Υπαρξιακό κέντημα λόγου

Γιώργος Δουατζής, Τα Κάτοπτρα, εκδ. στίξις, Αθήνα 2017.

Πριν αρχίσω τον σχολιασμό για Τα Κάτοπτρα του Γιώργου Δουατζή, θα ήθελα να παραθέσω ένα μικρό απόσπασμα του βιβλίου: Θα διανύσουμε έτσι κι αλλιώς το δρόμο της ύπαρξης. Ας τον ομορφύνουμε. Θα τρέχει η ζωή, με ή χωρίς εμάς. Ας τη σεβαστούμε. Θα καίγονται άνθρωποι στη φωτιά της μισαλλοδοξίας, της μικροψυχίας. Ας τους συγχωρήσουμε. Θα πηγαίνουν, ως φαίνεται, πάντα μαζί τα φάρμακα ίασης και τα θανατηφόρα όπλα. Ας εξοικειωθούμε με την οφειλόμενη αντίσταση. Θα μας πικραίνουν με το φθόνο τους. Ας τους λυπηθούμε. Θα μας γνέφει ισοβίως ο Τζορντάνο Μπρούνο μέσα από τις στάχτες της σκοταδιστικής πυράς που τον κατέκαψε πριν τέσσερις αιώνες. Οι Ιερές Εξετάσεις θα αναπαράγονται κάθε φορά με άλλο προσωπείο. Ωστόσο, η ζωή θα προχωράει. Με πόσες αφέσεις προχωράει η ζωή;

. Είκοσι τέσσερα δοκίμια, ισάριθμα  πραγματεύονται πολυάριθμα θέματα υπαρξιακής ανησυχίας και μεταφυσικής εγρήγορσης όλων μας.

. Στην αρχέγονη ελληνική γλώσσα λέγεται «ποίημα» από το ρήμα «ποιώ», δηλαδή δημιουργώ, κάνω, πράττω, κατασκευάζω, καθετί που ποιείται εκ του μηδενός.

 

Ο τίτλος Τα Κάτοπτρα είναι απαράμιλλος και εφάμιλλος του περιεχομένου του βιβλίου. Κάτοπτρα είναι οι καθρέφτες δηλαδή καθετί υλικό, στερεό ή υγρό, που αντικατοπτρίζει και καθρεφτίζει το παν στην ζωή μας. Όχι μόνο ο κατασκευασμένος από ανθρώπινα χέρια καθρέπτης ή η επιφάνεια ενός υαλοπίνακα που αντικατοπτρίζει, αλλά ακόμα και η ακατασκεύαστη μέσα στην φύση επιφάνεια του νερού σε μια ήρεμη λίμνη είναι που αντικαθρεπτίζει τα εικονιζόμενα όντα.

 

Θεμελιώδης ελληνική εμπειρία είναι η όραση την οποία το κάτοπτρο καταξιώνει στο έπακρο. Στην ελληνική κοσμοθεωρία ισχύει η ρήση: «ό,τι υπάρχει βλέπεται» και «ό,τι είναι φαίνεται». Η φιλοσοφία ως πρωταρχική ελληνική επινόηση παγκοσμίως και διαχρονικά, τόσο ως λέξη (φιλοσοφία = φιλία σοφίας) που μένει αμετάφραστη στις ευρωπαϊκές γλώσσες, όσο και ως ιστορική πραγματικότητα, θεμελιώνεται στην κριτική επερώτηση της παραπάνω ρήσης: «ό,τι φαίνεται είναι;» ή μήπως «τα φαινόμενα απατούν»; «Τι είναι το ον;» δηλαδή καθετί που είναι και υπάρχει.

Άραγε είναι μόνο οτιδήποτε φαίνεται και βλέπεται ή και κάτι άλλο ακόμα, περισσότερο, βαθύτερο, παραπέρα; Τι είναι στ’ αλήθεια αυτό που φαίνεται ότι είναι; Η διαστολή του φαίνεσθαι από το είναι και η ζήτηση της αλήθειας σε αυτό που είναι πάντα και, όταν όλα έρχονται και παρέρχονται, αυτό μένει και παραμένει, ακόμα κι όταν δεν φαίνεται πια, σαν την ψυχή του ανθρώπου μέσα στο σώμα του που φθείρεται, είναι το τιτάνιο εγχείρημα που λέγεται και είναι η φιλοσοφία.

Το κάτοπτρο υπηρετεί την όραση. Ο καθρέπτης είναι λειτουργός της θεωρίας, της θωριάς που εμβιώνεται στο «θέατρον», τον τόπο της θεωρίας / θωριάς / ματιάς. Η αλήθεια βλέπεται δηλαδή θεωρείται με κάτοπτρα, ποτέ γυμνή και μόνη της, απ΄ ευθείας. Η αλήθεια είναι σαν τον ήλιο που φωτίζει και θερμαίνει, αλλά τυφλώνει όποιον τον αντικρύσει κατάματα, με γυμνό οφθαλμό, χωρίς ματογυάλια ή δίχως κάτοπτρα.

Ο Γιώργος Δουατζής τιτλοφορεί τα ποιητικά του δοκίμια, που ο Σεφέρης ονόμαζε «δοκιμές», δηλαδή απόπειρες και δοκιμασίες, επακριβέστατα ως Τα Κάτοπτρα. Όλα όσα γράφει είναι καθρέπτες της αλήθειας της ζωής μας.

Μόνο με κάτοπτρα βλέπουμε την αλήθεια κι έτσι την πλησιάζουμε χωρίς να την κατέχουμε, την αγαπάμε χωρίς να μας ανήκει και την φιλούμε («φιλο-σοφία) όπως οι ερωτευμένοι φιλούνε και φυλάνε ο ένας τον άλλον. Το φιλί και η φιλία, το «φιλώ» και το «φυλώ», με –ι- ή με –υ- σαν το «φιλάω» και το «φυλάω», ο σωματοφύλακας και ο δεσμοφύλακας, ο εραστής κι ο ζηλωτής (ζηλιάρης) απέχουν μόλις μια τρίχα ή ένα γράμμα του αλφαβήτου μας!

Η αρχαιότερη μαρτυρία για τα κάτοπτρα βρίσκεται στην ελληνική μυθολογία με τον εκπάγλου καλλονής νεαρό Νάρκισσο. Ο συνεχής αυτοθαυμασμός του στο κάτοπτρο της λίμνης επέφερε τον θάνατό του. Η αλήθεια δεν εξασφαλίζεται με την ωραιότητα, αλλά αντιθέτως η ομορφιά σώζεται από την αλήθεια που βρίσκεται στο «μέτρον» και όχι στην «ύβριν» του εγωτικού νοσηρού αυτοθαυμασμού.

Επόμενη αρχαία μαρτυρία κατόπτρων είναι η Βίβλος. Στην Παλαιά Διαθήκη απαγορεύεται η ειδωλοποιία: «ου ποιήσεις σεαυτώ είδωλον ουδε παντός ομοίωμα» και ο Θεός μένει αόρατος αλλά όχι αόμματος! Στην Καινή Διαθήκη πάλι γράφεται το εξής: «άρτι γαρ βλέπομεν ως εν εσόπτρω, εν αινίγματι, όταν δε έλθη το τέλειον, οψόμεθα πρόσωπον προς πρόσωπον».

Όσοι επιμένουν ανελλιπώς να τραβάνε προσωπικές φωτογραφίες, με το πρόσχημα της επιθυμίας τους να αποθανατίσουν το παρόν, συνήθως δεν συνειδητοποιούν ότι το χάνουν.
Το παρόν ανιχνεύεται και βιώνεται μόνο μέσα από την αδιάψευστη αμεσότητα του καθρέφτη:
Το «κάτοπτρο» του εκάστοτε συνομιλητή, τα αναπόφευκτα συναισθήματα και τις σκέψεις που γεννά η τριβή με την καθημερινότητα.

Κάτι παρόμοιο συντελείται και καθώς γράφω.
Με αφορμή την επαφή την επαφή του εσωτερικού μου παρατηρητή με τα εξωτερικά ερεθίσματα, τεντώνομαι να συλλάβω αυτό που εντός μου εγκυμονείται στο εδώ και το τώρα της μέσα μου πραγματικότητας.
Η προοπτική της γέννας και του μοιράσματος ανακουφίζει την υπαρξιακή μου αγωνία. Δίνει πρόσκαιρα νόημα σε μια ζωή που δεν έχει την ανάγκη να ξεγελαστεί με απάτες και ψευτοπράμματα.
Αυτό το αέναο φλερτ με την εσωστρέφεια τρέφει την ελπίδα της βεβαιότητας πως τίποτα τελικά σ’ αυτήν την ζωή δεν πάει χαμένο.

Φωτογραφία του χρήστη Dr Γρηγόρης Βασιλειάδης Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής.

 

Έφτασε να πιστεύει πως ξέρει τι είναι το καλό & το κακό.

Γράφει ο Γιώργος Βασιλορεΐζης

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας ιερωμένος που έκρινε τις πράξεις των ανθρώπων & τους έβαζε να μετανοούν.Έφτασε να πιστεύει πως ξέρει τι είναι το καλό & το κακό.
Ένα πρωί,εμφανίστηκε ένας άγγελος. «Ο Θεός με έστειλε για να σου δείξω κάτι»,του είπε.Τον πήρε & τον μετέφερε με θαυμαστό τρόπο πίσω από ένα θάμνο. «Πες μου τι βλέπεις;»,τον ρώτησε. «Βλέπω έναν πλάτανο με παχύ ίσκιο & μια βρύση με δροσερό νερό να ρέει πλάι του»,αποκρίθηκε αυτός. «Τώρα θα πρέπει να μου υποσχεθείς πως ό,τι & να δεις να συμβαίνει,δεν θα επέμβεις».

Ο ιερέας συμφώνησε. Μετά από λίγο,εμφανίστηκε ένας πλούσιος με το άλογό του & σταμάτησε να πιει νερό & να ξαποστάσει.Ήπιε νερό & ξάπλωσε για λίγο κάτω από το δροσερό ίσκιο του πλάτανου,όπου πήρε έναν υπνάκο.Ύστερα ξύπνησε,ανέβηκε στο άλογό του & συνέχισε το δρόμο του,αφήνοντας όμως πίσω του ένα πουγγί παραγεμισμένο με χρυσές λίρες.

Μετά από λίγη ακόμη ώρα,ένας δεύτερος άνθρωπος εμφανίστηκε πεζός & σταμάτησε να πιει νερό.Ξαφνικά,είδε το πουγγί με τις λίρες, το σήκωσε & άρχισε να χοροπηδά από χαρά.Έβαλε το πουγγί στην τσέπη του & χωρίς να χάσει καιρό,έτρεξε να εξαφανιστεί.Λίγο αργότερα,ένας τρίτος άνθρωπος, έφτασε κι αυτός στη βρύση.

Την ώρα όμως που έπινε νερό,επέστρεψε ο πλούσιος,ο οποίος είχε στο μεταξύ αντιληφθεί ότι είχε χάσει το πουγγί του & γύρισε να το αναζητήσει.Μόλις λοιπόν είδε τον άλλο άνθρωπο,άρχισε να τον κατηγορεί ότι του έκλεψε το πουγγί με τις λίρες & να του ζητά να του τις επιστρέψει.Άρχισαν να καυγαδίζουν & πάνω στον καυγά, ο πλούσιος έσπρωξε απότομα τον άλλο, εκείνος έπεσε στο έδαφος κι έσπασε το σβέρκο του σε μια απ’ τις ρίζες του πλάτανου.Ο πλούσιος πανικόβλητος,ανέβηκε στο άλογό του κι εξαφανίστηκε…

«Πες μου τώρα», είπε ο άγγελος στον ιερέα. «Τι πιστεύεις γι’ αυτά που είδες, ήταν καλά ή κακά;»

«Καλέ μου άγγελε»,απάντησε εκείνος,» η ψυχή μου είναι βαριά από το κακό που είδα να συμβαίνει μπροστά στα μάτια μου,χωρίς να μπορώ να αντιδράσω.Ο ένας έκλεψε το πουγγί που δεν ήταν δικό του,ο άλλος κατηγόρησε άδικα έναν αθώο άνθρωπο & από πάνω τον σκότωσε,χωρίς μάλιστα να τιμωρηθεί.»

«Δεν γνωρίζεις όμως ακριβώς την ιστορία», αποκρίθηκε ο άγγελος.»Ο πλούσιος που ήρθε πρώτος στη βρύση, είχε καταπατήσει τα χωράφια του δεύτερου & τα δικαστήρια τον είχαν δικαιώσει, όπως κάνει πάντοτε η ανθρώπινη δικαιοσύνη, ν’αδικεί τους φτωχούς & να αθωώνει τους πλούσιους. Η θεία δικαιοσύνη όμως απαιτούσε ο πλούσιος να πληρώσει το χρέος του και αυτός ήταν ο τρόπος που επέλεξε ο Θεός για να συμβεί αυτό.

Ο τρίτος άνθρωπος,αυτός που σκοτώθηκε,είχε δολοφονήσει τον αδελφό του,χωρίς να το υποψιαστεί κανείς,ούτε & να τον κατηγορήσει.Οι τύψεις του όμως ήταν τέτοιες, που γονατιστός παρακάλεσε το Θεό να τον απαλλάξει απ’ το βάρος που κουβαλούσε.Αυτός ήταν ο τρόπος που βρήκε ο Θεός για ν’ ανταποκριθεί στην προσευχή του.

Ο ιερέας κοίταξε τον άγγελο εμβρόντητος, μην ξέροντας τι να πει. «Πήγαινε λοιπόν», τον αποχαιρέτησε ο άγγελος » & να θυμάσαι πόσο λίγα γνωρίζεις, ώστε να μπορείς ν’ αποφασίσεις τι είναι καλό & τι κακό.»

ΤΤα συναισθήματά μας μπορεί να εεπηρεάσουν τι βλέπουμε

μάτι που κοιτάζει συναισθήματα

Η συναισθηματική μας κατάσταση σε μια δεδομένη στιγμή, μπορεί να επηρεάσει αυτό που βλέπουμε, σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας που δημοσιεύονται στo επιστημονικό journal, Psychological Science.


Σε αυτή την έρευνα, οι ψυχολόγοι διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες είδαν ένα ουδέτερο πρόσωπο να χαμογελάει περισσότερο όταν συνδυαζόταν με μια αόρατη θετική εικόνα.

Η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι έχουν ενεργητική αντίληψη, υποστηρίζει η ψυχολόγος Έρικα Σίγκελ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.

Δεν δεχόμαστε παθητικά τις πληροφορίες στον κόσμο και στη συνέχεια αντιδρούμε σε αυτές. Κατασκευάζουμε τις αντιλήψεις του κόσμου μας ως αρχιτέκτονες της δικής μας εμπειρίας. Τα συγκινησιακά συναισθήματά μας, αποτελούν καθοριστικό παράγοντα της εμπειρίας που δημιουργούμε, εξηγούν οι ψυχολόγοι. Δηλαδή, δεν γνωρίζουμε τον κόσμο μόνο μέσω των εξωτερικών μας αισθήσεων. Βλέπουμε τον κόσμο διαφορετικά όταν αισθανόμαστε ευχάριστα ή δυσάρεστα.

Σε προηγούμενες έρευνες, η Σίγκελ και οι συνεργάτες της διαπίστωσαν ότι όταν οι συναισθηματικές καταστάσεις των ανθρώπων επηρεάζονταν έξω από τη συνειδητή τους επίγνωση, οι πρώτες εντυπώσεις για ουδέτερα προσώπα άλλαξαν, καθιστώντας τα πρόσωπα αυτά περισσότερο ή λιγότερο αρεστά και αξιόπιστα.

Σε αυτή την έρευνα, οι ψυχολόγοι ήθελαν να δουν αν η αλλαγή των συναισθηματικών καταστάσεων των ανθρώπων, πέρα από τη συνειδητή επίγνωσή τους, θα μπορούσε να αλλάξει πραγματικά πώς βλέπουν τα ουδέτερα πρόσωπα.

Οι ψυχολόγοι λοιπόν, μπόρεσαν να παρουσιάσουν ερεθίσματα στους συμμετέχοντες χωρίς εκείνοι να το γνωρίζουν. Στη δοκιμασία αυτή, 43 συμμετέχοντες είχαν μπροστά τους μία σειρά από εικόνες που αναβόσβηναν και οι οποίες εναλλάσσονταν μεταξύ μιας θαμπής εικόνας και ενός ουδέτερου προσώπου, μπροστά στο εστιασμένο μάτι τους. Ταυτόχρονα, στο άλλο μάτι τους, παρουσιάστηκε μια εικόνα χαμηλής αντίθεσης ενός χαμογελαστού, συνοφρυωμένου ή ουδέτερου προσώπου. Συνήθως αυτή η εικόνα θα κατασταλεί από το ερέθισμα που παρουσιάζεται στο εστιασμένο μάτι και οι συμμετέχοντες δεν θα το βιώσουν συνειδητά.

Στο τέλος κάθε δοκιμασίας εμφανίστηκε ένα σύνολο πέντε προσώπων και οι συμμετέχοντες επέλεξαν αυτό που ταιριάζει καλύτερα στο πρόσωπο που είδαν κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας.

Το πρόσωπο που παρουσιάστηκε στο εστιασμένο μάτι των συμμετεχόντων ήταν πάντα ουδέτερο. Οι συμμετέχοντες όμως είχαν την τάση να επιλέγουν πρόσωπα που χαμογέλαγαν περισσότερο ως την πιο ταιριαστή επιλογή με την εικόνα που παρουσιάστηκε πέρα από την επίγνωσή τους, η οποία έδειχνε ένα άτομο που χαμογελούσε σε αντίθεση με ένα ουδέτερο ή συνοφρυωμένο.

Δεδομένου ότι τα ευρήματα των ερευνών παρουσιάζουν συχνότερα ότι τα αρνητικά ερεθίσματα έχουν μεγαλύτερη επιρροή στη συμπεριφορά και τη λήψη αποφάσεων, η ισχυρή επίδραση των θετικών προσώπων στην έρευνα αυτή είναι ενδιαφέρουσα και πολλά υποσχόμενη για μελλοντική διερεύνηση, σημειώνουν οι ψυχολόγοι.

Οι ψυχολόγοι προσθέτουν ότι τα ευρήματά τους θα μπορούσαν να έχουν γενικευμένες συνέπειες στον πραγματικό κόσμο, οι οποίες εκτείνονται από τις καθημερινές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις σε καταστάσεις με πιο σοβαρές συνέπειες, όπως στις δίκες όπου οι δικαστές πρέπει να αξιολογήσουν αν ένας κατηγορούμενος είναι μεταμελημένος.

Οπότε, αυτά τα πειράματα παρέχουν περαιτέρω ενδείξεις ότι αυτό που βλέπουμε δεν είναι μια άμεση αντανάκλαση του κόσμου, αλλά μια γνωστική αναπαράσταση του κόσμου που εμπνέεται από τις συναισθηματικές μας εμπειρίες.