Ημερίδα για το θεσμό του Σχολικού/Μαθητικού Συνεταιρισμού

Δείτε το βίντεο της ημερίδας εδώ.

Η Ημερίδα για την Αναθέρμανση του θεσμού των Σχολικών Συνεταιρισμών που πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Αγρινίου στις 21 Φεβρουαρίου 2018 και ώρα 11:45-14:00μμ., είχε ως στόχο την προώθηση  του θεσμού του Σχολικού/Μαθητικού συνεταιρισμού, παρουσιάζοντας τους λόγους που σήμερα χρειάζεται να αναθερμανθεί το ενδιαφέρον μας για το θεσμό των Σχολικών/Μαθητικών Συνεταιρισμών στην Ελλάδα.

Κατά πρώτον, η αναγκαιότητα ίδρυσης και λειτουργίας σχολικών/μαθητικών συνεταιρισμών στη σημερινή εποχή της κρίσης είναι ιδιαίτερα επιτακτική, επειδή ο συνεταιρισμός μπορεί να θεραπεύσει αρκετές από τις αρνητικές επιπτώσεις της στους μαθητές. Εξάλλου, ο σχολικός συνεταιρισμός, ως ένα πολυδύναμο εκπαιδευτικό εργαλείο καλών πρακτικών στο χώρο της σχολικής κοινότητας, μπορεί να καλλιεργήσει όχι μόνο αξίες, όπως είναι η υπευθυνότητα, η αυτοβοήθεια, η αλληλεγγύη και η δημοκρατικότητα, αλλά και δεξιότητες-ικανότητες, όπως είναι η συνεργατικότητα, η οργανωτικότητα, η αυτενέργεια, η κοινωνική «επιχειρηματικότητα» και η δημιουργικότητα με ευρύτερο σκοπό την εξοικείωση των μαθητών στην οργάνωση συνεργατικών και συλλογικών σχημάτων κοινωνικοποίησης σε δημοκρατικό πλαίσιο. Η σωστή πρακτική εφαρμογή των αρχών του συνεργατισμού μπορεί να συμβάλει στη διαπαιδαγώγηση των μαθητών και να βοηθήσει μελλοντικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας.

Με δεδομένο ότι σε άλλες χώρες δραστηριοποιούνται πολλοί σχολικοί συνεταιρισμοί με σκοπό την αντιμετώπιση των αναγκών της σχολικής κοινότητας και καθώς στη χώρα μας σήμερα είναι ελάχιστοι οι σχολικοί συνεταιρισμοί που λειτουργούν σε σχολικές μονάδες των δύο πρώτων βαθμίδων της εκπαίδευσης, αν και εμφανίζουν θετικά αποτελέσματα, βασικό μέλημά μας είναι η προώθηση του θεσμού του σχολικού/μαθητικού συνεταιρισμού, αφού τα οφέλη του στην οργάνωση της σχολικής ζωής είναι ανεκτίμητα. Ο σχολικός συνεταιρισμός διευκολύνει το πέρασμα από το ατομικό «εγώ» στο συλλογικό «εμείς» και προωθεί οικονομικές δραστηριότητες με σκοπό την κάλυψη των αναγκών μαθητών. Ασφαλώς, στις δραστηριότητες ενός σύγχρονου σχολικού συνεταιρισμού πρωτεύει η παιδαγωγική του διάσταση και ακολουθεί η κοινωνικο-οικονομική. Η παιδαγωγική πτυχή του σχολικού συνεταιρισμού είναι πολύπλευρη, αφού πρώτα-πρώτα η έννοια της δημοκρατίας αποκτά πρακτική εφαρμογή. Επίσης, η ανάληψη πρωτοβουλιών βοηθάει στην εμπέδωση των γνώσεων, αφού με την ενεργοποίηση των μαθητών σε δραστηριότητες του σχολικού συνεταιρισμού συνδέεται η θεωρητική μάθηση με την πρακτική γνώση μέσω της βιωματικής εμπειρίας. Επιπλέον, ενισχύεται η αυτοεκτίμηση των μαθητών, όταν διαπιστώνουν ότι με τις προσπάθειές τους επιτυγχάνουν τους στόχους τους στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του σχολικού συνεταιρισμού, ενώ μπορούν ακόμη να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους για αυτενέργεια.

Με τις δραστηριότητες των μελών/μαθητών αναδεικνύεται η κοινωνική διάσταση του σχολικού συνεταιρισμού. Στα έργα κοινωνικού χαρακτήρα συγκαταλέγονται η οικονομική ενίσχυση από τα έσοδα του συνεταιρισμού μαθητών οι οποίοι αντιμετωπίζουν αδυναμία για τη θεραπεία ασθενειών, η κάλυψη μέρους των εξόδων σχολικής εκδρομής και η οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων σε τοπικό επίπεδο με απήχηση στον κόσμο των ενηλίκων. Ο σχολικός συνεταιρισμός μπορεί να αναλάβει την έκδοση περιοδικών και ενημερωτικών εντύπων με ποικίλα θέματα, που απασχολούν τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας και την ευρύτερη κοινωνία. Τελικά, οι δραστηριότητες του σχολικού/μαθητικού συνεταιρισμού μπορούν να διαμορφώσουν ουσιαστικές σχέσεις με τον κοινωνικό περίγυρο, ανοίγοντας το σχολείο στην κοινωνία.

Συμπερασματικά, βασική προϋπόθεση για τη διάδοση του σχολικού/μαθητικού συνεταιρισμού είναι η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, που μπορεί να επιτευχθεί με την οργάνωση ενός επιμορφωτικού προγράμματος ενημέρωσης στη συνεταιριστική ιδεολογία και βιωματικής εξοικείωσης στην υλοποίηση του θεσμού στο σχολείο. Ο σχολικός συνεταιρισμός μπορεί να αποτελέσει μια ολοκληρωμένη πρόταση διαπαιδαγώγησης των νέων, που υιοθετεί τη συνεργατική δημιουργικότητα και καινοτομία, προωθώντας τη συλλογική γνώση, ενώ καλλιεργεί την αρμονική κοινωνικοποίηση των μαθητών. Τέλος, ο σχολικός/μαθητικός συνεταιρισμός μπορεί να διαμορφώσει σταδιακά μέσα στο σχολείο μια συνεργατική κουλτούρα και ένα ήθος προσανατολισμένο προς την αειφόρο ανάπτυξη, δημιουργώντας σχέσεις αλληλοτροφοδότησης με άλλες καινοτόμες δραστηριότητες, όπως είναι η περιβαλλοντική εκπαίδευση.

 

 Ο Σχολικός Σύμβουλος

  Φιλολόγων-Αιτωλ/νίας

 Δρ Απόστολος Βετσόπουλος

 

Δείτε το βίντεο της ημερίδας εδώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *