Απρ 13 2010

Άρθρα του/της ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

PEGASO: Ερευνητική πρωτοβουλία για προστασία των ακτών της Μεσογείου

mesogeios23_425x.jpg

Ένα μεγάλο ερευνητικό σχέδιο με την ονομασία PEGASO ξεκινά στη Μεσόγειο με τη συμμετοχή 23 ευρωπαϊκών οργανισμών (πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων, μη κυβερνητικών οργανώσεων, διεθνών οργανισμών) από 15 χώρες, το οποίο θα μελετήσει και θα εισηγηθεί συγκεκριμένους τρόπους δράσης για να προστατευθούν οι ακτές της Μεσογείου. Στην πρωτοβουλία συμμετέχει το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) και ένα μέρος του σχεδίου θα αφορά τις ελληνικές ακτές.

Το project, που θα ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2014, χρηματοδοτείται από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο για την Έρευνα της ΕΕ με περίπου 7 εκατομμύρια ευρώ για την επόμενη τετραετία (το συνολικό κόστος θα φτάσει τα 8,97 εκατομμύρια ευρώ) και το συντονισμό του έχει αναλάβει το Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης. Οι ερευνητές θα αναλύσουν την κατάσταση που επικρατεί στα νησιά του Αιγαίου, τη βόρεια ακτή της Αδριατικής (όπου απειλείται η πόλη της Βενετίας από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας), το δέλτα του Νείλου, την ακτή του Μαρόκου, τη βόρεια ακτή του Λιβάνου, το δέλτα του Ροδανού στη Γαλλία, το δέλτα του Δούναβη, την ακτή της Σεβαστούπολης, τον κόλπο του Γκαμπές στη Γεωργία κ.α.

Για πρώτη φορά, η έρευνα θα είναι ολοκληρωμένη και θα συμπεριλάβει, σε ένα ενιαίο πλαίσιο, την μελέτη της θάλασσας, των ακτών και των θαλάσσιων οικοσυστημάτων. Η εκκίνηση του προγράμματος γίνεται από 12 έως 14 Απριλίου σε ειδική συνάντηση, στη Βενετία, 60 ερευνητών διαφόρων ειδικοτήτων από τις 15 χώρες, σε μια κοινή προσπάθεια να γεφυρώσουν την επιστημονική έρευνα και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε ζητήματα που αφορούν τη διαχείριση των ακτών. Μεταξύ άλλων, το PEGASO θα δημιουργήσει μια ενιαία και με κοινές προδιαγραφές βάση δεδομένων, στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι επιστήμονες από όλες τις χώρες.

Θα δημιουργηθεί επίσης ένα σύστημα διοίκησης, που θα διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ κρατών, περιφερειών και οικονομικών τομέων, με κοινό σκοπό την υλοποίηση του Πρωτοκόλλου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση της Παράκτιας Ζώνης της Μεσογείου (ICZM).

Η Μεσόγειος και ορισμένες περιοχές της συνδεόμενης Μαύρης Θάλασσας υποφέρουν από διάφορα προβλήματα, όπως η υπερβολική αστικοποίηση της παράκτιας ζώνης, η θαλάσσια μόλυνση, η απώλεια της βιοποικιλότητας, οι συγκρούσεις στις χρήσεις γης στις παράκτιες περιοχές κ.α. Τον Ιανουάριο του 2008, 21 χώρες υπέγραψαν το Πρωτόκολλο ICZM για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων περιοχών της Μεσογείου. Το Πρωτόκολλο, το πρώτο του είδους του για τη Μεσόγειο, στη συνέχεια επικυρώθηκε από τη Γαλλία και τη Σλοβενία και πιο πρόσφατα από το Μαρόκο και πρόκειται σύντομα να τεθεί σε ισχύ.

Η πρωτοβουλία PEGASO (People for Ecosystem Based Governance in Assessing Sustainable Development of Ocean and Coast) θα ανοίξει το δρόμο για την υλοποίηση των πολιτικών του Πρωτοκόλλου, οργανώνοντας τα επιστημονικ δεδομένα σχετικά με τις ακτές της Μεσογείου και δημιουργώντας έναν πλήρη Ατλαντα της Μεσογείου Θάλασσας. Οι συμμετέχοντες ερευνητές πρόκειται να καθορίσουν μια επιστημονική μεθοδολογία για την ολοκληρωμένη μελέτη των σχέσεων αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ποτάμια, τις παράκτιες περιοχές και τη θάλασσα της Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, θα δημιουργηθούν ειδικοί δείκτες για την καταγραφή της κατάστασης στην παράκτια Μεσογειακή Ζώνη και για τη σύγκριση διαφόρων περιοχών μεταξύ τους.

Όλα αυτά αναμένεται να οδηγήσουν στη δημιουργία του πρώτου ευρωπαϊκού-μεσογειακού δικτύου για τη συλλογή ερευνητικών-επιστημονικών δεδομένων, στατιστικών, δορυφορικών εικόνων, χρήσεων γης, πυρκαγιών κλπ. Σε επόμενη φάση, το PEGASO θα στρέψει την προσοχή του στην Μαύρη Θάλασσα, αξιοποιώντας την εμπειρία που θα έχει ήδη αποκομίσει από την Μεσόγειο.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια