Επιμορφωτικές δράσεις

Επιμορφωτικές δράσεις Σεπτεμβρίου 2023

με θέμα: «Ενισχύοντας το εκπαιδευτικό έργο και βελτιώνοντας το σχολικό κλίμα»

Ακολουθούν οι σύνδεσμοι με το έγγραφο και τις παρουσιάσεις των Συμβούλων Εκπαίδευσης:

Τεχνικές ενίσχυσης της αναγνωστικής ικανότητας

Ζωή Κρόκου, Σ.Ε. ΠΕ70

Αξιοποίηση της εικόνας στη μαθησιακή διαδικασία

Μαρία Τσούτσουβα, Σ.Ε. ΠΕ70

 

Συναισθηματική και Κοινωνική Αγωγή: Το παράδειγμα των Χρωμάτων της Καλοσύνης

Αναστάσιος Ασβεστάς, Σ.Ε. ΠΕ70

Α. Ασβεστάς,  Ζ. Κρόκου, Μ. Τσούτσουβα

 

 Αποθετήριο Καλών Πρακτικών

Δίωρη Επιμορφωτική Συνάντηση των Εκπαιδευτικών της 31ης Περιφέρειας με τίτλο:

Ο δάσκαλος ως ερευνητής, σχεδιαστής και παραγωγός γνώσης

(Εργαστήριο: σχεδιασμός, μεθοδολογία, υλοποίηση και αξιολόγηση σχεδίων διδασκαλίας)

Πρόγραμμα

-Εισαγωγή-Προβληματισμός-Πρό(σ)κληση-Κάλεσμα
-Παρουσίαση Ενός Σχεδίου Εργασίας για τη Γλώσσα
-Αναστοχασμός
-Σύντομη παρουσίαση άλλων σχεδίων εργασίας
-Ώρα για δημιουργία: Σύνθεση ενός προσχεδίου εργασίας από εσάς
Ενδεικτικές Παρουσιάσεις καλής πρακτικής

Εβδομάδα Φιλαναγνωσίας -Ουτζιόλας Γ., 45ο Δημ. Σχολείο Περιστερίου

Βρίσκω την αξία των ψηφίων στους διψήφιους αριθμούς-Πασπαλιάρη Μαίρη- 25ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου

Η ζωή σε άλλους τόπους-Λουκοπούλου Ανθή, 39ο Δημ.Σχ. Περιστερίου

Παρουσίαση  Σχολική Εφημερίδα: Η φωνή των Παιδιών-Πασπαλιάρη Μαίρη- 25ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου και η Εφημερίδα των μαθητών

____________________________________________________

2014-2015

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

«Νέο Μουσείο της Ακρόπολης (εκθέματα, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκπαιδευτικό υλικό)»

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  Γ΄ & Δ΄ ΤΑΞΕΩΝ

31ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΔΗΜ. ΕΚΠ. ΑΤΤΙΚΗΣ

Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2015

Δευτέρα, 2  ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2015: ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ Γ΄ & Δ΄ΤΑΞΕΩΝ

ΩΡΑ

ΘΕΜΑ

08:45 – 09:00

ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ

 

ΜΕΡΟΣ Α΄

09:15 – 10:30

Εκπαιδευτικό υλικό για την Ακρόπολη. Εισηγήτρια: Ειρήνη Καϊμάρα, Προϊσταμένη Τομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης-Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης

10:30 – 11:00

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ & ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΟΥΣΕΙΟΣΚΕΥΕΣ (στον χώρο δίπλα από το Αμφιθέατρο, ανά Περιφέρεια Σχολικού Συμβούλου, όπως παρακάτω)

10:30 – 10:40

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ 28ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (Σχολική Σύμβουλος κ. Λαζαράκου)

10:40 – 10:50

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ 31ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (Σχολικός Σύμβουλος κ. Ασβεστάς)

10:50 – 11:00

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ 32ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (Σχολικός Σύμβουλος κ. Κρασσάς)

11:00 – 11:10

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ 38ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (Σχολικός Σύμβουλος κ. Σαλτερής)

 

ΜΕΡΟΣ Β΄

11:15 – 11:30

Ψηφιακό υλικό και εργαλεία για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας. Α. Σ. Ασβεστάς, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ70

11:30 – 11:45

Διαθεματική προσέγγιση ιστορικών και πολιτιστικών στοιχείων – Διδακτική επίσκεψη στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας. Σ. Κ. Κρασσάς, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ70

11:45 – 12:00

Μία πρόταση για τη διδακτική προσέγγιση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα, Ε. Δ. Λαζαράκου, Σχολική Σύμβουλος ΠΕ70

12:00 – 12:30

Η δημοκρατία στην αρχαία Ελλάδα. Ν. Μ. Σαλτερής, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ70

Ερωτήσεις – Συζήτηση

 

ΜΕΡΟΣ Γ΄

12:30 – 13:45

ΞΕΝΑΓΗΣΗ*

Α. Σ. Ασβεστάς, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ70

13:45 – 14:00

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ – ΛΗΞΗ

 

 

* Χωρισμός σε ομάδες και περιήγηση – ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου.

 __________________________________________________________

31η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΤΙΤΛΟ:

«Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις με Λογισμ(ικ)ό και Όνειρο»

Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2014, στο 21ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου

[Αθηνάς & Προσκόπων, τηλ. 210 5017021]

Ώρα προσέλευσης 8:00 π.μ. / 8:15 – 8:30 Χαιρετισμοί, χωρισμός τμημάτων.

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ/ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Ασβεστάς, Α., Σχ. Σύμβουλος 31ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής

Προγραμματισμός και φάσεις υλοποίησης»

Ψηφιακές πρακτικές για την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη διαδικασία της διδασκαλίας και μάθησης»

Βούλγαρη, Σ.  Ψυχοπαιδαγωγός – Παραμυθού

«Το μυστικό τραγούδι: Πρωταρχικά συστατικά ενδυνάμωσης ενός αφηγήματος»

 Ζυμπίδης, Δ., Σχ. Σύμβουλος 23ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής

– «Τα Στοχαστικά Μαθηματικά του Δημοτικού Σχολείου στα Νέα Προγράμματα Σπουδών, με ομαδικές βιωματικές δράσεις» (Γ΄ & Δ΄ τάξη)

– «Τα Στοχαστικά Μαθηματικά του Δημοτικού Σχολείου στα Νέα Προγράμματα Σπουδών, με ομαδικές βιωματικές δράσεις» (Ε΄ & Στ΄ τάξη)

Λαζαράκου Έ., Σχ. Σύμβουλος 28ης Περιφ. Δημοτικής Εκπ/σης Αττικής.

– «Η διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στην Γ΄ & Δ΄ τάξη»

– «Η διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στην Ε΄ & Στ΄ τάξη»

 

ΕΚΠΑΙ-

ΔΕΥΤΙΚΟΙ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

8:30-10:00

10:30-12:00

12:30-2:00

Α΄ τάξης

Ασβεστάς Α.

Βούλγαρη Σ.

Βούλγαρη Σ.

Β΄ τάξης

Γ΄ τάξης

Ζυμπίδης Δ.

Λαζαράκου Έ.

Δ΄ τάξης

Ε΄ τάξης

Λαζαράκου Έ.

Ζυμπίδης Δ.

ΣΤ΄ τάξης

____________________________________________

2013-2014

Δίωρη Επιμορφωτική Συνάντηση των Εκπαιδευτικών της 31ης Περιφέρειας με τίτλο:

 “Το ρήμα διαβάζω δεν παίρνει προστακτική

Εισαγωγή στην παιδική λογοτεχνία και δράσεις προαγωγής της φιλαναγνωσίας

____________________________________________

2014

ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΤΙΤΛΟ:

ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ, ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

 Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014, στο 40ο Δ. Σ. Περιστερίου, Ροδόπης 60  & Λυσιμάχου,

τηλ. 210 5746388

Ώρα προσέλευσης 8:00 π.μ. / 8:15 – 8:30 Χαιρετισμοί

8.30-  10:30

Ενεργός συμμετοχή και στοχευμένη δράση για ένα δίκτυο προαγωγής της κοινωνικής και συναισθηματικής αγωγής στο σχολείο»

Αναστάσιος Ασβεστάς, Σχολικός Σύμβουλος 31ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής,

Ελένη Μυζάλη, Ψυχολόγος,

Ανθή Ψυρρή, Κοιν. Λειτουργός

«Παρουσίαση του θεσμικού πλαισίου του Παρατηρητηρίου για την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού»

Στέλιος Κρασσάς, Σχολικός Σύμβουλος 32ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής

Βασιλική Λελεντζή, Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Δ/σης Γ΄Αθήνας

10:30-12:00

«Προσεγγίζοντας τις έννοιες του Εκφοβισμού, της Επιθετικότητας και της Βίας στο χώρο του σχολείου»Στέφανος Αλεβίζος, Ψυχολόγος, Το Χαμόγελου του Παιδιού.

