Μακεδονικό μουσείο σύγχρονης τέχνης-εκπαιδευτικά προγράμματα

Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης είναι ένα από τα τρία μουσεία σύγχρονης τέχνης στη Θεσσαλονίκη. Καλύπτει όλους τους τομείς της σύγχρονης τέχνης. Ιδρύθηκε το 1979 μετά από δωρεά 47 έργων τέχνης του συλλέκτη Αλεξάνδρου Ιόλα. Μετά από άλλες δωρεές το μουσείο στεγάζει σήμερα 2000 έργα τέχνης.

Στοιχεία επικοινωνίας

Διεύθυνση:Εγνατίας 154, Θεσσαλονίκη 54636

Τηλέφωνο:2310-240002, 2310-240403, 2310-251928

Λεωφορεία:3,5,6,7,8,11,12,15,33,58,76

Ιστοσελίδα:http://www.mmca.org.gr/el/index.htm

Μπορεί  κάποιος να επισκεφτεί  και ηλεκτρονικά το Εικονικό μουσείο και να πάρει μια γεύση από τα μόνιμα εκθέματα.

Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο πλαίσιο της 4ης Biennale Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει την έκθεση «Η μεσογειακή εμπειρία: Η Μεσόγειος ως χωροταξικό παράδειγμα διακίνησης ιδεών και λόγου. Μια εισαγωγή». Η έκθεση διαρκεί από τις 17 Σεπτεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2013.

Όπως σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΜΜΣΤ και επιμελητής της έκθεσης, Ντένης Ζαχαρόπουλος: Η πρόθεσή της έκθεσης δεν είναι να γυρίσει ούτε στα βήματα του Braudel, ούτε να αναρωτηθεί πάνω στη σύσταση μιας πολιτιστικής πραγματικότητας, η οποία συνιστά την αρχή του ιστορικού κόσμου στο σημείο που συναντιούνται η Ευρώπη, η Ασία και η Αφρική.

Η πρόθεσή της είναι διαφορετική, διότι βασίζεται σε μια διαίσθηση και στην έρευνα που ξεκινά από αυτή χωρίς να προτείνει ούτε μια σύνθεση ούτε καν μια ανάλυση, παρά μόνον μια αρχική κριτική μεθοδικότητα για να υποστηρίξει μια πρώτη ταξινόμηση του υλικού. Η φιλοδοξία περιορίζεται αρχικά στη συλλογή στοιχείων, δεδομένων, έργων, αποφεύγοντας όσο πιο συστηματικά τις γενικεύσεις, που διανθίζουν την κυρίαρχη μεσογειακή μυθολογία.

Αυτό που ονομάζεται μεσογειακή εμπειρία αφορά πρόσωπα και πράγματα που δεν έχουν άμεση σχέση με τη Μεσόγειο. Το πλαίσιο της ιστορίας των μορφών, αυτό δηλαδή που συγκροτούν οι προσλαμβάνουσες και οι νοοτροπίες μιας κοινωνίας, καθώς και οι πρακτικές που πηγάζουν από αυτές, αποτελεί σήμερα ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορικής μελέτης και αναφέρεται πιο άμεσα στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.

Σπάνια όμως οι καλλιτεχνικές πρακτικές αντιπαρατίθενται και μελετώνται σε σχέση με τις νοοτροπίες της καθημερινής ζωής των ανθρώπων. Ακόμα σπανιότερα, η ιστορία της τέχνης αποδέχεται πως οι καλλιτέχνες προέρχονται από/και συμμετέχουν στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων και πως το έργο τους στοχεύει στην καθημερινή πραγματικότητα της ζωής. Διότι μ’ αυτό τον τρόπο μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι οι εμπειρίες και οι πρακτικές της καθημερινής ζωής μεταθέτουν ή ανατρέπουν τα δεδομένα της λόγιας και εξειδικευμένης καλλιτεχνικής πράξης.
[Πηγή:  http://www.elculture.gr/exhibitions/mesogeiaki-empeiria-2013-663147#sthash.3aXZHtOv.dpuf]

 

 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ 2013-14

Ι. «ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΑ ΠΑΡΑΞΕΝΑ. ENOTHTA Ι. Σώμα: αφαίρεση – παραμόρφωση»

 

Μόνιμη Συλλογή ΜΜΣΤ (Σεπτέμβριος 2013- Μάιος 2014)

educational programs secondary

Το πρόγραμμα «ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΑ ΠΑΡΑΞΕΝΑ. Ι. Σώμα: αφαίρεση – παραμόρφωση», βασίζεται στη θεμελιώδη αλλαγή που επέφερε η επανάσταση του μοντερνισμού στην οπτική και την επεξεργασία της ανθρώπινης μορφής. Μέσω επιλεγμένων έργων μελετάται η σταδιακή απομάκρυνση από τη φυσιοκρατική αναπαράσταση και συνεπώς την παραστατικότητα και σχολιάζονται τα χαρακτηριστικά της αφαίρεσης και της παραμόρφωσης στη μοντέρνα και τη σύγχρονη τέχνη.

 

Με όχημα τα έργα της μόνιμης συλλογής του ΜΜΣΤ όπως, του Α. Απέργη, του Γ. Γαΐτη, του Κ. Κουλεντιανού, του Κ. Πολυχρονόπουλου, της N. de St. Phalle, και άλλων καλλιτεχνών, οι μαθητές εξοικειώνονται με την εμπειρία της ζωγραφικής και της γλυπτικής και παρακολουθούν μία διαδρομή γνωριμίας με τη φόρμα του σώματος και τις ποικίλες εκδοχές που μπορεί να ιδωθεί και να αποδοθεί στη ζωγραφική και τη γλυπτική.educational programs secondary

 

educational programs secondaryΗ ανθρώπινη μορφή κατακερματισμένη, διαστρεβλωμένη, πολύχρωμη, σταθερή ή με τάση για φυγή που παρουσιάζεται μέσα από τα έργα της μόνιμης συλλογής του μουσείου επιχειρεί να μιλήσει για τον εσωτερικό κόσμο, για όσα βλέπουμε ή δε βλέπουμε. Μέσα από τη στάση και την κίνηση του σώματος, οι μαθητές ανιχνεύουν τα στοιχεία της σύνθεσης που αποκαλύπτουν τις εσωτερικές διαθέσεις δημιουργού και δημιουργήματος.

 

 

 

 

ΙΙ. Παλιές διασταυρώσεις – Νέες ιδέες: Η μεσογειακή εμπειρία Περιοδική έκθεση: 4η Biennale Σύγχρονης Τέχνης «Η μεσογειακή εμπειρία: Η Μεσόγειος ως χωροταξικό παράδειγμα διακίνησης ιδεών και λόγου. Μια εισαγωγή

 

(Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2013)

 

educational programs secondaryΓια το πρόγραμμα αυτό, δουλεύουμε συνδυαστικά και συνθετικά. Συλλέγουμε στοιχεία, δεδομένα, έργα, αναπαραστάσεις και αντλούμε από το σύνολο της πληροφορίας τα στοιχεία που μας αφορούν και απαντούν σε αυτό που ονομάζουμε μεσογειακή εμπειρία: στοιχεία που ορίζουν ένα ιστορικό πλαίσιο δράσης σημαντικών προσώπων και μορφών και δεν έχουν απαραίτητα άμεση σχέση με τη γεωγραφική και ιστορική Μεσόγειο.

 

Απομονώνουμε χειρονομίες, πράξεις, δράσεις, συνήθειες: χαιρετισμούς, τελετουργίες, συλλογικές διαδικασίες στοιχεία και νοοτροπίες από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Επίκεντρο η καλλιτεχνική πράξη, μέσω της οποίας επικοινωνούνται όλα τα παραπάνω.educational programs secondary Το πρόγραμμα περιλαμβάνει περιήγηση σε σημαντικά έργα εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης και σκέψης από την Ελλάδα και το εξωτερικό, βιωματικές ασκήσεις, ερωταποκρίσεις, συζήτηση και ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή των μαθητών σε εικαστικό εργαστήριο.

 

 

 

 

 

   

Αφήστε μια απάντηση