ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Κάτω από: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ | Χατζηπλής Παναγιώτης
Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2019 7:34 μμ |  Με ετικέτα |

Τις τελευταίες δεκαετίες η ανάπτυξη των ΤΠΕ επέφερε ραγδαίες μεταβολές επηρεάζοντας τους περισσότερους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η κατάσταση αυτή δημιούργησε απαιτήσεις για προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στις εξελίξεις της τεχνολογίας και την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδακτική των μαθημάτων. Οι ΤΠΕ μπορούν να συμβάλουν θετικά στην εφαρμογή ενεργητικών παιδαγωγικών μεθόδων και στη βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας, σε πολλαπλούς τρόπους παρουσίασης και προσέγγισης της ίδιας πληροφορίας, προσομοίωση πραγματικών καταστάσεων, δημιουργία συνεργατικού περιβάλλοντος κτλ. και να διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο αλλαγής.

Αντικείμενο της έρευνας ήταν η αξιολόγηση της συμβολής των ΤΠΕ στη διδασκαλία των οικονομικών μαθημάτων που διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Τεχνική Εκπαίδευση. Στην έρευνα έλαβαν μέρος πενήντα μαθητές της ειδικότητας Υπαλλήλων Οικονομικών Υπηρεσιών του τομέα Οικονομίας και Διοίκησης, του 2ου ΤΕΕ Ρόδου. Οι μαθητές  χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, πειραματική και ελέγχου. Στην  πειραματική ομάδα η διδασκαλία μιας συγκεκριμένης ενότητας του μαθήματος Αρχές Οικονομικής Θεωρίας έγινε με τη χρήση ΤΠΕ, ενώ στην ομάδα ελέγχου χρησιμοποιήθηκε η παραδοσιακή μετωπική διδασκαλία. Στη συνέχεια  εξετάστηκε η μεταβολή της επίδοσης τους στο συγκεκριμένο μάθημα. Ως εργαλείο συλλογής των απαραίτητων πληροφοριών χρησιμοποιήθηκε τεστ επίδοσης, κοινό και για τις δύο ομάδες (γραπτό αντικειμενικό τεστ), για να αξιολογηθεί κατά πόσο επιτεύχθηκε η μάθηση. Τα αποτελέσματα του τεστ (μέτρηση μετά) συγκρίθηκαν με την επίδοση των μαθητών στην γραπτή εξέταση του Β΄ τετραμήνου (μέτρηση πριν). Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη χρήση του προγράμματος SPSS.

Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν το σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι ΤΠΕ στη διδασκαλία των οικονομικών μαθημάτων. Ειδικότερα η χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία συνέβαλε στην βελτίωση του μέσου όρου επίδοσης των μαθητών στα οικονομικά μαθήματα σε σύγκριση με εκείνους τους μαθητές που διδάχθηκαν την ίδια ενότητα με τη παραδοσιακή μέθοδο της μετωπικής διδασκαλίας. Η βελτίωση της επίδοσης που σημειώθηκε οφείλεται στα αυξημένα κίνητρα που παρέχουν τα τεχνολογικώς υποστηριζόμενα περιβάλλοντα μάθησης και ο συντονιστικός ρόλος του καθηγητή στην πορεία προς την ανακάλυψη της γνώσης. Η διδασκαλία με τη χρήση των ΤΠΕ, σε αντίθεση με την παραδοσιακή διδασκαλία, προσφέρει τη δυνατότητα αλληλεπιδραστικής και συνδυαστικής χρήσης των διάφορων μέσων, στατικών (προγράμματα παρουσιάσεων) και δυναμικών (αλληλεπιδραστικών εφαρμογών). Οι μαθητές προτιμούν τα μαθήματά τους να γίνονται με τη χρήση των ΤΠΕ και οι καθηγητές ενδιαφέρονται να χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ στη διδακτική διεργασία. Ωστόσο, η χρήση των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία δεν επιφέρει αυτόματα τη βελτίωσή της. Οι ΤΠΕ στη διδακτική διαδικασία πρέπει να αντιμετωπιστούν ως εργαλεία που μπορούν να συμβάλουν στο μετασχηματισμό της μάθησης σε μια πιο αυτενεργό και αποτελεσματική διαδικασία. Επίσης απαιτούνται μια σειρά από αλλαγές και παρεμβάσεις για γίνει δυνατή η ένταξη των ΤΠΕ στη διδασκαλία μαθημάτων. Οι παρεμβάσεις αυτές εντοπίζονται κυρίως στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την προσαρμογή των Αναλυτικών Προγραμμάτων, την αλλαγή των διδακτικών εγχειριδίων, τον εξοπλισμό και την τεχνική υποστήριξη των σχολείων και τέλος την υποστήριξη του εγχειρήματος από τη διοικητικό μηχανισμό του σχολείου. Σε περίπτωση υλοποίησης των παραπάνω, η αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδακτική διαδικασία θα συμβάλει στην αποτελεσματικότερη μάθηση, αφού ο ρόλος του διδάσκοντα θα μετατραπεί σε αυτόν του “καθοδηγητή” σε τεχνολογικά περιβάλλοντα  μάθησης και οι μαθητές θα μάθουν πώς να μαθαίνουν.



Δεν υπάρχουν σχόλια

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.