«

»

Νοέ 23 2012

Αϋπνία και τροφές

ΓΡΑΦΕΙ: Η ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑ.

Στις μέρες μας δε νομίζω πως υπάρχει άνθρωπος, που να μην έχει αγχώδη καθημερινότητα. Ένα από τα φυσικά επακόλουθα είναι και τα προβλήματα αϋπνίας. Αυτό, όμως, που δε γνώριζαν πολλοί από εμάς είναι πως υπάρχουν συγκεκριμένες τροφές που βοηθούν στο να έχουμε καλό ύπνο κι άλλες που δεν μας το επιτρέπουν.

• Ποιες τροφές βοηθούν ανθρώπους που πάσχουν από αϋπνία να κοιμηθούν καλύτερα;

1. Τροφές πλούσιες σε τρυπτοφάνη (αμινοξύ που βοηθά στην παραγωγή σεροτονίνης και μελατονίνης, μέσω των όποιων αρχίζει ο ύπνος) θα πρέπει να προτιμώνται. Τέτοιες τροφές είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι), το αυγό, τα όσπρια, οι ωμοί κατά προτίμηση ξηροί καρποί (κυρίως τα αμύγδαλα και οι ηλιόσποροι), τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (κυρίως σπανάκι και ρόκα) και τέλος, τα τυριά παρμεζάνα και μοτσαρέλα. Θυμηθείτε ότι στα άρρωστα παιδάκια δίνουμε το βράδυ να πιούν το φυσικό υπναγωγό τίλιο (φλαμούρι), μεγάλης περιεκτικότητας σε τρυπτοφάνη, για να κοιμηθούν και να μπορέσει το ανοσοποιητικό τους σύστημα να δράσει ανενόχλητο.

Τα τρόφιμα, ωστόσο, που είναι πλούσια σε τρυπτοφάνη περιέχουν και άλλα αμινοξέα που δυσχεραίνουν τον ύπνο. Γι αυτό κατά το βραδυνό φαγητό πρέπει να καταναλώνουμε μικρή ποσότητα απ’αυτά, π.χ. ένα ποτήρι γάλα.

Αλλά και η θερμοκρασία του γάλακτος παίζει σημαντικό ρόλο. Ένα ποτήρι ζεστό γάλα είναι ό,τι πρέπει για το βραδυνό ύπνο αλλά αν χρειαστεί να πιούμε γάλα στη διάρκεια της ημέρας, ενώ θέλουμε να συνεχίσουμε την εργασία μας, καλύτερα να το πιούμε σε θερμοκρασία δωματίου για να μη γίνουμε υποτονικοί.

2. Σύνθετοι υδατάνθρακες πρέπει επίσης να προτιμώνται μιας και αυξάνουν σταδιακά τα ποσοστά της ενέργειας κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ το βράδυ αυξάνουν τα επίπεδα της σεροτονίνης. Καλό είναι να μην έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη.

3. Ιχνοστοιχεία, όπως το ασβέστιο και το μαγνήσιο, είναι επίσης πολύ θρεπτικά για τον οργανισμό μας αφού μειώνουν το στρες. Ασβέστιο και μαγνήσιο περιέχονται στα μικρά ψάρια, που τρώγονται με τα οστά, στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στα αμύγδαλα και τα φυστίκια Αιγίνης.

• Ποιες τροφές δεν βοηθούν όσους πάσχουν από αϋπνία;

1. Τροφές πλούσιες σε καφεΐνη, όπως είναι ο καφές, το τσάι, το κακάο και η μαύρη σοκολάτα, πρέπει να αποφεύγονται μιας και συντελούν στη διέγερση του οργανισμού μας.

2. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C, όπως είναι όλοι οι χυμοί εσπεριδοειδών, πρέπει επίσης να αποφεύγονται μιας και αυξάνουν σημαντικά τα επίπεδα αδρεναλίνης.

3. Τροφές πλούσιες σε αλάτι ή ζάχαρη πρέπει επίσης να αποφεύγονται μιας και αυξάνουν απότομα τα επίπεδα γλυκόζης και αρτηριακής πίεσης, αντίστοιχα.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι πως αυτές οι τροφές δεν είναι απαγορευμένες. Φυσικά και πρέπει να αποτελούν οπωσδήποτε κομμάτι της διατροφής μας, αλλά η κατανάλωση τους θα πρέπει να γίνεται μέχρι το μεσημέρι κι όχι κοντά στην ώρα του βραδινού ύπνου.

Ενδεικτικό βραδυνό μενού για καλό ύπνο:

3-4 ώρες πριν τον ύπνο: μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης, ρύζι, μια πράσινη σαλάτα με μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο. Αν κάνουμε δίαιτα και δε θέλουμε να φάμε πολλούς υδατάνθρακες μπορούμε να φάμε μαζί με τη σαλάτα μια μικρή μερίδα μοσχαρίσιο κρέας, που θα μας δώσει βιταμίνη D και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, απαραίτητες για χαλαρό νευρικό σύστημα και καλό ύπνο.

1 ώρα περίπου πριν τον ύπνο: 7-8 αμύγδαλα και ένα ποτήρι ζεστό γάλα ή ένα ποτήρι χλιαρό τίλιο.

Αφήστε μια απάντηση

Top
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων