Οκτ 27 2008

Άρθρα του/της ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

Τα ζεστά αντικείμενα θερμαίνουν την καρδιά μας

Κάτω από: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ

Η γνωστή φράση «κρύα χέρια, ζεστή καρδιά» καταρρίπτεται. Νέα αμερικανική έρευνα δείχνει ότι αγγίζοντας κάτι ζεστό, ο άνθρωπος αισθάνεται και συμπεριφέρεται περισσότερο θερμά στους συνανθρώπους του.

Επιστήμονες του πανεπιστημίου Yale αναρωτήθηκαν, αν η φυσική θαλπωρή θα μπορούσε να επηρεάσει και την ψυχολογία, κάνοντας τους ανθρώπους υποσυνείδητα να διάκεινται ευνοϊκότερα απέναντι σε άλλους.

Η έρευνα έγινε σε 41 φοιτητές, οι οποίοι νόμιζαν ότι συμμετείχαν σε τεστ προσωπικότητας. Μία εργαζόμενη που λάμβανε μέρος στο πρόγραμμα συνόδευε τους φοιτητές στο εργαστήριο. Κατά τη διάρκεια που βρίσκονταν στο ασανσέρ ζητούσε από τον καθένα να της κρατήσει το φλιτζάνι με τον καφέ, καθώς εκείνη θα κατέγραφε τα στοιχεία τους. Άλλες φορές ο καφές ήταν ζεστός και άλλες κρύος. Έπειτα, στο εργαστήριο δινόταν στους φοιτητές μία περιγραφή ενός φανταστικού προσώπου και εκείνοι κλήθηκαν να το αξιολογήσουν.

Όσοι φοιτητές κράτησαν τον ζεστό καφέ έκριναν το άτομο ως πιο μεγαλόψυχο και κοινωνικό από ότι αυτοί που είχαν στα χέρια τους τον κρύο καφέ. Μεταξύ των δύο ομάδων δεν υπήρχαν διαφορές στο βαθμό αξιολόγησης της ειλικρίνειας, της ελκυστικότητας ή της δύναμης, γνωρίσματα τα οποία δεν συνδέονται με τις «θερμές» ή «κρύες» καρδιές.

Έπειτα, οι ερευνητές συγκέντρωσαν 53 φοιτητές για μία δεύτερη έρευνα, όπου τους έδιναν να κρατήσουν μία θερμοφόρα, σε άλλους κρύα και σε άλλους ζεστή. Έπειτα, για να τους ευχαριστήσουν για τη συμμετοχή, τους προσέφεραν ένα δώρο για να διαλέξουν, είτε ένα κουπόνι για παγωτό είτε ένα μπουκάλι ποτού, για εκείνους ή κάποιον φίλο τους.

Οι περισσότεροι φοιτητές που είχαν στα χέρια τους τη ζεστή θερμοφόρα διάλεξαν το δώρο για το φίλο τους, ενώ εκείνοι που κράτησαν την κρύα θερμοφόρα επέλεξαν κάτι για τον εαυτό τους.

Τελικά, το ηθικό δίδαγμα είναι να κρατάμε ζεστά ροφήματα για να κάνουμε μία καλή πρώτη εντύπωση;

Όχι ακριβώς. «Το μεγαλύτερο μήνυμα είναι ότι ορισμένα δυσδιάκριτα παραδείγματα από το περιβάλλον μας μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τη συμπεριφορά και τα συναισθήματα μας», δήλωσε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, δρ. Λόρενς Γουίλιαμς.

Μία άλλη έρευνα δείχνει ότι η ίδια περιοχή του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τις φυσικές μεταβολές της θερμοκρασίας, η λεγόμενη μετωπιαία νησίδα, αντιλαμβάνεται και τα συναισθήματα εμπιστοσύνης και συμπάθειας που σχετίζονται με την κοινωνική θαλπωρή.

«Τμήματα του εγκεφάλου, όπως γνωρίζουμε, επεξεργάζονται φυσικές ιδιότητες, είτε είναι κινήσεις ή φυσικός πόνος. Η ίδια παρέλκυση παρατηρείται όλο και περισσότερο με τις πνευματικές ιδιότητες. Από νευρολογικής άποψης, είναι πολύ ενδιαφέρον που υπάρχουν αυτές οι ομοιότητες «, επεσήμανε, τέλος, η δρ. Κάρολαϊν Ζινκ, από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, που χρηματοδότησε την έρευνα.

«Η έννοια της κοινωνικής θαλπωρής μαθαίνεται στη νηπιακή ηλικία», τόνισε ο δρ. Γουίλιαμς. Ο ίδιος, που πλέον είναι αναπληρωτής καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, ανέφερε ένα παράδειγμα στην καθημερινότητά μας, το οποίο συνδέεται με το αποτέλεσμα της έρευνάς του: «Τα δείγματα φαγητού που διανέμονται στα παντοπωλεία είναι πιθανό να δελεάσουν περισσότερους καταναλωτές αν είναι ζεστά».

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από AP

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια




Σχόλια (RSS)

Αφήστε μια απάντηση