ΔΙΟΛΚΟΣ

Μια ταινία 22 λεπτών, δημιουργημένη με το σύστημα του animation (εικονοκινητική τεχνική) αναπαριστά με μοναδικό τρόπο το εξαιρετικό μνημείο τεχνικού πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας, τον Δίολκο: μια οδό από ξηράς για την μεταφορά πλοίων ανάμεσα στον Σαρωνικό και τον Κορινθιακό κόλπο κατά μήκος του Ισθμού της Κορίνθου, τότε που δεν υπήρχε ο πορθμός. Η ταινία παρουσιάζει πολλές άλλες τεχνολογικές λεπτομέρειες, αλλά σκηνές της ζωής των ναυτικών εκείνης της μακρινής εποχής: τυχερό παιχνίδι, επίσκεψη στον ναό του Ποσειδώνα, γλέντι σε καπηλειό, καθώς και μια συναισθηματική συντυχία.

Πρόκειται για ένα έργο-συμβολή στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής Τεχνολογίας, μια παραγωγή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας σε συνεργασία με την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας.

Δημιουργοί της ταινίας είναι οι Θ.Π. Τάσιος, Ν. Μήκας, Γ. Πολύζος, οι οποίοι έχουν λάβει ως τώρα δύο βραβεία:

Καλύτερης ταινίας αναφερόμενης στην αρχαιότητα στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Κύπρο (Νοέμβριος 2009) και

Καλύτερης εκπαιδευτικής ταινίας στην 8η Διεθνή Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου στην Αθήνα (Μάιος 2010)

πηγή: http://www.naftemporiki.gr

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΜΙΛΗΤΟ

<<H πόλη της Μιλήτου στις δυτικές ακτές της Μικράς Ασίας, μία από τις σημαντικότερες πόλεις της Ιωνίας, αναβιώνει στην παραγωγή Εικονικής Πραγματικότητας «Διαδραστική Περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο».

Στο πρόγραμμα Εικονικής Πραγματικότητας γίνεται περιήγηση στη χερσόνησο και την πόλη της Μιλήτου, όπως ήταν δύο χιλιάδες χρόνια πριν. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν την εικονική πόλη και να γνωρίσουν τα σημαντικότερα δημόσια κτήριά της. Ξεκινώντας από την πύλη της στο Λιμάνι των Λεόντων, μπαίνουν στο ιερό του Δελφινίου Απόλλωνα. Στη συνέχεια, επισκέπτονται την Ιωνική Στοά, που στέγαζε τα καταστήματα της πόλης, το Ελληνιστικό Γυμνάσιο, τη Βόρεια Αγορά και το Βουλευτήριο, διακρίνοντας ακόμη και τις λεπτομέρειες στην αρχιτεκτονική των κτηρίων. Μπορούν να «πετάξουν» πάνω από την πόλη για μια τελευταία πανοραμική ματιά στον άρτιο πολεοδομικό σχεδιασμό της, ακόμη και να «βουτήξουν» στο λιμάνι της.>>

 

 

ΠΗΓΗ: www.tholos254.gr

 

ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ

       Το 490 π.Χ. έγινε η δεύτερη περσική εκστρατεία εναντίον της Ελλάδας, με σκοπό να τιμωρηθούν οι Αθηναίοι και οι Ερετριείς, επειδή είχαν βοηθήσει τους Ίωνες να ξεσηκωθούν κατά των Περσών. Παράλληλα, όμως, ήταν και η αρχή για την πραγματοποίηση του σχεδίου υποταγής ολόκληρης της Ελλάδας από τον Δαρείο. Μαζί τους, οι Πέρσες είχαν ως οδηγό και σύμβουλο τον πρώην τύραννο της Αθήνας Ιππία, γιο του Πεισίστρατου.

 Οι Πέρσες είχαν στόχο να υποτάξουν την Αθήνα και να επαναφέρουν στην εξουσία τον πιστό σ’ αυτούς Ιππία. Μετά την κατάληψη της Ερέτριας,πέρασαν απέναντι στον Μαραθώνα και στην αμμώδη παραλία του σημερινού Σχοινιά.

Οι Αθηναίοι ζήτησαν τη βοήθεια των Σπαρτιατών, με αγγελιοφόρο τον Φειδιππίδη. Οι Σπαρτιάτες, αν και δέχτηκαν, δεν έστειλαν εγκαίρως βοήθεια (οι 2.000 άνδρες που υποσχέθηκαν έφθασαν στο Μαραθώνα την επομένη της μάχης). Ο λόγος που επικαλέστηκαν ήταν θρησκευτικός.

Αρχηγός της αθηναϊκής δύναμης ήταν ο Μιλτιάδης  Η μεγάλη συμβολή του Μιλτιάδη στη νίκη αυτή ήταν ότι ενίσχυσε τις πτέρυγες της αθηναϊκής παράταξης εις βάρος του κέντρου της, πράγμα που επέτρεψε την περικύκλωση της περσικής παράταξης.

Τα αθηναϊκά πλευρά κατέστρεψαν τις περσικές γραμμές και περικύκλωσαν το ισχυρό κέντρο των Περσών – η μάχη έληξε με υποχώρηση του κέντρου των Περσών στα πλοία.

 

 

Κατά τον Ηρόδοτο, οι Πέρσες έχασαν 6.400 άνδρες στο πεδίο της μάχης, ενώ παραμένει άγνωστος ο αριθμός των νεκρών κατά την υποχώρηση.Στη μάχη σκοτώθηκαν 192 Αθηναίοι και 11 Πλαταιείς.

 

Το βίντεο αυτό δημιουργήθηκε στα πλαίσια της εκθέσεως “Δημοκρατία και η Μάχη του Μαραθώνα” στο Ζάππειο Μέγαρο (29/Οκτ/10).

 

 

Οι Αθηναίοι αποφάσισαν να θάψουν τους νεκρούς του Μαραθώνα κοντά στο πεδίο της μάχης.Ο “Σορός”, ο μεγάλος τύμβος χώματος κάλυψε τους 192 Αθηναίους που έπεσαν στη νικηφόρα μάχη κατά των Περσών το 490 π.Χ. Η καύση και ταφή των νεκρών στο πεδίο της μάχης υπήρξε η τιμητική προσφορά της πόλης των Αθηνών στους μαχητές της Ελευθερίας. 

Στην πεδιάδα του Μαραθώνα σώζεται ο χωμάτινος τύμβος υψ. 9 μ. που δημιουργήθηκε για να καλύψει τα σώματα των νεκρών Αθηναίων μαχητών.

 

Σύμφωνα με την παράδοση, ο Φειδιππίδης έτρεξε στην Αθήνα μετά τη μάχη, φώναξε τη λέξη «Νενικήκαμεν» (Νικήσαμε!) και ξεψύχησε.

 Εμπνευσμένος από τη διαδρομή του Φειδιππίδη από τον Μαραθώνα στην Αθήνα για να μεταφέρει το άγγελμα της νίκης είναι ο Μαραθώνιος δρόμος, που ως αγώνισμα δεν υπήρχε στην αρχαιότητα.

Η ιδέα γέννησης αυτού του αθλήματος και η ένταξή του στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες οφείλεται στον Γάλλο γλωσσολόγο και ελληνιστή Μισέλ Μπράλ, φίλο του Πιερ ντε Κουμπερτέν, που πρότεινε κατά την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 στην Αθήνα.>>

ΠΗΓΕΣ: www.sansimera.    Βικιπαίδεια ,       ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ,   Υπουργείο Πολιτισμού

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

  ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ       

Εγκρίθηκε επίσημα από τα Ηνωμένα Έθνη στις 10 Δεκεμβρίου του 1948 και είναι το πιο οικουμενικό έγγραφο που υπάρχει σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα, στο οποίο οριοθετούνται τα τριάντα θεμελιώδη δικαιώματα που αποτελούν τη βάση για μια δημοκρατική κοινωνία.  

Κατάλογος παιδικών βιβλίων για τα Δικαιώματα του παιδιού, με την οπτική της διαφορετικότητας.                                                                                                   Ο κατάλογος προσφέρεται δωρεάν 

Δείτε και επιλέξτε βιβλία 

 

Στο  Μικρό Αναγνώστη,   με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και της Διεθνούς Αμνηστίας (10 Δεκεμβρίου), o Ευγένιος Τριβιζάς   μας μαθαίνει τα δικαιώματά μας.

