Γιατί δημιουργήθηκε αυτό το Blog;

Με το παρόν blog θέλουμε να παρουσιάσουμε τις απόψεις  ομάδας μαθητών και μαθητριών του Επαγγελματικού Λυκείου Μήλου, οι οποίοι στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγής – Υγείας με τίτλο: ‘Αθλητισμός, έφηβοι και υγεία’, προσέγγισαν με διάφορες μεθόδους και συνεργασίες, τα παρακάτω υποθέματα:

  • Αθλητισμός & Διατροφή
  • Αθλητισμός & Χουλιγκανισμός
  • Αθλητισμός και Κοινωνικοποίηση των εφήβων
  • Σχέση άθλησης των εφήβων με πρωταθλητισμό και αναβολικά
  • Σχέση αθλητισμού με ρατσισμό και διαφορετικότητας στους εφήβους

Στους αναγνώστες παρέχουμε τις παρακάτω δυνατότητες:

  • Να διαβάσουν τα άρθρα των μαθητών και μαθητριών μας για τα θέματα που μελετώνται στο πρόγραμμα, καθώς και να μελετήσουν το υλικό που συνεχώς υποβάλουμε
  • Να καταθέσουν τα δικά τους σχόλια για την μελέτη του σχολείου μας και να γράψουν και τις δικές τους απόψεις για τα ζητήματα που τίθενται

Στα πλαίσια του προγράμματος, ακολουθήθηκε ομαδοσυνεργατική λειτουργία των μαθητών και μαθητριών μας, πραγματοποιήθηκαν βιωματικές και δημιουργικές δράσεις (έρευνα, συνεντεύξεις, παιχνίδια, επισκέψεις, αθλητικές εκδηλώσεις) ώστε να επιτύχουμε την ενεργό συμμετοχή όλων και να επιτύχουμε τους παιδαγωγικούς στόχους που από την αρχή θέσαμε.

Προσωπικά θέλω να εκφράσω την ικανοποίησή μου για την προσπάθεια και τον ζήλο που επέδειξαν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριές μας για την εκπόνηση του παρόντος προγράμματος, καθώς και να ευχαριστήσω θερμά όλους τους ειδικούς, συνεργάτες και επιστήμονες που προσφέρθηκαν να βοηθήσουν στην παροχή  γνώσης στην μαθητική μας κοινότητα.

 

 

Ο υπεύθυνος καθηγητής,

Αντώνιος Βλαχιώτης (ΠΕ04.01 – Φυσικός)

Νέοι, Αθλητισμός και Υγεία – Άρθρο του Τμήματος Επισκεπτριών Υγείας του Κ.Υ Μήλου

Νέοι, Αθλητισμός και Υγεία

Ο αθλητισμός συμβάλει στην καλύτερη ποιότητα ζωής, προάγει την σωματική και ψυχική υγεία, διδάσκει την αυτοεκτίμηση, την πειθαρχία και την ομαδικότητα και εμπνέει υγιή πρότυπα συμπεριφοράς.

Ο αθλητισμός όταν χάσει την πρωταρχική του αξία και μετατραπεί σε κυνήγι δόξας, πρωταθλητισμού, κοινωνικής καταξίωσης και οικονομικού κέρδους οδηγεί σε σωματική και ψυχική καταπόνηση του οργανισμού. Συνεπώς, το παιδί ή ο έφηβος αποκτά ένα μόνιμο άγχος επίδοσης και απόδοσης και δεν μπορεί να διαχειριστεί την αποτυχία. Αυτό, πολλές φορές, ενέχει τον κίνδυνο να καταφύγει το παιδί σε απαγορευμένες ουσίες.

Οι γονείς είναι εκείνοι που θα πρέπει να ξεπεράσουν τις προσωπικές τους φιλοδοξίες και να παροτρύνουν το παιδί να ασχοληθεί με το άθλημα που επιθυμεί, καθώς επίσης και να το υποστηρίζουν τόσο στις επιτυχίες του όσο και στις αποτυχίες του.

Στο χώρο του αθλητισμού συναντάμε δυστυχώς και τη βία και το φανατισμό. Αυτή η ανάρμοστη και βίαιη συμπεριφορά που οδηγεί στη διατάραξη της τάξης αναφέρεται ως χουλιγκανισμός.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αθλητισμός βελτιώνει την ποιότητα της ζωής, θα πρέπει η πολιτεία να ενισχύσει τη συμμετοχή των νέων και να επιβάλλει αυστηρές ποινές όταν συμβαίνουν ακραία επεισόδια.

Όταν ο πρωταθλητισμός στην εφηβεία συνδέεται μόνο με νίκες, τότε ο αθλητής χρησιμοποιεί όλα τα μέσα για να πετύχει το σκοπό του. Έτσι λοιπόν, συναντάμε τον όρο “doping” ο οποίος υποδηλώνει τη χρήση φαρμάκων ή άλλων μεθόδων για την επίτευξη της μέγιστης αθλητικής επίδοσης.

Εν κατακλείδι, η ενασχόληση με τον αθλητισμό στα πλαίσια του «ευ αγωνίζεσθε» είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε νέου, καθώς προβάλει την κοινωνική ολοκλήρωση του ατόμου και συμβάλει στην σωματική, ψυχική και πνευματική του υγεία.

Τμήμα Επισκεπτών Υγείας Κ. Υ. Μήλου

Παραπομπές 1. www.diakonima.gr

2. www.medlook.gr

3. www.care.gr

4. www.slideshare.net

5. www.kallipatira.gr

Ομιλία της φυσιοθεραπεύτριας κας. Φελάχ Χριστίνας

Η φυσιοθεραπεύτρια κα. Φελάχ Χριστίνα παρουσιάζει στους μαθητές του σχολείου μας θέματα σχετικά με τη Διατροφή και την Κοινωνικοποίηση των εφήβων

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΣΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ

Για να δείτε τις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

 

Και για να δείτε τη στατιστική ανάλυση πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο

ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

 

Η επεξεργασία του ερωτηματολογίου και η στατιστική ανάλυση πραγματοποιήθηκε από το μαθητή της Β’ τάξης, Συμεωνίδη Ηλία.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ

Για να δείτε τις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Το ερωτηματολόγιο δημιούργησε η μαθήτρια της Α’ τάξης, Κυρίτση Βασιλική.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Τη στατιστική ανάλυση του ερωτηματολογίου πραγματοποίησε ο μαθητής της Β’ τάξης, Συμεωνίδης Ηλίας.

Αθλητισμός και Διαφορετικότητα

 

Προβλήματα όπως η ξενοφοβία – ο ρατσισμός – η μη ανοχή της διαφορετικότητας ΔΥΣΤΥΧΩΣ είναι υπαρκτά ακόμα και πρέπει σύντομα να εξαλειφθούν.

Όλοι πρέπει να σεβόμαστε τη διαφορετικότητα και την ποικιλία σε θέματα πολιτισμού – θρησκείας – γλώσσας.

Είναι γεγονός ότι ο αθλητισμός συμβάλλει στην ανάπτυξη αυτών των διαδικασιών σπάζοντας τις προκαταλήψεις και βοηθώντας στην επικοινωνία – τη συνύπαρξη και τη συνεργασία  αμβλύνονται τα προαναφερόμενα προβλήματα,  γιατί προωθεί την ισότητα στην κοινωνία – την ανοχή στη διαφορετικότητα και την ιδέα της διαπολιτισμικότητας.

 
Ο αθλητισμός δεν αφορά μόνο τη σωματική ανάπτυξη και υγεία, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ο μαθητής αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον κόσμο. Με τη συμμετοχή στα αθλήματα ο μαθητής γίνεται μέλος μιας ομάδας και μαθαίνει να επικοινωνεί ισότιμα και με κανόνες, να συμμετέχει σε μια κοινή προσπάθεια προς έναν κοινό στόχο. Είναι μια ευκαιρία να κάνει νέους φίλους και να μάθει να συνεργάζεται μαζί τους. Εξίσου σημαντικό, όμως, είναι και το γεγονός ότι μέσα από τον αθλητισμό οι μαθητές και οι μαθήτριες αντιλαμβάνονται και αποδέχονται τη διαφορετικότητα και καλλιεργούν την ιδέα του αλληλοσεβασμού και της ανεκτικότητας.

