ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ

Ξεκινήσαμε διαβάζοντας για τις 9 Μούσες, από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος. Οι μούσες ασχολούνταν με όλες τις τέχνες αλλά και με τη μουσική και το χορό.

   Joseph Paelinck – The Dance of the Muse

Επισημάναμε ότι η λέξη Μουσική προέρχεται από τις Μούσες και συγκρίναμε γραπτώς τις δύο λέξεις.

Τα παιδιά αρίθμησαν και ζωγράφισαν τις 9 Μούσες

Δείξαμε στα παιδιά εικόνες αρχαίων ελληνικών μουσικών οργάνων (κατασκευασμένα από τον Γ. Πολύζο για το Ευρετήριο- Υπάρχει και μουσειοσκευή που δανείζεται από το Μουσείο Ακρόπολης)

βλέπε και βίντεο του κ. Παναγιώτη Στέφου

http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-educationalvideo-8522-435

και http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-educationalvideo-8522-437

Συγκρίναμε τα όργανα με τα σύγχρονα που τους μοιάζουν από εικόνες :

ΠΑΝΔΟΥΡΙΔΑ- ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ

           

αλλά  και κάποια που δεν υπάρχουν πια όπως η λύρα και η κιθάρα, που είναι διαφορετική από τη σημερινή κιθάρα.

                       

Στη συνέχεια αντιστοίχησαν καρτέλες με τα τα ονόματα των αρχαίων οργάνων με τις εικόνες τους

αρχαία ελληνικά μουσικά όργανα

και  συμπλήρωσαν ένα μικρό σταυρόλεξο, που έφτιαξε η νηπιαγωγός.

Τα παιδιά ζωγράφισαν το μουσικό όργανο που τους άρεσε πάνω σε ζωγραφισμένο αγγείο

από το http://pro-sxolika.blogspot.com/2012/11/blog-post_20.html

    

Ακούσαμε μουσικά αποσπάσματα που έχουν διασωθεί

Ευρετήριο, Ύμνος στη Μούσα του Μεσομήδη:

 

 

 

 

 

 

 

Επιτάφιος του Σεικίλου, Πέτρος Ταμπούρης

Ύδραυλις από το Μουσείο Κοτσανά-Επιτάφιος του Σεικίλου:

Διαβάσαμε τον μύθο «Ο  Ερμής και η λύρα», της Σ. Μαντούβαλου και τα παιδιά τον ζωγράφισαν.  Έτσι μάθαμε πως φτιάχτηκε η πρώτη αρχαία λύρα.

Η νηπιαγωγός έδειξε στα παιδιά μια αληθινή λύρα

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Κάθε παιδί κατασκεύασε τη δική του λύρα από κανσον και κεσεδάκια γιαουρτιού.

Επίσης κατασκεύασαν τη σύριγγα του Πάνα από καλαμάκια σε διαφορετικά μεγέθη που έπρεπε να βάλουν στη σειρά.

και κρόταλα από χαρτί οντουλέ και πλαστικά καπάκια, ώστε να έχουμε κατασκευάσει ένα μουσικό όργανο από κάθε κατηγορία (λύρα- έγχορδο, αυλός Πάνα- πνευστό, κρόταλα- κρουστό)

ΠΑΖΛ: Ο Απόλλωνας ψάχνει τον Ερμή που του έκλεψε τα βόδια

 

Ακούσαμε από το διαδίκτυο το τραγούδι: «Ο μικρός Ερμής https://www.youtube.com/watch?v=rws1PVbkyO0 και συζητήσαμε για τα ΜΗ που ακούνε τα παιδιά και πως αισθάνονται για αυτά και σε ποιες περιπτώσεις είναι δικαιολογημένα ή όχι, ώστε τα παιδιά να εκφράσουν τη γνώμη τους και τα συναισθήματά τους.

Παρακολουθήσαμε βίντεο με εικονογραφημένη την ιστορία του «Αρίωνα με το δελφίνι» (18ο Δ.Σ. Νίκαιας) και τη ζωγραφίσαμε κι εμείς.

Ακούσαμε το τραγούδι «Δελφίνι, δελφινάκι» και το τραγουδήσαμε κι εμείς σε τρεις διαφορετικές ταχύτητες: αργά, μεσαία, γρήγορα

Η νηπιαγωγός αφηγήθηκε την ιστορία του «Μίδα που είχε αυτιά γαϊδάρου», που αφορούσε τον μουσικό διαγωνισμό μεταξύ του Πάνα που έπαιζε αυλό και του θεού Απόλλωνα που έπαιζε λύρα.

Ακούσαμε τον ήχο της λύρας- Ύμνος στη Μούσα (Ευρετήριο) και του αυλού : Debussy, Syrinx (for solo flute), https://www.youtube.com/watch?v=C_yf7FIyu1Y

 

Τα παιδιά εικονογράφησαν την ιστορία σε 5 σκηνές χωρισμένα σε 5 ομάδες, την οποία δέσαμε σε βιβλίο για την τάξη

Εικονογράφιση του σε ομάδες του μύθου» Ο βασιλιάς  Μίδας έχει αυτιά γαϊδάρου»

.

Παρακολουθήσαμε από το διαδίκτυο μύθους σχετικούς με τον μύθο του ποιητή Ορφέα: εξημέρωνε τα θηρία και τις Σειρήνες και κατέβηκε στον κάτω κόσμο να φέρει πίσω την αγαπημένη του Ευρυδίκη. Παρατηρήσαμε ένα αρχαίο ψηφιδωτό και ένα ανάγλυφο. Τα παιδιά ζωγράφισαν τους μύθους.

Ψηφιδωτό 3ου αι. μ.Χ. δυτικά της Έπαυλης του Θησέα στην Πάφο της Κύπρου
       

Διαβάσαμε και την «Οδύσσεια», του Μανδηλαρά, την οποία τραγουδούσε ο ποιητής Όμηρος με τη λύρα του και τα παιδιά ζωγράφισαν ό,τι τους άρεσε από την ιστορία.

Τα παιδιά δραματοποίησαν ένα μικρό δρώμενο που αφορούσε τον μουσικό διαγωνισμό μεταξύ των τριών ποιητών του Ομήρου, του Αρίωνα και του Ορφέα, ακούγοντας σχετικά σύγχρονα τραγούδια όπως «Γυαλό γυαλό πηγαίναμε», «Αγρίμια και αγριμάκια μου» , «Δελφίνι, δελφινάκι» και «Μουσική και φίλοι».

ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
θεατρικό – δραματοποίηση

Σ’ ένα δάσος όμορφο και δροσερό

Οι Μούσες στήσανε χορό

Και καλά περνούσανε

Χορεύανε και τραγουδούσανε  

(μανουσάκια, https://www.youtube.com/watch?v=ZSQ4J8wgNTw

Τρεις ποιητές  περνάγανε εντελώς τυχαία

Ο Αρίωνας, ο  Όμηρος μαζί με τον Ορφέα

Σκεφτήκαν να καθίσουνε (πως θα’ τανε ωραία)

Με την καλή παρέα

Κι αρχίσανε να παίζουνε

Κι αυτοί  με τη σειρά τους

την όμορφη τη λύρα τους

Μα ΄χάσαν τα μυαλά τους

 

Ποιος  ήτανε καλύτερος

αρχίσαν να φωνάζουν

Στα καλά καθούμενα

κι όλους να ταράζουν

ΟΡΦΕΑΣ

Πρώτος εγώ ο Ορφέας εξημέρωσα όλα τα θηρία

και γι’ αυτό με έγραψε και η  ιστορία

ακόμη και οι πέτρες  χορεύουνε για χάρη μου

Μα ό,τι και να έκανα έχασα την αγάπη μου

(Αγρίμια αγριμάκια μου) https://www.youtube.com/watch?v=OG6WZoVfGao 

ή την αρχή από το Καρναβάλι των ζώων, https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=obzbLu3sLyM

ΑΡΙΩΝ

Εμένα τον Αρίωνα κανείς δεν ξεπερνάει

Οι πειρατές με πέταξαν  στη θάλασσα

Μα εγώ τα σχέδιά τους χάλασα

Και πάνω στο δελφίνι μου καβάλα

Παίζω τη λύρα μου σε όλη την Ελλάδα

  • ΟΜΗΡΟΣ

Εγώ είμαι ο Όμηρος ο ξακουστός

Τις περιπέτειες του Οδυσσέα τραγουδάω

τίποτα δεν ξεχνάω και λωτό δεν πρόκειται να ξαναφάω

Ο Οδυσσέας έχει πια κουραστεί

και το αγαπημένο του νησί θέλει να ξαναδεί

(Εις τον αφρό της θάλασσας, γιαλό – γιαλό πηγαίναμε https://www.youtube.com/watch?v=F1mpbPupics Ζουζούνια)

ΤΕΛΙΚΟΣ ΚΡΙΤΗΣ  Ο ΜΙΔΑΣ

Τώρα που έχω μεγάλα αυτιά

Τ’  ακούω όλα μια χαρά

Και οι τρείς είναι σπουδαίοι ποιητές

Γι’ αυτό και είναι όλοι νικητές (τραγούδι- Μουσική και φίλοι, Burger project,) https://www.youtube.com/watch?v=75iPcln1xNM&list=PLUHcwWEEc4flbgNGA5T8gQw9Ilkzehj9p

Για να επεκτείνουμε τις γνώσεις μας για τους ήχους, διαβάσαμε από το διαδίκτυο το παραμύθι  «Ο κάστορας και η ηχώ», https://www.youtube.com/watch?v=2_YwdTT-q1A, και το ζωγραφίσαμε.

Συζητήσαμε  για το πώς δημιουργείται ο αντίλαλος (ηχώ)

Συζητήσαμε επίσης για το από πού προέρχονται οι ήχοι και γιατί τους ακούμε, διαβάζοντας σχετικά βιβλία και παράγοντας τους δικούς μας ήχους.

Φωνάξαμε δυνατά, ψιθυρίσαμε, μιλήσαμε κανονικά αλλάζοντας την  ένταση της  φωνής μας και παίξαμε παιχνίδια όπως : Πες ό,τι λέω και χαλασμένο τηλέφωνο.

Χτυπήσαμε με τα χέρια και τα πόδια μας ρυθμούς από το διαδίκτυο: https://www.youtube.com/watch?v=tgbYZWfeVaM.

Για να συσχετίσουμε το θέμα με τη σημερινή εποχή  συζητήσαμε με τα παιδιά για το ποια μουσικά όργανα γνωρίζουν ή τους αρέσουν, αν έχουν κάποια μουσικά όργανα και αν παίζουν κάποιο μουσικό όργανο, τα οποία ζητήσαμε να μας τα φέρουν στο σχολείο την επόμενη μέρα.

Χρησιμοποιήσαμε τα μουσικά όργανα του σχολείου μας, τα οποία αναγνωρίσαμε με τα ονόματά τους  και ακούσαμε τους ήχους τους. Στη συνέχεια κάθε παιδί έπαιζε ένα μουσικό όργανο που είχε διαλέξει και οι άλλοι έπρεπε να το αναγνωρίσουν με κλειστά μάτια.

Η νηπιαγωγός είχε φέρει την κιθάρα της και τα παιδιά χρησιμοποίησαν τα μουσικά όργανα που έφεραν από το σπίτι ή από το σχολείο και αφού ακούσαμε τον «Κιθαρίστα» της Μ. Κωχ, προσπαθήσαμε να το τραγουδήσουμε και να  χτυπήσουμε τον ρυθμό του.

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε από το διαδίκτυο τρία διαφορετικά βίντεο όπου ζωάκια έπαιζαν μουσικά όργανα από τρεις κατηγορίες: πνευστά, κρουστά, έγχορδα.  Τα παιδιά ζωγράφισαν ένα από κάθε κατηγορία.

Στη συνέχεια ξεχωρίσαμε και ομαδοποιήσαμε στις αντίστοιχες κατηγορίες τα μουσικά όργανα που είχαμε στο σχολείο.

 

Δημοσιεύθηκε στην ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ και χαρακτηρίσθηκε . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.

Αφήστε μια απάντηση