Το συγκινησιακό επιτόκιο!

Δεκ 20177

Η φράση “Επωφελήσου από την κάθε μέρα που περνάει σαν να ήταν η τελευταία της ζωής σου”. Εμφανίζεται τουλάχιστον τρεις φορές όταν ανοίγετε ένα περιοδικό λάιφ στάιλ. Φανταστείτε ότι από τώρα παύετε να βουρτσίζετε τα δόντια σας, να λούζεστε, να συγυρίζετε- παρατάτε τη δουλειά σας, δεν πληρώνετε τους λογαριασμούς σας, και σύντομα είστε φτωχός, άρρωστος και ίσως στη φυλακή. Κι όμως, αυτή η φράση κρύβει μια βαθιά επιθυμία, την επιθυμία να απολαμβάνουμε τη στιγμή. Από όλα τα λατινικά γνωμικά που επιβίωσαν, το carpe diem είναι το πιο δημοφιλές: “Απόλαυσε στο έπακρο το σήμερα και μην ασχολείσαι με το αύριο”. Η αμεσότητα είναι πολύτιμη στα μάτια μας. Πολυτιμότερη από όσο θα έπρεπε να είναι από λογική άποψη.

Προτιμάτε να πάρετε 1000 ευρώ σ’έναν χρόνο ή 1.100 ευρώ σ’ έναν χρόνο κι έναν μήνα; Αν είστε όπως η πλειονότητα των ανθρώπων, προτιμάτε να πάρετε 1.100 ευρώ σε δεκατρείς μήνες.Πράγμα λογικό, διότι δε θα βρείτε πουθενά επιτόκιο 10% τον μήνα (δηλαδή 120% τον χρόνο). Το επιτόκιο αυτό σας αποζημιώνει με το παραπάνω για τον κίνδυνο που διατρέχετε περιμένοντας έναν μήνα ακόμα.

Δεύτερη ερώτηση: Προτιμάτε να πάρετε 1.000 ευρώ σήμερα ή 1.100 ευρώ σ’ έναν μήνα; Αν είστε όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, θα διαλέξετε τα 1.000 ευρώ σήμερα. Δεν είναι εκπληκτικό; Διότι και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να κάνετε υπομονή έναν μήνα για να αποκτήσετε 100 ευρώ επιπλέον. Στην πρώτη περίπτωση λέτε: «Αφού μπορώ να περιμένω έναν χρόνο, μπορώ να περιμένω ακόμα έναν μήνα». Αλλά στη δεύτερη περίπτωση δε σκέφτεστε έτσι. Παίρνουμε λοιπόν ανακόλουθες αποφάσεις, ανάλογα με το αν ένα γεγονός είναι περισσότερο ή λιγότερο κοντινό. Οι επιστήμονες βάφτισαν αυτό το φαινόμενο υπερεκτίμηση του παρόντος: το «συγκινησιακό επιτόκιό μας» αυξάνεται όσο πιο άμεσα μπορεί να ικανοποιηθεί η απόφασή μας.

Είναι λίγοι οι οικονομολόγοι που έχουν καταλάβει ότι τα επιτόκιά μας είναι υποκειμενικά και μεταβλητά. Συνήθως τα μοντέλα τους βασίζονται σε σταθερά επιτόκια, γι’ αυτό και είναι άχρηστα.

Η υπερεκτίμηση του παρόντος, η γοητεία του άμεσου, είναι υπόλειμμα του ζωώδους παρελθόντος μας. Τα ζώα δεν είναι έτοιμα να αρνηθούν τη σημερινή ανταμοιβή για να ανταμειφθούν διπλά αύριο. Όπως και αν εκπαιδεύσετε τους ποντικούς, δε θα απαρνηθούν ποτέ το τωρινό κομμάτι τυρί για να πάρουν δύο την επομένη. (Θα μου πείτε τώρα ότι οι σκίουροι θάβουν τα καρύδια και τα φουντούκια τους; Πρόκειται για καθαρά ενστικτώδη συμπεριφορά που δεν έχει σχέση με τον έλεγχο των παρορμήσεων).

Και με τα παιδιά τι συμβαίνει; Στη δεκαετία του Γουόλτερ Μίτσελ έκανε το περίφημο τεστ πάνω στο εξής θέμα; την αναβολή της ανταμοιβής. Υπάρχει ένα βίντεο του «τεστ με τα αμυγδαλωτά» στο YouTube. Παρουσιάζουν ένα αμυγδαλωτό σε παιδιά τεσσάρων ετών και τα υποβάλλουν στην ακόλουθη επιλογή: ή να το φάνε αμέσως ή να φάνε άλλο ένα αν περιμένουν λίγα λεπτά πριν φάνε το πρώτο. Αποτέλεσμα: πολύ λίγα παιδιά μπορούν να περιμένουν. Το ακόμα πιο εκπληκτικό είναι όμως ότι ο ερευνητής ανακάλυψε πως η ικανότητα να αναβάλλουν την ικανοποίηση μιας επιθυμίας ήταν μια αξιόπιστη ένδειξη της μελλοντικής επαγγελματικής επιτυχίας.

Όσο μεγαλώνουμε, καταφέρνουμε να ελέγχουμε περισσότερο τον εαυτό μας και είναι πιο εύκολο να περιμένουμε για να ανταμειφθούμε. Αντί για δώδεκα μήνες, περιμένουμε ευχαρίστως δεκατρείς για να εισπράξουμε 100 ευρώ επιπλέον. Αλλά όταν μπορούμε να ανταμειφθούμε την ίδια μέρα, το κίνητρο της αναμονής πρέπει να είναι πολύ ισχυρό για να είμαστε διατεθειμένοι να περιμένουμε. Τα πολύ υψηλά επιτόκια των χρεών πιστωτικών καρτών και άλλων καταναλωτικών δανείων είναι η καλύτερη απόδειξη.

Συμπέρασμα: Η άμεση ανταμοιβή είναι τρομερά δελεαστική. Άλλα όσο μαθαίνουμε να ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας, τόσο καλύτερα μπορούμε να αποφύγουμε την υπερεκτίμηση του παρόντος. Όσο λιγότερο ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας, παραδείγματος χάρη υπό την επίδραση αλκοόλ, τόσο περισσότερο είμαστε θύματα αυτής της πλάνης. Το carpe diem είναι καλή ιδέα, αλλά όχι πάνω από μια φορά την εβδομάδα. Το να επωφελείσαι από την κάθε μέρα που περνάει σαν να ήταν η τελευταία είναι τελείως παράλογο.

Πηγή: lecturesbureau.g

 

 

Αφήστε μια απάντηση

_20170508_143753

_20170508_143753

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Α. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Όνομα: Χρήστος Επώνυμο: Καλογεράς Πατρώνυμο: Νικόλαος Ημερ. γέννησης: 9 Φεβρουαρίου 1968 Οικογ. Κατάστ.: Έγγαμος με δύο παιδιά Β. ΤΙΤΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ Τίτλοι Σπουδών: 1. Μεταπτυχιακό δίπλωμα (Master) στο πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (9/2015) 2. Τίτλος Διδασκαλείου Εκπαίδευσης Εκπ. Ίδρυμα: Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Ημερ. Λήψης: 03/07/2006 3. Δεύτερο Πτυχίο Πανεπιστημίου Τίτλος: Πτυχίο Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών Εκπ. Ίδρυμα: Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ημερ. Λήψης: 17/07/2004 4.. Εξειδίκευση στις Νέες Τεχνολογίες (Η/Υ), Επιπέδου 1 Πρόγραμμα «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χρήση και αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία». «Β΄ Επιπέδου» Αθήνα, Ημερ. Λήψης: 16/11/ 2008 Εκπ. Ίδρυμα: Υπ.Ε.Π.Θ. 5. Πρώτη Ξένη Γλώσσα Επιπέδου Β2 Αγγλικά, Τίτλος: Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας (επιπέδου Β2). Εκπ. Ίδρυμα: Υπ.Ε.Π.Θ. Ημερ. Λήψης: 14/02/2006 6.. Τίτλος: Παιδαγωγική Ακαδημία Εκπ. Ίδρυμα: Ράλλειος Παιδαγωγική Ακαδημία Πειραιά Ημερ. Λήψης: 01/12/1987. 7. Τίτλος: Εξομοίωση (Π.Δ. 130/90) Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εκπ. Ίδρυμα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ημερ. Λήψης: 20/07/2004. 8.. Πιστοποίηση Δεξιοτήτων και Γνώσεων στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Επιπέδου 2). 9. Κάτοχος της εκπαιδευτικής ειδικότητας Π.Ε.13 Νομικών και Πολιτικών Επιστημών. 10..Εκπαιδευτής Ενηλίκων σε Δημόσια Ι.Ε.Κ.

