Ιαν 31 2009

Άρθρα του/της ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

Μακρινός πλανήτης υποφέρει από «εξάψεις» στους 1.200 βαθμούς Κελσίου

Μεταβολές του καιρού ανιχνεύθηκαν για πρώτη φορά σε πλανήτη εκτός του Ηλιακού Συστήματος. Ο εξωπλανήτης HD80606b, σε απόσταση περίπου 190 ετών φωτός από τη Γη, υποφέρει από «εξάψεις» κάθε φορά που πλησιάζει το μητρικό του άστρο, με τη θερμοκρασία να εκτινάσσεται απότομα στους 1.227 βαθμούς Κελσίου, ξεπερνώντας ακόμα και τη λιωμένη λάβα. «Πρόκειται για τις πρώτες παρατηρήσεις του μεταβαλλόμενου καιρού» σε έναν εξωπλανήτη, ανακοίνωσε ο Γκρέγκορι Λάφλιν, καθηγητής Αστρονομίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια της Σάντα Κρουζ, ο οποίος εξέτασε τον HD80606b με το διαστημικό τηλεσκόπιο Spitzer της NASA. Η έρευνα δημοσιεύεται στο βρετανικό περιοδικό Nature. Ο παράξενος εξωπλανήτης, ένας αέριος γίγαντας με μάζα τέσσερις φορές μεγαλύτερη από του Δία, ανακαλύφθηκε το 2001 και είναι ένας από τους περίπου 300 εξωπλανήτες που έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα. Κινείται σε μια έντονη ελλειπτική τροχιά, και επομένως η απόστασή του από το μητρικό άστρο μεταβάλλεται συνεχώς. Κάθε φορά που ο HD80606b φτάνει στην ελάχιστη απόστασή του από το άστρο, η θερμοκρασία της επιφάνειάς του εκτινάσσεται από τους 527 στους 1.227 βαθμούς Κελσίου μέσα σε διάστημα έξι ωρών. «Είναι πράγματι ένας παράξενος πλανήτης, όπου η θερμοκρασία, ανάλογα με την εποχή, μεταβάλλεται από κόλαση σε σούπερ-κόλαση. Αυτός ο πλανήτης κάνει την Αφροδίτη να μοιάζει με ωραίο μέρος για να ζήσει κανείς» σχολίασε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο αστρονόμος Αλαν Μπος του Ινστιτούτου Carnegie, μέλος της ερευνητικής ομάδας. Η απότομη θέρμανση προκαλεί διαστολή της ατμόσφαιρας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται άνεμοι ταχύτητας 18.000 χλμ το δευτερόλεπτο, εκτιμούν οι ερευνητές. Οι αστρονόμοι κατάφεραν να υπολογίσουν τις θερμοκρασιακές μεταβολές παρατηρώντας το σύστημα τη στιγμή που ο πλανήτης κρυβόταν πίσω από το μητρικό του άστρο. Το άστρο είναι μάλιστα ορατό από τη Γη στην περιοχή της Μεγάλης Αρκτου. Στις 13 Φεβρουαρίου, ο πλανήτης θα βρεθεί ακριβώς ανάμεσα στο άστρο και τη Γη και υπάρχει πιθανότητα 15% οι ερασιτέχνες αστρονόμοι να μπορέσουν οριακά να τον δια

κρίνουν καθώς θα σκιάζει ένα μικρό τμήμα του άστρου.

Η ΕΡΕΥΝΑ