«

»

Μαρ 08 2012

Ἀναζητώντας τὸν Ἀττὶκ

ΓΡΑΦΕΙ: Η ΙΩΑΝΝΑ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ-ΔΟΥΚΟΥΜΕ.

Τὸν τελευταῖο καιρὸ πολλὰ ἄκουγα γιὰ τὴν παράσταση Ἀναζητώντας τὸν Ἀττίκ.
Οἱ γονεῖς μου ἦταν ἀνέκαθεν θαυμαστὲς τοῦ Ἀττίκ, ἐγὼ πάλι ἐλάχιστα γνώριζα γιὰ αὐτόν… Ἔτσι χθὲς τὸ ἀπόγευμα ἀποφάσισα νὰ ἀκολουθήσω καὶ ἐγὼ τοὺς γονεῖς μου μέχρι τὸ θέατρο Badminton ὥστε νὰ λύσω ἐπιτέλους αὐτὸ τὸ μυστήριο ποὺ εἶχε δημιουργηθεῖ… Ποιὸς ἦταν ἐπιτέλους αὐτὸς ὁ Ἀττίκ;;

Φτάνοντας στὸ θέατρο τολμῶ νὰ ὁμολογήσω ἔπαθα ἕνα μικρὸ σοκ καὶ ὄχι ἐπειδὴ στὸ θέατρο δὲν ἔπεφτε καρφίτσα ἁπλῶς…… ὁ μέσος ὅρος ἡλικίας τῶν θεατῶν ἦταν χμμ εεε οἱ ὀκτὼ δεκαετίες. Πρὸς Θεοῦ δὲν ἔχω κάτι μὲ τὶς συγκεκριμένες ἡλικίες ἁπλὰ ἀναρωτήθηκα ἂν θὰ βρῶ ἐνδιαφέρουσα μία παράσταση ποὺ ἀφορᾶ ἕνα κοινὸ μὲ τὸ ὁποῖο ἔχω μία μικρὴηη διαφορὰ ἡλικίας. Πρέπει νὰ ἤμουν τὸ νεώτερο ἄτομο μέσα στὸ θέατρο ἀλλὰ ΟΚ ὥρα νὰ ἀφήσω τὸ θέμα τῶν ἡλικιῶν!! Πρώτη φορὰ παρευρισκόμουν στὸ θέατρο Badminton τὸ ὁποῖο ἀπὸ ἄποψη ἀρχιτεκτονικῆς δὲν ἔχει τίποτα τὸ ἰδιαίτερο -ἄλλωστε ἡ ἀρχικὴ χρήση του ἀφοροῦσε τὴν ὑποδοχὴ τοῦ ὀλυμπιακοῦ ἀγωνίσματος τοῦ Badminton κατὰ τὴ διάρκεια τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἁγώνων στὴν Ἀθήνα 2004 – μᾶλλον ἕνα ἄχαρο ὀγκῶδες δημιούργημα θὰ τὸ χαρακτήριζα. Ἴσως καὶ νὰ ἔχω κάπως ὑπερβολικὲς ἀπαιτήσεις…. Ἀλλὰ τέλος πάντων!! Στὸ κτήριο θὰ κολλήσουμε;;

