από το έγγραφο: JISC (Joint Information Systems Committee) (2004) Effective practice with e-learning: A good practice guide in designing for learning
διαθέσιμο στη διεύθυνση: http://www.jisc.ac.uk/uploaded_documents/ACF5D0.pdf
Πώς σχεδιάζει τη διδασκαλία του ένας διδάσκων; Λαμβάνει υπόψη του το μαθησιακό αντικείμενο, τους μαθητευόμενους αλλά και την ουσία του μαθήματος;
Το συγκεκριμένο έγγραφο παρουσιάζει τρεις διαφορετικές προοπτικές για το σχεδιασμό της διδασκαλίας. Η υιοθέτηση της καθεμιάς γίνεται ανάλογα με την κατάρτιση του διδάσκοντος, τις συζητήσεις με συναδέλφους και την ειδική γνώση που διαθέτει.
Προοπτική |
Υποθέσεις |
Αντίστοιχη παιδαγωγική |
Συσχετιστική προοπτική |
Μάθηση ως απόκτηση ικανότητας Οι μαθητευόμενοι αποκτούν γνώση χτίζοντας συνδέσεις ανάμεσα σε διαφορετικές έννοιες.
Αποκτούν δεξιότητες με προοδευτικά σύνθετες ενέργειες από συστατικές δεξιότητες (component skills) |
_εστίαση στις ικανότητες _ρουτίνες οργανωμένων δραστηριοτήτων _προοδευτική δυσκολία _καθαροί στόχοι και ανατροφοδότηση |
κονστρουκτιβιστική προοπτική (εστίαση στο άτομο) |
Μάθηση ως επίτευξη κατανόησης Οι μαθητευόμενοι ενεργά κατασκευάζουν νέες ιδέες χτίζοντας και εξετάζοντας υποθέσεις |
_διαδραστικά περιβάλλοντα για την κατασκευή γνώσης _δραστηριότητες που ενθαρρύνουν πειραματισμό και ανακάλυψη αρχών _υποστήριξη για αναστοχασμό και αξιολόγηση |
κονστρουκτιβιστική προοπτική (εστίαση στην κοινωνία) |
Μάθηση ως επίτευξη κατανόησης Οι μαθητευόμενοι ενεργά κατασκευάζουν νέες ιδέες μέσω συνεργατικών δραστηριοτήτων και/ή διαλόγου |
_διαδραστικά περιβάλλοντα για κατασκευή γνώσης _δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη συνεργασία και την ανταλλαγή ιδεών ή έκφρασης _υποστήριξη για αναστοχασμό, κριτική ομοτίμων (peer review) και αξιολόγηση |
Εγκαθιδρυμένη προοπτική (situated perspective) |
Μάθηση ως κοινωνική πρακτική Οι μαθητευόμενοι αναπτύσσουν την ταυτότητά τους μέσω συμμετοχής σε συγκεκριμένες κοινότητες και πρακτικές |
_συμμετοχή σε κοινωνικές πρακτικές έρευνας και μάθησης _υποστήριξη για ανάπτυξη μαθησιακών δεξιοτήτων _διάλογος για τη διευκόλυνση μαθησιακών σχέσεων |