Συζήτηση

12:30-2:00

«Τρόποι αντιμετώπισης των φαινομένων βίας και εκφοβισμού στη σχολική μονάδα» Στέφανος Αλεβίζος, Ψυχολόγος, Το Χαμόγελου του Παιδιού. 

Συζήτηση

«ΠΑΡΕ(Ν)ΘΕΣΗ: Πάρε (Νέα) Θέση για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των φαινομένων βίας και εκφοβισμού στη σχολική μονάδα: Κάλεσμα για συμμετοχή στην κοινότητα των εκπαιδευτικών της 31ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής και παρουσίαση του σχετικού ιστότοπου.

Αναστάσιος Ασβεστάς, Σχολικός Σύμβουλος 31ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής

Αξιολόγηση της Ημερίδας-Λήξη

_______________________________________________________________

2013

31η ΠΕΡΙΦ. ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΤΙΤΛΟ:

ΠΡΟΩΘΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΟ ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ, ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ 

Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2013, στο 40ο Δ.Σ.Περιστερίου, Ροδόπης 60  & Λυσιμάχου,

τηλ. 210 5746388

Ώρα προσέλευσης 8:00 π.μ. / 8:15 – 8:30 Χαιρετισμοί

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ – ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ

«Προσεγγίζοντας τις έννοιες του Εκφοβισμού, της Επιθετικότητας και της Βίας στο χώρο του σχολείου»

Κιτσάκη Βασιλική, Σχολική Σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Λευκάδας

«Τρόποι αντιμετώπισης του φαινομένου του Εκφοβισμού & της Βίας στη σχολική μονάδα»

Κιτσάκη Βασιλική, Σχολική Σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Λευκάδας

 

10:30-12:00

«Καθημερινές διαδικασίες και πρακτικές που συμβάλλουν στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση  των προβλημάτων συμπεριφοράς των μαθητών»

Βασιλείου Ποτούλα – Σπυριδούλα, Σχολική Σύμβουλος 5ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής

«Η αξιοποίηση της Βραχείας Συμβουλευτικής στην εκπαίδευση»

Λουκίσας Αναστάσιος, Δ/ντής του 26ου Δημ. Σχολ. Νίκαιας

 12:30-2:00

«Ενεργός συμμετοχή και στοχευμένη δράση υιοθετώντας περιπτώσεις καλής πρακτικής για την κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο»

Αναστάσιος Ασβεστάς, Σχολικός Σύμβουλος 31ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής

«ΠΑΡΕ(Ν)ΘΕΣΗ: Πάρε (Νέα) Θέση για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των φαινομένων βίας και εκφοβισμού στη σχολική μονάδα: Κάλεσμα για συμμετοχή στην κοινότητα των εκπαιδευτικών της 31ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής και παρουσίαση του σχετικού ιστότοπου.

Αναστάσιος Ασβεστάς, Σχολικός Σύμβουλος 31ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής

———————————–

31η ΠΕΡΙΦ. ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΤΙΤΛΟ:

Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις

17-6-2013

Πραγματοποιήθηκε στις 17-6-2013 στο 40ο Δ.Σ. Περιστερίου επιμορφωτική ημερίδα για όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων της 31ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής με θέμα Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις. 

Σύντομα σε σχετικό σύνδεμο με τη σήμανση ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ θα αναρτηθεί υλικό που μας παραχώρησαν οι εισηγητές/τριες.

Εισηγητής/τρια- Τίτλος εισήγησης/εργαστηρίου

Αρβανίτη-Παπαδοπούλου, Π., Σχ. Σύμβουλος 23ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής.

«Εκπαιδευτικές τεχνικές που προάγουν τη δημιουργική σκέψη»

 Γιαννούλης, Γ., Σχ. Σύμβουλος 35ης Περιφ. Δημοτικής Εκπ/σης Αττικής.

