Κύρος Υάκυνθος

ΜΑΡΙΑ ΠΟΥΛΙΟΥ

 

Ο Κύρος Υάκυνθος αποφάσισε να γίνει Μηχανολόγος Μηχανικός στη Δευτέρα Λυκείου, γιατί του άρεσαν τα αεροπλάνα και τα διαστημόπλοια. Κοίταξε τα προ-γράμματα σπουδών και συνειδητοποίησε ότι οι μηχανολόγοι ήταν πιο κοντά στην «τρέλα», όπως χαρακτηριστικά είπε, που είχε. Ως Καθηγητής και Διευθυντής του εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του Α.Π.Θ ήταν ο συντονιστής σ’ ένα έργο που έμοιαζε ακατόρθωτο. Ξεκινώντας από μία λευκή κόλλα χαρτί, μεταδιδακτορικοί φοιτητές και καθηγητές (περίπου είκοσι άνθρωποι), δημιούργησαν το πρώτο μη-επανδρωμένο αερόχημα UAV.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα κατασκευής του αεροχήματος UAV; Ήταν δύσκολη η υλοποίησή της;

Η ιδέα γεννήθηκε το 2011. Ενώ καθόμουν στο μπαλκόνι και κοιτούσα το ηλιοβασίλεμα, διάβαζα στο διαδίκτυο για φωτιές που υπάρχουν στην Ελλάδα. Σκέφτηκα να κάνουμε κάτι που κάνουν και οι άλλες χώρες όχι μόνο η Ελλάδα, ένα μη επανδρωμένο όχημα το οποίο να είναι αρκετά μεγάλο, να ‘χει βάρος γύρω στα 200 κιλά, να μπορεί να πετάει πάνω από δασικές εκτάσεις, να επιτηρεί και να στέλνει σήμα, αν υπάρχει φωτιά. Η υλοποίηση της ιδέας ήταν πάρα πολύ δύσκολη. Πάρα πολύ δύσκολη, όχι γιατί δεν υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι, αλλά γιατί η Ελλάδα κάνει τα πάντα για να σου βάζει φρένο σε κάθε ιδέα. Το 2011, τα UAV σαν ιδέα δεν ήταν και τόσο γνωστά. Κι όσο έλεγα ότι με την ομάδα μου θα κάνω μία τέτοια κατασκευή, όλοι μου έλεγαν πως είμαι τρελός. Και φυσικά είναι και η γραφειοκρατία. Τρομερή γραφειοκρατία μέχρι να υλοποιήσω αυτό που ήθελα.

 

Μπορείτε να μας περιγράψετε με λίγα λόγια τα χαρακτηριστικά του αεροχήματος;

Το πρώτο αερόχημα που πέταξε έχει διαστάσεις 6,6 μέτρα άνοιγμα πτέρυγας επί 4,5 μέτρα μήκος ατράκτου, περίπου. Έχει βάρος γύρω στα 180 κιλά, μπορεί να πετάει ως έντεκα ώρες, και φέρει κάμερες για να εποπτεύει, να επιτηρεί και να καταγράφει συμβάντα σε μια πολύ μεγάλη έκταση. Το τρίτο που σχεδιάσαμε είναι ένα αερόχημα το οποίο έχει μια λιγότερο συμβατή γεωμετρία. Είναι κάτι σαν ιπτάμενη πτέρυγα, πάνω κάτω, το οποίο φέρει ωφέλιμο φορτίο πενήντα κιλών, δηλαδή έχει τη δυνατότητα να πετάει και να αφήνει φορτίο πενήντα κιλών που μπορεί να είναι μια βάρκα για ανθρώπους, οι οποίοι κινδυνεύουν μέσα στη θάλασσα. Μπορεί να μεταφέρει, επίσης, τρόφιμα σε νησιά άγονης γραμμής ή άλλα είδη ανάγκης σε περιοχές που δεν υπάρχει σύνδεση με άλλο μέσο. Το τέταρτο κατά σειρά, μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται κάθετα, να ίπταται σε ευθεία οριζόντια πτήση, σαν ένα κανονικό αεροπλάνο. Είναι το πιο ελαφρύ, καθώς ζυγίζει μόνο 4 κιλά.

 

Είναι επίσης γνωστό ότι το έργο σας παρουσιάστηκε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Τι περιλάμβανε η παρουσίαση και ποιο ήταν το κοινό που την παρακολούθησε;

Αυτό που πρέπει να λέγεται είναι το έργο μας, γιατί εγώ απλά είμαι ο τρελός τύπος που ξεκίνησε αυτή την ιστορία. Το έργο, λοιπόν, παρουσιάστηκε τρεις φορές στην έκθεση. Πέρασαν νέα παιδιά, παιδιά που θέλουν να γίνουν μηχανικοί, παιδιά τα οποία θέλουν να κάνουν μεταπτυχιακό στην αεροναυτική. Πέρασαν επίσημοι πολιτικοί, βουλευτές, αναγνώρισαν την αξία του και είδαν πόσο σοβαρό είναι αυτό που κάνουμε. Επίσης, πρέπει να προσθέσω ότι το έργο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με εταιρίες. Ήταν και οι εταιρίες σε αυτή την κοινοπραξία. Κάναμε κάποιες εκδηλώσεις, μιλήσαμε για τη συνεργασία πανεπιστημίων και εταιριών, για να μπορούν να έχουν τα αεροχήματα μία απήχηση και να είναι χρήσιμα για την Ελλάδα και τις ανάγκες της. Όπως για παράδειγμα την επιτήρηση στο Αιγαίο Πέλαγος, τη φύλαξη των συνόρων και άλλα.

 

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για την εξέλιξη του αεροχήματος και τη μελλοντική πορεία του;

Οι προσδοκίες μου είναι, γενικά για τα UAVS, να γεμίσει ο ουρανός της Ελλάδας με ελληνικά UAV. Μόνο αυτό.

 

Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένας μαθητής  που θέλει να σπουδάσει στο τμήμα σας;

Καταρχήν να ξέρει πάρα πολύ καλά μαθηματικά. Χωρίς μαθηματικά πολυτεχνείο δεν λέει. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ οπωσδήποτε. Επιπλέον να είναι πάρα πολύ μεθοδικός. Όταν λύνει ένα πρόβλημα , να ακολουθεί συγκεκριμένα βήματα, να μην κάνει προχειρότητες και να προχωράει σε κάθε άσκηση μέχρι το τελευταίο βήμα, για να μπορεί ύστερα να βρίσκει τρόπους να αξιολογεί το αποτέλεσμα.