Δεκ 25 2008

Άρθρα του/της ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

Ο «αναπρογραμματισμός» των κυττάρων κορυφαίο επίτευγμα του 2008

Κάτω από: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ

Το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό Science δημοσίευσε και φέτος το επετειακό τεύχος με τα σημαντικότερα ερευνητικές εξελίξεις της χρονιάς που τελειώνει. Κορυφαίο επίτευγμα του 2008 ανακηρύσσονται τεχνικές «αναπρογραμματισμού» των κυττάρων μέσω των οποίων θα παράγονται στο μέλλον ιστοί και όργανα κατά παραγγελία. Το αμερικανικό περιοδικό αναγνωρίζει το έργο δύο ερευνητικών ομάδων, μιας στις ΗΠΑ και μιας στην Ιαπωνία, οι οποίες κατόρθωσαν να παράγουν νέες κυτταρικές αλλάζοντας το γενετικό πρόγραμμα κυττάρων από το δέρμα ενήλικων ασθενών. Οι τεχνικές αυτές υπόσχονται να καταστήσουν περιττή τη χρήση ανθρώπινων εμβρύων για τη λήψη των λεγόμενων βλαστοκυττάρων. Τέτοια πολυδύναμα κύτταρα θα παράγονται απλά από κύτταρα δέρματος και θα αντιμετωπίζουν μια πληθώρα ασθενειών, από τις νόσους του Πάρκινσον και του Αλτσχάιμερ μέχρι το διαβήτη και την παράλυση. Τον Ιούλιο, οι ερευνητές ανακοίνωσαν ότι η ανακάλυψη που είχαν κάνει πριν από δύο χρόνια σε ποντίκια εφαρμόστηκε και σε ανθρώπινα κύτταρα. Πέρα από τον κυτταρικό αναπρογραμματισμό, που «εν μια νυκτί άνοιξε ένα νέο πεδίο της βιολογίας, πολλά υποσχόμενο στην ιατρική», το Science παραθέτει ακόμα εννέα σημαντικές εξελίξεις το το 2008:
-Για πρώτη φορά παρατηρήθηκαν άμεσα εξωπλανήτες σε τροχιά γύρω από μακρινά άστρα. Μέχρι τότε είχαν ανακαλυφθεί πάνω από 300 πλανήτες εκτός του Ηλιακού Συστήματος, με έμμεσες όμως τεχνικές.
-Νέα γονίδια που σχετίζονται με τον καρκίνο ήρθαν στο φως με μαζικές γενετικές αναλύσεις.
-Ανακαλύφθηκε μια νέα οικογένεια υλικών που παραμένουν υπεραγώγιμα και μεταφέρουν το ηλεκτρικό ρεύμα χωρίς αντίσταση ακόμα και σε υψηλές θερμοκρασίες.
-Οι βιοχημικοί παρακολουθήσουν τις πρωτεΐνες «επί το έργον», την ώρα που προσδένονται στους στόχους τους, αλλάζουν το μεταβολισμό ενός κυττάρου και συνεισφέρουν στις ιδιότητες ενός ιστού.
-Αναπτύχθηκε ένα νέο εργαλείο που μπορεί εύκολα να αποθηκεύσει, σε βιομηχανική κλίμακα, ηλεκτρικό ρεύμα από πηγές αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Ένας καταλύτης κοβαλτίου-φωσφόρου μπορεί να χρησιμοποιήσει τον ηλεκτρισμό για να απελευθερώσει υδρογόνο από το νερό, το οποίο στη συνέχεια μπορεί να τροφοδοτήσει κυψέλες καυσίμων και να παράγει ξανά ηλεκτρισμό.
-Για πρώτη φορά, ερευνητές του Ευρωπαϊκού Εργαστηρίου Μοριακής Βιολογίας στη Χαϊδελβέργη χρησιμοποίησαν ένα νέο μικροσκόπιο λέιζερ για να παρακολουθήσουν, με μεγαλύτερη λεπτομέρεια από ποτέ, το «χορό» των κυττάρων σε ένα αναπτυσσόμενο έμβρυο.
-Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι μπορούν να πάρουν «καλό» σκούρο λίπος (το οποίο καίει το «κακό» λευκό λίπος για να δημιουργήσει θερμότητα στο σώμα) και να το μετατρέψουν σε μύες και αντιστρόφως. Η εξέλιξη θα μπορούσε να βοηθήσει στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας.
-Οι φυσικοί ανακοίνωσαν ότι ολοκλήρωσαν πλέον τους υπολογισμούς που δείχνουν ότι το Καθιερωμένο Μοντέλο της φυσικής, το οποίο περιγράφει τα περισσότερα σωματίδια του ορατού σύμπαντος και τις αλληλεπιδράσεις τους, προβλέπει με ακρίβεια πόση συνολική μάζα έχουν τα πρωτόνια και τα νετρόνια και άρα ποιο είναι το βάρος του κόσμου.
-Οι βιολόγοι κατάφεραν να εμφανίσουν φέτος ένα καταιγισμό νέων γενετικών αλληλουχιών, χάρη στην ανακάλυψη ταχύτερων και φθηνότερων μεθόδων σε σχέση με αυτές που επέτρεψαν την ανάγνωση του ανθρώπινου γονιδιώματος πριν από λίγα χρόνια.
Για το 2009, το Science προβλέπει ότι οι πιο «καυτοί» τομείς έρευνας θα είναι η γενωμική των φυτών, η ανακάλυψη του μποζονίου του Χιγκς (στο πείραμα στο CERN), η οξίνιση των ωκεανών και οι εξελίξεις στη νευροεπιστήμη.
Πηγή: Newsroom ΔΟΛ, ΑΠΕ-ΜΠΕ