Το παπάκι πάει

Το προηγούμενο διάστημα ολοκληρώθηκε άλλο ένα πρόγραμμα στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και συγκεκριμένα το Πρόγραμμα «Το Παπάκι Πάει…».Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε από τις νηπιαγωγούς  αφού πρώτα έλαβαν  σχετική επιμόρφωση από το επιστημονικό προσωπικό του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού».

Πρόκειται για  ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλειά τους. Συνοπτικά, στόχος είναι τα παιδιά να έχουν αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα (increase awareness).

Τα παιδιά ηλικίας μέχρι έξι ετών, λόγω και του αναπτυξιακού τους επιπέδου, δεν καταλαβαίνουν αμέσως ότι έχουν χαθεί. Για αυτό τον λόγο, είναι σημαντικό να εκπαιδευτούν σε παρόμοιες ιστορίες, χρησιμοποιώντας ήρωες που είναι γνώριμοι και σημαντικοί για αυτά. Έτσι λοιπόν στην τάξη μας εμφανίστηκε ένα μικρό παπάκι, ο Πάκο, ο οποίος είχε χάσει τη μαμά του στο σούπερ- μάρκετ (συγκεκριμένα στο πάπι- μάρκετ).

1 1

Τα παιδιά αμέσως τον αγκάλιασαν και προσφέρθηκαν να τον βοηθήσουν. Πρότειναν διάφορες ιδέες όπως να τον κρατήσουμε στην τάξη, να παίξουμε μαζί του για να χαρεί αλλά και να γίνουμε ντετέκτιβ για να βρούμε την μαμά του. Έτσι λοιπόν το κάθε παιδί έφτιαξε τον προσωπικό του ντετέκτιβ- βοηθό με απλά υλικά που είχαμε μέσα στην τάξη.

IMG cf48f0445ffbc18a6438eca540f26f21 VIMG d6ff2b6623e0b4da3a8ef2a990a619ae V

Τα παιδιά τις περισσότερες φορές  που χάνονται προσπαθούν να επιστρέψουν μόνα τους ή να βρουν έναν οικείο δρόμο ή ένα οικείο πρόσωπο, με αποτέλεσμα να μετακινούνται συνεχώς και κατ’ επέκταση  να μην μπορούν να εντοπιστούν  από οικείους ή/και από την αστυνομία, αλλά και να απομακρύνονται περισσότερο από κοντινό οικείο προορισμό (Kasich, et al., 2012). Έτσι πριν ξεκινήσουμε την έρευνα για την μαμά του Πάκο, ακούσαμε την ιστορία του Αλέξανδρου που χάθηκε στην λαϊκή, τους κινδύνους που αντιμετώπισε και πως τελικά κατάφερε να βρει την μαμά του. Κ καθώς τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσα από το παιχνίδι, ρίχνοντας ζάρια έπρεπε να σκεφτούν με βάση το σενάριο που δημιουργούνταν τυχαία από τα ζάρια  ποια απόφαση έπρεπε να πάρουν σε περίπτωση που χανόταν.

 

2 1

Τα παιδιά με τους ντετέκτιβ τους είναι πλέον έτοιμα να βοηθήσουν τον Πάκο να βρει την μαμά του. Μέσα από το κουκλοθέατρο ακούνε την ιστορία του Πάκο και τον συμβουλεύουν τι πρέπει να κάνουν. Τα ίδια τα παιδιά θέλησαν να παίξουν την ιστορία του Πάκο στο δικό τους κουκλοθέατρο και να φτιάξουν τα δικά τους σενάρια.

 

3 1

Πλησιάζοντας προς την ολοκλήρωση του προγράμματος,  στόχος μας είναι η επανάληψη των «βασικών μηνυμάτων» πρόληψης της εξαφάνισης. Τα παιδιά καλούνται με βιωματικό τρόπο να εφαρμόσουν την προηγούμενη γνώση με διάφορα προτεινόμενα σενάρια, “Τι θα έκανες αν…….”. Τα παιδιά αποφασίζουν τι θα έκαναν εάν καταλάβαιναν ότι δεν είναι κοντά σε ένα οικείο τους πρόσωπο ή σε έναν οικείο χώρο και μαθαίνουν από ένα τετράστιχο ποιηματάκι για κάθε επιθυμητή απόφαση αλλά και μέσα από το τραγούδι τους σημαντικούς αριθμούς 100 (αστυνομία) και 116000 (Χαμόγελο του Παιδιού).

8

 

και καθώς μαθαίνουν τα παιδιά καλύτερα με παιγνιώδη τρόπο, αποφασίσαμε να μάθουν και οι γονείς ότι έμαθαν τα παιδιά και έτσι φτιάξαμε και μοιράσαμε από ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με μορφή καρτών για κάθε παιδάκι με διαφορετικά σενάρια και με πιθανές αποφάσεις/ λύσεις του προβλήματος.

Σας ευχόμαστε να απολαύσετε το παιχνίδι αυτό,

Νηπιαγωγείο Αυλιωτών