Η  σημασία της διαφορετικότητας και κατά πόσο είμαστε σε θέση να συνυπάρξουμε με άτομα που απέχουν από το δικό μας γνώριμο. Χρώμα, γλώσσα, θρησκεία,  εικόνα σώματος, αναπηρία: μερικά από τα χαρακτηριστικά που είναι δυνατό να αυξήσουν την απόσταση μεταξύ των ανθρώπινων σχέσεων. Αναμφισβήτητα τείνουμε να ελκόμαστε από το γνώριμο και το σχετικό με μας, να κάνουμε σχέσεις με ανθρώπους που έχουν κάτι οικείο για μας, αφού έτσι νιώθουμε πιο άνετα και πιο σίγουρα. Τι γίνεται όταν καλούμαστε όμως να συνυπάρξουμε σε μια χώρα, σε μια πόλη, σε μια γειτονιά, στο σπίτι μας με ανθρώπους που απέχουν από το δικό μας γνώριμο;

Γενικά, ο αθλητισμός προσφέρει σε πολλούς ευκαιρία για επικοινωνία, συνύπαρξη και συνεργασία, και για πολλούς αθλητές κοινωνική καταξίωση και αναγνώριση, δημιουργεί ευκαιρίες για έντονες εμπειρίες και ενδιαφέροντα για τη ζωή, ενώ για κάποιους αθλητές αποτελεί μέσο ανάδειξης, ή απομάκρυνσης του κοινωνικού στιγματισμού. Η αλήθεια είναι ότι ο αθλητισμός περισσότερο από κάθε άλλο κοινωνικό οικοδόμημα έκανε μία καταπληκτική δουλειά στο να παρέχει ευκαιρίες και πρόσβαση σε φυλετικές και εθνικές μειονότητες. Ο αθλητισμός αποτέλεσε παράγοντα-κλειδί για τη διάδοση του αντιρατσιστικού κινήματος. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες και κατ’ επέκταση ο αθλητισμός πολύ γρήγορα εξελίχθηκαν σε πεδίο όπου όλοι ξεκινώντας από την ίδια αφετηρία μπορούσαν να αποδείξουν τις ικανότητές τους.

 

 

Τα νέα κοινωνικά κινήματα επέτρεψαν σε όλους να αναπτύξουν μία αίσθηση κοινωνίας μέσα από τον αθλητισμό η οποία είναι ανεξάρτητη από τα εθνικά και πολιτικά συμφέροντα. Η κοινωνία πρέπει να αντιλαμβάνεται τυπικά τα σπορ ως ένα σημαντικό, δημοκρατικό κοινωνικό οικοδόμημα που κρίνει όχι με βάση το χρώμα του δέρματος ή της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά με βάση την απόδοση.

 

Οι μαθητές και μαθήτριες, λοιπόν, όταν συμμετέχουν στα σπορ, μαθαίνουν να σέβονται τον αντίπαλο, το συμπαίκτη, τους κανόνες του παιχνιδιού, τις αποφάσεις των διαιτητών ή κριτών, να δίνουν ίσες ευκαιρίες σε όλους να συμμετέχουν, να ελέγχουν τον εαυτό τους, να μην παραφέρονται, να προσπαθούν όσο καλύτερα μπορούν, αλλά τίμια. Ανεξάρτητα από το φύλο, την εθνότητα, τις αθλητικές ικανότητες και τα ιδιαίτερα ατομικά χαρακτηριστικά των  συμμαθητών, να δίνουν σε όλους και όλες το δικαίωμα να συμμετέχουν, προσαρμόζοντας το παιχνίδι ανάλογα, έτσι ώστε όλοι να μπορούν να παίξουν, να μάθουν και να διασκεδάσουν.

Χουλιγκανισμός

Οι νέοι στον ελεύθερο τους χρόνο ασχολούνται με τον αθλητισμό γιατί τους βοηθάει ψυχικά και σωματικά ή μπορεί να παρακολουθούν την πορεία κάποιων αθλητικών ομάδων που μπορεί να είναι τοπικές ή εθνικές . Πολλοί άνθρωποι παθιάζονται για την ομάδα που υποστηρίζουν και αυτό έχει ως αποτέλεσμα σε κάποιον αγώνα  που παίζει η ομάδα τους  τυφλωμένοι από το ομαδικό πάθος να βρεθούν σε κόντρα με φιλάθλους  της αντίπαλης ομάδας. Αυτό έχει ως συνέπεια την βία , τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, την εμπορευματοποίηση τους αθλητισμού σε σύγχρονο μάρκετινγκ, αλλά και την μετατροπή του φιλάθλου σε οπαδού.

Σημαντικός παράγοντας είναι τα ΜΜΕ, τα οποία μπορούν για παράδειγμα αντί να προβάλλουν τις όμορφες στιγμές του αθλητισμού, τους σωστούς κανόνες διεξαγωγής ενός αγώνα και το κυριότερο, το «ευ αγωνίζεσθαι», προβάλλουν σκηνές βίας και φανατισμού, με μόνο στόχο την τηλεθέαση και όχι την προώθηση των ιδεών του αθλητισμού.

