Σκόρπια κείμενα – αλλά όχι αδιάφορα -1

Το άρθρο αυτό γίνεται στα πλαίσια μια εργασίας.  Σύμφωνα με την εργασία αυτή για να είναι επαρκής θα πρέπει να γίνεται χρήση των παρακάτω

  • μορφοποίηση χαρακτήρων (έντονη γραφή ή/και πλάγια γραφή)
  • χρώμα χαρακτήρων
  • λίστα (αριθμημένη ή μη αριθμημένη)
  • έναν εξωτερικό υπερσύνδεσμο
  • στοίχιση παραγράφου
  • κεφαλίδα επιπέδου 2 ή μεγαλύτερη

Ας μη φανεί περίεργο λοιπόν, στον πιθανό αναγνώστη η μη σύνδεση των κειμένων μεταξύ τους.  Στο μέλλον θα γίνει ανακατανομή των κειμένων.  Τα κείμενα πάντως δεν τα θεωρώ καθόλου αδιάφορα.  Το αντίθετο. Πολύ ενδιαφέροντα.

……………………………………………………………………………

CRISPR

Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 μια νέα τεχνική εισήχθη στις βιολογικές επιστήμες, η PCR. Ήταν μια τεχνική που ώθησε σε υψηλότερο επίπεδο τις βιολογικές επιστήμες. Πρόσφατα, από το 2012 κυρίως, αλλά τώρα αρχίζει, μαζικά, να εφαρμόζεται στο εργαστήριο μια νέα τεχνική, η CRISPR η οποία αναμένεται να ωθήσει κατά πολύ τις επιστήμες αυτές. Υπάρχει προβληματισμός και συζήτηση με πρωτάρχουσα την επιστημονική κοινότητα η οποία ανησυχεί, επιχειρηματολογεί, ελπίζει. Εμείς; Σε ποια εποχή ζούμε; Ναι! Ζούμε τον μεσαίωνά μας. Και φοβάμαι ότι μας αρέσει κιόλας! Ευρώ ή δραχμή ή ίσως και ανταλλαγή προϊόντων ή και εγώ δεν ξέρω τι… Διλήμματα που τα έχει απαντήσει η ανθρωπότητα εδώ και καιρό. Σε κατακλύζει μια απέραντη θλίψη! Παρατηρώ κάποιους να συνθηματολογούν, να αναμασούν τα ίδια και τα ίδια, να σκέφτονται μόνο το «ωραίο παρελθόν». Λες και η σημερινή κατάσταση ήρθε από μόνη της. Τι θλίψη Θεέ μου!!!
(δημοσιεύτηκε στο Facebook στις 7/8/2015 από τον Χρήστο Μπαμπάτσικο)

 

Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ

Αχ δεν είναι αυτός πλανήτης
όλο κότες και πρόβατα
και βλακώδεις άλλες κύπτουσες υπάρξεις.
Άκρη-άκρη του Σύμπαντος ο αμελητέος
με τους τόσους δα ωκεανίσκους του
με τα Ιμαλαϊάκια του
με τα τέσσερα δις των απτεροδιπόδων του
μαχόμενων αέναα υπέρ βωμών και εστιών
πετρελαιοπηγών και άλλων πλουτοφόρων περιοχών.
Δεν είναι αυτός πλανήτης
στουμπωμένος δηλητηριώδη αέρια
έκθετος σε βροχές μετεωριτών
σε σκέψεις φιλοσόφων
σε μακρούς αγώνες για την ελευθερία
(τη δική μας πάντοτε -ποτέ των άλλων).
Ένα σκάκι για κόρακες εξασκημένους
να κερδίζουν πάντοτε και από τις δύο πλευρές
«μαύρα πουλιά» που λεν «μαύρα μαντάτα».

από “Μαρία Νεφέλη” του Οδ. Ελύτη.

 

Η υλοενέργεια του Συμπαντος

Η ύλη και η ενέργεια του σύμπαντος σύμφωνα με τους κοσμολόγους, αστρονόμους, φυσικούς και όλους όσους ασχολούνται με τον τομέα αυτόν εκτιμάται ότι αποτελείται από:

  • 5% την συνήθη ύλη (βαρυονική ύλη)
  • 27% σκοτεινή ύλη
  • 68% σκοτεινή ενέργεια

Ένα υποψήφιο σωματίδιο για την σκοτεινή ύλη είναι το WIMP.  Το WIMP συνδέεται με τη θεωρία της υπερσυμμετρίας.  Παρά τις μέχρι τώρα προσπάθειες δεν έχει ανιχνευτεί αλλά οι προσπάθειες συνεχίζονται.  Ένα άλλο λιγότερο γνωστό σωματίδιο είναι το axion που σχετίζεται με την θεωρία της κβαντικής χρωμοδυναμικής (QCD).  Αν η σκοτεινή ύλη αποτελείται από axions, αυτά θα μπορούσαν να υπάρχουν παντού, δεκάδες ή και εκατοντάδες τρισεκατομμύρια από αυτά θα μπορούσαν να υπάρχουν σε ένα κυβικό εκατοστό γύρω σας.   Μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί κανένα αλλά να μη ξεχνάμε ότι η τεχνολογία συνεχώς βελτιώνεται και στα επόμενα χρόνια είτε μπορεί να ανακαλυφθεί κάποιο από αυτά είτε να αποκλειστεί εντελώς.
Φυσικά και υπάρχουν κι άλλα υποψήφια “εξωτικά” σωματίδια που πιθανόν να αποτελούν τη σκοτεινή ύλη.  Δεν ξέρουμε φυσικά τι επιφυλάσσει το μέλλον. Εξάλλου από τότε που ο μεγάλος φυσικός Λόρδος Κέλβιν το 1900 προέβλεψε το τέλος της φυσικής έχουν έρθει όλα τα πάνω κάτω. Πόσο δύσκολο είναι η προβλέψεις ακόμα και από ειδικούς στους τομείς τους! Πόσο εκπληκτική ήταν η ανακάλυψη του νετρίνο ή του σωματιδίου Higgs. Και πόσο αντιβαίνει στη “κοινή” λογική ένα σωματίδιο π.χ. το νετρίνο να διαπερνά ολόκληρη τη Γη χωρίς να βρίσκει εμπόδια!!!  Πραγματικά, δεν είναι όμορφη (και) η επιστήμη της Φυσικής;

13-1-2018 Χρήστος Μπαμπάτσικος

 

Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα

Σίγουρα υπάρχουν ενδιαφέροντες σελίδες στο διαδίκτυο που δυστυχώς δεν τις γνωρίζουμε.  Μια από αυτές – που βρίσκεται ως σελίδα στο facebook – είναι η Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα.  Αυτή τη σελίδα τη βρήκα κάποτε τυχαία, ψάχνοντας στο Διαδίκτυο για την Μαριάννα Κορομηλά.  Ναι υπάρχουν ενδιαφέροντα άτομα – ακόμα – στη χώρα μας!

 

Αποχαιρετιστήριο κείμενο μιας Καθηγήτριας στους Μαθητές της

Ένα εκπληκτικό κείμενο, αποχαιρετιστήριο Δασκάλου προς μαθητές (για να ακριβολογώ μιας καθηγήτριας-φιλολόγου με μαθητές της Γ’ Γυμνασίου). Αξίζει νομίζω να το μοιραστούμε… μαθητές, καθηγητές, γονείς.

Παιδιά μου, 
σας προσφωνώ έτσι γιατί τώρα που κάθισα να γράψω δύο λόγια γι αυτήν την σημαντική στιγμή στη ζωή σας, έχω μια μια τις φατσούλες σας στο μυαλό μου. Και σκέφτομαι ότι όλη τη σχολική χρονιά έβλεπα εσάς πολύ περισσότερες ώρες από ότι έβλεπα το ίδιο μου το παιδί. 
Παιδιά μου, λοιπόν, θέλω καταρχήν να σας ευχαριστήσω γιατί κάνατε τη χρονιά μου πιο όμορφη, πιο ανθρώπινη, πιο ουσιαστική. Με τη δεκτικότητά σας, με την προσπάθεια που καταβάλατε, το ενδιαφέρον που δείξατε για αυτά που ήθελα να σας μάθω. Με το χιούμορ σας και την αθωότητά σας. Αλλά και με τις αντιστάσεις σας, τις αντιρρήσεις σας, τις εξεγέρσεις σας. Πάνω από όλα όμως με την αποδοχή, την εκτίμηση και την αγάπη που απλόχερα μου χαρίσατε. Σας ευχαριστώ έναν έναν ξεχωριστά και όλους μαζί για την τιμή που μου κάνατε.
Θέλω να είστε περήφανοι και περήφανες για τον εαυτό σας για την προσπάθεια που καταβάλατε, τα όσα πετύχατε αλλά και για όσα δεν πετύχατε. Σας το έλεγα και στο μάθημα: το λάθος είναι χρήσιμο-τουλάχιστον όσο χρήσιμο είναι και το σωστό. Η αποτυχία είναι όσο χρήσιμη είναι και η επιτυχία. Πάνω από όλα γιατί είναι δικά σας και γιατί είναι η βάση του ανθρώπινου μεγαλείου. Του Ορθού Λόγου. 
Λίγες συμβουλές, όπως μου ρχονται ανάκατα. Πρώτα από όλα αμφισβητήστε τα πάντα. Ακόμη και μένα που ετοιμάζομαι να σας συμβουλεύσω. Αμφισβητήστε αυτά για τα οποία είστε σίγουροι και σίγουρες. Σκεφτείτε και ξανασκεφτείτε. Αλλά σταματήστε όταν φτάσετε να ζείτε μόνο στη σκέψη σας. Να διαχωρίζετε πάντα τις απόψεις από τα γεγονότα. Και να προσπαθείτε να πηγαίνετε πάντα από το τί έγινε στο γιατί έγινε και μετά στο πως αλλιώς θα μπορούσε να γίνει. Αλλά και πάλι να ξεχωρίζετε την άποψη από το γεγονός. Είναι εύκολο. Η άποψη είναι αυτό που πιστεύεις ότι συμβαίνει, γεγονός είναι αυτό που συμβαίνει. Αποδεχτείτε ότι μπορεί και να μην έχουμε πρόσβαση πάντα στο τί συμβαίνει. Γι αυτό να αρχίζετε τις προτάσεις σας με το «πιστεύω ότι..». Και ο,τι και να ακούσετε να συμπληρώνετε στο μυαλό σας «Αυτός/Αυτή πιστεύει ότι…»
Το αποτέλεσμα δεν μετράει (μετράει η προσπάθεια), ούτε και ο σκοπός αγιάζει τα μέσα (γι αυτό δεν είμαι σίγουρη αν ισχύει πάντα).
Να προσπαθείτε πάντα να βρίσκετε την κατάλληλη λέξη που να αποδίδει ακριβώς αυτό που θέλετε να πείτε και τίποτα λιγότερο. Να έχετε πάντα στον νου σας την αλήθεια σας και να μη βολεύεστε με τίποτα λιγότερο. Κι αυτό εύκολο είναι. Αλήθεια είναι αυτό που δεν χρειάζεται να εφευρίσκεις δικαιολογίες για να σου φανεί υποφερτό. Αλλά να μην ξεχνάτε. Είναι η αλήθεια ΣΑΣ. 
Να μην παίρνετε τον εαυτό σας πολύ στα σοβαρά αλλά να μην επιτρέψετε σε κανέναν και καμία να τον υποτιμήσει. Το πρώτο σας κάνει ανθρώπινους το δεύτερο σας κάνει ανθρώπους. 
Να θυμάστε ότι ο θυμός συχνά είναι μεταμφιεσμένη λύπη. Γι αυτό να ξέρετε πάντα πώς νιώθετε. Και να ρωτάτε και τους άλλους «πώς νιώθεις;»
Τέλος, ξανασκεφτείτε τα παραπάνω συμπληρώνοντας στο μυαλό σας «Η Κεφαλίδου πιστεύει ότι… και αν θέλουμε την πιστεύουμε».
Καλά σταματάω εδώ. Α όχι περίμενε! Να διαβάσετε το Έγκλημα και Τιμωρία. Του Ντοστογιέφκσυ.
Αυτά. Ξέρω ότι μπορεί και να μην μπορώ να σας κάνω να το δείτε αλλά κάθε στιγμή που περνάει και είμαστε ο εαυτό μας είναι μια μικρή αποφοίτηση. Και αυτό σημαίνει ότι κάθε στιγμή μπροστά μας ανοίγεται το μέλλον. Και ταβάνι μας είναι-παιδιά- ο ουρανός. Το χει πει εξάλλου και ο ποιητής: οι άνθρωποι διψούνε για ουρανό. Άντε πουλάκια μου πετάξτε. 
Υ. Γ. Αν με χρειαστείτε, ξέρετε που να με βρείτε.

το κείμενο αυτό είναι της Σόνιας Κεφαλίδου στους μαθητές της που επειδή εκείνο το βράδυ (Ιούνιος 2016) “έλειπε”, μας το έστειλε και το διάβασε η Ξανθούλα.  Η Σόνια πήρε πρόσφατα το διδακτορικό της (με άριστα και διάκριση).

Σχετικά με Χρήστος Μπαμπάτσικος

Εχω τελειώσει το Χημικό Τμήμα του ΑΠΘ το 1982.  Στο εργαστήριο Βιοχημείας του ίδιου τμήματος εκπόνησα την διδακτορική μου διατριβή (1993-1998) με θέμα απομόνωση 3 κινασών καζεϊνης τύπου Ι και μιας τύπου ΙΙ και μελέτη των ιδιοτήτων αυτών.  Ειμαι συν-συγγραφέας (με τον καθηγητή Κυριακίδη Δημ.) δύο βιβλίων με θέματα την Προέλευση της Ζωής και την Γήρανση και Μακροζωία.  Τώρα είμαι Διευθυντής στο 1ο Γυμνάσιο Εχεδώρου (Γυμνάσιο Σίνδου).


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Απόψεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.