Φεβ 01 2009

Άρθρα του/της ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

Αδυνατίστε με λεπτίνη Νέο μέσο κατά της παχυσαρκίας

Κάτω από: ΕΡΕΥΝΑ,ΥΓΕΙΑ

ReutersΑμερικανοί ερευνητές εκτιμούν ότι ανακάλυψαν μια νέα μέθοδο αντιμετώπισης της παχυσαρκίας, η οποία καταπολεμάει τη συσσώρευση λίπους με τη βοήθεια της λεπτίνης, δηλαδή μιας ορμόνης που «αναστέλλει» την όρεξη. Tο πρόβλημα με τη λεπτίνη είναι ότι… χάνει τη θαυματουργή δύναμή της στα παχύσαρκα άτομα, ωστόσο, μια ομάδα επιστημόνων από την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ ανέφερε ότι σε πειράματα που έκαναν σε «παχύσαρκα» ποντίκια, τα οποία υποβλήθηκαν σε αγωγή με δύο φάρμακα που ήδη εγκρίθηκαν για χρήση και σε ανθρώπους, νίκησαν την «αντίσταση» της λεπτίνης, αυξάνοντας τις ελπίδες ότι μπορεί να αποτελέσει μέσον αντιμετώπισης της παχυσαρκίας.

«Το ενδιαφέρον μας είναι μεγάλο για να δούμε τι θα συμβεί στους ανθρώπους. Αν πετύχει, θα αποτελέσει την πιο αποτελεσματική μέθοδο αντιμετώπισης της παχυσαρκίας», δήλωσε ο δρ Umut Ozcan της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, η μελέτη του οποίου δημοσιεύεται στο περιοδικό Journal of Cell Metabolism.

Αντίσταση στην ορμόνη

Σύμφωνα με τον δρα Ozcan, τα περισσότερα παχύσαρκα άτομα αναπτύσσουν αντίσταση στην ουσία, με αποτέλεσμα ο εγκέφαλος να μην ανταποκρίνεται στο μήνυμα της ορμόνης για να… σταματήσει η κατανάλωση φαγητού. Η ομάδα του επιστήμονα διαπίστωσε ότι τα κύτταρα στον εγκέφαλο των «παχύσαρκων» ποντικιών έχουν αυξημένη στρεσογόνο αντίδραση στο ενδοπλασματικό δίκτυο (reticulum ή ΕR), δηλαδή μια δομή μέσα στα κύτταρα όπου συγκροτούνται οι πρωτεΐνες. Στην παχυσαρκία, αυτή η δομή «συντρίβεται» και παύει να λειτουργεί κανονικά, μπλοκάροντας έτσι τα εισερχόμενα χημικά μηνύματα. Η ομάδα του δρος Ozcan προσπάθησε να ευαισθητοποιήσει ξανά τον εγκέφαλο ως προς τη λεπτίνη, μειώνοντας το στρες του ενδοπλασμικού δικτύου.

Οι ερευνητές δοκίμασαν δύο υπάρχοντα φάρμακα ? το 4phenyl buryric acid ή PBA (4-φαινυλβουτυρικό οξύ), το οποίο αντιμετωπίζει την κυστική ίνωση και το tauroursodeoxycholic acid ή TUDCA, το οποίο χορηγείται για ασθένεια του ήπατος. Αμφότερα δρουν περιοριστικά στο στρες του ER. «Ο περιορισμός του στρες του ER κάνει τα ποντίκια ευαίσθητα στη λεπτίνη, η οποία φέρνει νέες ελπίδες για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας», είπε ο δρ Ozcan.

Το επόμενο βήμα των επιστημόνων, βέβαια, είναι να δοκιμάσουν τα φάρμακα σε ανθρώπους και «έχουμε βάσιμες ελπίδες ότι θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά», συμπλήρωσε.

news.kathimerini.gr