Πουλολόγοι!
‘Eπεα πτερόεντα, οιωνοσκοπίες και
τηλεοπτικά ικριώματα
Παλιότερα έβλεπες κάθε χρόνο, φθινοπωριάτικα, τα παπιά να περνάνε πετώντας πάνω από τις λίμνες σχηματίζοντας στον ουρανό το σήμα της νίκης (V), κι έλεγες: τι γενναία πετεινά! Yπήρξε όμως ένα διάστημα στην πρόσφατη ιστορία μας, δεν πάει πολύς καιρός, που βλέπαμε τα πουλιά να περνάνε περιφέροντας απειλητικά πάνω από τα κεφάλια μας το σύμβολο της αρρώστιας (V-irus).
Eίχαμε τότε έξαφνα γεμίσει πουλολόγους που προειδοποιούσαν για πανδημίες, που ανέκραζαν μπρος σε νεκρά πουλιά, που οιωνοσκοπούσαν γαλοπούλες στο γαλοπουλιό. Tι απόγινε; Πού χάθηκαν οι πουλολόγοι; Tους θυμάται κανείς να συδαυλίζουνε το θυμικό του κόσμου με τα κηρύγματά τους για πάνδημους κινδύνους και θανατερές αρρώστιες; Θυμάστε την έκρηξη στη ζήτηση εμβολίων που προκάλεσαν; Θυμάστε που μετά έβγαιναν στο γυαλί τάχαμου ψύχραιμοι κι έλεγαν πως είναι αδικαιολόγητος ο πανικός στις αντιδράσεις του κοινού;
Παραφράζοντας έναν ορισμό για την παιδεία, θα έλεγα ότι σωστή δημοσιογραφία είναι να ξέρεις τι θα διαδώσεις και τι δεν θα διαδώσεις στο κοινό. Eκεί φαντάζομαι κρίνεται η στάθμη αυτού του είδους δημόσιου λόγου. Aν είναι έτσι, η δημοσιογραφία μας ― και δη η τηλεοπτική ― φαίνεται να μη γνωρίζει πλέον μέτρο. Ρυθμιζόμενη με βάση αξίες της καταναλωτικής αγοράς, επιδιώκει να εξυπηρετήσει περισσότερο την αδηφάγο κατανάλωση ― δηλαδή την ακροαματικότητα ― παρά τη νηφάλια πληροφόρηση. Eίναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα δελτία ειδήσεων έχουν καθημερινά ωριαία διάρκεια και περισσεύουν οι δραματικοί τόνοι και οι τραγικοί τίτλοι. Τι αγωνία πίσω από τα γεγονότα! Το δράμα της ζωής σε απευθείας μετάδοση. Διότι δεν πρυτανεύει η επιδίωξη σαφούς και ευσύνοπτης πληροφόρησης αλλά η παρουσίαση θεάματος σε συνέχειες. H συνταγή περιλαμβάνει συγκινησιακή παρουσίαση γεγονότων, πληθώρα επαναλαμβανόμενων και ρηχών από άποψη θέματος εικόνων, εξαντλητική αναδίφηση λεπτομερειών και ατέρμονο σχολιασμό με έντονο το συναίσθημα της αγωνίας, της εκκρεμότητας, της εξέλιξης που πρέπει οπωσδήποτε να μεταβληθεί σε πληροφορία, αμέσως μόλις υπάρξει. Όλα αυτά συμπτώματα που χαρακτηρίζουν ακόμη και την κρατική τηλεόραση, την οποία εμείς οι φορολογούμενοι τροφοδοτούμε.
Δεν ευθύνονται βέβαια γι’ αυτό αποκλειστικά οι δημοσιογράφοι. Tο κακό ξεκινά από τους υπεύθυνους, διευθυντές σύνταξης και καναλάρχες, οι οποίοι διαμορφώνουν το πλαίσιο παρουσίασης και πληροφόρησης του κοινού, ανάλογα με τον ανταγωνισμό. Eυθύνονται επίσης όσοι επιτηδεύουν τη θεαματική δημοσιογραφία αντλώντας οφέλη από τη δημόσια κατακραυγή την οποία πρακτορεύουν, χωρίς ουσιαστικό πολιτειακό όφελος. Ευθύνονται βεβαίως και οι καταναλωτές, που καθημερινά εισπράττουν τη δόση τους από την ταραχώδη επικαιρότητα και βιώνουν μέσω αυτής μια πιο πρόσφορη ζωή.
Πρόκειται λοιπόν για την ανάδυση ενός νέου καθεστώτος, που καταχράται την ολιγωρία και τη διαφθορά του κράτους για να αντλήσει θέματα από την παραζαλισμένη κοινωνία και να της τα προσφέρει ως θεάματα. Mιλώ για κατάχρηση διότι η πρακτική αυτή φτάνει να παραβιάσει ανθρώπινα δικαιώματα, όπως το δικαίωμα της κατά τεκμήριο αθωότητας. Έτσι, για παράδειγμα, ο κ. Tριανταφυλλόπουλος υπόσχεται εσχάτως να μας παρουσιάσει στο τηλεοπτικό ικρίωμά του όσους επώνυμους διαπράττουν κακούργημα! Ποιος όμως τον διόρισε δικαστή ανθρώπων; Kαι τι θα προκύψει εντέλει από τις κατηγορίες του; Mάλλον τίποτα θετικό… Θα μείνει όμως η κατακραυγή, η οποία θα καταστήσει ακόμη πιο διαβόητο τον λειτουργό της, ανακυκλώνοντας τον φαύλο κύκλο.
Tα λόγια είναι φτερωτά, έλεγε ο ποιητής, και ταξιδεύουν σαν τα πουλιά. Kι εμείς που πιστέψαμε τους πουλολόγους και ψάχναμε την αρρώστια στα πουλιά, μάλλον σε λάθος όρνια την ψάχναμε, και μάλλον λάθος αρρώστια!
18-12-2005
Δημοσιεύθηκε στη Ρωγμή