Λήψη αρχείου
Σήμερα επιλέξαμε να προσεγγίσουμε το κείμενο “Ξ…όπως ξιφίας” από το Ανθολόγιο, στο οποίο θίγεται το θέμα της σχολικής απομόνωσης μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση στη Γλώσσα, τη Λογοτεχνία, τη Μελέτη Περιβάλλοντος και το Θέατρο.
Αφού διαβάσαμε το κείμενο στις σελίδες 30,31 απαντήσαμε σε ερωτήσεις κατανόησης και γνωρίσαμε πληροφορίες για τον ξιφία (Διαδραστική προσέγγιση με παιχνίδια). Στη συνέχεια αξιοποιήσαμε δύο θεατρικές τεχνικές: 1) την καυτή καρέκλα και 2) το περίγραμμα του χαρακτήρα.
Η σύνδεση των λογοτεχνικών κειμένων με το θέατρο μέσα από τις θεατρικές τεχνικές που αξιοποιούνται συμβάλλει στην πολύσημη «ανάγνωση» του κειμένου αναδιατυπώνοντας τις
αισθητικές του αξίες. Το συγκεκριμένο κείμενο προωθεί την αξία της φιλίας.
Σημαντικό χαρακτηριστικό των τεχνικών είναι ότι «ενισχύει τις γλωσσικές ικανότητες, καθώς ο παιγνιώδης χαρακτήρας του επιτρέπει στους μετέχοντες ελεύθεροι να πειραματίζονται στη γλώσσα» και να την προσεγγίζουν μέσα από τον προσωπικό τους τρόπο και όχι μέσα από καταναγκασμό (Woolland B. 1999)
Ανακριτική καρέκλα ή καρέκλα των αποκαλύψεων/ Hot Seating
Ένας μαθητής κάθεται σε μια καρέκλα και καλείται να απαντήσει σε καυτά ερωτήματα, καθοριστικά για την εξέλιξη της δράση. Οι υπόλοιποι του κάνουν ερωτήσεις κι εκείνος απαντά «μέσα» στο ρόλο σαν να είναι ο ίδιος ο ρόλος, σε σχέση με τις πράξεις, τα κίνητρα, τις σκέψεις, τις αξίες του κ.λπ. Δεν προηγείται καμιά προετοιμασία. Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται για να γίνει εμβάθυνση σε ρόλο. Ως αποτέλεσμα έχει τον εμπλουτισμό του ρόλου αφενός και αφετέρου τη εμβάθυνση της ανθρώπινης
συμπεριφοράς.

Τα παιδιά έθεσαν ερωτήματα στον Ξέρξη. “Πώς ένιωθες όταν σε κορόιδευαν οι συμμαθητές σου;” “τι θα ήθελες να τους πεις;” ”
Περίγραμμα του χαρακτήρα
Σε χαρτί του μέτρου σχεδιάζουμε το περίγραμμα του χαρακτήρα. Καθώς η δράση αναπτύσσεται οι συμμετέχοντες καλούνται να γράψουν μέσα στο περίγραμμα σκέψεις ή συναισθήματα του ρόλου και έξω από το περίγραμμα σκέψεις και
συναισθήματα δικά τους ή των άλλων προσώπων του δράματος με σκοπό να διερευνήσουν και να κατανοήσουν σε βάθος τον ρόλο.

Ο Ξέρξης στην αρχή ένιωθε λύπη, θλίψη, στενοχώρια, μοναξιά. Αντιμετώπισε όμως με αγάπη τους συμμαθητές του χωρίς να τους κρατήσει κακία, έδειξε γενναιότητα και σκέφτηκε τους συμμαθητές του και τελικά ένιωσε χαρά και αποδοχή. Οι συμμαθητές του ενώ τον κορόιδευαν, τελικά μετάνιωσαν γι αυτή τη συμπεριφορά και ένιωσαν ευγνωμοσύνη για τον Ξέρξη που τους έσωσε.
Ας γίνει η συμπεριφορά του Ξερξη παράδειγμα και για μας!!
