ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: «Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία»
1ο Εργαστήριο : Ας γνωριστούμε παίζοντας
Με τη συνοδεία μουσικής περπατάμε με διάφορους τρόπους : στις μύτες, στις φτέρνες, στο ένα πόδι, επιτόπια πηδηματάκια, τροχάδην, σα να κουβαλάμε τσουβάλι, σαν να μας φυσάει αέρας, δίνουμε το χέρι.
Στη συνέχεια σε φύλλο εργασίας αποτυπώνουμε εικαστικά ποια παιδιά συναντήσαμε κατά τις διαδρομές μας και παρουσιάζουμε την εργασία μας στην ολομέλεια.
Το μπουκέτο…
Δημιουργούμε το μπουκέτο της φιλίας…
σε λουλούδι ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας παιχνίδι και γράφουμε το όνομα μας. Στη μέση τοποθετούμε τη φωτογραφία μας.
2ο Εργαστήριο :Όλοι έχουμε θέση σε αυτή την τάξη του νηπιαγωγείου
Μία νέα φίλη, η Δώρα, μας επισκέπτεται στην τάξη και μας αφηγείται την ιστορία της.
Συζητάμε για τα συναισθήματα της και προσπαθούμε να βρούμε λύσεις στο πρόβλημα της. Αναρωτιόμαστε και μεις και προσπαθούμε να σκεφτούμε καταστάσεις που νιώσαμε διαφορετικοί, μόνοι και πως τις αντιμετωπίσαμε.
3ο Εργαστήριο : Εσύ και γω μαζί
Διαβάζουμε την ιστορία : Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια.
Τα παιδιά δίνουν τη δική τους συνέχεια στην ιστορία και την αποτυπώνουν εικαστικά σε φύλλο εργασίας και την παρουσιάζουν στην ομάδα.
Έπετα διαβάζουμε τη συνέχεια της ιστορίας. Συζητάμε για το πώς ένιωθε η αγελαδίτσα στις διάφορες φάσεις της ιστορίας μας.
Γνωρίζουμε φατσούλες με συναισθήματα και παίζουμε παιχνίδι ερωτήσεων : “πως ένιωθε η Σοφία, η αγελαδίτσα”. Δημιουργούμε το θερμόμετρο των συναισθημάτων της τάξης μας και ζωγραφίζουμε κάτι που μας κάνει χαρούμενους και κάτι που μας θυμώνει. Παρουσιάζουμε την εργασία μας στους φίλους μας. Εστιάζουμε σε αυτό που μας θυμώνει και προτείνουμε λύσεις για τους φίλους μας. Παίζουμε παντομίμα συναισθημάτων χρησιμοποιώντας το θερμόμετρο της τάξης μας.
Δημιουργήσαμε 2 διαφορετικούς πύργους με τουβλάκια, όσα είναι και τα παιδιά της τάξης μας. Σε
κάθε τουβλάκι κολλήσαμε χαρτάκια με το αρχικό γράμμα του ονόματος μας. Τα παιδιά κλήθηκαν να αφαιρέσουν το τουβλάκι με το όνομα τους χωρίς να πέσει ο πύργος.
Εργαστήριο 4ο : Ο Εαυτός μου … η Ταυτότητα μου
Ομαδικό παιχνίδι : Ο κατάσκοπος.
Με τη συνοδεία μουσικής, τα παιδιά περπατούν σαν κατάσκοποι, κρατώντας στα χέρια τους μία εφημερίδα και κρύβοντας το πρόσωπο τους. Μόλις σταματήσει η μουσική παρατηρούμε το περιβάλλον γύρω μας, τι και ποιους εντοπίσαμε, ποια ήταν τα χαρακτηριστικά τους και σε τι διέφεραν από τα δικά μας. Έπειτα στην ολομέλεια συζητάμε για το τι παρατηρήσαμε.
Κατασκευή “Ο εαυτός μου”
Φτιάχνουμε τα χαρακτηριστικά του εαυτού μας, δουλεύοντας πάνω σε φιγούρες που δημιουργήσαμε από εφημερίδες.
Έπειτα τοποθετήσαμε τις φιγούρες μας σε κύκλο και χορέψαμε γύρω από αυτές φτιάχνοντας μία αλυσίδα, “της φιλίας”, παρατηρώντας ομοιότητες και διαφορές μεταξύ μας.
Διαβάσαμε το παραμύθι : ‘’Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας ‘’ και το συζητήσαμε.
Δημιουργήσαμε ομαδική εργασία δουλεύοντας κομμάτια του παζλ, τα οποία ενώσαμε σε χαρτόνι που είχαμε κάνει το περίγραμμα ενός ελέφαντα.
Στα πλαίσια του προγράμματος Φιλαναγνωσίας σε ατομικό φυλλο εργασίας δημιουργήσαμε τον Έλμερ και γράψαμε τη λέξη ΈΛΜΕΡ.
Φτιάξαμε τις δικές μας σχολικές ταυτότητες.
Με τέμπερες δημιουργήσαμε το αποτύπωμα της παλάμης μας.
Παίξαμε Ομαδικό παιχνίδι : ‘’ πες μου κάτι για σένα ‘’.
Εργαστήριο 5ο Εγώ και οι άλλοι … είμαστε όλοι ίσοι αλλά και διαφορετικοί
Με τα παιδιά παρακολουθήσαμε βίντεο : ” Η εχθρόπιτα”, συζητήσαμε γύρω απ’ αυτό και προτείναμε τρόπους για να επιλύουμε τις διαφορές μας με τα άλλα παιδιά. Στη συνέχεια αποτυπώσαμε εικαστικά τις ιδέες μας και τις παρουσιάσαμε στην ολομέλεια.
Δημιουργήσαμε Ομαδική εργασία “Η πίτα της φιλίας” και βρήκαμε εναλλακτικούς τίτλους για την πίτα μας.
Ομαδική εργασία : η κουρτίνα της αγάπης
Τα παιδιά κλήθηκαν να φτιάξουν ατομικά καρδιές με μηνύματα αγάπης για τους φίλους τους, οι οποίες ενώθηκαν για να δημιουργήσουν την κουρτίνα της αγάπης.
Τα παιδιά κλήθηκαν να δημιουργήσουν το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας τους και να το παρουσιάσουν στην ολομέλεια.
Παρατηρήσαμε τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας μέσα στην τάξη μας.
Παίξαμε Παιχνίδι ομαδοποιήσεων, σύμφωνα με τον αριθμό των μελών της κάθε οικογένειας.