Προτείνονται τρόποι αντιμετώπισης για την ανάπτυξη του αθλητισμού. Είναι πάρα πολλοί αλλά μερικοί είναι:

  1. Αναβάθμιση του σχολικού αθλητισμού .
  2. Αναβάθμιση και ορθή αξιοποίηση των κονδυλιών .
  3. Συνεχής επιμόρφωση και εκπαίδευση των αθλητών και των αθλητικών στελεχών και  υιοθέτηση σύγχρονων προγραμμάτων.
  4. Καταπολέμηση του ρατσισμού στον αθλητισμό με την βοήθεια όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
  5. Αξιοποίηση των σχολικών αθλητικών χώρων τις ώρες που δεν χρησιμοποιούνται για τις σχολικές ανάγκες και πολλά άλλα.

Ένα άρθρο των μαθητών Βαρβαρέσου Ε. & Βαρβαρέσου Χ.

Ψυχολογικά οφέλη της άσκησης που πρέπει να γνωρίζουν οι νέοι

Τα ψυχολογικά οφέλη της άσκησης που πρέπει να γνωρίζουν οι νέοι και νέες…..
Πέρα της σωματικής υγείας που υποστηρίζει η άσκηση, έχουμε και σημαντικά ψυχολογικά οφέλη τα οποία βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής των εφήβων. Τέτοια είναι:
 Τονώνεται η αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους. Αποκτούν καλύτερη εμφάνιση, αισθάνονται καλύτερα και αποκτούν περισσότερη σιγουριά για τον εαυτό τους.
 Βελτιώνουν την εικόνα του σώματός τους. Οπότε παύουν να μειώνουν τον εαυτό τους σχετικά με την εμφάνισή τους και βελτιώνεται ο τρόπος που σκέφτονται για τον εαυτό τους.
 Η συστηματική άσκηση καταπολεμά καταθλιπτικές τάσεις ή διαταραχές των νέων.
 Με την άθληση οι κινητικές δεξιότητες των εφήβων αυξάνουν, βελτιώνεται η ροή του αίματος στον εγκέφαλο, οπότε βελτιώνεται η γνωστική λειτουργία και επεξεργασία τους.
 Μειώνεται η επιθυμία των εφήβων για τσιγάρο ή άλλες ουσίες καθώς η χημική ισορροπία του εγκεφάλου και η πνευματική τους διαύγεια είναι αυξημένη με την άθληση και δεν αναζητούν τέτοιες διεξόδους
 Η άθληση βοηθά τους έφηβους να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το άγχος και την κουραστική καθημερινότητα
 Ανανεώνεται η διάθεση και η δημιουργικότητα των νέων μετά την άσκηση, οπότε μπορούν με περισσότερη όρεξη και έμπνευση να αφιερώνονται στα καθήκοντά τους.

Τι προσφέρει στους εφήβους το ομαδικό άθλημα

Τι προσφέρει στην ανάπτυξη των εφήβων η συμμετοχή σε ομαδικό άθλημα
1) Δεξιότητες ζωής: μαθαίνουν και εξασκούν δεξιότητες τις οποίες μεταφέρουν και εκτός του χώρου άθλησης (σπίτι, σχολείο) που βοηθούν στην ωρίμανση, στην ψυχολογική ανάταση και πνευματική τους καλλιέργεια.
2) Διασκέδαση: μέσα από την άθληση βρίσκουν την ευχαρίστηση, την εκτόνωση και την ψυχαγωγία
3) Δόμηση χαρακτήρα: επηρεάζεται θετικά ο χαρακτήρας τους, η εικόνα τους, η αυτοεκτίμησή τους. Μαθαίνουν να διαχειρίζονται σωστά τη νίκη και την ήττα.
4) Στόχοι – επιδιώξεις: μαθαίνουν να βάζουν ρεαλιστικούς στόχους και να ρυθμίζουν την συμπεριφορά τους εάν παρεκκλίνουν από αυτούς. Με αυτό τον τρόπο τηρούν δεσμεύσεις και χρονοδιαγράμματα.
5) Κοινωνικοποίηση – φιλική διάθεση: παίρνουν πρωτοβουλίες, ασκούν επικοινωνιακές δεξιότητες και μέσα από την ανατροφοδότηση βελτιώνονται συνεχώς κοινωνικά.
6) Ομαδικότητα: μάχονται μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά για τον ομαδικό σκοπό, τους δίνεται ηθική ικανοποίηση και επιβράβευση για τη συμμετοχή και αποκτούν την αίσθηση ότι αποτελούν σημαντικό μέλη της ομάδας τους.
7) Βελτίωση σχέσης γονέα – έφηβου: μοιράζονται οι εμπειρίες των νέων με τους γονείς τους, συζητούν, μοιράζονται σκέψεις και συναισθήματα.
8) Καλή φυσική κατάσταση –υγιεινή διατροφή: η σωματική άσκηση συνδυάζεται με υγιεινές διατροφικές συνήθειες τις οποίες αποδέχονται και αναζητούν στην πορεία οι νέοι και νέες, με στόχο έναν πιο δυνατό οργανισμό.

Σωματικά οφέλη απο την άσκηση

Σωματικά οφέλη
Η σωματική άσκηση βοηθά στην σωματική ευρωστία των εφήβων, δηλαδή στην ενδυνάμωση του μυϊκού συστήματος που συντελεί στην καλή λειτουργία του οργανισμού. Ειδικά στην εφηβική ηλικία καταπολεμείται η παχυσαρκία και ελαττώνονται οι πιθανότητες καρδιολογικών νοσημάτων αργότερα στη ζωή τους. Επιπλέον, επιτυγχάνεται η πρόληψη και η εξάλειψη δυσλειτουργιών της σπονδυλικής στήλης και άλλων προβλημάτων του σώματός τους.
Οι αθλητικές δραστηριότητες προσφέρουν μεγάλη κινητική ανάπτυξη, ευεξία και βοηθούν τους εφήβους να εξισορροπήσουν όλους τους τομείς της υγείας τους.

ψυχικά πνευματικα οφέλη απο την αθληση

Ψυχικά και πνευματικά οφέλη

Υπάρχουν σημαντικά ψυχικά και πνευματικά οφέλη που αποκτούν οι έφηβοι μέσα από τις αθλητικές δραστηριότητες. Καταρχήν συντελείται η κοινωνικοποίηση των νέων καθώς πειθαρχούν στους κανόνες των αγώνων, συνεργάζονται με τους συμπαίκτες τους και αγωνίζονται προς όφελος της ομάδας. Έτσι διδάσκονται την ομαδικότητα, την συντροφικότητα, την εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ όλων των μελών της ομάδας. Ακόμη, ενισχύεται η θέληση, το πείσμα και η υπομονή τους, στοιχεία απαραίτητα να διαθέτουν και στην υπόλοιπη ζωή τους.

Επιπλέον, αυξάνεται η πνευματική καλλιέργεια των εφήβων,  καθώς με τις αθλητικές δεξιότητες οξύνεται η αντίληψή τους, η προσοχή, η φαντασία, η οξυδέρκεια και η προσοχή τους κατά τη διάρκεια των αγώνων. Ο αθλητισμός συχνά βοηθά τους νέους και τις νέες  να εξωτερικεύσουν αρετές, χαρίσματα και ταλέντα με τα οποία η φύση τους έχει προικίσει. Βοηθά στην ηθικοποίησή τους καθώς ο αθλητισμός μαθαίνει στους εφήβους να σέβονται τους συνανθρώπους τους γενικότερα και να διαμορφώνουν οικουμενική συνείδηση.

Η καθημερινότητα του εφήβου και αναζήτηση διεξόδων στον αθλητισμό

Η καθημερινότητα ενός εφήβου………………………………………
Σχολείο, σπίτι, φροντιστήριο, σπίτι, ύπνος. Η καθημερινότητα ενός εφήβου στις μέρες μας πραγματικά δύσκολη, την οποία επιβάλλει το σύγχρονο μοντέλο ζωής. Οι έφηβοι από πολύ νωρίς μπαίνουν σε μια κοινωνία του άκρατου τεχνοκρατισμού και της εμπορευματοποίησης κάθε μορφής γνώσης.
Από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους οι νέοι υιοθετούν το πρότυπο της καθιστικής ζωής πράγμα που δεν συνάδει με τη φύση κάθε νέου ανθρώπου με φρέσκο πνεύμα έτοιμο να δεχτεί παντός είδους επιρροές και επιδράσεις από το περιβάλλον του. Σαν επακόλουθο έρχεται η υποβάθμιση της φυσικής κατάστασης και της υγείας του νέου, καθώς η παχυσαρκία και τα προβλήματα της εξωτερικής εμφάνισης γίνονται όλο και πιο έντονα στην προεφηβεία και την εφηβεία. Οι έφηβοι με μειωμένο το αίσθημα της αυτοπεποίθησης και του δυναμισμού ψάχνουν επιβεβαίωση και διαφυγή σε τρόπους διασκέδασης που επιτάσσει το σύγχρονο καταναλωτικό πρότυπο ως μόδα.
και η αναζήτηση διεξόδων μέσα από τον αθλητισμό……………………………
Ένα μεγάλο φωτεινό παράθυρο διαφυγής για έναν έφηβο είναι ο αθλητισμός. Σε μικρή ηλικία ξεκινά σαν παιχνίδι, αυτό οξύνει τη δημιουργικότητά του και κατά συνέπεια το δημιουργικό του εγωισμό. Καθώς το παιδί μεγαλώνει δέχεται όλο και περισσότερες επιδράσεις στο χαρακτήρα του από τον αθλητισμό, αναπτύσσει το αίσθημα της συνεργασίας και της συλλογικότητας, ενώ παράλληλα μαθαίνει να σέβεται το συμπαίχτη του αλλά και τον αντίπαλό του. Υιοθετεί την ευγενή άμιλλα μένοντας συγκροτημένος στη χαρά της νίκης και αποδέχεται την ήττα σαν κίνητρο βελτίωσης και αυτοκριτικής.
Σιγά σιγά ο έφηβος αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να κατακτά αξίες ζωής όπως η υπομονή και η επιμονή, ο κόπος και η ανταμοιβή, η χαρά και η λύπη, καθιστώντας την κοινωνικοποίησή του πιο ομαλή. Επιπλέον, μαθαίνει να θέτει στόχους υψηλούς και να κατακτά μέρος αυτών, ενώ παράλληλα αποφεύγει με δική του κρίση τις κακές επιρροές και τις καταχρήσεις που λυμαίνονται τους εφήβους.
Ένας αθλητής παραμένει αθλητής και εκτός του αγωνιστικού χώρου. Αυτό τον καθιστά καλύτερο άνθρωπο με σφαιρική μόρφωση και παιδεία, καλύτερο μαθητή, εργαζόμενο, φίλαθλο, έναν άνθρωπο που σέβεται τους γύρω του και πάνω απ όλα τον εαυτό του.

τα αναβολικά στον αθλητισμό

Αναβολικά και αθλητισμός…………………..

Οι επιστήμονες που ανακάλυψαν τα αναβολικά – στεροειδή, τις συνθετικές δηλαδή μορφές της ανδρικής ορμόνης τεστοστερόνης, τα προόριζαν αρχικά για καθαρά θεραπευτικούς σκοπούς όπως π.χ. στην επιτάχυνση θεραπείας τραυμάτων οστών, των τενόντων και μυών. Πολύ γρήγορα όμως, πολλοί αθλητές ανακάλυψαν ότι οι επιδόσεις τους μπορούσαν να βελτιωθούν σημαντικά με την χρήση αναβολικών – στεροειδών ουσιών.

Από τη στιγμή που η νίκη η ή επίδοση αποφέρουν τιμές, δόξα και πλούτη και τα αναβολικά – στεροειδή πράγματι “βοηθούν”, η χρήση και η κατάχρηση τους, εδραιώθηκαν σε σημείο που δεκάδες χιλιάδες αθλητών, αθλητριών σε κάθε χώρα της γης κάνουν μερική ή συχνή χρήση αναβολικών – στεροειδών ουσιών. Όμως, την επιθυμία των μεμονωμένων ατόμων για καλύτερη επίδοση ή για την κατάκτηση κάποιου τίτλου την ενισχύει και η επιθυμία πολλών μάνατζερ τεχνικών και προπονητών που έστω και αν δεν εγκρίνουν επίσημα τη χρήση αναβολικών, τουλάχιστον σφυρίζουν αδιάφορα εφόσον τα αποτελέσματα είναι ευνοϊκά.

Έρευνες που έχουν γίνει μεταξύ νέων που αθλούνται, χωρίς στη συντριπτική τους πλειοψηφία να κάνουν πρωταθλητισμό, έδειξαν ότι ένα μικρό αλλά σημαντικό ποσοστό κάνει ήδη χρήση απαγορευμένων ουσιών, ενώ ένα πολύ μεγαλύτερο θα μπορούσε να πάρει ουσίες στο μέλλον. Για παράδειγμα έρευνα της μη κυβερνητικής οργάνωσης ΝΕΟΙ σε δείγμα 700 νέων αγοριών και κοριτσιών 13–28 ετών έδειξε ότι: το 3% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν λάβει ήδη απαγορευμένες ουσίες. Η δυναμική του κινδύνου όμως είναι πολύ μεγαλύτερη, καθώς το 11% των αγοριών που αθλούνται δήλωσαν ότι θα έπαιρναν ουσίες εάν τις πρότεινε ο προπονητής τους, ενώ το 17% και από τα δύο φύλα δήλωσε διατεθειμένο να κάνει χρήση διαφόρων σκευασμάτων προκειμένου να βελτιώσει την εμφάνισή του!

Το πλέον ανησυχητικό είναι και η διαπίστωση πως όσο μεγαλώνει η ηλικία τόσο αυξάνεται και το ποσοστό των νέων που κάνουν χρήση ουσιών.

θετικά στοιχεία αθλητισμού και η άλλη πλευρά του

Τα θετικά στοιχεία του Αθλητισμού
Κατά την γνώμη μου τα θετικά στοιχεία του αθλητισμού είναι πολλά. Βασικά ξεχωρίζω: την σωματική άσκηση και την άσκηση του πνεύματος και της ψυχής. Με τη σωματική άσκηση οι νέοι εξασφαλίζουν καλή υγεία και καλύτερη φυσική αντοχή. Αισθάνονται καλύτερα γιατί εξασφαλίζουν μια εμφάνιση που τους γεμίζει αυτοπεποίθηση. Βρίσκονται σε φυσικό περιβάλλον κάνοντας υγιεινή διατροφή. Με την πνευματική και ψυχική άσκηση εκτονώνονται και ψυχαγωγούνται. Πέρα όμως από την ψυχαγωγία, μπορούν να συνδυάσουν την καλή κατάσταση με το μυαλό, όπως επίσης μαθαίνουν να συνεργάζονται και να σέβονται τον αντίπαλο. Αναπτύσσουν διάφορες αξίες όπως η πειθαρχεία, ο αυτοέλεγχος, η κάμψη του εγωισμού και η αυτοσυγκέντρωση. Ακόμη ο έφηβος με τον αθλητισμό μπορεί να επικοινωνεί και με τους συνανθρώπους του και να ακούει τις απόψεις άλλων.

Από την άλλη πλευρά………………………….

Εκτός, όμως, από τα αμέτρητα θετικά στοιχεία του αθλητισμού, υπάρχει δυστυχώς κι ένα πολύ μεγάλο και σοβαρό πρόβλημα. Το αρνητικό αυτό στοιχείο είναι η εμπορευματοποίηση που σήμερα την συναντούμε συχνά στα γήπεδα και σε διάφορους αγώνες. Με βάση την εμπορευματοποίηση έρχεται και η βία και φανατισμός στα γήπεδα. Είναι πολύ άσχημο πράγμα να βλέπεις πως οι νέοι σήμερα δεν μπορούν να παρακολουθήσουν έναν αγώνα χωρίς ξυλοδαρμό κ.α. Η εμπορευματοποίηση έκανε τον αθλητισμό να μοιάζει σαν ένα ακριβοπληρωμένο θέαμα. Αυτή μειώνει την αξία του αθλητισμού, αλλά δεν πρέπει να απογοητευόμαστε, μα προσπαθούμε αν όχι να τα εξαφανίσουμε, να τα καλυτερέψουμε.

έφηβοι και πρωταθλητισμός

Ο πρωταθλητισμός σε μικρές ηλικίες, κατά την γνώμη μου,  είναι αντίθετος με τις δυνατότητες και τις ανάγκες των εφήβων στις ηλικίες αυτές. Οι έρευνες δείχνουν ότι μεγάλο ποσοστό των εφήβων που επενδύουν και «επενδύονται» στον αθλητισμό σε μικρή ηλικία, ασχολούμενα με την επιδίωξη της νίκης και μόνο, σταματούν νωρίς, έχοντας ανάγκη από ψυχολογική αποφόρτιση. Ο πρωταθλητισμός απαιτεί πολύ προπόνηση και πολύ συχνά. απαιτεί πολύ προπόνηση. Ωστόσο, αυτή η κατάσταση καταδεικνύει την έμμεση σύνδεση του πρωταθλητισμού και της απόσυρσης σε μικρές ηλικίες.  Συχνά οι έφηβοι δεν δείχνουν έτοιμοι να «αντιμετωπίσουν» τις απαιτήσεις του πρωταθλητισμού, με βάση της ανθρώπινή τους φύση και εξέλιξη.

Η ενασχόληση των εφήβων με τον πρωταθλητισμό, είναι πιθανόν να συμβαίνει σε βάρος άλλων στοιχείων της καθημερινότητας, όπως το σχολείο, τις κοινωνικές του επαφές, της ανάπτυξης της προσωπικότητάς του. Για αυτό, είναι σημαντικό να προσέξουν σε πρώτο επίπεδο στην ισορροπία μεταξύ των καθημερινών τους δραστηριοτήτων, ώστε να αποκομίσουν από την άθληση στοιχεία τέτοια που θα αποτελέσουν τα εφόδια για την εξέλιξή τους στο μέλλον.

Συμπερασματικά, ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουμε να κάνουμε αθλητισμό, οι συμπεριφορές που αναπτύσσονται, οι αξίες που καλλιεργούνται, οι στόχοι και ο τρόπος επίτευξής τους, είναι στοιχεία που καθορίζουν την ανάδειξη του αθλητισμού σε κάτι ωφέλιμο σε μας ή όχι.

Αθλητισμός ή Πρωταθλητιμός

Έφηβοι: αθλητισμός ή πρωταθλητισμός;

Το δίλημμα αθλητισμός ή πρωταθλητισμός πάντα απασχολούσε τους γονείς και πολλές φορές η απόφασή τους καθορίζει την πορεία της ζωής του εφήβου. Ο τρόπος με τον οποίο οι έφηβοι αποφασίζουν να κάνουν αθλητισμό τον καθιστά ωφέλιμο ή μη με βάση τις συμπεριφορές που αναπτύσσονται, τις αξίες που καλλιεργούνται, τους στόχους που τίθενται και τους τρόπους επίτευξής τους. Ο αθλητισμός, έτσι, παίζει σημαντικό ρόλο στην διαπαιδαγώγηση των εφήβων.
Παρακάτω παραθέτω σημαντικούς λόγους που δικαιολογούν όσα προανέφερα:
 Μέσα από τον αθλητισμό οι νέοι γνωρίζουν την αξία του ‘αγαθά κόποις κτώνται’, καθώς η επιτυχία τους μέσα από τον αθλητισμό δεν οφείλεται σε <>, κληρονομιά ή γνωριμίες αλλά από τον ιδρώτα τους.
 Οι έφηβοι μαθαίνουν ότι μέσα στο παιχνίδι υπάρχει η ήττα και η αποτυχία και βρίσκουν τον τρόπο να την διαχειρίζονται σωστά, ώστε να μην παραιτούνται.
 Μαθαίνουν να διαχειρίζονται σωστά το άγχος τους και άλλα αρνητικά συναισθήματα.
 Αποκτούν αυτοπεποίθηση και αυτοπειθαρχία ως προίκα για όλη τους τη ζωή
 Αποκτούν την ικανότητα σωστής διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου τους.
 Στα ομαδικά αθλήματα παραμερίζει το <> και υποτάσσεται στο <>, καλλιεργεί αλληλεγγύη και ομαδικό πνεύμα.

Αντί αυτού όμως………………………………………….
Ο πρωταθλητισμός είναι συνυφασμένος με την κατάκτηση της πρώτης θέσης και της διάκρισης. Για τον αθλητή, συνήθως, πρωταρχικός στόχος είναι η προσωπική του βελτίωση και εφόσον το επίπεδο εξέλιξής του το επιτρέψει, να καταλάβει μια από τις πρώτες θέσεις. Για να φτάσει όμως σε υψηλό επίπεδο πρέπει να αποκτήσει ανοχή, αντοχή, σωματική και ψυχική ισορροπία καθώς και συναισθηματική ωριμότητα ώστε να αντεπεξέλθει στην πίεση.

Οι έφηβοι, λοιπόν, τι επιλέγουν;
Τα παραπάνω, δυστυχώς, διαμορφώνουν δύσκολες συνθήκες για τους έφηβους αθλητές. Καλούνται να αντιμετωπίσουν ανυπέρβλητες δυσκολίες σχετικά με την ισορροπία στις καθημερινές δραστηριότητες (σχολείο, ξένες γλώσσες κ.α.) . Το κίνητρό τους για την ενασχόληση με κάποιο άθλημα αρχικά, είναι το παιχνίδι, να κάνουν νέους φίλους, να διασκεδάσουν. Συνήθως, οτιδήποτε άλλο επιλέξουν αποτελεί απόφαση των γονέων, των προπονητών και όχι δική τους επιθυμία.