ΚΛΙΚ στο βιβλίΟ

            Δικτυακός τόπος της Ε.Ε. για τα δικαιώματα του παιδιού – Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
                       Τα παιδιά μαθαίνουν τα δικαιώματά τους με διασκεδαστικό τρόπο.

                                             

 Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες

 «Ειρήνη»  Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (για παιδιά 5-8 ετών)

 

ΠΗΓΕΣ:     Δίκτυο για τα Δικαιώματα του παιδιού

Μικρός Αναγνώστης

Δικτυακός τόπος της Ε.Ε. για τα δικαιώματα του παιδιού – Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες

 

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

 

H Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού

Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού υιοθετήθηκε ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στις 20 Νοεμβρίου του 1989. Έως σήμερα έχει επικυρωθεί από 193 χώρες, ενώ δεν την έχουν επικυρώσει δύο. Η Ελλάδα την επικύρωσε στις 2 Δεκεμβρίου του 1992.

Κάντε κλικ για να διαβάσετε το  επίσημο κείμενο της σύμβασης.

 

Βίντεο της UNICEF για τα Δικαιώματα των Παιδιών

 

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

 

Δείτε το φυλλάδιο για παιδιά δημοτικού

 

Δείτε το φυλλάδιο για παιδιά και ενήλικες


ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ

 

Late October -Eyvind Earle

ΟΝΟΜΑΣΙΑ


Ο Οκτώβριος είναι ο δέκατος μήνας του Γρηγοριανού ημερολογίου, με διάρκεια 31 ημερών.Η ονομασία του προέρχεται από τη λατινική λέξη octo(= οκτώ) επειδή στο αρχαίο δεκάμηνο ρωμαϊκό ημερολόγιο ήταν ο όγδοος στη σειρά των μηνών.


Είναι ο δεύτερος μήνας του φθινοπώρου.   Ο ελληνικός λαός του έχει δώσει διάφορα  ονόματα:

 

Αϊ-Δημήτρης ή Αϊ-Δημητριάτης, από τη γιορτή του αγίου Δημητρίου στις 26 του μήνα. Η γιορτή αυτή θεωρείται από το λαό μας ορόσημο του χειμώνα. 


Βροχάρης, το πιο σημαντικό δώρο του Οκτώβρη στους γεωργούς είναι οι βροχές. 


Σποριάτης ή Σποριάς ή Σπαρτός, επειδή οι γεωργοί σπέρνουν. 

 Παχνιστής (από την πάχνη που πέφτει στους αγρούς). 

 Ο μήνας «των χειμαδιών» και ο γυρισμός των παραδοσιακών μαστόρων στις οικογενειακές εστίες. 

 

October Sunlight από τον ιμπρεσιονιστή Robert Julian Onderdonk -1911

ΕΡΓΑΣΙΕΣ:
 

 Όργωμα & σπορά σιτηρών, κριθαριού & βρώμης. Σπορά τριφυλλιού.

 Ολοκλήρωση τρύγου και παραγωγή κρασιού.

Μάζεμα φθινοπωρινών φρούτων & πατάτας.

 Κάψιμο φυτών, που έδωσαν καρπούς, για να καταστρέψουν τα αυγά των  εντόμων.

Κατεβαίνουν οι βοσκοί από τα βουνά στους χαμηλούς κάμπους (τα χειμαδιά).

 

Καρυδιές, ηλιοβασίλεμα πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου- Alfred Sisley 1882
Οκτώβριος (Οι κολοκύθες) – Ο Carl Larsson

 

Μηλιές τον Οκτώβριο – Gustave Loiseau 1898



ΕΘΙΜΑ-ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ:

                

«Η Τζαμάλα» 


 Λέξη αραβική που σημαίνει καμήλα,  συνηθιζόταν παλαιότερα στην Θράκη, να γίνεται του Αγ. Δημητρίου στις 26/10 ή σε μια άλλη μέρα, ανάλογα με τον χρόνο έναρξης της σποράς (ο οποίος εξαρτάται από τις ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες κάθε τόπου).
Το έθιμο αυτό, πότε γεννήθηκε, είναι απροσδιόριστο. Μεταφέρονταν από γενεά σε γενεά. Ήταν κάτι παραπάνω από πολιτιστική εκδήλωση. Τηρούνταν με θρησκευτική ευλάβεια. 

Σήμερα το έθιμο συνηθίζεται  κυρίως τις Απόκριες. 


«Περπερούνα»

 

Η Περπερούνα είναι ένα πανελλήνιο και πανάρχαιο έθιμο για την αναβροχιά.Όταν δεν έβρεχε σε διάφορες περιοχές της χώρας μας  και κινδύνευαν να χαθούν οι σοδειές από την ξηρασία, οι κάτοικοι ή θα πήγαιναν στην εκκλησιά να κάνουν παράκληση ή  θα έκαναν μια «Περπερούνα».

 

Η Περπερούνα ή Περπερού ή Πιρπιρού είναι ένα έθιμο που το κάνουν τα κορίτσια. Διαλέγουν ένα κοριτσάκι 8-10 ετών, και το στολίζουν με λουλούδια και πρασινάδαΠερπερούνα έλεγαν το κοριτσάκι και το έθιμο..

  Έπαιρναν και ένα δυο δοχεία με νερό και μια φούντα από χορτάρια και γυρνούσαν στο χωριό τραγουδώντας :


Περπερούνα περπατεί,

 το Θεό παρακαλεί 

για να βρέξει μια βροχή, 

μια βροχή μια σιγανή. 

Θέ μου βρέξε μια βροχή, 

μια βροχή μια σιγανή,

μια βροχή μια σιγανή, 

μια βροχή καλή βροχή.

 Μια βροχή καλή βροχή

 κι άλλη μια καλύτερη 

για να γίνουν τα σιτάρια

 και της γης τα χορταράκια.

Να φυτρώσουν και ν’ ανθίσουν 

και τον κόσμο να πλουτίσουν 

τα σιτάρια, τα μπαμπάκια 

και τα δροσερά χορτάρια.

Μπάρες, μπάρες το νερό

 και το γέννημα σωρό.

Μπάρες, μπάρες τα νερά

 μπάρες, μπάρες τα κρασιά.  

 

  



  ΓΙΟΡΤΕΣ:

ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (26/10). Η γιορτή αυτή συνδυάζεται με του  Αγ.Γεωργίου στις 23 Απριλίου. Στο γεωργικό καλαντάρι οι 2 αυτές γιορτές αποτελούν τις χρονικές τομές που χωρίζουν το έτος σε 2 ίσα μέρη, στο χειμερινό και το θερινό εξάμηνο αντίστοιχα. 


 26 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ (1912) Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τους Τούρκους. 


12 ΟΚΤΩΒΡΗ (1944). Η απελευθέρωση της Αθήνας από τους Γερμανούς. 

28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ (1940). Η επέτειος του «ΟΧΙ» στο φασισμό.

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ:


                «Οκτώβρη και δεν έσπειρες, οκτώ σακιά δε γέμισες».

«Οκτώβρη και δεν έσπειρες, τρία καλά δεν έκαμες».

«Όποιος σπέρνει τον Οκτώβρη, έχει οκτώ σειρές στ’ αλώνι».

 «Τον Σεπτέμβρη τα σταφύλια, τον Οκτώβρη τα κουδούνια».

«Αϊ Δημητράκη μου, Μικρό καλοκαιράκι μου».

«Οκτώβρη και δεν έσπειρες καρπό πολύ δεν παίρνεις».

 «Οκτώβρης και δεν έσπειρες, σιτάρι λίγο θα ‘χεις».

  «Οκτώβρη και δεν έσπειρες λίγο ψωμί θα πάρεις».

   «Οκτώβρης-Οκτωβροχάκης το μικρό καλοκαιράκι».

  «Τ’ άη – Δημητριού, τι είσαι ‘σύ και τι ΄μαι εγώ λέει το νιο κρασί στο                                            παλιό».

  «Τ’ Αϊ Λουκά σπείρε τα κουκιά».

    «Τα σταφύλια τρυγημένα και τα σκόρδα φυτεμένα».


πηγές:   * “ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ”   Καθημερινής, 2  Σεπτεμβρίου 2001, Συλλογικό (Επιμέλεια: Κωστής Γιούργος), Αφιέρωμα: Σεπτέμβριος

             *  Παναγιώτη Βαχτσαβάνη, “Για να μην τα πάρει ο ποταμός”: Λαογραφία                                             Σεπτεμβρίου

               *Βικιπαίδεια,              

             *http://antikleidi.com

                  *http://frontoffice-mitrousis.dev.edu.uoc.gr/

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ

 

 

ΟΝΟΜΑΣΙΑ
Ο Σεπτέμβριος είναι ο ένατος μήνας του έτους.Έχει 30 ημέρες και είναι ο πρώτος μήνας του φθινοπώρου.
Η λατινική ονομασία του september προέρχεται από το septem (= επτά) και ήταν ο έβδομος μήνας του αρχαίου δεκάμηνου ρωμαϊκού ημερολογίου, τότε που ο χρόνος άρχιζε από το Μάρτη.Αργότερα, με την προσθήκη του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου στην αρχή του έτους, ο Σεπτέμβριος μετακινήθηκε στην ένατη θέση, χωρίς να αλλάξει ποτέ η ονομασία του.

Είναι ο μήνας της επιστροφής των μαθητών στα σχολεία για μια νέα χρονιά.

Στις αρχές του 4ου μ.Χ καθιερώθηκε στην Κωνσταντινούπολη ως αρχή του εκκλησιαστικού έτους η 1η Σεπτεμβρίου.
Παλιότερα η 1η Σεπτεμβρίου λεγόταν <<Αρχιχρονιά>>
Στο τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, ξεκινάει επίσημα το φθινόπωρο, με την άφιξη του Ήλιου στο φθινοπωρινό ισημερινό σημείο της τροχιάς του στις 22 του μήνα.

Ο Σεπτέμβριος, έχει κι άλλες ονομασίες, όπως «Σταυριάτης» ή «Σταυρίτης» λόγω της μεγάλης γιορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στις 14 του μήνα.
Τρυγομηνάς ή Τρυγητής ,Πετμεζάς (λόγω τρύγου) κ.ά.

ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ:
Τρύγος.
Όργωμα χωραφιών, για να σπείρουν πρώιμα δημητριακά (σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη), ή διάφορα όσπρια (φακή, κουκιά, μπιζέλια κ.λ.π.)

Φύτεμα αειθαλών δέντρων & φραουλών.
Σπέρνουν ραδίκια, σπανάκια, αντίδια, μαρούλια, κάρδαμο, ρόκα, μαϊντανό, αντράκλα, ραπανάκια, λάχανα & κουνουπίδια.
Συνεχίζεται το μάζεμα του καπνού.

Young Girl Holding a Basket of Grapesς

 

τρύγος ,Ευαγγελίου

 

 ΓΙΟΡΤΕΣ:

 (8/9). Γέννηση της θεοτόκου

(14/9) Ύψωση του Τιμίου Σταυρού           

   ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ:
                

«Τον Σεπτέμβρη τα σταφύλια, τον Οκτώβρη τα κουδούνια».

«Αν βρέξει ο τρυγητής, χαρά στον τυροκόμο».

«Τον τρυγητή τ’ αμπελουργού, πάνε χαλάλι οι κόποι».

«Στον τρυγητή σιτάρι σπείρε και στο πανηγύρι σύρε».

«Του Σεπτέμβρη οι βροχές, πολλά καλά μας φέρνουν».

«Βοηθάει ο Αι- Γιάννης και ο Σταυρός, γιομίζει το αμπάρι κι ο ληνός».

«Θέρος, τρύγος, πόλεμος».

«Μάρτη και Σεπτέμβρη ίσια τα μεσάνυχτα» [=ισημερία]

«Του Σταυρού αρμένιζε και του Σταυρού δένε».

«Του Σταυρού κοίτα και τ’ Αϊ Γιωργιού ξεκίνα».

«Του Σταυρού σταύρωνε και δένε».

Του Σταυρού σταύρωνε και σπέρνε».

πηγές:   Συλλογικό (Επιμέλεια: Κωστής Γιούργος), Αφιέρωμα: Σεπτέμβριος, ΕΠΤΑ                               ΗΜΕΡΕΣ   Καθημερινής        2  Σεπτεμβρίου 2001
Παναγιώτη Βαχτσαβάνη, Για να μην τα πάρει ο ποταμός: Λαογραφία                                       Σεπτεμβρίου
Βικιπαίδεια,

Γιορτή της μητέρας

H Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας είναι μέρα εορτασμού της μητρότητας και ευχαριστιών προς τη μητέρα, με αρχαιοελληνική προέλευση. Στη σύγχρονη εποχή, η αμερικανίδα Άννα Μαρία Ριβς Τζάρβις ήταν εκείνη που είχε πρώτη την ιδέα να καθιερωθεί μια ιδιαίτερη ημέρα προς τιμή όλων των μητέρων.
Οι αγώνες της ευοδώθηκαν στις 9 Μάιου του 1914, όταν ο αμερικανός πρόεδρος Γούντροου Ουίλσον υπέγραψε προκήρυξη, σύμφωνα με την οποία η Ημέρα της Μητέρας καθιερωνόταν ως εθνική εορτή τη δεύτερη Κυριακή του Μαΐου. Έκτοτε, πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, γιορτάζουν την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας τη δεύτερη Κυριακή του Μαΐου.

ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/worldays/22#ixzz301tj5VQC

 

  • Οι εκδόσεις του Ιδρύματος της βουλής των Ελλήνων έχουν κυκλοφορήσει ένα λεύκωμα αφιερωμένο στη  μητέρα.

 

Η παρούσα έκδοση του Ιδρύματος είναι αφιερωμένη στους τρόπους με τους οποίους απεικονίζεται η Ελληνίδα μητέρα στη νεοελληνική τέχνη.

 

  •  Το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ:

        Η ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ 

 

κλικ στην εικόνα
  • Μουσικά βίντεο αφιερωμένα στις μαμάδες θα βρείτε εδώ
  • Ζωγραφιές για την μητέρα  εδώ
                                                                                    κείμενα

 

  •        Ένα   κείμενο από την αραβική λογοτεχνία  του    Abbas Mahmoud al Akkad

<<Η μάνα μου δεν έλεγε αλήθεια πάντα>>

<<Η μάνα μου, μού είπε ψέματα οχτώ φορές
Αυτή η ιστορία ξεκινάει με τη γέννηση μου – ήμουν μοναχογιός μιας οικογένειας πολύ φτωχής.
Δεν είχαμε ούτε τα απαραίτητα για να καλύψουν τις ανάγκες μας…
Όταν καμια φορά βρίσκαμε λίγο ρύζι για φαγητό
Η μάνα μου, μού έδινε το μερίδιό της και μου έλεγε, ενώ κένωνε
Το πιάτο της στο δικό μου:
Φάε αυτό το ρύζι παιδί μου, εγώ δεν πεινάω…
Αυτό ήταν το πρώτο της ψέμα…
 Όταν μεγάλωσα λίγο, η μάνα μου πήγαινε, αφού τελείωνε με τις δουλειές του σπιτιού,
Στο διπλανό ποτάμι για ψάρεμα, με την ελπίδα να πιάσει ένα ψάρι για να με βοηθήσει
Στην ανάπτυξη του σώματός μου – κι όταν μια φορά έπιασε δύο ψάρια,
Έτρεξε στο σπίτι και ετοίμασε το φαγητό και έβαλε τα δυο ψάρια μπροστά μου
Εγώ άρχισα να τρώω το πρώτο ψάρι κι αυτή έτρωγε ότι περίσσευε από το κρέας και τα αγκάθια,
Η καρδιά μου ράγισε γι` αυτήν, της έβαλα το δεύτερο ψάρι μπροστά της να το φάει
Αυτή όμως μου το επέστρεψε αμέσως λέγοντας:
Φάγε παιδί μου και το δεύτερο ψάρι… δεν το ξέρεις ότι δεν μ` αρέσουν τα ψάρια…
Αυτό ήταν το δεύτερό της ψέμα… 
Όταν μεγάλωσα, έπρεπε να πάω σχολείο, αλλά λεφτά δεν είχαμε γι` αυτό…
Η μάνα πήγε σε έναν έμπορα και έκλεισε μαζί του μια συμφωνία
Να γυρνάει στα σπίτια και να πουλάει τα ρούχα στις γυναίκες.
Ένα βροχερό βράδυ η μάνα μου άργησε στη δουλειά της
Πήγα έξω στους γύρω δρόμους να τη βρω
Την βρήκα να κουβαλάει τα εμπορεύματα και να χτυπάει τις πόρτες
Της φώναξα: μάνα ας επιστρέψουμε στο σπίτι, είναι πολύ αργά και κάνει πολύ κρύο
Μπορείς να συνεχίσεις τη δουλειά το πρωί…
Αυτή χαμογέλασε λέγοντας: μα δεν είμαι κουρασμένη παιδί μου…
Αυτό ήταν το τρίτο της ψέμα…
Μια μέρα είχα τις εξετάσεις του τέλους της χρονιάς, η μάνα μου επέμενε να έρθει μαζί μου…
Εγώ μπήκα στην τάξη, ενώ αυτή με περίμενε στον καυτό ήλιο…
Όταν βγήκα με αγκάλιασε με στοργή και αγάπη και μου έδωσε ευχή για καλή επιτυχία
Μαζί της βρήκα ένα ποτήρι με κρύο χυμό, το ήπια μέχρι που ξεδίψασα..
Παρόλο που η αγκαλιά της μάνας μου ήταν πιο κρύα και πιο ασφαλής.
Ξαφνικά κοίταξα τη μάνα μου και είδα το πρόσωπό της να ιδρώνει από την πολλή ζέστη,
Αμέσως της έδωσα το ποτήρι λέγοντας: πιες μάνα
Αυτή μου απάντησε: πιες εσύ παιδί μου, εγώ δεν διψάω…
Εκείνο ήταν το τέταρτο ψέμα που μου είπε…
Μετά το θάνατο του πατέρα μου έπρεπε να ζήσει ως χήρα και μάνα
Με όλες τις ευθύνες του σπιτιού,
Τώρα πια έπρεπε αυτή να ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες μας.
Η ζωή μας έγινε πιο δύσκολη, υποφέραμε από πείνα,
Ο θείος μου έμενε δίπλα μας, ήταν καλός άνθρωπος, μας βοηθούσε με όσα μπορούσε
Όταν οι γείτονες είδαν την κατάστασή μας, πρότειναν στη μάνα μου να ξαναπαντρευτεί έναν άντρα
Για να μας βοηθήσει, αφού ήταν ακόμα μικρή
Αυτή όμως απέρριψε την ιδέα λέγοντας τους:
Δεν έχω ανάγκη για αγάπη..
Εκείνο ήταν το πέμπτο της ψέμα…
Όταν τελείωσα τις σπουδές μου και αποφοίτησα από το πανεπιστήμιο, βρήκα μια δουλειά
Αρκετά καλή, και πίστεψα πως είχε έρθει η ώρα η μάνα μου να ξεκουραστεί και να αναλάβω εγώ τα έξοδα του σπιτιού,
Εκείνη τότε δεν είχε τη δυνατότητα να γυρνάει στα σπίτια να πουλάει τα ρούχα,
Οπότε πήγαινε κάθε πρωί λίγα λαχανικά στην αγορά και τα πούλαγε
Όταν δεν ήθελε να εγκαταλείψει τη δουλειά, της αφιέρωσα ένα μερίδιο από το μισθό μου,
Η μάνα μου πάλι δεν πήρε τα λεφτά και μου είπε:
Παιδί μου, κράτησε τα λεφτά σου, εγώ έχω λεφτά που μου φτάνουν…
Ήταν η έκτη φορά που μου είπε ψέματα.
Μαζί με τη δουλειά μου, συνέχισα τις σπουδές ώστε να πάρω και μεταπτυχιακό…
Πέρασα και αυξήθηκε ο μισθός μου,
Η εταιρία στην οποία δούλευα μου έδωσε την ευκαιρία για εργασία στη Γερμανία,
 ένιωσα μεγάλη χαρά.
άρχισα να ονειρεύομαι μια καινούργια και ευτυχισμένη ζωή,
Αφού ταξίδεψα και προετοίμασα το έδαφος,
Επικοινώνησα με τη μάνα μου και την κάλεσα να έρθει να ζήσει μαζί μου.
Αυτή όμως, δεν ήθελε να μ` ενοχλήσει, έτσι μου είπε:
Παιδί μου, εγώ δεν έχω συνηθίσει τη ζωή της πολυτέλειας…
Αυτό ήταν το έβδομο της ψέμα..
Η μάνα μου μεγάλωσε και εμφάνισε καρκίνο,
Έπρεπε να είχε δίπλα της κάποιον για να την φροντίζει,
Μα τι να κάνω που ήμουν πολύ μακριά;
 ’φησα λοιπόν τα πάντα και πήγα να την επισκεφτώ
Στο σπίτι μας την βρήκα καθηλωμένη στο κρεβάτι, αφού είχε εγχειριστεί
Όταν με είδε προσπάθησε να χαμογελάσει
Η καρδιά μου όμως είχε ραγίσει επειδή ήταν πολύ αδύνατη και πολύ αδύναμη,
Δεν ήταν η μάνα μου που ήξερα,
Τα κλάματα έτρεχαν από τα μάτια μου,
Η μάνα μου προσπάθησε να με παρηγορήσει λέγοντας:
Μην κλαις παιδί μου, εγώ δεν πονάω..
Αυτό ήταν το όγδοό της ψέμα,
Κι αφού μου τα `πε αυτά, έκλεισε τα μάτια της και δεν τα άνοιξε ποτέ ξανά… >>
Ο Θεός κάλεσε τον πιο αγαπημένο Του άγγελο και του παρουσίασε ένα πρότυπο μητέρας. Στον άγγελο δεν άρεσε αυτό που είδε.
– Εργαστήκατε πολύ, Κύριε, δεν ξέρετε πλέον τι κάνετε, είπε ο άγγελος. Κοιτάξτε! Φιλί ειδικό, που θεραπεύει όλες τις αρρώστιες, έξι ζευγάρια χέρια για να μαγειρεύει, να πλένει, να σιδερώνει, να φροντίζει, να ελέγχει, να καθαρίζει. Δε θα δουλέψει!
– Το πρόβλημα δε είναι τα χέρια, αντέτεινε ο Θεός. Είναι τα τρία ζευγάρια μάτια που χρειάστηκε να βάλω: ένα για να βλέπει το παιδί της πίσω από κλειστές πόρτες και να το προστατεύει από ανοιχτά παράθυρα, ένα άλλο για να το κοιτάζει με αυστηρότητα όταν πρέπει να του μάθει κάτι ουσιώδες και το τρίτο για να του δείχνει διαρκώς τρυφερότητα και αγάπη, όση δουλειά κι αν έχει εκείνη!
Ο άγγελος εξέτασε το πρότυπο της μητέρας πιο προσεκτικά.
 Κι αυτό τι είναι;
Ένας μηχανισμός αυτοθεραπείας. Δε θα έχει χρόνο να αρρωσταίνει, θα πρέπει να ασχολείται με το σύζυγό της, με τα παιδιά, με το σπίτι. 
– Νομίζω ότι πρέπει να ξεκουραστείτε λίγο, Κύριε, είπε ο άγγελος. Και να επιστρέψετε στο κλασικό πρότυπο με τα δύο χέρια, τα δύο μάτια, κλπ.
Ο Θεός συμφώνησε με τον άγγελο. Αφού ξεκουράστηκε, μεταμόρφωσε τη μητέρα σε κανονική γυναίκα. Εξομολογήθηκε όμως στον άγγελο:
– Χρειάστηκε να της δώσω μια τόσο δυνατή θέληση, ώστε να νομίζει ότι θα έχει έξι χέρια, τρία ζευγάρια μάτια και ικανότητα αυτοθεραπείας. Αλλιώς δε θα καταφέρει να εκπληρώσει το καθήκον της. 
Ο άγγελος την εξέτασε από κοντά. Κατά τη γνώμη του, αυτή τη φορά ο Θεός είχε επιτύχει.
Ξαφνικά όμως πρόσεξε ένα λάθος:
– Αδειάζει. Αναρωτιέμαι, Κύριε, μήπως βάλατε ξανά υπερβολικά πολλά πράγματα σ” αυτό το πρότυπο μητέρας.
– Δεν αδειάζει. Αυτό ονομάζεται δάκρυ. 
– Και σε τι χρησιμεύει; 
– Για να δείχνει χαρά, λύπη, απογοήτευση, πόνο, θυμό, ενθουσιασμό.
– Κύριε, είστε μεγαλοφυΐα! Αναφώνησε ο άγγελος. Ακριβώς αυτό ήταν που έλειπε για να συμπληρωθεί το πρότυπο.
Ο Θεός πρόσθεσε με ύφος μελαγχολικό:
– Δεν το έβαλα εγώ. Όταν συναρμολόγησα όλα τα μέρη, το δάκρυ εμφανίστηκε από μόνο του.
Ο άγγελος συγχάρηκε πάλι τον Παντοδύναμο κι έτσι δημιουργήθηκαν οι μητέρες.