Τὰ φῶτα ἔσβησαν καὶ ἡ μηχανὴ τοῦ χρόνου μόλις εἶχε πάρει μπρός. Ταξιδέψαμε πίσω στὸ 1885, τὸ ἔτος ποὺ γεννήθηκε ὁ Κλέων Τριανταφύλλου ἢ κατὰ κόσμον Ἀττὶκ στὴν Αἴγυπτο. Ἡ καταγωγὴ τοῦ πατέρα του ἦταν ἀπὸ τὸν Βόλο καὶ ἡ καταγωγὴ τῆς μητέρας του ἀπὸ τὸ πανέμορφο νησὶ τῶν Κυθήρων!!! Τί μαθαίνει κανείς!!! σκέφτηκα. Ὁ πατέρας του πάμπλουτος βαμβακοπαραγωγὸς καὶ ἔμπορος ἐνῶ ἡ μητέρα του πολύγλωσση –μιλοῦσε ἑλληνικά, γαλλικά,  ἀγγλικά, ἰταλικά, ἀραβικὰ καὶ τὴν τεχνητὴ γλῶσσα ἐσπεράντο- καὶ μὲ γαλλικὴ κουλτούρα. Ἀπὸ μικρὴ ἡλικία ὁ Ἀττὶκ καὶ τὰ ἀδέλφια του μυήθηκαν στὴ μουσική.  Ὅταν ὁ Κλέων ἦταν 8 ἐτῶν ὁ πατέρας του ἔφυγε ἀπὸ αὐτὸν τὸν κόσμο καὶ ἡ οἰκογένειά του (ἡ μητέρα, ὁ ἀδελφός του Κίμων καὶ οἱ δύο ἀδελφές του) μετακόμισε στὴν Ἀθήνα. Ὁ Κλέων σπούδασε Νομικὴ στὴν Ἀθήνα καὶ τὸ 1907 ταξίδεψε στὸ Παρίσι ὥστε νὰ συνεχίσουν μαζὶ μὲ τὸν ἀδελφό του τὶς σπουδές τους στὶς πολιτικὲς ἐπιστῆμες.

Ὅμως τελικὰ ἄλλο «ἐπάγγελμα» τοὺς ἔμελλε νὰ ἀκολουθήσουν… Τὰ δύο ἀδέλφια γράφτηκαν σὲ ὠδεῖο καὶ ἀπὸ τὴν ἀρχὴ φάνηκε τὸ ταλέντο τοῦ Κίμωνα στὸ λυρικὸ τραγούδι (ὄπερα) μὲ τὸ ὁποῖο καὶ ἀσχολήθηκε ἐπαγγελματικά. Μάλιστα ὑπῆρξε ἕνας ἀπὸ τοὺς πρωτεργάτες στὴν ἴδρυση τῆς Ἐθνικῆς Λυρικῆς Σκηνῆς!!! Ὁ Κλέων πάλι στράφηκε στὸ τραγούδι παίζοντας piano στὶς μπουὰτ τοῦ Παρισιοῦ καὶ στὰ μουσικὰ θέατρα. Ἄρχισε νὰ γίνεται γνωστὸς γράφοντας τραγούδια στὰ γαλλικά. Τότε ὅμως σκέφτηκε ὅτι τὸ Κλέων Τριανταφύλλου δὲν ἦταν καὶ τὸ καταλληλότερο ὄνομα γιὰ νὰ κάνει καριέρα καὶ ἔτσι υἱοθέτησε τὸ καλλιτεχνικὸ ψευδώνυμο Ἀττίκ, τὸ ὁποῖο εἶχε καὶ ἕναν ἑλληνικὸ ἀέρα καθὼς ἔβγαινε ἀπὸ τὸ… Ἀττική. Ἦταν ἕνας ἐκ τῶν τριῶν μονίμων συνθετῶν τῶν Editions Universelles (ὁ μεγαλύτερος μουσικὸς οἶκος τῆς ἐποχῆς) ἐνῶ τὸ 1909 ἔγινε δεκτὸς ὡς μέλος στὴν Ἕνωση Συνθετῶν.

Συνολικὰ παντρεύτηκε τρεις φορές …. Τὸ μωρό του μὲ τὴν πρώτη του γυναῖκα καθὼς καὶ ἡ ἴδια πέθαναν. Τὸ 1910 παντρεύτηκε γιὰ δεύτερη φορὰ τὴν ἠθοποιὸ Μαρίκα Φιλιππίδου ἡ ὁποία ὅμως τὸν παράτησε τὸ 1914 γιὰ τὸν Σταμάτη Μερκούρη, πατέρα τῆς Μελίνας Μερκούρη. Γιὰ τὴν Μαρίκα μάλιστα ἔγραψε δύο ἀπὸ τὰ ὡραιότερα τραγούδια του τὸ Ζητᾶτε νὰ σᾶς πῶ καὶ Εἶδα μάτια. Τὴν ἐποχὴ τῆς ῥωσικῆς ἐπανάστασης βρέθηκε στὴ Ῥωσία ὅπου γνώρισε τὴν τρίτη του γυναῖκα ποὺ ἦταν Ῥωσίδα χορεύτρια, τὴ Σούρα. Ὁ γάμος του κράτησε μέχρι τὸ τέλος χάρη στὴν ὑπομονὴ τῆς γυναίκας του ποὺ ὑπέμεινε τὶς ἀπιστίες του.

Στὶς 13 Αὐγούστου τοῦ 1930 ἔγιναν τὰ ἐγκαίνια τῆς Μάντρας, τοῦ θεάτρου τὸ ὁποῖο ἵδρυσε ὁ Ἀττὶκ στὴν πλατεῖα Ἀμερικῆς. Τὸ 13 ἦταν ὁ τυχερός του ἀριθμός. Ξεκινώντας τὴν καριέρα του εἶχε βγεῖ γιὰ πρώτη φορὰ στὴ σκηνὴ τοῦ Gaite- Montparnasse στὶς 13 Ἀπριλίου τοῦ 1913 καὶ στὸν ἀριθμὸ 13 τοῦ προγράμματος. Τὸν χῶρο τῆς Μάντρας πάλι τὸν ἑτοίμασε σὲ 13 μέρες μὲ 13 χιλιάδες δανεικές. Ἡ Μάντρα λειτούργησε ἀπὸ τὸ 1930 μέχρι καὶ τὸ 1940 σημειώνοντας τεράστια ἐπιτυχία.  Πέρασαν ἀπὸ τὴ σκηνή του τραγουδίστριες ὅπως ἡ Δανάη, ἡ Κάκια Μένδρη, ἡ Ἰταλίδα Λουίζα Ποζέλι (παιδὶ θαῦμα τῆς ἐποχῆς), ἡ Πάολα, ἡ Νίτσα Μόλη καὶ ἄλλες. Ὁ Ἀττὶκ πέθανε τὸ 1944 ἀφοῦ κατανάλωσε μεγάλη δόση ὑπνωτικοῦ. Τὰ τραγούδια τοῦ Ἀττὶκ ὑπῆρξαν ἄμεσα καὶ βιωματικὰ ἀποπνέοντας λεπτὸ ῥομαντισμὸ καὶ εὐγενικὴ μελαγχολία.

Ἡ παράσταση ἀποτελεῖτο ἀπὸ δύο μέρη. Ἀκούστηκαν συνολικὰ 41 τραγούδια μέσα ἀπὸ τὰ ὁποῖα παρουσιάστηκε ὁ βίος τοῦ Ἀττίκ. Οἱ ἑρμηνεῖες ὅλων τῶν συμμετεχόντων στὴν παράσταση ἦταν καταπληκτικές! Οἱ χορογραφίες ἐπίσης. Φαινόταν ὅτι εἶχε πέσει ἀπίστευτη δουλειὰ σὲ αὐτὴ τὴν παράσταση. Τελικὰ διαπίστωσα ὅτι τὰ περισσότερα τραγούδια ποὺ ἄκουσα παρ΄ὅλο ποὺ τὰ γνώριζα δὲν εἶχα ἰδέα ὅτι τὰ εἶχε γράψει ὁ Ἀττίκ!! Πόσο ἄδικο εἶχα ποὺ δὲν πίστευα ὅτι θὰ ἔβρισκα ἐνδιαφέρον σὲ τούτη τὴν παράσταση….

Ἐπιτέλους κατάλαβα γιατὶ ἀρέσει στὴ μητέρα μου τόοοσο ὁ Ἀττὶκ καὶ μαζὶ μὲ αὐτὴν τὸν ἀγάπησα καὶ ἐγώ!

Ἔκλαψα γιὰ νὰ γράψω, ἔγραψα νὰ γιὰ τραγουδήσω καὶ ἐτραγούδησα γιὰ νὰ ζήσω.

5 Μαρτίου 1939

Ἀττίκ

http://www.youtube.com/watch?v=2MiE63RJmDs

Πηγές:

http://el.wikipedia.org/wiki/Θέατρο_Badminton

Πρόγραμμα παράστασης Ἀναζητώντας τὸν Ἀττίκ

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων