δημιουργήσαμε το δικό μας λαβύρινθο και ταξιδέψαμε μέσα σε αυτόν με ήρωες της ντισνειλαντ
Επισκεφτήκαμε διαδικτυακά το Μουσείο του Λούβρου και γνωρίσαμε τα έργα του. Δημιουργήσαμε το δικό μας πίνακα ζωγραφικής με τη Μόνα Λίζα.
Ταξίδι στην Αίγυπτο
Ερευνώντας για τους ανθρώπους που δημιούργησαν τα μνημεία
Τα παιδιά μέσα από ψηδιακό αλλά και έντυπο υλικό μαθαίνουν για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων της εποχής το μνημείων. Ζωγραφίζουν αυτά που έμαθαν. Σε ομάδες αναπαριστούν στιγμές από τη ζωή των ανθρώπων της κάθε εποχής και τόπου . Στη συνέχεια, αναπτύσσεται συζήτηση και τα παιδιά εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές στη ζωή των ανθρώπων των ιστορικών εποχών κάθε μνημείου με την καθημερινή ζωή του σήμερα.
Ξενάγηση στο σήμερα μέσα από το χθες
Τα παιδιά στην ολομέλεια, συζητούν για τα υλικά που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να δημιουργήσουν μια μικρογραφία του μνημείου τους. Κάθε ομάδα δημιουργεί τη δική της μικρογραφία, η οποία αντιστοιχεί στο μνημείο που επέλεξε και μελετά. Όταν ολοκληρώσουν τα έργα τους, παρουσιάζουν τα μνημεία τους στην ολομέλεια ως αρχαιολόγοι ή ξεναγοί.
Μια φωνή για όλα τα μνημεία
Τα παιδιά εκφράζουν τις απόψεις τους για τους πιθανούς κινδύνους που απειλούν τη διατήρηση των μνημείων στο χρόνο. Συζητούν τους λόγους για τους οποίους είναι σπουδαίο ένα μνημείο. Ζωγραφίζουν ένα από τα μνημεία που γνώρισαν ή κάποιο που είναι στον τόπο τους και έναν πιθανό κίνδυνο που θα μπορούσε να το απειλεί. Στην ολομέλεια παρουσιάζουν αυτό που ζωγράφισαν και αναπτύσσεται συζήτηση.
Τα παιδιά παρακολουθούν σχετικά βίντεο, εικόνες ή έντυπο υλικό, για τους πιθανούς κινδύνους που απειλούν τα μνημεία και τους ομαδοποιούν. Σε ομάδες, σκέφτονται και δημιουργούν μηνύματα και τρόπους ευαισθητοποίησης των ανθρώπων σε σχέση με τη σπουδαιότητα και την προστασία των μνημείων και αποφασίζουν με ποιο τρόπο θα κοινοποιήσουν τα μηνύματά τους.
Η Μεσόγειος τώρα με άλλη ματιά – Ένας χάρτης διαφορετικός
Τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλο χαρτογράφων και δουλεύουν ομαδικά για τη δημιουργία ενός δικού τους χάρτη με τη θάλασσα και τις χώρες της Μεσογείου. Επάνω τοποθετούν τις μικρογραφίες των μνημείων που κατασκεύασαν σε προηγούμενη δραστηριότητα. Φωτογραφίζουν το χάρτη τους και του δίνουν έναν τίτλο.
Με βάση τη ρουτίνα σκέψης «Τότε νόμιζα, τώρα ξέρω», τα παιδιά συγκρίνουν τον πίνακα που είχαν δημιουργήσει στο Εργαστήριο 2, με τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις
Στη συνέχεια συμπληρώνουν ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης.