anastasios saoulias

ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΣΑΟΥΛΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ | 11 Φεβρουαρίου, 2024 | Χωρίς κατηγορία  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ



Λήψη αρχείου

ΔΥΣΛΕΞΙΑ. Αυτή η “νόσος”…

ΣΑΟΥΛΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ | 6 Ιουλίου, 2023 | Χωρίς κατηγορία  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΔΥΣΛΕΞΙΑ. Αυτή η “νόσος”…

Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ

Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα για τη δυσλεξία έχει ανθίσει, αφήνοντάς μας σημαντικές γνώσεις σχετικά με την εμφάνιση κι ανάπτυξη της δυσλειτουργίας στην ανάγνωση, τη γραφή και την κατανόηση. Ωστόσο, παρά τον πολλαπλασιασμό των επιστημονικών ευρημάτων, η κατανόησή μας για τη δυσλεξία χαρακτηρίζεται από σοβαρές αδυναμίες εννοιοποίησης και λειτουργικότητας. Αντιλήψεις, που δεν είναι απλά αντιεπιστημονικές, οδηγούν σε «φτωχή» πρακτική τα σχολεία και σε κοινωνική κι εκπαιδευτική ανισότητα εκατομμύρια μαθητές σε όλο τον κόσμο. Κλειδί της λύσης είναι ο περιορισμός του κυρίαρχου όρου «δυσλεξία», που προκαλεί κοινωνικό  στιγματισμό και διαφοροποιημένη αντίληψη, τόσο στην επιστημονική έρευνα όσο και στην εκπαιδευτική πρακτική.

Παγκοσμίως σκιαγραφούνται τέσσερις αντιλήψεις για τη δυσλεξία. Παρότι συχνά υποστηρίζεται πως οι επιστημονικές αντιλήψεις, προερχόμενες από τη γενετική, τη νευροεπιστήμη και τη γνωστική επιστήμη, επιτρέπουν στους ειδικούς να εντοπίζουν άτομα με δυσλεξία, μέσα σε ένα σύνολο ατόμων με αναγνωστικές και μαθησιακές δυσκολίες, αυτό μπορεί να είναι παραπλανητικό. Είναι όμως και επιβλαβές για μια ευρύτερη εκπαιδευτική πρακτική χωρίς διαχωρισμούς και αποκλεισμούς. Η φαινομενικά τεκμηριωμένη παρουσίαση ενός δυσλεξικού ατόμου υπονομεύει τις προσπάθειες εντοπισμού και βοήθειας αυτών που αγωνίζονται να διαβάσουν. Οι εκπαιδευτικοί όπως και οι ερευνητές, οι γιατροί, και οι επιστήμονες, καλούνται να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες μιας επιστημοσύνης, αλλά ελάχιστης σοφίας, στον τομέα της αναγνωστικής δυσλειτουργίας.

Πώς κατανοείται ο όρος Δυσλεξία ;

Υπάρχουν τέσσερις κατανοήσεις και χρήσεις του όρου:

Ι. Ως συνώνυμο της αναγνωστικής αναπηρίας (Fletcher, Lyon, Fuchs, & Barnes, Pennington McGrath, & Peterson) όπου η δυσλεξία είναι μια δυσκολία ανάγνωσης λέξεων.

ΙΙ. Ως κατάσταση που εκδηλώνεται από μια «αδύναμη» υποομάδα αποκωδικοποιητών. Η δυσλεξία ορίζεται ως  μια ειδική νευροβιολογική μαθησιακή δυσκολία (Protopapas & Parrila). Διαγνώσιμη μεν (με νευροψυχολογικά test), αλλά συχνά μη αναγνωρίσιμη.

ΙΙΙ. Ως επίμονη δυσκολία στην ανάγνωσης υψηλής ποιότητας που παράγει αναγνωστική δυσκαμψία. Εδώ η δυσλεξία θεωρείται αναγνωστική αναπηρία, ανθεκτική στις περισσότερες μορφές παρέμβασης (Fuchs, McMaster, Fuchs & Otaiba).

ΙV. Ως νευροποικιλόμορφη κατάσταση που υπερβαίνει τον αλφαβητισμό. Η δυσλεξία θεωρείται εκτεταμένη νευροδιαταραχή (Cooke). Σύμφωνα με ορισμένους υποστηρικτές, το προφίλ της νευροποικιλομορφίας φέρνει μαζί του «χαρίσματα» που μπορούν να βοηθήσουν αυτούς που επηρεάζονται ώστε να ευδοκιμήσουν (Davis, Eide).

Η αντιεπιστημονική αντιμετώπιση της επιστημονικής γνώσης.

Ως σήμερα η επιστήμη ηγήθηκε της παραγωγής ενός τεράστιου όγκου ερευνητικών μελετών. Η ενσωμάτωση όμως των γνώσεων σε ένα κοινό σώμα επιστημονικής γνώσης, που να ενημερώνει κατάλληλα τη νομοθεσία, την κλινική και την εκπαιδευτική πρακτική, εξακολουθεί να απουσιάζει.

Η εποχή της ετικέτας «δυσλεξικός» πλησιάζει στο τέλος της. Έχει εξυπηρετήσει τη λειτουργία της εφιστώντας την προσοχή στα παιδιά που δυσκολεύονται πολύ να κατακτήσουν τις τέχνες ανάγνωσης, γραφής και ορθογραφίας, όμως η συνεχής χρήση της προκαλεί ποικίλα κι άσχημα συναισθήματα. Ο όρος έχει χρησιμοποιηθεί ακόμα κι ως συνώνυμος της αναγνωστικής αναπηρίας!

Η θεραπευτική διάγνωση.

Η διάγνωση της δυσλεξίας μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αισθανθούν καλύτερα με τον εαυτό τους και να αποκτήσουν μεγαλύτερη αίσθηση ικανότητας και δράσης. Οι οικογένειές τους μπορεί να καθησυχαστούν ότι η διάγνωση επιβεβαιώνει πως τα παιδιά δεν είναι ανόητα ή τεμπέληδες κι ότι αυτό το πρόβλημα δεν είναι δικό τους λάθος (Snowling, 2019).

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι όσοι δυσκολεύονται με την ανάγνωση και τη γραφή συχνά βιώνουν τεράστιες αποτυχίες στο σχολείο. Είναι συνηθισμένο να αμφισβητούν τη νοημοσύνη τους και να χάνουν την πίστη στην ικανότητά τους να επιτύχουν όχι μόνο στο σχολείο αλλά και στη ζωή. Η αίσθηση ανικανότητας οδηγεί συχνά σε σχολική απόσυρση και σε υιοθέτηση μιας σειράς δυσπροσαρμοστικών συμπεριφορών (Covington, 1992). Με δεδομένο ένα τόσο ατυχές και απογοητευτικό σενάριο, μπορεί κανείς να κατανοήσει την τεράστια προσφορά μιας ολοκληρωμένης διάγνωσης, όχι μόνο ως μέσο να αντικρουσθούν αρνητικές αντιλήψεις και αποδόσεις αλλά ως θεραπεία σε μια κοινωνική δυσλειτουργία.

Εξάλλου η «ετικέτα» μπορεί να υποδηλώνει νοημοσύνη κι άνω του μέσου όρου!

 

 

Αναστάσιος Η. Σαούλιας, 2023

ΣΑΟΥΛΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ | 28 Νοεμβρίου, 2021 | Χωρίς κατηγορία  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο

certificate MIEMIE

Μια εικονογραφημένη διάλεξη που εξηγεί την ξεπερασμένη κουλτούρα της εκπαίδευσης όπως την ξέρουμε.

ΣΑΟΥΛΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ | 4 Απριλίου, 2020 | Χωρίς κατηγορία  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μια εικονογραφημένη διάλεξη που εξηγεί την ξεπερασμένη κουλτούρα της εκπαίδευσης όπως την ξέρουμε.

Ο Σερ Κεν Ρόμπινσον τα τελευταία τριάντα χρόνια προσπαθεί να ωθήσει τις δυτικές κυβερνήσεις να αναθεωρήσουν την εκπαίδευση των παιδιών τους, σαν βασική προϋπόθεση για να εξελιχθούν οι κοινωνίες μας.

Στη συγκεκριμένη ομιλία του στον πολιτιστικό οργανισμό RSA (Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce) μας καταδεικνύει ότι το σημερινό σύστημα παιδείας δημιουργήθηκε από και για κοινωνίες 400 χρόνων πριν…

[Πηγή: www.doctv.gr]

Η Πέππα και η ανύπαρκτη επιστημονική μελέτη περί αυτισμού.

ΣΑΟΥΛΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ | 9 Νοεμβρίου, 2016 | Χωρίς κατηγορία  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Πέππα και η ανύπαρκτη επιστημονική μελέτη περί αυτισμού.

Ο ισχυρισμός έπεσε σαν κεραυνός αν αιθρία, οι κοινοποιήσεις δίνουν και παίρνουν και κάπως έτσι μπορεί να το είδατε ή να το δείτε στις αναρτήσεις… #αυτισμός #πέππαγουρουνάκι

Πηγή: Η Πέππα και η ανύπαρκτη επιστημονική μελέτη περί αυτισμού. 

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

  • Ημερολόγιο

    Απρίλιος 2024
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Translate