Ορχήστρα και μουσικά όργανα

Τάξη: νηπιαγωγείο

 (25 παιδιά ηλικίας  3,5 έως 7 με τμήμα ένταξης και παράλληλη στήριξη)

 Μάθημα/Γνωστικό Αντικείμενο:  Τα μουσικά όργανα και η ορχήστρα  (στο πλαίσιο του σεμιναρίου Τ4Ε)

 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα  – (αξιολόγηση)

Στόχοι:

Γνώσεις:  Να γνωρίσουν καλύτερα τα μουσικά όργανα και την έννοια της ορχήστρας

Αναγνώριση και διάκριση μουσικών οργάνων σε πνευστά, έγχορδα και κρουστά

 Δεξιότητες  : κατασκευή μουσικών οργάνων και παίξιμο διαφόρων ρυθμών

Στάσεις – να αγαπήσουν τη μουσική και να απολαμβάνουν να την ακούν αλλά και να νιώσουν την επιθυμία να παίξουν τα ίδια

Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών για την υλοποίηση του σεναρίου

Δεν απαιτούνται

Χρόνος υλοποίησης: 3 μέρες

 (για 3 διδακτικές ώρες των 30 λεπτών την ημέρα, στην ψηφιακή τάξη)

Σύντομη περιγραφή σεναρίου

Τα παιδιά γνωρίζουν τα μουσικά όργανα και την έννοια της ορχήστρας

Δραστηριότητες που οδηγούν στην ενεργητική εμπλοκή των μαθητών

Συζήτηση- ακρόαση, Ζωγραφική, κατασκευές, παίξιμο οργάνων, annotation, διαδραστικά παιχνίδια (αντιστοίχιση, ομαδοποίηση) , δημιουργία ορχήστρας 3-5 ατόμων σύγχρονα με διαδοχική σύγχρονη παρουσίαση των ομάδων

Χρησιμοποιούμενα εργαλεία (ονομαστικά)

Σύγχρονης διδασκαλίας: webex

Ασύγχρονης διδασκαλίας: e-me  (τοίχος), e- content, νοητικός  χάρτης

 

Βασική Ροή Σεναρίου

 ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ

Ψυχολογική και γνωστική προετοιμασία

Ενεργοποιώ το ενδιαφέρον των παιδιών σε ατομικό επίπεδο . Διαμορφώνω το κατάλληλο συναισθηματικό κλίμα στην ψηφιακή τάξη, ενισχύω τα κίνητρα των παιδιών για το μάθημα και ενημερώνω για το σκοπό του σεναρίου.

Δραστηριότητα 1- ΣΥΓΧΡΟΝΑ

Παρακολούθηση βίντεο ορχήστρας με παράλληλα κινούμενα σχέδια π.χ. το Καρναβάλι των ζώων, https://www.youtube.com/watch?v=obzbLu3sLyM

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:

  • Ποια μουσικά όργανα αναγνωρίζετε;
  • Ποιό μουσικό όργανο νομίζετε ότι ταιριάζει σε κάθε ζώο;

Δραστηριότητα 2

ΣΥΓΧΡΟΝΑ

Ρωτώ τα παιδιά αν έχουν κάποιο μουσικό όργανο ή αν  παίζουν κάποιο μουσικό όργανο (μπορούν να μας το δείξουν) ή ποια μουσικά όργανα ξέρουν και τα καταγράφω σε νοητικό χάρτη  ή στον ασπροπίνακα του webex. Ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε χαρτί ένα μουσικό όργανο που τους αρέσει και να μας το δείξουν  από την κάμερά τους. 

ΑΣΥΓΧΡΟΝΑ

(το ίδιο και τα παιδιά που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα σύγχρονα, μπορούν να ζωγραφίσουν ή/και να φωτογραφίσουν το μουσικό τους όργανο και να το ανεβάσουν στον τοίχο της e-me ή σε padlet που έχουμε αναρτήσει στον τοίχο της e-me)

Μπορούμε να εμπλουτίσουμε τον νοητικό χάρτη με εικόνες,  με τα μουσικά όργανα που έχουν προτείνει τα παιδιά και να τα ανεβάσουμε στον τοίχο (ασύγχρονα) ή και τα παιδιά για την επόμενη μέρα

Διδασκαλία

Επικεντρώνω στην απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων και στον εντοπισμό και αναδόμηση λανθασμένων αντιλήψεων. Αξιοποιώντας τη διαδραστική παρουσίαση (μεταξύ εκπαιδευτικού και παιδιών) εμπλέκουμε τα παιδιά σε συζήτηση και αλληλεπίδραση.

Δραστηριότητα 1

 ΣΥΓΧΡΟΝΑ

Παρουσιάζω διάφορα μουσικά όργανα από βίντεο ή εικόνες και ζητώ από τα παιδιά να τα αναγνωρίσουν, λέγοντας το όνομά τους. Ή  λέω το όνομά τους και τα παιδιά  σημειώνουν με annotate το σωστό στην εικόνα που έχω κάνει share (σύγχρονα) π.χ.  βρες μου Μανώλη το βιολί

 Στη συνέχεια δίνω μόνο τους ήχους τους και ζητώ πάλι να τα αναγνωρίσουν από τον ήχο τους. (webex με διαμοιρασμό βίντεο από οθόνης, το οποίο τα παιδιά δε θα βλέπουν αλλά θα ακούν) ή θα σημειώνουν με annotate το σωστό

ΑΣΥΓΧΡΟΝΑ

Από το e-content χρησιμοποιώ την εφαρμογή drag and drop για την αντιστοίχιση εικόνων μουσικών οργάνων με την ονομασία τους και το αναρτώ στον τοίχο της e-me (ασύγχρονη ή και σύγχρονα μαζί με τα παιδιά στο webex). Επίσης στο φωτόδεντρο έχει ένα παιχνίδι  μνήμης με μουσικά όργανα και ήχους: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-10777,  

ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΕΡΑ

ΕΜΠΕΔΩΣΗ – Διάκριση ομάδων μουσικών οργάνων

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους. Ταυτόχρονα εμπλέκω τα παιδιά σε σχολιασμό και συζήτηση προκειμένου να εξασφαλίσω όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κατανόηση και εφαρμογή των νέων γνώσεων σε συγκεκριμένες καταστάσεις του προβλήματος

 Δραστηριότητα

ΣΥΓΧΡΟΝΑ

Παρακολουθούμε βίντεο  στο webex με share,για τη διάκριση των οργάνων σε πνευστά, κρουστά και έγχορδα από τα ΖΟΥΖΟΥΝΙΑ ή από το φωτόδεντρο : http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-7997,  τα μουσικά όργανα και οι ήχοι τους

Το πιάνο τι είναι; έγχορδο ή κρουστό;

Ζητώ από τα παιδιά να ζωγραφίσουν ένα από κάθε κατηγορία με τη σειρά που τις παρουσιάζω και να μας τα δείξουν.

ΑΣΥΓΧΡΟΝΑ

Με την εφαρμογή του e-content, drag and drop , φτιάχνω τις τρεις κατηγορίες των μουσικών οργάνων όπου θα τοποθετoύνται τα αντίστοιχα όργανα (σύγχρονα και ασύγχρονα).

 (όλα τα βίντεο και τις εικόνες τα ανεβάζουμε στον τοίχο της e-me για τα παιδιά που δεν παρακολουθούν σύγχρονα ή αν θέλουν να τα ξαναδούν)

Αξιολόγηση 

Η αξιολόγηση, ανατροφοδότηση και αυτοαξιολόγηση, γίνεται ταυτόχρονα με κάθε δραστηριότητα. Παράλληλα εξετάζω τα έργα τους (και από τις αναρτήσεις του τοίχου) για να προσεγγίσω πιθανές επιπλέον γνωστικές ανάγκες.

  ΤΡΙΤΗ ΜΕΡΑ

Μεταγνώση

Καταγράφω τις νέες απόψεις των παιδιών σχετικά με το θέμα σε νέο πλαίσιο, αυτό της κατασκευής μουσικών οργάνων και τη δημιουργία της δικής μας ορχήστρας.

Δραστηριότητα 1

ΣΥΓΧΡΟΝΑ ή/και ΑΣΥΓΧΡΟΝΑ

Τα παιδιά κατασκευάζουν μόνα τους, ακολουθώντας τις ταυτόχρονες οδηγίες μας  (με υλικά του σπιτιού ,τα οποία έχουν στη διάθεσή τους μετά από σχετική ενημέρωση) ή με τη βοήθεια των γονιών τους, μουσικά όργανα ένα από κάθε κατηγορία (κρόταλα με χαρτόνι και καπάκια ή κεσεδάκια με φακές – κρουστό, κιθάρα με κουτί παπουτσιών ή οποιοδήποτε σκληρό χαρτόνι με πλαστικό σπάγγο αντί για  χορδές – έγχορδο, χοντρά καλαμάκια σε διάφορα μεγέθη για αυλό Πάνα ή νεροσφυρίχτρες από πηλό ή ζύμη από αλεύρι- πνευστό.  Κάθε παιδί κατασκευάζει ένα από αυτά, όχι ένα και από τις 3 κατηγορίες.  (σύγχρονα)

Στο σπίτι μπορεί να κατασκευάσει, αν θέλει και ένα από τις υπόλοιπες 2 κατηγορίες, να τα φωτογραφίσει και να τα αναρτήσει με τη βοήθεια των γονιών του, στον τοίχο της e-me ή padlet (ασύγχρονα), όπου επίσης θα έχουμε αναρτήσει εικόνες και οδηγίες για όσους δεν έχουν παρακολουθήσει σύγχρονα. Επίσης οποιοδήποτε υλικό μπορεί να χρησιμεύσει ως μουσικό όργανο. Βλέπε και βίντεο από την Πέππα: https://www.youtube.com/watch?v=2ZD1rdF-TI4,  (πέππα, αυτοσχέδια ορχήστρα)

Δραστηριότητα 2

ΣΥΓΧΡΟΝΑ

Στη συνέχεια μπορούμε με αυτά να παίξουμε διάφορους ρυθμούς , (σύγχρονα), επιλέγοντας κάθε φορά μια ομάδα  3 παιδιών με ένα όργανο από κάθε κατηγορία- σχηματίζοντας μια μικρή ορχήστρα (για να μην ακούγεται βαβούρα όταν παίζουν όλα τα παιδιά μαζί και για να εμπεδώσουν τη διάκριση πνευστών- κρουστών- εγχόρδων)

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το μάθημα μπορεί να επεκταθεί και σε επόμενη μέρα με την διδασκαλία και των αρχαίων ελληνικών οργάνων (βλέπε το άρθρο για την αρχαία ελληνική μουσική) αλλά και βίντεο που υπάρχουν στο φωτόδεντρο προς κατάλληλη 

αξιοποίηση:  http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-educationalvideo-8522-435

και http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-educationalvideo-8522-437

 

 

Κατηγορίες: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ. Ετικέτες: . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.