Στο Ελσίνκι για το Εκπαιδευτικό Σύστημα της Φινλανδία, με το πρόγραμμα Erasmus+ KA1

Στο Ελσίνκι της Φινλανδίας ταξίδεψαν η Διευθύντρια του Δ.Σ. Γόννων, Κωνσταντίνα Μπούτου, η δασκάλα Αικατερίνη Πούλιου και η εκπαιδευτικός πληροφορικής Αποστολίνα Σαΐτη, προκειμένου να συμμετάσχουν σε επιμορφωτικό σεμινάριο Erasmus+ KA1 του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών με θέμα το «Εκπαιδευτικό Σύστημα της Φινλανδίας/επισκέψεις σε σχολείο και ιδρύματα».

Η επιμόρφωση περιλάμβανε επισκέψεις σε δύο δημοτικά σχολεία του Helsinki και της ευρύτερης περιοχής Espoo, επίσκεψη σε δημοτικό σχολείο στην κωμόπολη Valkeakoski, καθώς και εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Porvoo, στο Tampere, στο νησάκι Suomelina καθώς στο Tallin της Εσθονίας.

Κατά την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος οι εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Γόννων είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν με 167 εκπαιδευτικούς από 16 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να ανταλλάξουν απόψεις για τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών τους και να γνωρίσουν από κοντά το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης, το Φινλανδικό.

Βασικοί άξονες του συστήματος είναι η δωρεάν βασική 9ετής εκπαίδευση σε μαθητές ηλικίας 7-16 ετών, σε σχολεία άρτια οργανωμένα με εξοπλισμούς και υποδομές πρότυπο. Το κράτος και οι δήμοι είναι υπεύθυνοι για όλες τις δωρεάν παροχές προς τους μαθητές.

Από τα σημαντικότερα σημεία του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσετε μεταξύ δασκάλου-μαθητών. Η σχέση αυτή είναι άρρηκτη και συνδέεται άμεσα με τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του δασκάλου από την πλευρά των γονέων. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών, ώστε να μάθουν να σέβονται τους συμμαθητές τους και τους ανθρώπους γενικότερα.

Επίσης, με σύνθημα «Less is more”, δηλαδή ότι το «Λιγότερο είναι περισσότερο», επενδύουν στην ουσιαστική γνώση, την οποία οι μαθητές αποκτούν με πολύπλευρη επαφή με το διδαχθέν αντικείμενο, σε ένα περιβάλλον καθόλου καταπιεστικό αλλά χαλαρό και εποικοδομητικό.

Εντύπωση μας έκανε η αρμονική συνύπαρξη και συνεργασία μαθητών με διαφορετικό φυλετικό και πολιτιστικό υπόβαθρο.

Η χρήση της τεχνολογίας γίνεται σχεδόν σε όλα τα μαθήματα για την υλοποίηση συνεργατικών project. Η απομνημόνευση και η “παπαγαλία” δεν ταιριάζουν στη Φινλανδικό Εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο θέλει τους μαθητές τους να αναπτύσσουν δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη και η ικανότητα συνεργασίας.

Το κράτος επενδύει στην ουσιαστική μόρφωση παιδιών, δημιουργώντας μέσα στα σχολεία δομές ενίσχυσης της δεξιοτεχνίας των μαθητών (εργαστήρια κλωστοϋφαντουργία κ.α.), προετοιμάζοντάς τους παράλληλα ώστε στο μέλλον να ασχοληθούν με χειρονακτικά επαγγέλματα.

Παράλληλα μπόρεσαν να επισκεφθούν σημαντικά αξιοθέατα της πρωτεύουσας της Φινλανδίας, όπως το Λουθηρανικό Καθεδρικό Ναό στην εντυπωσιακή Πλατεία Σενάτε, την Εκκλησία της Σιωπής, την Εκκλησία των Βράχων, την Παλιά Αγορά Φαγητών στο λιμάνι κ.α.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση