Μετάφραση βίντεο για την ιστορία των Λειτουργικών Συστήματων.

Μετέφρασα μέσω του online εργαλείου amara.org που προσφέρει διαδικτυακά υπηρεσίες μετάφρασης βίντεο δωρεάν
για ιδιωτική χρήση.

Η διάρκεια του είναι κοντά στη μισή ώρα.

Δείτε:

Αφού κατεβάσετε το βιντεάκι εφαρμόστε τους υπότιτλους. (εγώ το κατέβασα σε mp4 μορφή με τη βοήθεια plugin Download helper του firefox)

Περιεχόμενο βίντεο

Στο βίντεο φαίνεται ένας υπολογιστής που δουλεύει με batch processing και στην συνέχεια βλέπουμε μια παρουσίασης της αρχιτεκτονικής ενός Λ.Σ που υποστηρίζει διαμοιρασμό χρόνου καθώς και επίδειξη μιας συνόδου χρήσης ενός υπολογιστή με τέτοιο ΛΣ με τη χρήση ενός τερματικού τύπου τηλέτυπου.
Ο όρος ‘διαμοιρασμός χρόνου’ ίσως είναι λίγο παραπλανητικός ως προς το τι μας προσφέρει τελικά ένα ΛΣ μ’αυτό το χαρακτηριστικό.
Πρέπει να έχουμε υπόψη τον ορισμό για να κατανοήσουμε καλύτερα τον σκοπό αυτό το χαρακτηριστικό ενός ΛΣ.
Σύμφωνα με το άρθρο της βικιπαιδείας για το timesharing , διαμοιρασμό χρόνου καλούμε τον διαμοιρασμό των πόρων ενός ΗΥ ανάμεσα σε πολλούς χρήστες μέσω του πολυπρογραμματισμού και της πολυδιεργασίας.
Ας δούμε λίγο καλύτερα τους δυο αυτούς όρους:
Ένας ΗΥ που υποστηρίζει πολυπρογραμματισμό  (multiprogramming) επιτρέπει σε πολλά προγράμματα να βρίσκονται στη μνήμη ταυτόχρονα.  Αυτό είναι καταρχάς βοηθάει να εκμεταλλεύεται ο ΗΥ τον ‘νεκρό’ χρόνο όπου ένα πρόγραμμα χρησιμοποιεί ένα αργό περιφερειακό.
Μια καλή παρομοίωση είναι σε μια ουρά πχ στο ταχυδρομείο ή πχ σε μια δημόσια υπηρεσία. Υπάρχει ουρά, και όταν έρθει η σειρά σας αν πχ πρέπει να κάνετε κάποια αίτηση ή να ετοιμάσετε κάποιον φάκελο τότε βγαίνετε από την σειρά και εξυπηρετείτε ο επόμενος  .Όσο όμως εξυπηρετείται κάποιος οι άλλοι περιμένουν μέχρι τα τελειώσουν οι μπροστινοί του.
Ένας ΗΥ που υποστηρίζει πολυδιεργασία  (multitasking)  (πολυδιεργασιμότητα;;) πρακτικά υποστηρίζει μια προχωρημένη εκδοχή του πολυπρογραμματιμού όπου προκειμένου να έχουν πολλοί χρήστες την ψευδαίσθηση ότι χρησιμοποιούν τον ΗΥ παράλληλα έχοντας κατά μέσο όρο παρόμοια απόκριση το ΛΣ φροντίζει το ίδιο  για την ενεργό εναλλαγή των προγραμματών που είναι στη μνήμη .
Σε ένα αμιγώς σύστημα με πολυπρογραμματισμό δεν μας ενδιαφέρει  η αλληλεπίδραση ανθρώπου μηχανή.  Το πρόγραμμα εκτελείτε απερίσπαστο και αυτό δίνει τον έλεγχο στο ΛΣ όταν φτάσει σε εντολή Ε/Ε προς ένα αργό περιφερειακό. Όταν όμως προκύψει η ανάγκη για προγράμμα που αλληλεπιδρούν με τον χρήστη τότε ο πολυπρογραμματισμός δεν μας εξυπηρετεί ικανοποιητικά γιατί ένα πρόγραμμα θα μπορούσε να μονοπωλήσει τους πόρους του ΗΥ αν δεν έκανε Ε/Ε.
Και για αναφορά υπάρχει και η πολυνηματική πολυδιεργασία όπου μια διεργασία μπορεί να σπαει σε νήματα που το καθένα μπορεί να εκτελεστεί παράλληλα με τα άλλα νήματα.
Ένα ΛΣ όμως που υποστηρίζει πολυδιεργασία αναλαμβάνει αυτό την εναλλαγή των προγραμμάτων που είναι στη μνήμη και εκτελούνται ,συνήθως μετά από ένα σταθερό χρονικό διάστημα .
Το γενικό πλαίσιο όμως είναι αυτό του διαμοιρασμού ενός ακριβού υπολογιστικού πόρου ώστε να εξοικονομηθεί χρόνος και χρήμα.
Όπως λέει και ο Κορμπατό: «Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο τρόπο αλληλεπίδρασης με τον υπολογιστή». Και σε μεγάλο κομμάτι του βίντεο η επίδειξη του έχει σκοπό ακριβώς να εντυπωσιάσει δείχνοντας έναν ‘διαλογο’ ανθρώπου μηχανής.
Για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα του batch processing πρέπει να το σκεφτούμε πως δούλευε σε έναν πραγματικό κεντρικό υπολογιστή τον IBM 701 (1952-VaccumTubes-WilliamTubes). Αυτό θα το αναλύσω σε άλλο άρθρο.

Για feedback :

γΑν έχετε βρει κάποια λάθη  ή οτιδήποτε θεωρείτε ανακριβές ή ότι χρήζει βελτίωσης  παρακαλώ  σχολιάστε στη παρών ανάρτηση για να το συζητήσουμε και να περάσω τις σχετικές αλλαγές ή μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε  να μεταβείτε στην σχετική ιστοσελίδα για εν λόγω βίντεο μέσα στο amara   το οποίο φιλοξενεί ουσιαστικά μόνο τις αναθεωρήσεις του αρχείου των υποτίτλων.

Ιδέες

  • Για σχετικά συνεργατικά  εγχειρήματα μετάφρασης  οπτικοακουστικού υλικού για τα Λειτουργικά Συστήματα και για άλλα μαθήματα.
  • Για συνεργατική  δημιουργία φύλλων εργασίας πάνω την ιστορία των ΛΣ.
  • Μετατροπή σε ogg και δομική με τους ελληνικούς υπότιτλους.
  • Αποσαφήνιση πνευματικών δικαιωμάτων του βίντεο.
  • Μεταφορά σε αποθετήριο του σχολικού δικτύου.

Πνευματικά δικαιώματα

Το βίντεο πιθανών να είναι κοινό_κτήμα;  λόγω παρεύλεσης αρκετού χρόνου.
Σύμφωμα με τους όρους της υπηρεσίας amara TermsOfService και σύμφωνα με την σχετική ερώτηση στο FAQ τους οι υπότιτλοι που υποβάλεις είναι πλέον πρακτικά κοινό κτήμα ( public domain)  και μπορεί ο οποιοσδήποτε να τους κάνει ότι θέλει για προσωπική ή εμπορική χρήση.  Θα προτιμούσα  creative commons άδεια που τουλάχιστον να σου εξασφαλίζει το attribute.

Ετικέτες:, , , , , , , , , , , ,

Αφήστε μια απάντηση