Το εκπαιδευτικό blog της Χαράς Χρυσανθάκη

Περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό παιχνίδι “Ταξίδι στην Τέχνη της Ζωής”

Το περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό παιχνίδι μου ‘Ταξίδι στην Τέχνη ης Ζωής” για την ξερολιθιά έγινε πραγματικότητα! Εκδόθηκαν 250 κομμάτια. Πολλά από αυτά θα μοιραστούν σε  διάφορα σχολεία της Ελλάδας, ξεκινώντας από τον  νομό Δωδεκανήσου. Ήταν το τελευταίο έργο που πρόλαβε να χορηγήσει ο θείος μου Π. Κοντέλλης πριν πεθάνει.

Το επιτραπέζιο αυτό παιχνίδι σχεδιάστηκε αρχικά κατά τη διάρκεια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με αντικείμενο την «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΤΕΠΑΕΣ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ειδικότερα, εκπονήθηκε και παρουσιάστηκε ως εργασία από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές Χαρά Χρυσανθάκη, Δέσποινα Ασουχίδου και Βασίλειο Μπερερή, στο πλαίσιο του μαθήματος «Σχεδιασμός και διαχείριση Προγραμμάτων για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη», κατά το εαρινό εξάμηνο φοίτησης, του έτους 2014. Αργότερα, το παιχνίδι εξελίχθηκε και ολοκληρώθηκε από εμένα, στο πλαίσιο της διπλωματικής μου εργασίας. Στην πρώτη φάση κυκλοφορίας του, το παιχνίδι αποφασίστηκε να διανεμηθεί δωρεάν σε σχολεία, με σκοπό να συμβάλλει στη γνωριμία των μαθητών/τριων με το αναβαθμιδωμένο ξερολιθικό τοπίο και την αισθητική του αξία αποσκοπώντας στη διαμόρφωση/ανάπτυξη της περιβαλλοντικής τους συνείδησης, υπευθυνότητας, ηθικής και αισθητικής.

Παραθέτοντας λίγα λόγια για τον παιδαγωγικό ρόλο του παιχνιδιού επισημαίνεται πρώτα απ’ όλα, ότι το συγκεκριμένο παιχνίδι πραγματεύεται υπαρκτά περιβαλλοντικά προβλήματα γενικού, αλλά και τοπικού ενδιαφέροντος, όπως η εγκατάλειψη των αναβαθμίδων καλλιέργειας, η οποία πληγώνει και υποβαθμίζει σε λειτουργικό και αισθητικό επίπεδο το αγροτικό και ιδιαίτερα το νησιωτικό τοπίο. Οι μαθητές/τριες κατανοούν ότι οι αναβαθμίδες καλλιέργειας συγκρατώντας το έδαφος και το νερό στο καλλιεργημένο έδαφος, συνδέονται άμεσα με την αειφορική διαχείριση του αγροτικού τοπίου. Μέσα από τη γνωριμία με τους πέτρινους αναλημματικούς τοίχους των αναβαθμίδων (ξερολιθιών), συνειδητοποιούν ότι το φυσικό περιβάλλον αποτελεί μία ολότητα/αλυσίδα, η οποία επηρεάζεται όταν σπάσει ένας κρίκος, όπως συμβαίνει με την υποβάθμιση των ενδιαιτημάτων της μικροπανίδας. Παροτρύνονται, επίσης, στη διαμόρφωση περιβαλλοντικά ηθικών στάσεων και αξιών, όπως είναι η υπευθυνότητα όσον αφορά στη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον, ο σεβασμός και η φροντίδα στη χλωρίδα και πανίδα της ξερολιθιάς και η αλληλεγγύη προς όλες τις μορφές ζωής, ενώ παράλληλα ενθαρρύνονται σε καλές πρακτικές, όπως η συντήρηση, διάσωση και ανάδειξη της ξερολιθιάς, καθώς και η συλλογή και ορθή διαχείριση των απορριμμάτων που συναντούν αλλά και παράγουν οι ίδιοι όταν επισκέπτονται το πεδίο.

Εδώ βλέπετε μερικές φωτογραφίες του παιχνιδιού, καθώς και επεξηγηματικά κείμενα, τα οποία υπάρχουν μέσα στη συσκευασία του.

Fylladio Odhgion(6)

Enimerotiko Fylladio 27_9_2017

Ετικέτες: , ,

Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017 στις 10:24 μμ και βρίσκεται κάτω από Εκπαιδευτικό υλικό. Μπορείς να παρακολουθείς τα σχόλια για το άρθρο χρησιμοποιώντας RSS 2.0 τροφοδότης (feed). Μπορείς να πας στο τέλος και να αφήσεις σχόλιο. Το Pinging προσωρινά δεν επιτρέπεται..

7 σχόλια προς “Περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό παιχνίδι “Ταξίδι στην Τέχνη της Ζωής””

  1. Yannis Zogakis
    8:37 μμ στις 5 Δεκεμβρίου 2017      

    Συγχαρητήρια! Θα περιμένουμε με αγωνία την κυκλοφορία του.

  2. ΚΩΣΤΗΡΗ ΟΛΓΑ
    7:34 μμ στις 18 Δεκεμβρίου 2017      

    ΥΠΕΡΟΧΟ!!! ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ!!!

  3. Χρυσανθάκη Χαρά
    12:41 πμ στις 22 Δεκεμβρίου 2017      

    Όλγα, σε ευχαριστώ πολύ!

Αφήστε μια απάντηση

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση