Ο όρος «τηλεκπαίδευση» (tele-education) ή «εκπαίδευση από απόσταση» (distance education) συχνά ταυτίζεται με τον όρο «μάθηση από απόσταση» (distance learning). Γενικότερα, όλες αυτές οι έννοιες συνήθως οριοθετούνται στα πλαίσια του όρου «ηλεκτρονική μάθηση» (e-learning).
Ανάλογα με τον τρόπο επικοινωνίας, οι μορφές τηλεκπαίδευσης κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες:
- Την ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, όπου οι συμμετέχοντες (εκπαιδευτές-εκπαιδευόμενοι) δεν έχουν την δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας (ασύγχρονη).
- Την σύγχρονη τηλεκπαίδευση, στην οποία οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα άμεσης (σύγχρονης) επικοινωνίας εκμεταλλευόμενοι την υπηρεσία της τηλεδιάσκεψης (teleconference). Σε αυτή την περίπτωση η διδασκαλία μοιάζει αρκετά με την συμβατική διδασκαλία, καθώς η αμφίδρομη επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευομένου υλοποιείται σε «πραγματικό χρόνο».
Η ασύγχρονη και η σύγχρονη τηλεκπαίδευση συχνά χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα , ώστε να συμπληρώνουν η μία την άλλη και να γίνεται εκμετάλλευση των πλεονεκτημάτων και των δύο.
Η υπουργός παιδείας όταν τα σχολεία έκλεισαν εξ αιτίας της πανδημίας παρακίνησε η κρίση να γίνει «αφορμή να αξιοποιήσουμε δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά μας, να αξιοποιήσουμε ψηφιακά εργαλεία, να εξελίξουμε τις ψηφιακές μας δεξιότητες».Καθηγητές και μαθητές προσπάθησαν να ανταποκριθούν σε πρωτόγνωρα δεδομένα.
Ποια γνώμη άραγε έχουν οι έφηβοι για την τηλεκπαίδευση έτσι όπως τη γνώρισαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας;Ρωτήσαμε μαθητές μας της Β΄ γυμνασίου.
“Κατά τη γνώμη μου μας βοηθάνε πάρα πολύ τα ηλεκτρονικά μαθήματα στο να μη ξεχάσουμε όλα αυτά που έχουμε κάνει στο σχολείο …. Και μιας που η κατάσταση είναι τόσο δύσκολη αυτή τη περίοδο πρέπει όλοι μαζί να συνεργαστούμε για να το καταπολεμήσουμε όλο αυτό. Σίγουρα μας λείπουν το σχολείο , οι φίλοι μας και η καθημερινότητά μας… και γενικότερα η φυσιολογική μας ζωή ..όμως δεν έχουμε άλλη επιλογή…με υπομονή θα τα καταφέρουμε και θα το θυμόμαστε όλοι σαν μια άσχημη ανάμνηση..” Κ.Χ.
“Μέσω της τηλεκπαιδευσης οι μαθητές μπορούν να κρατήσουν άμεση επαφή με το σχολείο. Μπορούν επίσης να περνούν εποικοδομητικά τον χρόνο τους διαβάζοντας για τις ασκήσεις που τους δίνει το σχολείο έτσι ώστε να μην σπαταλούν τον χρόνο τους σε πράγματα που δεν θα είναι χρήσιμα για αυτούς. Έτσι τη κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε θα μπορέσουμε να την κάνουμε πιο ευχάριστη για εμάς μεχρις οτου επιστρέψουμε στο σχολείο” Μ.Κ.
“Με τα ηλεκτρονικά μαθήματα η κατανόηση των μαθημάτων γίνεται απλούστερη για τους μαθητές καθώς βρίσκονται στο περιβάλλον του διαδικτύου το οποίο έχουν συνηθίσει και προτιμούν” Α.Μ.
“Μέσω της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης τα παιδιά δεν θα μείνουν πίσω και τώρα που δεν κάνουμε τίποτα θα έχουν μια ασχολία που θα τους μαθαίνει πράγματα ακόμα και τώρα μέσα στο σπίτι. Επίσης είναι πιο εύκολο να μάθουν και να εξασκηθούν μέσα στο διαδίκτυο μιας και τον περισσότερο χρόνο τον περνάνε στο διαδίκτυο.” Ι.Π.
Η τηλεκπαίδευση ανοίγει νέους ορίζοντες στους τομείς της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης, καταργεί σύνορα και αποστάσεις, συμβάλλει στην ταχύτερη μετάδοση της πληροφορίας και της γνώσης. Αν και είχαν γίνει κάποια βήματα στη χώρα μας προς την χρήση της τηλεκπαίδευσης, ουσιαστικά, τώρα η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών και των μαθητών έρχονται σε επαφή μαζί της. Ευχόμαστε η χρήση της , στους μήνες που θα ακολουθήσουν την πανδημία, να ανοίξει νέους ορίζοντες και να διευρύνει τις δυνατότητες του σχολείου.