«Διδακτική λογοτεχνικού κειμένου: φιλαναγνωσία»

Ελληνιάδου, Ε., Διευθύντρια 6ου Δημ. Σχολείου Αρτέμιδος.

«Ψηφιακές πρακτικές για τον εκπαιδευτικό»

 Ευαγγέλου, Ο., Σχ. Σύμβουλος 36ης Περιφ. Δημοτικής Εκπ/σης Αττικής.

«Το Δι@δίκτυο ως εργ@λείο Δι@πολιτισμικής Επικοινωνί@ς»

 

Ζακόπουλος, Β., Διευθυντής 2ου Δημ. Σχολείου Παλλήνης.

«Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη διαδικασία της διδασκαλίας και μάθησης»

 Καράμηνας, Ι., Σχ. Σύμβουλος 29ης Περιφ. Δημοτικής Εκπ/σης Αττικής.

«Βιωματικές Διδακτικές Τεχνικές στη Σχολική Τάξη»

Λελεντζή, B., Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας.

«Βιωματική μάθηση: Διερεύνηση των παιδαγωγικών αρχών και αξιοποίησή τους στο μαθησιακό περιβάλλον»

«Η καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων ως προϋπόθεση μετάβασης από την τάξη στην ομάδa»

 Μαγαλιού, Μ., Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Διεύθυνσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας.

 «Ταξίδι στον κόσμο της Μυθολογίας με όχημα την Τέχνη»

 «Ο ρόλος των Τεχνών ως παιδαγωγικών εργαλείων για την προσέγγιση των εννοιών της διαφορετικότητας και της ισότητας» 

Μανούσου, Γ., Διευθύντρια 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Δημητρίου.

«Δεν είμαι αυτό που νομίζειςΠρόγραμμα κατά του ρατσισμού στο

 Teachers 4 Europe»

Μίτιλης, Α., Σχ. Σύμβουλος 65ης Περιφ. Δημοτικής Εκπ/σης Αττικής.

«Διδακτική Ιστορίας με Τ.Π.Ε.»

Νιάρχου, Ε., Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Διεύθυνσης Π.Ε. Γ΄  Αθήνας.

«Γνωρίζω τη συνοικία μου μέσα από το παιχνίδι»

Συκιώτη, Θ. Εκπαιδευτικός Ε.Α.Ε.

«Το Ψάρεμα του 10: Οι Σχέσεις των Αριθμών από το 0 έως το 10-

Απόκτηση Ευχέρειας στα Βασικά Αριθμητικά Δεδομένα της Πρόσθεσης»

Τρίγκα, Ε., Σχ. Σύμβουλος 3ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής.

«Ομαδοσυνεργατική Μέθοδος και Μάθηση»

Χαρούπιας, Α., ε.τ. Σχολ. Σύμβουλος, Ε.Α.Ε.

«Επενδύοντας στην ενδοσχολική συνεργασία. Αλγόριθμος, δεοντολογία και ενδεικτικές  στρατηγικές για τη βελτίωση της συλλογικής εμπειρογνωμοσύνης στο σχολείο»

 

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ/ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Βιωματικές Διδακτικές Τεχνικές στη Σχολική Τάξη

Δρ Ιγνάτιος Καράμηνας, Σχολικός Σύμβουλος 29ης Περιφέρειας Δ.Ε.

 

Συνοπτική Περιγραφή Εργαστηρίου

Στο εργαστήριο αυτό επιχειρείται εισαγωγική αναφορά στη βιωματική μάθηση και ειδικότερα στις διδακτικές τεχνικές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο εφαρμογής της στη διδακτική πράξη. Οι εκπαιδευόμενοι καλούνται σε ομάδες να αναστοχαστούν ως προς τις διδακτικές τεχνικές που αξιοποιούν στη σχολική τάξη και οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο της βιωματικής μάθησης. Κατόπιν, παρουσιάζονται περιεκτικά οι διδακτικές τεχνικές παιχνίδι ρόλων, προσομοίωση και καταιγισμός ιδεών και ακολουθεί παράθεση παραδειγμάτων και παρώθηση των εκπαιδευομένων για ενεργητική συμμετοχή στην παρουσίαση αυτών στην τάξη και στην πράξη. Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με συζήτηση και ανταλλαγή διδακτικών εμπειριών και προτάσεων που ενδείκνυνται για εφαρμογή στη σχολική τάξη και μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδακτική πράξη.

«Δεν είμαι αυτό που νομίζεις»

Πρόγραμμα κατά του ρατσισμού στο πλαίσιο του προγράμματος Τeachers 4 Europe

Δρ. Ευαγγελία Μανούσου

Διευθύντρια 3ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Δημητρίου

Περίληψη

Η αντιμετώπιση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας γενικά αλλά και ειδικά μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αποτελεί ένα σημαντικό ζητούμενο και μια μεγάλη εκπαιδευτική πρόκληση στην εποχή μας όπου τα φαινόμενα αυτά εντείνονται συνεχώς.

Ξεκινώντας με τη διερεύνηση των στερεοτύπων που καλλιεργούνται μέσα από διαδικασίες που αφορούν κυρίως στην άτυπη μάθηση δώσαμε έμφαση στην κοινωνική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά κυρίως στην καλλιέργεια αξιών και στάσεων που αφορούν στην ενεργό συμμετοχή σε δράσεις θετικές για το κοινωνικό σύνολο.

Ερέθισμα για το συγκεκριμένο θέμα είναι η αντιμετώπιση καθημερινών καταστάσεων μέσα και έξω από το σχολείο. Οι στόχοι αφορούσαν στην αναγνώριση των στερεότυπων που καλλιεργούνται μέσα από τα ΜΜΕ αλλά και στα καθημερινά βιώματα των παιδιών τα οποία όμως έχουν πολύ ισχυρή επίδραση (άτυπη μάθηση).  Ακόμη τον εντοπισμό των εμποδίων για τη συνεργασία και την αποδοχή των λαών αλλά και την αναζήτηση και υιοθέτηση δράσεων που θα συμβάλλουν στην υπέρβαση αυτών των εμποδίων.

Ένα από τα βασικά στίγματα της εργασίας μας έδωσε η μελέτη του ρόλου και της σημαντικότητας κοινωνικού διαλόγου αλλά και των παραμέτρων που τον προσδιορίζουν καθώς και των δυσκολιών που διαπιστώνονται και διαταράσσουν την κοινωνική συνοχή.

Η μεθοδολογία της εργασίας βασίστηκε στις αρχές της βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης στο πλαίσιο ενός project, το οποίο διαμορφώθηκε με τη συμβολή και τη συνεργασία των μαθητών. Αξιοποιήθηκε το υλικό του προγράμματος Teachers 4 Europe (το επιτραπέζιο, τα παραμύθια αλλά και παρουσιάσεις) το οποίο συνέβαλε στη δημιουργία του κατάλληλου μαθησιακού περιβάλλοντος, μέσα στο οποίο δημιούργησαν και έδρασαν οι μαθητές.

Το εργαστήριο θα αποτελείται από δύο τμήματα:

Α) Βιωματική δραστηριότητα  των εκπαιδευτικών

Β) Παρουσίαση των εργασιών των μαθητών της Ε’ τάξης του 3ο Δημοτικού Σχολείου Αγίου Δημητρίου.

 

Το ψάρεμα του 10

Οι σχέσεις των αριθμών από το 0 έως το 10 – Απόκτηση Ευχέρειας στα Βασικά Αριθμητικά Δεδομένα της Πρόσθεσης

Θεοδώρα Συκιώτη, Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

 

Ερευνητές διαπίστωσαν πώς εάν ένα παιδί έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται έναν αριθμό ως το σύμβολο για μία ποσότητα και να κατανοεί τις συστηματικές σχέσεις μεταξύ των αριθμών στις αρχές της Α΄ Δημοτικού τότε έχει μεγάλες πιθανότητες να αναπτύξει μαθηματικές ικανότητες με λειτουργική αξία στην εφηβεία. Η αντίληψη του αριθμού αποκτάται όταν ένα παιδί έχει κατανοήσει την έννοια της πληθικότητας, έχει αποκτήσει σωστές και αποτελεσματικές δεξιότητες απαρίθμησης και έχει κατανοήσει τις σχέσεις των αριθμών. Τα παραπάνω αποτελούν προαπαιτούμενα για την απόκτηση ευχέρειας στα ΒΑΔ της πρόσθεσης τα οποία με τη σειρά τους λειτουργούν ως θεμέλιο για το χειρισμό των αριθμών μέσα στις πράξεις με αποτελεσματικότητα, ακρίβεια και ταχύτητα. Η διδασκαλία των ΒΑΔ της πρόσθεσης ξεκινά από την Α΄ Δημοτικού και αναμένεται τα παιδιά να έχουν αποκτήσει ευχέρεια στο χειρισμό τους στη Β΄ Δημοτικού. Ωστόσο πολλά παιδιά δυσκολεύονται, ενώ τα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες φαίνεται να αποκτούν ωριμότερες στρατηγικές υπολογισμών βασισμένες στα ΒΑΔ της πρόσθεσης στα μέσα του Δημοτικού Σχολείου. Έρευνες έχουν δείξει επίσης ότι η άμεση ανάκληση για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δε βελτιώνεται κατά τη διάρκεια του Δημοτικού Σχολείου. Σύμφωνα με τα παραπάνω, δομήθηκε ένα σχέδιο διδασκαλίας με στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν επιδεξιότητα στα Βασικά Αριθμητικά Δεδομένα της Πρόσθεσης μέσω της οικοδόμησης των σχέσεων των αριθμών από το μηδέν μέχρι το 10 (χωρικές, ένα/δύο περισσότερο και λιγότερο, σημεία αναφοράς το 5 και το 10, μέρος-μέρος-όλο) εφαρμόζοντας την άμεση εκτίμηση ποσοτήτων και χρησιμοποιώντας αποτελεσματικές στρατηγικές απαρίθμησης. Παρουσιάζεται λοιπόν μια σειρά από δραστηριότητες οι οποίες καταλήγουν σε ένα βιωματικό παιχνίδι: «το Ψάρεμα του 10».  

Επενδύοντας στην ενδοσχολική συνεργασία.

Αλγόριθμος, δεοντολογία και ενδεικτικές  στρατηγικές για τη βελτίωση της συλλογικής εμπειρογνωμοσύνης στο σχολείο.

Δρ Αριστείδης Χαρούπιας

Ορθοπαιδαγωγός/Ορθαγωγός, ε.τ. σχολ. Σύμβουλος εαε

Η πολυπλοκότητα της σχολικής καθημερινής πράξης λειτουργεί μέσα σε ένα καθεστώς που προσδιορίζεται από υψηλά επίπεδα τυχαιότητας και είναι πιθανό να ερμηνεύεται περισσότερο από τη Θεωρία του Χάους (Trygestad, 1997) και λιγότερο από την Kανονική Eπιστήμη (Kuhn, 1970). Με τα δεδομένα αυτά ο εκπαιδευτικός καλείται καθημερινά να αποδείξει ότι η πρακτική και οι παρεμβάσεις του είναι οι καλύτερες δυνατές και ότι αποφασίζει με γνώμονα το συμφέρον του μαθητή ως προσώπου και ως μέλους της σχολικής κοινότητας. Σε κάθε ευνομούμενη δημοκρατική πολιτεία η παιδεία θεωρείται δικαίωμα των πολιτών και προστατεύεται από το Σύνταγμα και τους νόμους της. Στη διαδικασία της καθημερινής υλοποίησης των νομοθετικών προδιαγραφών και των ψυχοπαιδαγωγικών  κατευθύνσεων παρεμβαίνουν αστάθμητοι παράγοντες και στα πλαίσια ενός συστήματος παιδείας που δεν έχει κατορθώσει να καταλήξει σε πολιτική και πρακτικές που να εγγυώνται την παραγωγή αριστείας, ο εκπαιδευτικός ακροβατεί ανάμεσα στο εφικτό και το ιδεατό. Με την παρούσα εισήγηση γίνεται προσπάθεια να περιγραφεί ένας αλγόριθμος ορθής συνεργασίας των συντελεστών της εκπαιδευτικής λειτουργίας, να αναδειχθεί η εμφανής και η υποδηλούμενη δεοντολογία, που θα μπορούσε να εγγυηθεί την αποτελεσματικότητά του. Ειδικότερα προτείνονται ενδεικτικές στρατηγικές για την προαγωγή της ενδοσχολικής συνεργασίας και για την ανάδειξη και βελτίωση της συλλογικής εμπειρογνωμοσύνης των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης στο σχολείο.

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση