Η δυσαριθμησία, dyscalculia στα αγγλικά, συγκαταλέγεται στις κύριες μαθησιακές δυσκολίες. Συχνά συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες και τη δυσλεξία. Υπολογίζεται ότι το 3-6% έχει δυσαριθμησία, ενώ το 1/4 των παιδιών με δυσαριθμησία έχει διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα.
Πώς θα καταλάβετε ότι το παιδί σας έχει δυσαριθμησία;
Αν παρατηρήσετε κάτι από τα παρακάτω, καλό είναι να αναζητήσετε επιστημονική βοήθεια:
– Δυσκολία σε απλές μαθηματικές πράξεις. Δεν μπορεί αν χρησιμοποιήσει σωστά ούτε τα δάχτυλα του για να κάνει πρόσθεση και αφαίρεση.
– Χρειάζεται πολύ χρόνο για να απαντήσει ακόμα και σε μια απλή πράξη.
– Δυσκολία προσανατολισμού στο χώρο. Μπερδεύει το δεξιά με το αριστερά.
– Δυσκολία στην αντίληψη μεγεθών και ποσοτήτων.
– Δυσκολία στη διαχείριση και την κατανόηση του χρόνου. Μοιάζει σαν να μην έχει την αίσθηση του χρόνου! – Αδυναμία εκμάθησης της ώρας.
– Αδυναμία να μάθει την προπαίδεια.
– Αδυναμία να κάνει αυτόματα πράξεις
– δεν γίνεται δηλαδή η αυτοματοποίηση των πράξεων π.χ. 2+2, 3+2, 5+1 δεν απαντά αμέσως, χρειάζεται σκέψη και συχνά κάνει και λάθη!
– Δεν δίνει σημασία στα μαθηματικά σύμβολα. Μπερδεύει τις πράξεις, π.χ. κάνει πρόσθεση αντί για αφαίρεση.
– Αδυναμία στη λύση προβλημάτων.
– Αδυναμία σειροθέτησης αριθμών π.χ. να βάλει τους αριθμούς από τον μεγαλύτερο στο μικρότερο.
– Δυσκολία στην εκμάθηση και χρήση των νομισμάτων, κυρίως των λεπτών του ευρώ.
Αντιμετώπιση
-Δεν βοηθούν οι φωνές και οι τιμωρίες, αντίθετα αγχώνουν ακόμα περισσότερο το παιδί και το μπλοκάρουν εντελώς.
-Δεν βοηθούν επίσης οι πολύωρες προσπάθειες μάθησης, αντίθετα κουράζουν και συχνά οδηγούν σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και απέχθεια για τα μαθηματικά.
– Ξεκινήστε από τα πιο απλά, και αυτό είναι η πρόσθεση των όμοιων αριθμών. 1+1, 2+2, 3+3 κλπ
– Διδάξτε την αντιμεταθετική ιδιότητα της πρόσθεσης, δηλαδή αφού 3+2=5 τότε και 2+3= 5.
– Χρησιμοποιήστε αντικείμενα για τις πράξεις.
– Μάθετε στο παιδί να χρησιμοποιεί σωστά τα δάχτυλα του στην α’ δημοτικού για να κάνει τις πράξεις
– μην θεωρείτε δεδομένο ότι το ξέρει! – Αφήστε χρόνο στο παιδί να σκεφτεί και να απαντήσει.
– Δεχτείτε τη σωστή απάντηση ακόμα και αν τη βρήκε με διαφορετικό τρόπο από ότι εσείς!
– Επιβραβεύστε τα σωστά αλλά και την προσπάθεια.
–Όταν οι δυσκολίες είναι πολλές, καλό είναι να απευθύνεστε στους ειδικούς για παρέμβαση ειδικής αγωγής, ώστε το παιδί να βοηθηθεί και οι δυσκολίες να μειωθούν.
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr