Ασκήσεις Γλώσσας

Ποια είναι η σωστή γραφή;
Γράφουμε «τον» ή «των»;
1.Συμπλήρωσε τα κενά με «τον» ή «των» και διάβασε!
Αγαπάω___ χειμώνα. Μου αρέσει, όταν βρέχει, να ακούω   ήχο___ σταγόνων της βροχής που χτυπούν πάνω στο τζάμι, να βλέπω τα   σπουργιτάκια να φτερουγίζουν και να κρύβονται στα κλαδιά   θάμνων, να ακούω   ήχο από τα φύλλα
δέντρων που τα κουνάει
ο άνεμος και τα ρίχνει στη γη.
2.
Γράψε πριν από κάθε ουσιαστικό
«τον»
ή
«των»,
ανάλογα με το τι ταιριάζει
κάθε φορά.
8
Γράφουμε
«της»
ή
«τις»;
1.
Η Άννα γράφει στο ημερολόγιό της αλλά δυσκολεύεται να αποφασίσει αν
θα γράψει
«της»
ή
«τις».
Βοήθησέ την να συμπληρώσει τα κενά γράφοντας
«της
» ή
«τις»!
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
Σήμερα θα πάω στα γενέθλια
Ευτυχίας που θα γίνουν στο
σπίτι της. Όπως καταλαβαίνεις, ανυπομονώ να πάω στα γενέθλια
καλύτερης φίλης μου! Όλες
προηγούμενες ημέρες συζητούσα
με την Ευτυχία
προετοιμασίες για αυτή την ημέρα! Ζωγραφίσαμε
και γράψαμε μαζί
προσκλήσεις για τους συμμαθητές και για
συμμαθήτριές μας, γράψαμε τον κατάλογο με τα απαραίτητα ψώνια κ
αι
στολίσαμε με χρωματιστά μπαλόνια
σκάλες του σπιτιού
Ευτυχίας!
Αγαπητό μου ημερολόγιο, σε αφήνω τώρα! Αύριο θα σου γράψω
εντυπώσεις μου από τα γενέθλια!
2.
Γράψε πριν από κάθε ουσιαστικό
«της»
ή
«τις»,
ανάλογα με το τι ταιριάζει
κάθε φορά.
μητέρας
ημέρες
Άννας
εκδρομής
χελώνας
χελώνες
ερωτήσεις
φίλες
φωλιές
Γράφουμε
της
στη γενική ενικού των θηλυκών: π.χ.
της θά
λασσας
για μία, γενική ενικού. Γράφουμε
τις
στην αιτιατική
πληθυντικού των θηλυκών: π.χ.
τις θάλασσες
για πολλές,
αιτιατική πληθυντικού.
9
Γράφουμε
στο τέλος των ουδετέρων στον ενικό αριθμό:
π.χ.
το παιδί.
Γράφουμε
-ει
στο τέλος των ρημάτων στο τρί
το πρόσωπο: π.χ.
αυτός γράφει, αυτή γελάει, αυτό τρέχει.
Γράφουμε
«-ι»
ή
«-ει»;
1.
Συμπλήρωσε
«-ει»
ή
«-ι»
και διάβασε. Βάλε τόνο όπου χρειάζεται!
Το σκυλάκ
θέλ
να παίξ
με το τόπ
του Δημήτρη. Τρέχ
,
χοροπηδά
και κουνά
την ουρά του. Ο Δημήτρης καταλαβαίν
ότι το σκυλάκ
του έχ
ανάγκη από συντροφιά και παιχνίδ
.
Αφήν
για λίγο το μολύ
β
πάνω στο χαρτ
που γράφ
την
ορθογραφία του. Πετά
το τόπ
στο σκυλάκ
του. Τι χαρές και τι
φωνές ακολουθούν δε λέγεται.
– Δημήτρη, μην παίζεις με το τόπ
μέσα στο σπίτ
, θα κάν
ς
καμιά ζημιά! συμβουλεύ
η μητέρα του.
2.
Κύκλωσε τη λέξη που ταιριάζει και γράψε τη για να συμπληρώσεις σωστά την
πρόταση!
• Στο δωμάτιό μου έχω ένα μεγάλο, πολύχρωμο
.
Α.
μπαλώνει
Β.
μπαλόνι
• Κάνει κρύο και το χιόνι τα χεράκια μου
.
Α.
παγόνι
Β.
παγώνει
• Ο Νίκος
και κρύβεται κάτω από το τραπέζι!
Α.
παίζι
Β.
παίζει
10
Γράφουμε
στο τέλος των θηλυκών ουσιαστικών και επιθέτων
που λήγουν σε
-η,
στον ενικό αριθμό: π.χ.
η φωνή, η φίλη, η ερ
γατική.
Γράφουμε
-οι
στο τέλος των αρσενικών ουσιαστικών και
επιθέτων σε
-ος,
στον πληθυντικό αριθμό: π.χ.
οι καλοί φίλοι, οι
άνθρωποι.
Γράφουμε
«-η»
ή
«-οι»;
1.
Βοήθησε την Άννα να γράψει σωστά το κείμενό της! Συμπλήρωσε με
«-οι»
ή
«-η».
Βάλε τόνο όπου χρειάζεται!
Οι φίλ
μας είναι πολύ σημαντικά και αγαπημένα μας πρόσωπα.
Όλοι οι άνθρωπ
έχουν φίλους αλλά κάποιοι από αυτούς είναι οι
καλύτερ
και οι πιο αγαπημέν
τους φίλ
.
Η δική μου καλύτερ
φίλη είναι συμμαθήτριά μου, η Ευτυχία. Η δασκάλα μας μας έβαλε
να
καθίσουμε μαζί στο θρανίο την πρώτ
μέρα που άνοιξαν τα σχολεία.
Η Ευτυχία είναι λεπτ
και μικρόσωμ
, έχει καστανά μαλλιά και
καστανά μάτια. Είναι χαρούμεν
και ευγενικ
με όλα τα παιδιά. Είναι
επίσης πολύ εργατικ
και πρόθυμ
μαθήτρια. Όλ
οι συμμαθητές
και οι συμμαθήτριές μας θέλουν να παίζουν μαζί της και να την έ
χουν
φίλ
.
Είμαι πολύ τυχερ
που έχω φίλ
μου την Ευτυχία!
2.
Συμπλήρωσε τις καταλήξεις γράφοντας
«-η»
ή
«-οι»,
ανάλογα με το τι ταιριά
ζει κάθε φορά. Βάλε τόνο όπου χρειάζεται!
η αγαπημέν
φίλ
η άσπρ
γάτα
οι καλ
φίλ
οι πράσιν
παπαγάλ
οι άσπρ
γάτ
οι ευγενικ
άνθρωπ
η δυνατ
βροχ
η καθαρ
πόλ
οι πέτριν
τοίχ
11
Γράφουμε
«-ο»
ή
«-ω»;
1.
Συμπλήρωσε με
«-ο»
ή
«-ω»
και διάβασε! Βάλε τόνο όπου χρειάζεται!
– Δημήτρη, πώς φτιάχνεις αυτά τα ωραία διακοσμητικά αυγά; Θέλω
να φτιάξω ένα για να το κάνω δώρ
στην κυρία Χαρά!
– Είναι πολύ εύκολ
! Θα σου π
:
Παίρν
ένα αυγ
και το πλέν
.
Ύστερα το βάζ
μέσα σε ένα
κατσαρολάκι που το έχ
σχεδόν γεμίσει με νερ
και το αφήν
στο
μάτι της κουζίνας μέχρι να βράσει. Ύστερα με ένα κουτάλι βγάζ
προσεκτικά το αυγό από το βραστ
νερ
και το αφήν
να κρυώσει.
Προσέχ
βέβαια να μην κάψ
τα χέρια μου. Ποτέ δεν βάζ
τα
δάκτυλά μου μέσα στο βραστ
νερό για να πιάσ
το αυγ
!
Στερεών
το βρασμέν
αυγ
μου σε μια αυγοθήκη και με το
πινέλ
μου σχεδιάζ
στην επιφάνειά του τα σχέδια που θέλ
.
Ύστερα γεμίζ
τα σχέδιά μου βάφοντάς τα με τα χρώματα που θέλ
.
Περιμέν
να στεγνώσει και είναι έτοιμ
!
– Θέλεις να με βοηθήσεις να το φτιάξουμε μαζί; Φοβάμαι μην το
σπάσ
!
– Έλα λοιπόν, ξεκινάμε!
Γράφουμε
-ο
στο τέλος των ουδέτερων ουσιαστικών και
επιθέτων που λήγουν σε
-ο
στον ενικό αριθμό
:
π.χ.
το
αυγό, το βραστό αυγό.
Γράφουμε
στο τέλος των ρη
μάτων που λήγουν σε
στο πρώτο πρόσωπο
:
π.χ.
εγώ
ζωγραφίζω, εγώ βάφω.
12
Γράφουμε
«-ει»
ή
«-οι»;
1.
Συμπλήρωσε με
«-ει»
ή
«-οι»
και διάβασε το κείμενο της Άννας. Βάλε τόνο
όπου χρειάζεται!
Τώρα την άνοιξη που οι κάμπ
και οι κήπ
είναι ανθισμέν
και
πολύχρωμ
, μου αρέσ
να κάθομαι και να παρατηρώ την όμορφη
φύση. Μια πεταλούδα φτερουγίζ
και πετά
χαρούμενη γύρω από
τα ανθισμένα δέντρα, μια μέλισσα στριφογυρίζ
και βουίζ
γύρω
από τη γλυκιά γύρη. Οι βάτραχ
αρχίζουν κι αυτοί το ρυθμικό
τραγούδι τους και δειλά δειλά οι γρύλ
ξεκινούν τη δική τους
μονότονη μουσική! Ένας βάτραχος χοροπηδά
και με το τραγούδι
του φωνάζ
τους φίλους του:
«Κουάξ κουάξ, ελάτε,
καλοί κι αγαπημέν
φίλ
,
μ’ έναν χαρούμενο σκοπό,
ν’ αρχίσουμε όλ
τον χορό!»
Γράφουμε
-οι
στο τέλος των αρσενικών ουσιαστικών και επι
θέτων που λήγουν σε
-οι
στον πληθυντικό αριθμό: π.χ.
οι βά
τραχοι, οι καλοί φίλοι.
Γράφουμε
-ει
στο τέλος των ρημάτων
που λήγουν σε
-ω,
όταν βρίσκονται στο τρίτο πρόσωπο: π.χ.
αυτός τραγουδάει

Λογοτεχνικά βιβλία

Σας παραθέτω διάφορα βιβλία και κατασκευές για τον ελέυθερο χρόνο σας.

Γ΄ ΤΑΞΗ

  1. Ο αδελφός της Ασπασίας, Μ. Κοντολέων, Πατάκης (προβλήματα λόγου)
  2. Η τσιγγάνικη φλογέρα, Μπερτράν Σολέ, Καστανιώτης (διαφορετικότητα)
  3. Ο άνθρωπος με τα γκρίζα και άλλες ιστορίες, Φερνάντο Αλόνσο, Γνώση (διάφορες ιστορίες με θέμα τη φιλία, κατανόηση, χιούμορ)
  4. Ο Τομ Τιριρόμ και η πολιτεία που ήταν χωρισμένη σταδύο, Χρ. Μπουλώτης, Πατάκης (ειρήνη, συνεργασία)
  5. Το άγαλμα που κρύωνε, Χρ. Μπουλώτης, Πατάκης(μνήμη, διαπολιτισμικότητα)
  6. Παραμύθια για να σπάτε κέφι, Τζιάννι Ροντάρι, Κέδρος (χιούμορ, αγάπη, φιλία, ανθρώπινες καταστάσεις)
  7. Ιστορίες φτιαγμένες στη μηχανή, Τζιάννι Ροντάρι, Κέδρος
  8. Ένα συρτάρι γεμάτο όνειρα, Μ. Κοντολέων, Άγκυρα (φύση, οικολογία, φιλία)
  9. Δράκε, δράκε είσ? εδώ; Α. Βαρελά, Πατάκης (χιούμορ, φύση, οικολογία)
  10. Το Γοργονάκι, Ρ. Ρώσση-Ζαΐτη, Μίνωας
  11. Ποιος είδε το πραγματικό δάσος; Άξελ Ντουμ, Ελληνικά γράμματα (οικολογία, αυτοεκτίμηση)
  12. Η πολιτεία του βυθού, Μάρω Λοΐζου, Μίνωας (οικολογία)
  13. Το ρόδο του Αγίου Γεωργίου, Τζ. Σέννελ, Πατάκης (συνεργασία, ομόνοια)
  14. Η Σμαραγδένια και άλλα παραμύθια, Μ. Λυρατζή, Πατάκης
  15. Η τροχιά του πολιτισμού, Α. Παπάκου-Λαγού, Σύγχρονη Εποχή
  16. Το χάνουμε!, Σοφία Παράσχου, Πατάκης
  17. Γύρω γύρω όλοι, στη μέση η χαρά, Ν. Βούρβουλη, Πατάκης (ποίηση)
  18. Τα τραγούδια μου, Γ. Μ. Μαρίνος, Κέδρος (ποίηση)
  19. Χρυσό καλοκαίρι, Ντ. Χατζηνικολάου, Πατάκης (ποίηση)
  20. Μύθοι περί ζώων, Ζωή Σπυροπούλου, Ελληνικά Γράμματα
  21. Η οικογένεια του ήλιου, Λ. Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Πατάκης (οικογένεια, φύση)
  22. Οι θεατρίνοι, Ε. Σαραντίνη, Καστανιώτης (φύση, οικογένεια, παράδοση)
  23. Μακάρι να ήμουν ο ιπτάμενος ήρωας, Σιλβέν Τριντέλ, Κέδρος (οικογένεια, ανεργία, αγάπη)
  24. Το μεγάλο πρόβλημα του μικρού Μάρκου, Ζιλ Γκοτιέ, Κέδρος (οικογένεια, αλκοολισμός)
  25. Μισώ το διάβασμα!, Ρίτα Μάρσαλ, Κάστωρ (φιλαναγνωσία)
  26. Ο άνθρωπος που φύτευε δέντρα, Ζαν Τζιόνο,Παπαδόπουλος (οικολογία, η δύναμη του ενός, αυτοεκτίμηση)
  27. Το τραγούδι του κότσυφα, Μ. Αυτζής, Μίνωας (οικολογία)
  28. Ο πειρατής κόλλησε γρίππη, Αμελί Καντέν, Μεταίχμιο (φιλαναγνωσία)
  29. Χωρίς κοτσάνι, Ι. Δ. Ιωαννίδης, Πατάκης (σχολείο, σχέσεις δασκάλου-μαθητή)
  30. Παραμύθια από τόπους της Λατινικής Αμερικής (Ασίας, Αφρικής), Μ. Κοντολέων, Πατάκης
  31. Με τη Δροσούλα και το Μαρουλή, Ν. Σαλπαδήμου-Χρ. Χριστογιάννη, Αστήρ (φύση, οικολογία)
  32. Περσεφόνη, η πάπια που πήγε σχολείο, Κίρα Σίνου, Κων/νος Γεωργίου, Πατάκη
  33. Άντζελμαν, Ντ. Λέβυ, Παπαδόπουλος (τεχνολογία, ρομπότ, φιλία)
  34. Αγάπη χωρίς σύνορα, Κατερίνα Μουρίκη, Πατάκης (μετανάστευση, διαπολιτισμικό-τητα)
  35. Ένα μωρό χωρίς όνομα, Ηρώ Παπαμόσχου, Πατάκης (ειρήνη, πόλεμος, γιατροί χωρίς σύνορα)
  36. Ο απίθανος κος Φοξ,-Το Μαγικό Δάκτυλο, Ρόαλντ Νταλ, Ψυχογιός (χιούμορ)
  37. Η Ελισώ και το χάρισμα του ήλιου, Μαρία Αντωνάτου, Μαΐστρος (αγάπη, φιλία)
  38. Ονειρεύομαι τη Ρουθ, Αντώνης Δελώνης, Ψυχογιός (σχολείο, διαπολιτισμικότητα)
  39. Ο Πέτρος και η Λυδία (σειρά), Φ. Μανδηλαράς, Παπαδόπουλος (ζωοφιλία, μετανάστευση)
  40. Σκύλος με σπίτι, Γαλάτεια Γρηγοριάδου-Σουρέλη, Πατάκης (ζωοφιλία, μετανάστευση)
  41. Αλέξανδρος ο Μέγας, Άννα Ιακώβου, Παπαδόπουλος (περιπέτεια, χιούμορ)
  42. Μικροί περιπλανώμενοι, Τζιάννι Ροντάρι, Σύγχρονη Εποχή (χιούμορ, φύση, κοινωνία, φιλία)
  43. Σαν τα χελιδόνια, Ελένη Κατσαμπά, Πατάκης (φιλία, τσιγγάνοι)
  44. Ήλιος, ήλιος και βροχή, Ζωή Βαλάση, Κέδρος
  45. Ο Παρασκευάς και η πρωτόγονη ζωή, Μισέλ Τουρνέ, Πατάκης (φύση, φιλία, εξουσία
  46. Φιλενάδα φουντουκιά μου, Αγγελική Βαρελά, Πατάκη
  47. Στα παλάτια της Κνωσσού, Νίκος Καζαντζάκης, εκδ. Ελένη Καζαντζάκη
  48. Η τιτανομαχία, κοσμογονία, Κρόνος-Δίας [σειρά], Μενέλαος Στεφανίδης, εκδ. Σίγμα
  49. Ιλιάδα, Χάρης Σακελλαρίου, Μίνωας
  50. Το μούσι του Κόντε, Μάρω Λοΐζου, Κέδρος
  51. Τα ψηλά βουνά, Ζαχαρίας Παπαντωνίου, βιβλ. της Εστίας
  52. Μόγλης, Ράντκαρντ Κίπλιγκ, Άγκυρα
  53. Αγαπημένε μου Νώε, Πέτρος Γαϊτάνος-Μαριαννίνα Κριεζή, Άμμος
  54. Η αλεπού έχασε την ουρά της, Ζωή Βαλάση, Κέδρος
  55. 15,5 κάπως παράξενα παραμύθια, Παυλίνα Παμπούδη, Κέδρος
  56. Ο χοντρούλης και η πηδηχτή, Έλλη Αλεξίου, Καστανιώτης