Πρόσφατα σχόλια

    RSS esos

    • Αλλαγές στις αρμοδιότητες των υφυπουργών Σ. Ζαχαράκη και Β. Διγαλάκη 7 Αυγούστου 2020
      Αλλαγές  στις αρμοδιότητες των υφυπουργών Παιδείας  Σ. Ζαχαράκη και Β. Διγαλάκη, προβλέπονται στις νέες αποφάσεις που υπέγραψε η υπουργός Νίκη Κεραμέως και συνυπέγραψε ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης. Με τις δύο νέες αποφάσεις πλέον όλες οι αρμοδιότητες θα ασκούνται και από την υπουργό Παιδεία, με εξαίρεση τον διορισμό,  απόσπαση και  λύση της υπαλληλικής σχέσης των μελών […]
    • Κατατέθηκαν 572 αιτήσεις για τις 116 θέσεις Διευθυντών Εκπαίδευσης 6 Αυγούστου 2020
      Έληξε σήμερα στις 6 το απόγευμα η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για την  πλήρωση με επιλογή  Διευθυντών  Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας  Εκπαίδευσης με προσωρινούς Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σύμφωνα με πληροφορίες του esos συνολικά  κατατέθηκαν 572 αιτήσεις για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το Συμβούλιο   Επιλογής Προσωρινών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπό την προεδρία του Καθηγητή […]
    • Η “ηθική” το γνωστικό αντικείμενο του προέδρου που θα επιλέξει τους νέους προσωρινούς Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 6 Αυγούστου 2020
      Η “ηθική”  είναι το γνωστικό αντικείμενο του καθηγητή του ΕΚΠΑ Παναγιώτη  Πανταζάκο  που δέχθηκε την πρόταση της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως να αναλάβει πρόεδρος του Συμβουλίου  που θα επιλέξει τους νέους προσωρινούς Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τώρα αυτό που μένει είναι ο κ. Πανταζάκος να εφαρμόσει και στην πράξη την “ηθική” επιλέγοντας τους καλύτερους […]
    • Αριθμός εισακτέων: Νέα συμπληρωματική απόφαση 6 Αυγούστου 2020
      Νέα συμπληρωματική απόφαση  του αριθμού εισακτέων σπουδαστών στις Σχολές, στα Τμήματα και στις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης,υπέγραψε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΠΥΝΑΚΕΣ Ειδικότερα, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση: Α. Ορίζεται  επί του αριθμού εισακτέων  στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις […]
    • Πανελλαδικές: Εντάχθηκε στα τμήματα για τα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικά μαθήματα 6 Αυγούστου 2020
      Στα τμήματα για τα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικά μαθήματα εντάχθηκε το τμήμα Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με απόφαση που υπέγραψε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Σύμφωνα με την απόφαση οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε ένα ειδικό μλαθημ αξένης γλώσσας και ειδικότερα σε ένα από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: […]


    Top
     
    Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων