ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ 2018-19

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Σχέδιο προγράμματος
2018 – 2019

Όνομα               Επώνυμο                      Σχολείο                          Τάξη/Τμήμα
Αθανάσιος          Χάψαλης       Δημοτικό Σχολείο Εξαπλατάνου              Δ΄

Τίτλος θέματος
«Κυκλοφοριακή Αγωγή – Οδική Ασφάλεια»

Υποθέματα
Κυκλοφορώ με ασφάλεια
Σήματα Τροχαίας
Κυκλοφορώ ως πεζός
Κυκλοφορώ ως ποδηλάτης
Ταξιδεύω ως επιβάτης
Περπατώ με ασφάλεια στο χωριό
Περπατώ με ασφάλεια στην πόλη

Σκοπός
Το μάθημα αυτό έχει σκοπό να μυήσει τους μαθητές στους βασικούς κανόνες της κυκλοφοριακής αγωγής. Να μάθουν να ξεχωρίζουν και ν’ αντιμετωπίζουν τους κινδύνους στους δρόμους και να καλλιεργήσουν το ένστικτο της αυτοπροστασίας.
Στόχοι
Ν’ αποκτήσουν οι μαθητές σωστή γνώση των κανόνων κυκλοφορίας για πεζούς και οδηγούς. Να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση ν’ αντιδρούν σωστά σε έκτακτες καταστάσεις και να έχουν σωστή συμπεριφορά στον δρόμο και στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ν’ αναπτύξουν κριτική σκέψη ώστε να αξιολογούν τις συνέπειες της κακής οδικής συμπεριφοράς. Να μάθουν τρόπους βελτίωσης της ικανότητας προσανατολισμού. Να προάγουν τη γλωσσική ικανότητα, τη συνεργατικότητα και την κοινωνικότητά τους. Να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση, τον αυτοσεβασμό και την υπευθυνότητά τους, ώστε να παρεμβαίνουν ενεργά στην παραβίαση κανόνων οδικής συμπεριφοράς των πολιτών και τη διόρθωσή τους. Να ενθαρρυνθούν για ν’ αναλάβουν πρωτοβουλίες, ώστε να επηρεάζουν ορθά το σχολικό, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον τους σε θέματα οδικής ασφάλειας. Να προσεγγίσουν το θέμα διαθεματικά μέσα από τη γλώσσα, τη λογοτεχνία, τα μαθηματικά, τη μελέτη, τα εικαστικά. Να μάθουν να συνεργάζονται, να διατυπώνουν τη γνώμη τους, να καταγράφουν και να ελέγχουν τα αποτελέσματα της δουλειάς τους. Να αναπτύξουν δεξιότητες του καλού ομιλητή και ακροατή συμμετέχοντας σε συζητήσεις. Να εκφραστούν μέσα από τις δραστηριότητες που αναλαμβάνουν και να αποκτήσουν καλές συνήθειες εργασίας. Να αποκτήσουν δυνατότητες πρόσβασης στις πληροφορίες και να μπορούν να τις αξιοποιήσουν. Να υιοθετήσουν υπεύθυνες συμπεριφορές απέναντι στους συμμαθητές τους. Να ευαισθητοποιηθούν απέναντι σε προβλήματα και καταστάσεις που αντιμετωπίζουν και να συμβάλλουν στην επίλυσή τους.
Σύνδεση με Μαθήματα/Ενότητες του προγράμματος σπουδών
Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία, Μελέτη, Θρησκευτικά, Αισθητική Αγωγή, Φυσική Αγωγή, Ξένη γλώσσα.
Δραστηριότητες
Οι μαθητές θα εργαστούν ομαδοσυνεργατικά. Θα συγκεντρώσουν και θα επεξεργαστούν πληροφορίες, θα γράψουν κείμενα, ποιήματα, θα κάνουν ζωγραφιές, θα φωτογραφίσουν, θα καταγράψουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και όλα αυτά θα ανεβαίνουν σταδιακά στο ιστολόγιο της τάξης μας. (blogs.sch.gr/axapsalis)
Εκπαιδευτικό Υλικό
Βιβλιογραφία/Αρθρογραφία:
Εγκυκλοπαίδειες, βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, ντοκιμαντέρ, συνεντεύξεις.
Πολυμεσικό/Ψηφιακό Υλικό:
Φωτογραφικές μηχανές, ψηφιακοί δίσκοι, διαδίκτυο, εκπαιδευτική τηλεόραση.
Ιστότοποι:
http://edrive.yme.gov.gr/
http://www.akida.info/
http://www.edutv.gr/index.php/kikloforiak-agogi
http://www.miniplay.gr/?view=game&gid=86
https://prwtokoudouni.weebly.com/
https://www.youtube.com/watch?v=4ed_ajTnUuE
https://www.youtube.com/watch?v=NdI5AgcdYz
Τρόποι/Τεχνικές Αξιολόγησης
α) Παρουσίαση εργασιών
Το υλικό που θα συγκεντρωθεί θα μπορούν να παρακολουθούν οι ενδιαφερόμενοι στο ιστολόγιο της τάξης μας καθώς θα ανεβαίνει σταδιακά στη διεύθυνση:
blogs.sch.gr/axapsalis
β) Ερωτηματολόγια
Στο τέλος θα συνταχθούν και θα συμπληρωθούν ερωτηματολόγια που θα βοηθήσουν στην αξιολόγηση του προγράμματος.
Παρατηρήσεις:
Θα ζητηθεί από την Τροχαία Αριδαίας να επισκεφθεί το σχολείο μας και να ενημερώσει τους μαθητές.
Θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής στην Αριδαία.
Το πρόγραμμα ξεκινά τον Οκτώβριο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ 

ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ 

Τα οδικά τροχαία ατυχήματα αποτελούν μια από τις συχνότερες αιτίες θανάτου και πρόκλησης μόνιμης αναπηρίας, ιδιαίτερα στα άτομα νεαρής ηλικίας. Η νεαρή ηλικία, η χρήση οινοπνεύματος ή εξαρτησιογόνων ουσιών, καθώς και η χρήση κινητού τηλεφώνου, αποτελούν του κυριότερους παράγοντες κινδύνου πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος. Επιπλέον, χαρακτηριστικά που αφορούν στο όχημα και στο οδόστρωμα σε συνδυασμό με τους παραπάνω παράγοντες ενδεχομένως να συμβάλλουν στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Αρκετές μελέτες έδειξαν ότι απλά προληπτικά μέτρα, όπως είναι η καθιέρωση της ζώνης ασφαλείας, οι αερόσακοι και η μείωση των ορίων ταχύτητας, ενδέχεται να μειώσουν τους θανάτους και τους τραυματισμούς λόγω τροχαίων ατυχημάτων. Στην Ε.Ε. αντιστοιχούν 488 αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους. Ο κάτοικος της Ε.Ε. κάνει περίπου 0.5 χιλιόμετρα την ημέρα με το ποδήλατο, περπατάει περίπου 1 χιλιόμετρο ενώ διανύει 27.5 χιλιόμετρα με το αυτοκίνητο. Οι επιπτώσεις στην υγεία από τον σύγχρονο τρόπο μετακίνησης μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμες (τραυματισμοί από τροχαία) και μακροπρόθεσμες (νοσήματα που συσχετίζονται με θόρυβο, καθιστική ζωή και ρύπανση). Τα τροχαία αποτελούν παγκοσμίως την πρώτη αιτία ακούσιου θανάτου από τραυματισμό. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο τραυματίζονται 30.000 άνθρωποι. Από αυτές τις περιπτώσεις οι 2.000 είναι καταληκτικές. Μία σημαντική παράμετρος του προβλήματος των τραυματισμών από τροχαία, με ιδιαίτερη σημασία, είναι ότι ο μεγαλύτερος αριθμός θυμάτων (40%) είναι μεταξύ 15-34 ετών. Πλήττεται, δηλαδή, κυρίως η πιο παραγωγική ηλικία της χώρας μας που αποτελεί το μέλλον και τις ελπίδες μας. Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων είναι ότι ανάμεσα στους χρήστες των οδών υπάρχουν ευπαθείς ομάδες, δηλαδή ομάδες υψηλού κινδύνου: οι πεζοί, οι δικυκλιστές, οι ηλικιωμένοι και τα άτομα με αναπηρία. Στην Ελλάδα τα παιδιά εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα κυρίως ως πεζοί σε ποσοστό 45%, αποτελώντας έτσι μια ιδιαιτέρως ευπαθή ομάδα. Τα παιδιά, λόγω της μικρής τους ηλικίας, δεν έχουν την ωριμότητα των ενηλίκων για να καταλάβουν τι είναι επικίνδυνο και τι όχι. Έχουν παρορμητική συμπεριφορά, ιδιαίτερα όταν είναι με παρέα, περιορισμένο οπτικό πεδίο εξαιτίας του μικρού τους ύψους (το 1/3 λιγότερο από αυτό των ενηλίκων) και δεν μπορούν να αξιολογήσουν πόσο γρήγορα κινείται ένα αυτοκίνητο ή πόσο μακριά είναι, αφού δυσκολεύονται να καταλάβουν τη σχέση μεταξύ ταχύτητας, απόστασης και μεγέθους. Επίσης, θεωρούν ότι, αφού αυτά βλέπουν, τα βλέπουν και οι άλλοι, καθώς μεγάλο χρονικό διάστημα της προσχολικής και σχολικής τους ηλικίας είναι εγωκεντρικά. Αντίστοιχα, πάνω από τα δύο τρίτα των ατυχημάτων που συμβαίνουν σε έφηβους και νέους είναι ως οδηγοί ή επιβάτες δικύκλων. Να σημειωθεί εδώ ότι μόνο ένας στους πέντε δικυκλιστές φοράει κράνος. Η σκληρή στατιστική των τροχαίων ατυχημάτων αναφέρει ότι κάθε χρόνο αφανίζεται ένα ολόκληρο χωριό 1.600 ατόμων περίπου από το χάρτη της ελληνικής επικράτειας. Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των ανθρώπων που χάνονται είναι νέοι άνθρωποι. Οι τραυματίες με προσωρινή ή μόνιμη αναπηρία είναι χιλιάδες. Είναι σαν να διαγράφεται μια κωμόπολη κάθε χρόνο από τον ελληνικό χάρτη ή να πέφτει ένα αεροπλάνο με 70 άτομα κάθε 10 μέρες.

Σύμφωνα με τα δεδομένα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η Ελλάδα κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση στους δείκτες θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα μεταξύ παιδιών, εφήβων και νέων ως 25 ετών στην Ε.Ε., με 14 θανάτους ανά 100.000 άτομα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ από τους 1.600 θανάτους ετησίως οι 450 αφορούν παιδιά και νέους ως 25 ετών. Ενώ, στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ο αριθμός των τροχαίων μειώνεται, στην Ελλάδα αυξάνεται κατά 35% περίπου κάθε χρόνο. Το τραγικότερο είναι ότι τα θανατηφόρα τροχαία αυξάνονται κατά 65%. Από τους νεκρούς και τους τραυματίες, το 1/3 είναι παιδιά. Το τραγικό αυτό γεγονός γίνεται ακόμα χειρότερο, αν υπολογίσει κανείς ότι, πέρα από τους θανάτους, πολλοί από τους τραυματίες μένουν ανάπηροι, και μάλιστα σε μικρή ηλικία. Σε μελέτες για τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας, τα τελευταία 10 χρόνια για το 80% των τροχαίων ατυχημάτων ευθύνονται οι ίδιοι οι οδηγοί, για το 12,5% των ατυχημάτων οφείλεται σε ελαττώματα του οδικού δικτύου και στις καιρικές συνθήκες, το 2,2% αποδίδεται σε προβλήματα των οχημάτων και το 1% στους επιβάτες. Η συντριπτική πλειονότητα των τροχαίων ατυχημάτων οφείλονται σε κακή κυκλοφοριακή αγωγή και ελλιπή οδική συνείδηση και συμπεριφορά των οδηγών και πεζών.

Αιτίες τροχαίων ατυχημάτων 

Οι αιτίες των ατυχημάτων συνοψίζονται σε τρεις κύριες κατηγορίες: ανθρώπινος παράγοντας – όχημα – οδός και περιβάλλον.
Ανθρώπινος παράγοντας
Ο τρόπος µε τον οποίο ο οδηγός του οχήματος προσεγγίζει ζητήματα ασφάλειας κατά την οδήγηση και γενικότερα η συμπεριφορά του στο δρόμο επηρεάζει, σε μεγάλο βαθμό, την πιθανότητα να εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα. Τα άτοµα σχετικά νεαρής ηλικίας τείνουν να εµπλέκονται πιο συχνά σε ατυχήµατα από ότι άτοµα µεγαλύτερης ηλικίας, πράγµα που πιθανό να οφείλεται στη µεγαλύτερη συχνότητα µε την οποία τα άτοµα αυτά εκδηλώνουν ριψοκίνδυνη ή επιθετική συμπεριφορά. Συνήθως τα τροχαία ατυχήματα προκαλούνται για τους εξής λόγους:
Απόσπαση προσοχής – κόπωση οδηγού
Υπερβολική ταχύτητα
Οδήγηση υπό την απορία αλκοόλ
Απερίσκεπτη  – επιθετική – επιδεικτική οδήγηση
Παράνομες κόντρες
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
Παραβίαση πινακίδας πορείας (STOP)
Αλλαγές λωρίδας κυκλοφορίας
Επιδεικτικοί  αντικανονικοί ελιγµοί
Οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας
Λανθασμένες στροφές
Αντικανονικό προσπέρασµα
Μη χρήση ζώνης – κράνους
Παραβίαση προτεραιότητας

Το όχημα ευθύνεται για τους εξής λόγους:
Η µεγάλη ηλικία του οχήµατος
Η κακή ή ανεπαρκής συντήρηση
Μηχανικές και άλλες βλάβες
Ο µεγάλος αριθµός κυκλοφορούντων δικύκλων
Το υπέρβαρο και οι παραβάσεις ως προς τη φόρτωση και τις διαστάσεις του φορτίου
Ο µη τακτικός τεχνικός έλεγχος
Η κυκλοφορία µεγάλου αριθµού φορτηγών αυτοκινήτων και αγροτικών µηχανηµάτων
Έλλειψη φώτων – αντικανονική χρήση φώτων
Διαρροή φορτίου (χαλίκι, µπετό, πετρέλαια)

Το οδικό δίκτυο και περιβάλλον ευθύνεται για τους εξής λόγους:
Κακή κατάσταση του οδικού δικτύου
Ανεπαρκής σήµανση και σηµατοδότηση
Πλήρης έλλειψη ή ανεπάρκεια οδικού φωτισµού
Χαµηλά πρότυπα κατασκευής
Ανεπαρκή γεωµετρικά χαρακτηριστικά
Ελλιπής σήµανση κατά τη διάρκεια κατασκευών
Δυσµενείς περιβαλλοντολογικές συνθήκες

Παιδί και τροχαία ατυχήματα 

Οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων στα παιδιά έχουν σχέση:
Με το ίδιο το παιδί, την ηλικία του και τις φυσικές αδυναμίες της (το χαμηλό ανάστημα, το μικρότερο οπτικό πεδίο, τη νευρολογική του ανωριμότητα, την αδυναμία γνώσης των σημάτων, την παρορμητικότητα και ακόμα και τη γοητεία που προκαλεί ο κίνδυνος).
Το περιβάλλον του παιδιού, τους γονείς και τους δασκάλους του, την επίβλεψη και την εκπαίδευση που του παρέχουν.
Την κατάσταση του οδικού δικτύου της χώρας (το σχεδιασμό των δρόμων, τη σηματοδότηση, τη δόμηση). Στην Ελλάδα μόνο στο 10% του οδικού δικτύου μπορούν να αναπτυχθούν με ασφάλεια ταχύτητες μεγαλύτερες από 80 χιλιόμετρα την ώρα.
Τις αδυναμίες των οδηγών (επιπολαιότητα, ανεπαρκής εκπαίδευση, κακή συντήρηση των οχημάτων και μη τήρηση των κανόνων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας).

Συνέπειες τροχαίων ατυχημάτων  

Οι συνέπειες είναι ιδιαίτερα σοβαρές τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία. Για το άτομο η απώλεια της ίδιας του της ζωής, ο τραυματισμός αλλά και η ενδεχόμενη αναπηρία αποτελούν ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες. Επιπρόσθετα, τα ψυχικά τραύματα και η αρνητική επιρροή στις προσωπικές σχέσεις και την επαγγελματική σταδιοδρομία του παθόντα μπορεί να τον συνοδεύουν για όλη του τη ζωή. Αντίστοιχος αρνητικός αντίκτυπος μπορεί να υπάρχει και για την οικογένεια και τους συγγενείς των θυμάτων. Τέλος, το κόστος επιβίωσης με αναπηρία από τροχαίο ατύχημα είναι ασήκωτο για τον παθόντα αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας. Η κοινωνία, και ειδικότερα το κρατικό ταμείο, επιβαρύνεται όχι μόνο από τα εμφανή έξοδα νοσηλείας και διαβίωσης αλλά και από τα επιπρόσθετα επιδόματα και συντάξεις αναπηρίας, αφού οι τραυματίες δεν μπορούν να εργαστούν και να ενισχύσουν επομένως την εθνική οικονομία. Υπολογίζοντας τα παραπάνω και σκεπτόμενοι ότι οι μισοί και κάτι νεκροί ανήκουν στο εργατικό δυναμικό, μπορεί κανείς εύκολα να αναλογιστεί τη μείωση των εσόδων του κράτους που προκύπτει τόσο από το χάσιμο των εργατικών χεριών όσο και από τη μείωση των πιθανών εισφορών που θα πρόσφεραν στην οικονομία. Τέλος, το δημογραφικό κόστος, ιδιαίτερα για κοινωνίες που αντιμετωπίζουν έντονο δημογραφικό πρόβλημα, όπως η δική μας, αποτελεί μια ακόμα δυσβάσταχτη συνέπεια αυτού του κοινωνικού προβλήματος.

ΣΗΜΑΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑΣ 

Οι Πινακίδες οδοσήμανσης, γνωστές και ως σήματα κυκλοφορίας ή ταμπέλες, είναι πινακίδες που τοποθετούνται σε καίρια σημεία του οδικού δικτύου και ρυθμίζουν την κυκλοφορία των πεζών και των οχημάτων, σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.). Όλες οι πινακίδες οδοσήμανσης έχουν θεσπιστεί από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και την Τροχαία Αστυνομία. Οι πινακίδες ακολουθούν τις γενικές Ευρωπαϊκές συμβάσεις, που αφορούν στη χρήση των σχημάτων και των χρωμάτων τους, για κάθε κατηγορία σήμανσης.

Έτσι, οι πινακίδες, που υποδηλώνουν κίνδυνο είναι τριγωνικές με κόκκινο περίγραμμα, ενώ αυτές που περιέχουν πληροφορίες είναι ορθογώνιες παραλληλόγραμμες. Επίσης, οι πινακίδες, που δίνουν εντολές είναι στρογγυλές και συγκεκριμένα, οι υποχρεωτικές πινακίδες έχουν λευκά σύμβολα πάνω σε μπλε φόντο, ενώ οι απαγορευτικές έχουν μαύρα σύμβολα σε λευκό φόντο και κόκκινο περίγραμμα. Οι περισσότερες πινακίδες χρησιμοποιούν εικονογράμματα, που μεταφέρουν ένα συγκεκριμένο νόημα.

Όπως συνηθίζεται στις Ευρωπαϊκές χώρες, όλες οι πινακίδες είναι είτε μερικά ή ολικά ανακλαστικές, είτε αυτοφωτιζόμενες κατά τις νυκτερινές ώρες. Πινακίδες, που χρησιμοποιούνται για να ρυθμίσουν προσωρινά την κυκλοφορία, σε περιοχές όπως αυτές που εκτελούνται έργα, τοποθετούνται σε κίτρινο φόντο. Οι ελληνικές πινακίδες απεικονίζουν κλασικές σιλουέτες ανθρώπων. Επίσης, όλες οι πινακίδες προσδιορίζονται από ένα κεφαλαίο γράμμα (για κάθε κατηγορία) και από έναν αριθμό.

Πινακίδες αναγγελίας κινδύνου 

Οι εν λόγω πινακίδες έχουν οι περισσότερες τρίγωνο σχήμα. Το περίγραμμά τους είναι κόκκινο και το εσωτερικό τους είναι κίτρινο. (Συνήθως, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι λευκό) Έχουν σκοπό την έγκαιρη προειδοποίηση των οδηγών για κινδύνους, που μπορεί να συναντήσουν στη συνέχεια της πορείας τους.

Ρυθμιστικές Πινακίδες 

Οι εν λόγω πινακίδες τoπoθετoύνται για να ενημερώνουν τους οδηγούς για υπoχρεώσεις, περιoρισμoύς ή απαγoρεύσεις, και την συμμόρφωσή τους σε αυτές. Οι παραβιάσεις τους ισούνται με παραβάσεις του Κ.Ο.Κ., ενώ επισύρονται ποινές και πρόστιμα. Ακόμη, εκθέτουν τον παραβάτη οδηγό αλλά και τους υπολοίπους, που κινούνται στο ίδιο οδικό δίκτυο, σε κινδύνους.

Πληροφοριακές Πινακίδες 

Οι εν λόγω πινακίδες είναι υποβοηθητικές για τους οδηγούς, ιδίως όταν κινούνται σε οδικό δίκτυο που δε γνωρίζουν καλά, με σκοπό τον εύκολο καθορισμό της πορείας τους.
Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες με βάσει της σημασία τους και το περιεχόμενό τους:
1) Οδοδείκτες: πρόκειται για πινακίδες που διαθέτουν κείμενο, οι οποίες καθοδηγούν τους οδηγούς προς τις επιθυμητές από αυτούς κατευθύνσεις στις διασταυρώσεις μεταξύ οδών ή προειδοποιούν πριν από αυτές, επιβεβαιώνουν την ορθότητα της πορείας την οποία ακολουθούν και τους πληροφορούν για τις αποστάσεις από τον προορισμό τους.
2) Λοιπές πληροφοριακές πινακίδες: πρόκειται για πινακίδες που περιέχουν εικονογράμματα, οι οποίες πληροφορούν τους οδηγούς για την ύπαρξη κάποιας συγκεκριμένης εγκατάστασης ή υπηρεσίας στη συνέχεια της πορείας τους.
Το χρώμα των γραμμάτων των οδοδεικτών είναι κίτρινο στα ελληνικά και λευκό στα λατινικά. Το χρώμα στο υπόβαθρο υποδηλώνει το είδος της κατεύθυνσης. Τα χρώματα αυτά είναι:
1) Πράσινα για τον αυτοκινητόδρομο
2) Μπλε για το υπεραστικό δίκτυο
3) Καφέ για κατευθύνσεις ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος
4) Λευκά (με μαύρα γράμματα) μέσα σε κατοικημένες περιοχές ή εγκαταστάσεις των περιοχών αυτών.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΩΣ ΠΕΖΟΣ 

Οι καλύτεροι δάσκαλοι για να μάθουμε στα παιδιά μας κανόνες οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας είμαστε εμείς οι ίδιοι οι γονείς. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται και μιμούνται τους κανόνες που ακολουθούν οι δικοί τους άνθρωποι και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεχτικοί καθώς άθελά μας μπορεί να τους περνάμε λανθασμένα μηνύματα.
Βέβαια πολύ συχνά τα παιδιά θέλουν να μιμηθούν ακραίες συμπεριφορές που παρακολουθούν στην τηλεόραση ή επηρεάζονται από την συμπεριφορά των συνομηλίκων τους. Αν θέλουμε να προστατέψουμε τα παιδιά μας πρέπει πρώτα από όλα να σεβόμαστε και να εφαρμόζουμε εμείς οι ίδιοι τους κανόνες που απαιτούμε από αυτά να εφαρμόσουν. Συγγενείς, φίλοι και παιδαγωγοί στους οποίους εμπιστευόμαστε την φροντίδα τους όταν εμείς απουσιάζουμε, πρέπει να εφαρμόζουν τα ίδια πρότυπα συμπεριφοράς που θέλουμε να τους διδάξουμε.
Δυστυχώς τα νοσοκομεία είναι γεμάτα από περιστατικά τραυματισμένων παιδιών από ατυχήματα στον δρόμο είτε από αμέλεια, είτε από απροσεξία όχι μόνο των οδηγών αλλά των ιδίων των παιδιών και των γονιών τους.
Για τα παιδιά του Δημοτικού κάθε διαδρομή από το σπίτι στο σχολείο αποτελεί μια σημαντική μαθησιακή εμπειρία και ένα μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής. Μέσω αυτής της καθημερινής πρακτικής τα παιδιά εξοικειώνονται με το οδικό περιβάλλον, μαθαίνουν τη σημασία των σημάτων που ορίζουν την κυκλοφορία, μαθαίνουν να σέβονται τους άλλες χρήστες του δρόμου και παράλληλα εμπλουτίζεται ο κόσμος των εμπειριών τους.

Κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε ως πεζοί

Ξεκινώ για το σχολείο έγκαιρα. Έτσι δεν έχω το άγχος πότε θα φτάσω.
Βαδίζω πάντα στο δεξιό πεζοδρόμιο και μάλιστα προς τα μέσα.
Όταν δεν υπάρχει πεζοδρόμιο, βαδίζω απέναντι από τα αυτοκίνητα στην άκρη του δρόμου, για να με βλέπουν οι οδηγοί.
Όταν συνοδεύω μικρότερα παιδιά, τα κρατάω από το χέρι και στο εσωτερικό μέρος του πεζοδρομίου.
Πριν διασχίσω τον δρόμο, ελέγχω αριστερά και δεξιά. Όταν βεβαιωθώ ότι δεν περνάει όχημα, τότε διασχίζω τον δρόμο γρήγορα. Ποτέ τρέχοντας!
Διασχίζω τον δρόμο πάντα μέσα από τις διαβάσεις πεζών, όταν υπάρχουν.
Αν δεν υπάρχουν διαβάσεις πεζών, διασχίζω τον δρόμο γρήγορα και κάθετα χωρίς να τρέχω.
Διασχίζω τον δρόμο πάντα από το πίσω μέρος σταματημένων αυτοκινήτων.
Όταν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες, πατώ το κουμπί για να περάσω απέναντι. Ποτέ δεν το πατώ για παιχνίδι!
Περνώ μόνο με πράσινο (Γρηγόρης).
Δεν περνώ ποτέ με κόκκινο (Σταμάτης). Ακόμα κι αν δεν περνούν αυτοκίνητα!
Όταν υπάρχει τροχονόμος, υπακούω μόνο στις οδηγίες του.
Δεν παίζω ποτέ μέσα στον δρόμο.
Δίνω προτεραιότητα και βοηθώ τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Το βράδυ, βάζω στη σάκα μου αυτοκόλλητα που φωσφορίζουν για να φαίνομαι.

Για πιο ασφαλή και χαρούμενη ζωή ακολούθησε τις οδηγίες:

Είναι σημαντικό να φοράς σε όλες τις περιπτώσεις (ημέρα ή νύχτα) ανοιχτόχρωμα ή αντανακλαστικά ρούχα για να είσαι ορατός εύκολα στους οδηγούς των οχημάτων.
Όταν υπάρχει πεζοδρόμιο, βάδισε σε αυτό. Προσπάθησε να μη βρίσκεσαι κοντά στην κίνηση.
Όταν δεν υπάρχει πεζοδρόμιο, βάδισε αντίθετα από τη φορά των αυτοκινήτων ώστε να μπορείς να προφυλάγεσαι.
Όταν είσαι με κάποιον άλλο και δεν υπάρχει πεζοδρόμιο βαδίστε ο ένας πίσω από τον άλλο.
Επίσης, όταν βαδίζεις σε στενούς δρόμους χωρίς πεζοδρόμιο, να προσέχεις τις στροφές και ειδικά τις δεξιές, αφού το αυτοκίνητο ή η μοτοσικλέτα που στρίβει, δε σε βλέπει.
Αν κυκλοφορείς στον δρόμο με έναν μικρότερό σου, να τον κρατάς πάντα από το χέρι, προσέχοντας να βαδίζει προς το μέρος του πεζοδρομίου.
Να προτιμάς ρούχα ή παπούτσια με αντανακλαστικό υλικό.
Να προσέχεις περισσότερο τη νύχτα που ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος και ειδικά όταν δεν υπάρχει φωτισμός στους δρόμους να κρατάς φακό.
Διασχίζοντας τον δρόμο:
Έχεις όλο τον χρόνο δικό σου. Μη βιαστείς για κανένα λόγο. Σταμάτησε και έλεγξε με προσοχή αν έρχεται κάποιο όχημα. Πέρασε μόνο όταν βεβαιωθείς ότι είσαι ασφαλής.
Ο ασφαλέστερος τρόπος για να διασχίσεις έναν δρόμο είναι από τις διαβάσεις πεζών, που βρίσκονται κοντά στους φωτεινούς σηματοδότες, ή από τις υπόγειες διαβάσεις.
Όταν δεν υπάρχουν διαβάσεις πεζών ή υπόγειες διαβάσεις, καλό είναι να βρεις ένα σημείο του δρόμου όπου θα έχεις καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις.
Μην προσπαθήσεις να διασχίσεις τον δρόμο περνώντας ανάμεσα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα, γιατί οι οδηγοί δεν μπορούν να σε δουν. Βρες έναν ανοικτό χώρο και διάσχισε τον δρόμο με μεγάλη προσοχή.
Αν υπάρχει νησίδα, κάνε μια στάση. Έλεγξε τον δρόμο και συνέχισε την πορεία σου.
Μη στέκεσαι στην άκρη του πεζοδρομίου. Στάσου λίγο πίσω, σε σημείο που να μπορείς να ελέγχεις την κίνηση των οχημάτων.
Όταν δεν υπάρχει πεζοδρόμιο, στάσου πιο πίσω από την άκρη του δρόμου, σε σημείο από όπου θα έχεις καλή ορατότητα.
Όταν δεν είσαι σίγουρος αν προλαβαίνεις να περάσεις απέναντι, μην το κάνεις. Περίμενε και πέρασε όταν βεβαιωθείς ότι είσαι ασφαλής.
Μη διασχίζεις τον δρόμο τρέχοντας αλλά περπατώντας.
Συνέχισε να ελέγχεις τον δρόμο ενώ περνάς απέναντι.
Διασχίζοντας τον δρόμο από τις διαβάσεις πεζών:
Να χρησιμοποιείς πάντα τις διαβάσεις που βρίσκονται σε φωτεινούς σηματοδότες.
Μην περνάς ποτέ αν δε βεβαιωθείς ότι το φανάρι είναι σταθερά πράσινο για τους πεζούς (ανθρωπάκι που βαδίζει) (Γρηγόρης).
Αν το πράσινο φανάρι για τους πεζούς (ανθρωπάκι που βαδίζει) αναβοσβήνει πέρασε το δρόμο με προσοχή.
Μη διασχίσεις τον δρόμο αν δεν είσαι σίγουρος ότι τα οχήματα έχουν σταματήσει.
Αν υπάρχει νησίδα ασφαλείας στη μέση του δρόμου, κάνε μια ενδιάμεση στάση. Πέρασε μόνο όταν βεβαιωθείς ότι τα οχήματα έχουν σταματήσει.
Αν δεν υπάρχει νησίδα στη μέση του δρόμου, ακολούθησε τους προηγούμενους κανόνες.
Διασχίζοντας μια διασταύρωση:
Αν χρειαστεί να διασχίσεις μια διασταύρωση, έλεγξε προσεκτικά την κίνηση των οχημάτων από όλες τις κατευθύνσεις
Διασχίζοντας έναν δρόμο που ελέγχεται από τροχονόμο:
Αν θέλεις να διασχίσεις έναν δρόμο που υπάρχει τροχονόμος, παρατήρησε πότε θα δώσει σήμα στα αυτοκίνητα για να σταματήσουν και τότε πέρασε με ασφάλεια.
Διασχίζοντας έναν μονόδρομο:
Αν υπάρχει διάβαση πεζών σε φωτεινό σηματοδότη, ακολούθησε τους προηγούμενους κανόνες.
Αν δεν υπάρχει διάβαση πεζών, έλεγξε την κατεύθυνση από όπου έρχονται τα οχήματα και πέρασε τον δρόμο προσέχοντας τα οχήματα από την αντίθετη κατεύθυνση.
Διασχίζοντας έναν δρόμο με παρκαρισμένα αυτοκίνητα:
Καλό είναι να αποφεύγεις να διασχίζεις δρόμους με παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Αν όμως δεν υπάρχει άλλο μέρος για να περάσεις απέναντι, έλεγξε μήπως κινείται κάποιο από τα αυτοκίνητα που είναι παρκαρισμένα κοντά σου και προχώρησε μπροστά από το παρκαρισμένο όχημα. Σε αυτό το σημείο μπορείς να ελέγξεις την κίνηση και να είσαι ορατός από τα οχήματα που κινούνται. Ακολούθησε τους προηγούμενους κανόνες για να διασχίσεις τον δρόμο.
Διασχίζοντας λεωφορειόδρομους:
Σε αυτές τις λωρίδες κυκλοφορίας επιτρέπονται αποκλειστικά λεωφορεία, τρόλεϊ και άλλα μέσα μαζικής μετακίνησης. Πολλές φορές κινούνται αντίθετα από τα άλλα οχήματα, γι’ αυτό απόφυγε να διασχίσεις έναν δρόμο παρά μόνο όταν υπάρχει διάβαση πεζών.
Διασχίζοντας γραμμές τρένων:
Ο κανόνας είναι να μην περνάς ποτέ γραμμές τρένων χωρίς διάβαση. Προχώρησε μέχρι τη διάβαση και πέρασε απέναντι με ασφάλεια.
Διασχίζοντας διαβάσεις τρένων:
Υπάρχουν πολλών ειδών διαβάσεις τρένων. Όλες είναι επικίνδυνες ιδιαίτερα για τους πεζούς.
Υπάρχουν διαβάσεις με μπάρες, που προειδοποιούν με ηχητικό σήμα ή με σηματοδότη ότι περνάει τρένο και υπάρχουν και διαβάσεις αφύλακτες.
Στις φυλασσόμενες διαβάσεις από όπου περνάνε και οχήματα, στάσου στην άκρη του δρόμου μπροστά από τις μπάρες στο σημείο που σταματάνε και τα αυτοκίνητα, όταν υπάρξει ειδοποίηση ότι περνάει τρένο. Όταν περάσει το τρένο, περίμενε να σηκωθούν οι μπάρες και διάσχισε τις γραμμές περπατώντας και όχι τρέχοντας.
Στην περίπτωση που η διάβαση είναι αφύλακτη και δεν υπάρχει προειδοποίηση ότι περνάει τρένο, τότε καλό θα ήταν να συνοδεύεσαι από κάποιον μεγαλύτερο. Ακολούθησε τις οδηγίες του.
Στην περίπτωση που δεν συνοδεύεσαι από έναν ενήλικα, προχώρησε λίγο πιο πίσω από τη γραμμή του τρένου. Έλεγξε με προσοχή δεξιά και αριστερά αν φαίνεται το τρένο από μακριά. Επίσης, προσπάθησε να το ακούσεις. Συνήθως στις κατοικημένες περιοχές σφυρίζει για να προειδοποιήσει. Μην δοκιμάσεις να περάσεις απέναντι αν δεν είσαι τελείως σίγουρος ότι δεν έρχεται τρένο.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΩΣ ΠΟΔΗΛΑΤΗΣ 

Πριν ξεκινήσεις:
Προτού οδηγήσεις ένα ποδήλατο, πρέπει να δεις αν είναι κατάλληλο για το ύψος σου. Δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ μεγάλο ούτε πολύ μικρό.
Πρέπει να σιγουρευτείς ότι δεν έχει καμία βλάβη.
Τα φρένα πρέπει να λειτουργούν σωστά και τα λάστιχα να είναι σε καλή κατάσταση και φουσκωμένα όσο χρειάζεται.
Η αλυσίδα να είναι στο κατάλληλο ύψος ρυθμισμένη και λαδωμένη.
Πρέπει να φοράς ειδικό κράνος για ποδήλατο για να σε προστατέψει από ατύχημα.
Μη φοράς σκούρα ρούχα αλλά ανοιχτόχρωμα ή αντανακλαστικά, για να είσαι ορατός στους οδηγούς των οχημάτων και την ημέρα αλλά και τη νύχτα.
Εξοπλισμός ασφαλείας ποδηλάτου:
Το ποδήλατο πρέπει να είναι εξοπλισμένο με ανακλαστήρα (λευκό) μπροστά, ενώ πίσω πρέπει να έχει ειδικό φως (κόκκινο) το οποίο θα αναβοσβήνει συνέχεια. Επίσης πρέπει να διαθέτει ανακλαστήρες στα πετάλια και στις ακτίνες για να είναι ορατό από το πλάι.
Αν πρόκειται να μεταφέρεις κάτι:
Όταν θέλεις να μεταφέρεις κάτι με το ποδήλατο, καλό θα είναι να χρησιμοποιήσεις σακίδιο πλάτης ή να το δέσεις στη σχάρα, αν το ποδήλατό σου διαθέτει.
Είναι επικίνδυνο να μεταφέρεις τσάντες πάνω στο τιμόνι του ποδηλάτου γιατί δεν είναι πάντα σταθερό και μπορεί να χάσεις την ισορροπία σου.
Όταν κυκλοφορείς:
Να κρατάς σφιχτά και με τα δύο χέρια το τιμόνι, για να έχεις πάντα τον έλεγχο.
Να τηρείς τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Να παρακολουθείς τον δρόμο μπροστά σου και να είσαι σε ετοιμότητα για να χρησιμοποιήσεις τα φρένα, όταν χρειαστεί.
Μη μεταφέρεις επιβάτη αν δεν υπάρχει θέση στο ποδήλατό σου.
Όταν θέλεις να στρίψεις δεξιά ή αριστερά, κοίταξε πρώτα πίσω σου προς τη μεριά που θέλεις να στρίψεις, για να βεβαιωθείς ότι δεν έρχεται κανένα όχημα.
Ποτέ μη δένεις κατοικίδιο στο ποδήλατό σου για να το πας βόλτα.
Να κινείσαι πάντα στην άκρη της δεξιάς λωρίδας για να μην εμποδίζεις την κυκλοφορία και για να είσαι πιο ασφαλής.
Να προσέχεις πάντα τους πεζούς που θέλουν να διασχίσουν τον δρόμο και να είσαι προσεκτικός όταν υπάρχουν αυτοκίνητα σταματημένα και οι επιβάτες ανοίγουν τις πόρτες τους.
Δεν πρέπει να ακούς μουσική με ακουστικά γιατί δε θα αντιλαμβάνεσαι τι γίνεται γύρω σου και η προσοχή σου θα είναι μειωμένη.
Όταν σταθμεύεις το ποδήλατο:
Δεν πρέπει να σταθμεύεις το ποδήλατό σου σε χώρους όπου θα εμποδίζει την κίνηση των πεζών και των οχημάτων. Επίσης, όταν το αφήνεις έξω, θα πρέπει να το κλειδώνεις.

ΤΑΞΙΔΕΥΩ ΩΣ ΕΠΙΒΑΤΗΣ 

Σε αυτοκίνητο
Όταν είσαι επιβάτης σε αυτοκίνητο, πρέπει να ακολουθείς κάποιους κανόνες για να είσαι ασφαλής.
Όταν επιβιβάζεσαι:
Πρέπει επιβιβάζεσαι από την πόρτα του αυτοκινήτου που είναι κοντά στο πεζοδρόμιο.
Μην επιχειρείς ποτέ να μπεις από την πόρτα του αυτοκινήτου που βρίσκεται προς την πλευρά της κίνησης.
Πριν ξεκινήσει το αυτοκίνητο:
Όταν μπεις στο αυτοκίνητο φόρεσε τη ζώνη ασφαλείας.
Ενώ το αυτοκίνητο κινείται:
Μην τραβάς τα χερούλια από τις πόρτες. Ο κίνδυνος είναι μεγάλος αν ξαφνικά κάποια πόρτα ανοίξει. Θα χρησιμοποιήσεις τα χερούλια μόνο όταν βεβαιωθείς ότι το αυτοκίνητο έχει σταματήσει κανονικά.
Μην αποσπάς την προσοχή του οδηγού. Μέχρι το αυτοκίνητο να φτάσει στον προορισμό του, χρησιμοποίησε τον χρόνο σου απολαμβάνοντας τη διαδρομή ή συζητώντας με τους άλλους επιβάτες χαμηλόφωνα.
Σε λεωφορείο / τρόλεϊ:
Όταν περιμένεις το λεωφορείο / τρόλεϊ στη στάση, φρόντισε να στέκεσαι στο πεζοδρόμιο, κρατώντας απόσταση ασφαλείας από τον δρόμο.
Όταν βεβαιωθείς ότι το λεωφορείο / τρόλεϊ που έρχεται είναι εκείνο που σε εξυπηρετεί, περίμενε πρώτα να σταματήσει τελείως και μπες αφού κατέβουν όσοι αποβιβάζονται.
Αν υπάρχουν κενές θέσεις:
Αν υπάρχουν ηλικιωμένοι ή άτομα με ειδικές ανάγκες, παραχώρησε τη θέση σου.
Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις, τότε κρατήσου από τις χειρολαβές πριν ξεκινήσει το λεωφορείο / τρόλεϊ.
Όταν φτάσεις στον προορισμό σου και κατέβεις από το λεωφορείο / τρόλεϊ, μη βιαστείς να διασχίσεις τον δρόμο. Όσο το λεωφορείο / τρόλεϊ είναι σταματημένο, δεν έχεις καλή ορατότητα και είναι πολύ πιθανό να μη σε προσέξουν τυχόν διερχόμενα οχήματα.

ΠΕΡΠΑΤΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ 

Στο χωριό δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες, ούτε μεγάλη κυκλοφορία οχημάτων. Τα πεζοδρόμια είναι λιγοστά, το ίδιο και οι διαβάσεις για τους πεζούς. Η προσοχή μας όμως θα πρέπει πάντα να είναι μεγάλη κι ας φαίνεται να είναι στο χωριό πιο ασφαλής η μετακίνηση από το σπίτι στο σχολείο, στα μαγαζιά ή στους χώρους παιχνιδιού.
Όταν βγούμε στον δρόμο, ανεξάρτητα αν υπάρχει πεζοδρόμιο ή όχι, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί.
Όταν περπατάμε σε δρόμο με πεζοδρόμιο περπατάμε πάντα στην εσωτερική πλευρά του πεζοδρομίου, μακριά από τον δρόμο.
Αν συναντήσουμε εμπόδια που δε μας επιτρέπουν να συνεχίσουμε την πορεία μας, τότε ελέγχουμε προσεκτικά αν μπορούμε να περάσουμε από τη μέσα πλευρά του πεζοδρομίου, προσπερνώντας το εμπόδιο μπροστά μας.
Κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί να περπατήσουμε σε έναν δρόμο που δεν έχει πεζοδρόμιο. Σε αυτήν την περίπτωση, περπατάμε στην άκρη του δρόμου, αντίθετα με τη φορά των οχημάτων για να μπορούμε να βλέπουμε τα οχήματα που έρχονται και για να μας βλέπουν και αυτά!
Όταν περπατάμε στον δρόμο, προσέχουμε και δε σπρώχνουμε ο ένας τον άλλο. Επίσης, προσέχουμε πάντα τον δρόμο και δεν παίζουμε με ηλεκτρονικά ή με οτιδήποτε άλλο μας αποσπά την προσοχή.
Είναι πολύ σημαντικό όταν περπατάμε έξω το βράδυ ή ώρες που δεν έχει πολύ φως, να φοράμε πάντα ρούχα με ανοιχτά και φωτεινά χρώματα για να βοηθάμε τους οδηγούς να μας βλέπουν καλύτερα.
Όταν θέλουμε να περάσουμε έναν δρόμο, ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΠΟΤΕ τον κανόνα ΣΤΑΚΑ.
ΣΤΑματάμε πίσω από το κράσπεδο του πεζοδρομίου,
Κοιτάμε προς όλες τις κατευθύνσεις και προσέχουμε μήπως
Ακούσουμε κάποιο όχημα να πλησιάζει. (ΣΤΑΚΑ).
Περιμένουμε ο δρόμος να είναι τελείως άδειος πριν ξεκινήσουμε να τον διασχίζουμε.
Περνάμε τον δρόμο πάντα κάθετα, ποτέ διαγώνια. Δεν τρέχουμε, δεν αργοπορούμε.
Προσπαθούμε να κρατάμε οπτική επαφή με τον οδηγό, όταν διασχίζουμε τον δρόμο.
Όταν πρέπει να περάσουμε τον δρόμο σε μια διασταύρωση, κοιτάζουμε πάντα προς όλες τις πλευρές του δρόμου και δεν ξεχνάμε ότι πρέπει να κοιτάξουμε πίσω μας και πάνω από τον ώμο μας.
Προσέχουμε ιδιαίτερα τα μηχανάκια που περνάνε δίπλα από τα αυτοκίνητα γιατί πολλές φορές δε φαίνονται.
Προσοχή! Πλέον κυκλοφορούν οχήματα που είναι σχεδόν ή και εντελώς αθόρυβα. Τέτοια είναι, για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά οχήματα. Γι’ αυτό δεν ξεχνάμε ποτέ να κοιτάξουμε προς όλες τις κατευθύνσεις κάθε φορά που περνάμε τον δρόμο, γιατί μπορεί να διέρχεται ένα αθόρυβο όχημα.

ΠΕΡΠΑΤΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ 

Στην πόλη όπου υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες, μεγάλη κυκλοφορία οχημάτων, πεζοδρόμια, νησίδες, τροχονόμοι, θα πρέπει να ακολουθούμε τους κανόνες που αναφέραμε για το χωριό, αλλά και μερικούς ακόμη.
Όταν διασχίζουμε έναν δρόμο και υπάρχει νησίδα, είμαστε πολύ προσεκτικοί. Με το που φτάσουμε στη νησίδα και πριν συνεχίσουμε, εφαρμόζουμε πάλι τον κανόνα ΣΤΑΚΑ.
Προσέχουμε, επίσης, όταν διασχίζουμε ειδικές λωρίδες που κινούνται τα λεωφορεία ή ειδικές λωρίδες που κινούνται τα ποδήλατα.
Όταν υπάρχει διάβαση πεζών, φανάρι ή τροχονόμος, τότε επιλέγουμε να περάσουμε τον δρόμο από εκεί.
Όταν υπάρχει φανάρι στη διάβαση πεζών ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ότι:
Κοιτάζουμε αν έχει το ειδικό κουμπί που πρέπει να πατήσουμε για να ανάψει πράσινο και να περάσουμε. Αν το έχει, το πατάμε και περιμένουμε.
Μόλις εμφανιστεί το πράσινο ανθρωπάκι, ξεκινάμε και διασχίζουμε τον δρόμο. Προσοχή! Δεν ξεχνάμε να κοιτάξουμε πάλι τον δρόμο πριν ξεκινήσουμε.
Αν το κουμπί αυτό δεν υπάρχει, περιμένουμε να ανάψει το πράσινο ανθρωπάκι μόνο του. Μπορεί ν’ αργήσει λίγο παραπάνω αλλά δε μας πειράζει.
Όταν διασχίζουμε έναν δρόμο και υπάρχει νησίδα, είμαστε πολύ προσεκτικοί. Με το που φτάσουμε στη νησίδα, σταματάμε και ελέγχουμε ξανά τον δρόμο, πριν συνεχίσουμε:
ΣΤΑματάμε,
Κοιτάμε και
Ακούμε προσεκτικά.
Όταν δεν υπάρχει φανάρι στη διάβαση πεζών ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ότι:
Σταματάμε πίσω από το κράσπεδο του πεζοδρομίου, κοιτάμε προς όλες τις κατευθύνσεις και ακούμε μήπως πλησιάζει κάποιο όχημα (ΣΤΑΚΑ).
Διασχίζουμε τον δρόμο μόνο όταν σιγουρευτούμε ότι είναι άδειος.
Διασχίζουμε τον δρόμο κάθετα, περπατώντας πάνω στη διάβαση, δεν τρέχουμε ούτε αργοπορούμε.
Όταν στον δρόμο συναντήσουμε πεζογέφυρα ή υπόγεια διάβαση, τότε φυσικά περνάμε απέναντι από εκεί. Είναι πιο εύκολο και πιο ασφαλές.
Κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί να διασχίσουμε έναν δρόμο που δεν έχει ούτε διάβαση ούτε φανάρι. Τότε, ακολουθούμε τους γενικούς κανόνες που μάθαμε για να περνάμε απέναντι με ακόμα μεγαλύτερη προσοχή.
Επιλέγουμε να διασχίσουμε τον δρόμο από σημείο που έχει πολύ καλή ορατότητα
Δε διασχίζουμε ποτέ τον δρόμο πάνω σε στροφή, γιατί δεν μπορούμε να δούμε τα οχήματα που έρχονται αλλά ούτε και οι οδηγοί να δουν εμάς.
Αποφεύγουμε να στεκόμαστε ανάμεσα σε σταθμευμένα αυτοκίνητα, γιατί σε εκείνο το σημείο οι οδηγοί δεν μπορούν να μας δουν.
Σε περίπτωση που δεν έχουμε άλλη επιλογή και χρειαστεί να περάσουμε ανάμεσα από σταθμευμένα αυτοκίνητα, τότε:
Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι κανένα από τα αυτοκίνητα αυτά δεν ετοιμάζεται να ξεκινήσει.
Αποφεύγουμε να στεκόμαστε ανάμεσα σε μεγάλα οχήματα (π.χ. φορτηγά).
Σιγουρευόμαστε ότι στην απέναντι πλευρά του δρόμου υπάρχει αρκετός ελεύθερος χώρος για να ανέβουμε στο πεζοδρόμιο.
Περπατάμε προσεκτικά μέχρι την εξωτερική πλευρά των αυτοκινήτων. Εκεί έχουμε καλύτερη ορατότητα και μπορούν να μας δουν και οι οδηγοί.
Δεν ξεχνάμε ότι, πριν περάσουμε απέναντι, ΣΤΑματάμε, Κοιτάμε, Ακούμε (ΣΤΑΚΑ) και περνάμε μόνο όταν βεβαιωθούμε ότι ο δρόμος είναι άδειος.
Ποτέ δε βγαίνουμε στον δρόμο χωρίς να κοιτάξουμε, για να πιάσουμε την μπάλα, να κυνηγήσουμε τους φίλους μας ή για κανέναν άλλο λόγο! Μπορεί κάποιο αυτοκίνητο να έρχεται εκείνη τη στιγμή και να μην προλάβει να σταματήσει.

Στην Ελλάδα ένας μεγάλος αριθμός οδικών ατυχημάτων έχουν ως θύματα πεζούς και κυρίως παιδιά. Κάθε χρόνο σημειώνονται περισσότερα από 1.800  ατυχήματα με θύματα μικρούς μαθητές.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2019, πραγματοποιήθηκε ομιλία από την κ. Δολαπτσή Δόμνα Αστυνόμο Β΄ και τον κ. Νικόλτση Νικόλαο Ανθυπαστυνόμο, υπεύθυνων ενημέρωσης για την Οδική Ασφάλεια της Δ/νσης Αστυνομίας Πέλλας. Τους ευχαριστούμε πολύ για την άριστη και εμπεριστατωμένη ομιλία. Πιστεύουμε ότι πέρασαν στους μαθητές πολύ σημαντικά μηνύματα για την ασφάλειά τους ως πεζοί, αλλά και ως επιβάτες.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΗΜΑΤΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Οι μαθητές της Δ΄ τάξης με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού Αγγλικής γλώσσας κ. Κατερίνας Γερακούδη συγκέντρωσαν πληροφορίες, επεξεργάστηκαν, κατανόησαν και κατασκεύασαν σήματα κυκλοφορίας.