ΣΕΝΑΡΙΟ-ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ—7η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

  1. Προσπάθεια κατανόησης των τεσσάρων κειμένων του βιβλίου του μαθητή: εντοπισμός του θεματικού τους κέντρου: τα προβλήματα της καθημερινής ζωής.
  2. Αναφορά στα μέρη του λόγου (κλιτά-άκλιτα)-γράψιμο στον πίνακα-εύρεση από τους μαθητές. Τα άκλιτα μέρη του λόγου έχουν πάντοτε την ίδια μορφή στο λόγο.
  3. Αναφορά στο επίρρημα.

Το επίρρημα είναι το σπουδαιότερο άκλιτο μέρος του λόγου.

Άρθρο-ουσιαστικό-επίθετο-αντωνυμία-Ρήμα-μετοχή

Επίρρημα-πρόθεση-σύνδεσμος-επιφώνημα

Όμως, εξαίρεση αποτελούν στα κλιτά μέρη η μετοχή που τελειώνει σε –οντας και ώντας και τα απόλυτα αριθμητικά επίθετα. Π.χ. δύο, τρία , κ.α.

―Οι 2 και 3 ασκήσεις του Ακούω και μιλώ από τις σελίδες 104-105 του βιβλίου του μαθητή: 3β. Xαρακτηρίσαμε ποτέ λανθασμένα αντικείμενο έναν επιρρηματικό προσδιορισμό; Τρόποι διάκρισης:

  • Το επίρρημα συμπληρώνει την έννοια του ρήματος, όπως και το αντικείμενο, ώστε χρειάζεται προσοχή στη διάκριση των δύο αυτών συμπληρωμάτων του ρήματος. Προϋπόθεση:  η κατανόηση σύνταξης του μεταβατικού ρήματος το οποίο απαιτεί ως συμπλήρωμα αντικείμενο ή αντικείμενα για να ολοκληρώσει τη σημασία του.
  1. Φωτοτυπία κειμένου με σκοπό οι μαθητές να εντοπίσουν τα επιρρήματα.-(Δραστηριότητα εντοπισμού των επιρρημάτων).
  2. Εκμάθηση των ειδών των επιρρηματικών προσδιορισμών:

Εκτός από τα επιρρήματα, ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί μπορεί να χρησιμοποιούνται και: 1. προθετικά σύνολα, 2. απλή αιτιατική ή γενική (σπανιότερα) ουσιαστικού, 3. δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις, 4. επιρρηματικές μετοχές και 5. συνδυασμός επιρρήματος με προθετικό σύνολο ή δύο επιρρημάτων μαζί. (παραδείγματα βιβλίου).

  1. Εκμάθηση των σημασιών των επιρρημάτων:

Τα επιρρήματα λειτουργούν μέσα στην πρόταση ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί και δείχνουν-σημαίνουν: τόπο, χρόνο, τρόπο, ποσό, βεβαίωση, δισταγμό ή πιθανότητα και άρνηση. 

Όμως επιπλέον, ένας επιρρηματικός προσδιορισμός μπορεί να σημαίνει: αιτία, σκοπό, αποτέλεσμα, αναφορά, προϋπόθεση, εναντίωση ή παραχώρηση, παρομοίωση, συνοδεία, ποσό κατά προσέγγιση, αφαίρεση κ.α.

Ασκήσεις του βιβλίου του μαθητή: 1, 2, 3 και 4.

 

Τετράδιο Εργασιών: σελ. 56-Τα είδη των επιρρηματικών προσδιορισμών.

Κείμενο 1: δραστηριότητα με την άσκηση 1, ενώ οι 2 και 3 ασκήσεις δίνονται για εργασία στο σπίτι.

Κείμενο 2: λεζάντες φωτογραφιών-δραστηριότητα στο μάθημα.

Κείμενο 3: Μεταλλαγμένα: Tι μπορείς να κάνεις εσύ. Η άσκηση στο μάθημα.

Κείμενο 4: Η Ελλάδα τούς… πληγώνει- Τα άτομα με αναπηρίες.

Άσκηση για εργασία στο σπίτι: Το γράψιμο μιας παραγράφου με αφηγηματικό τρόπο και χρσιμοποιώντας τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς του κειμένου 4, σύμφωνα με την άσκηση.

Απόστολος Βετσόπουλος–Σχολικός Σύμβουλος Ν. Αιτ/νίας

 

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τάξη/Τμήμα: Β1΄                                                   Ημερομηνία: 16/3/2010

Διδακτική Ενότητα: 7η Ενότητα

Διδάσκων: Απόστολος Βετσόπουλος

  • Σκοποί και διδακτικοί στόχοι της ενότητας
  1. Να μάθουν οι μαθητές τα είδη και τις σημασίες των επιρρηματικών προσδιορισμών.
  2. Να μπορούν να χρησιμοποιούν τα επιρρήματα σε προτάσεις και σε κείμενα, που γράφουν.
  3. Να κατανοήσουν τα προβλήματα της καθημερινής ζωής και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι σε αδύναμες κοινωνικές ομάδες.

 

  • Πορεία/φάσεις του μαθήματος—Διδακτικές ενέργειες (διαδοχή των φάσεων με χρονοθέτηση κάθε φάσης)
  • Μορφές/μέθοδοι διδασκαλίας
  1. Ανάγνωση κειμένου και επισήμανση των επιρρημάτων
  2. Η λειτουργία των επιρρημάτων στο λόγο Επιρρήματα

Βασικές επιρρηματικές σημασίες

Μορφές και Σημασίες των επιρρηματικών προσδιορισμών

Άσκηση 2 του Ακούω και μιλώ

Άσκηση 3 του Ακούω και μιλώ

Άσκηση 1, 2, 3 και 4 του Διαβάζω και γράφω

 Τετράδιο Εργασιών: 4 Κείμενα και ασκήσεις

Ο ρόλος των επιρρημάτων στον προφορικό και γραπτό λόγο

–Επαγωγική προσέγγιση της λειτουργίας των επιρρημάτων

–Διερευνητική μέθοδος

  • Τέστ αξιολόγησης της διδασκαλίας

Δύο Φύλλα εργασίας για συμπλήρωση διαφορετικό ανά μαθητή στο ίδιο θρανίο (δραστηριότητα διάρκειας δέκα λεπτών)

  • Μέσα διδασκαλίας/

εποπτικά μέσα

Πίνακας, φύλλα εργασίας, Η/Υ, projector

 

 

 

 

Γυμνάσιο Κατοχής, 16/3/2010

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *