Τη χρονιά 2018-19 οι μαθητές/τριες της Β’ τάξης του σχολείου μας (4ο Δ.Σ Καισαριανής) συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ηλεκτρονικής αδερφοποίησης σχολείων Ε-twinning, εκπονώντας το project με τίτλο Be Gr8ful. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν σχολεία από την Ελλάδα, την Τσεχία και την Τουρκία. Όλο το πρόγραμμα στηρίχθηκε στην αναγνώριση και καλλιέργεια θετικών ανθρώπινων αξιών. Οι μαθητές της Β΄ τάξης συνεργάστηκαν μεταξύ τους αλλά και με τα άλλα σχολεία για να επιλύσουν προβλήματα καθημερινών ανθρώπινων καταστάσεων, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους. Έτσι είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν και τα εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να επιδιώξουν τη λύση προβλημάτων σχέσεων και επικοινωνίας, με τρόπο θετικό. Οι μαθητές/τριες ανακάλυψαν τις γνώσεις, ανέπτυξαν τις αντίστοιχες δεξιότητες, μέσα από την ενεργό συμμετοχή τους σε βιωματικά παιχνίδια δραματοποίησης, ανάγνωσης κειμένων, δημιουργικών κατασκευών.
Αρχικά, οι μαθητές/τριες διευρεύνησαν την οικογένεια τους και ύστερα την ευρύτερη κοινότητα διερεύνησης και μάθησης για τις σχέσεις των ανθρώπων, την αλληλεπίδρασή τους, την ανάπτυξη και την αναγνώριση των συναισθημάτων. Ένα ακόμα ουσιαστικό εναλλακτικό περιβάλλον μάθησης αποτέλεσαν οι ιστορίες του προγράμματος ΝΑΙ ΜΠΟΡΩ που παρακολουθήσαμε από το Youtube ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να αλλάξουν τον τρόπο σκέψης τους. Η συνεργασία με τους φορείς, βοήθησε στην ανάπτυξη κοινωνικής επιχειρηματικότητας (ΦΛΟΓΑ, Κοινωνικό Παντοπωλείο, ΑΡΧΕΛΩΝ) και αποτέλεσαν περιβάλλοντα μάθησης εκτός του τυπικού σχολικού περιβάλλοντος. Η εργασία στις ομάδες (κατασκευή χειροτεχνιών, εικαστικού υλικού, δραματοποίηση, παιχνίδια ρόλων) έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να λειτουργήσουν και ομαδικά και ατομικά, αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες και εκφράζοντας τη δημιουργικότητά τους. Πολλές δραστηριότητες σχεδιάστηκαν συνεργατικά και πραγματοποιήθηκαν παράλληλα και στα τρία σχολεία που συνεργαστήκαμε σ’ αυτό το έργο. Ιδιαίτερα δράσεις όπως η μικροέρευνα «τι κάνει την οικογένειά μου ευτυχισμένη» έγινε σε συνεργασία όλων των τάξεων, τόσο στη διαμόρφωση του ερωτηματολογίου, όσο και στην επεξεργασία και παρουσίαση των αποτελεσμάτων (τρεις ζωγραφιές για τις επικρατέστερες πρακτικές ευτυχίας) Κοινά τελικά προϊόντα αποτελούν τα βίντεο παρουσίασης των σχολείων και των τόπων (prezi), το wordcloud (λέξεις κλειδιά πρακτικών ευτυχίας), η δημιουργία κοινού ερωτηματολογίου, μετά από καταιγισμό ιδεών από τους μαθητές των τριών σχολείων Τέλος, μέσω της ανταλλαγής ιδεών στο e-twinning (και ειδικά στην δραστηριότητα word cloud) οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι υπάρχουν κοινά στοιχεία που τους ενώνουν με τους μαθητές των άλλων σχολείων συνεργατών. Οι δραστηριότητες του έργου αναπτύχθηκαν κυρίως στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης της Β’ τάξης, από εμένα την καθηγήτρια των αγγλικών του 4ου Δημοτικού Σχολείου και τη διευθύντρια του σχολείου Κα Κωνσταντοπούλου.
Συνολικά οι μαθητές ανέπτυξαν δεξιότητες αναγνώρισης και έκφρασης των συναισθημάτων τους, αναγνώρισης εναλλακτικών λύσεων στην επίλυση προβλημάτων στις σχέσεις και δυσκολιών ζωής. Κάθε δραστηριότητα αποσκοπεί στην καλλιέργεια διαφορετικών γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων. Αυτές είναι άμεσα συνδεδεμένες με το περιεχόμενο του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης αλλά και των μαθημάτων της Β’ τάξης, ιδιαίτερα της Γλώσσας, των Αγγλικών, των Εικαστικών και των ΤΠΕ.
Αγγλικά: Οι μαθητές ανέπτυξαν την γλωσσική ικανότητα στα Αγγλικά ώστε να μπορούν να επικοινωνήσουν σε διαφορετικά κ πολιτισμικά περιβάλλοντα. Συγκεκριμένα στον προφορικό λόγο έμαθαν να συστήνονται στα Αγγλικά (όνομα ηλικία σχολείο κλπ) στα παιδιά των άλλων σχολείων συνεργατών κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης. Έμαθαν λέξεις στα Αγγλικά για : τα συναισθήματα (happiness, sadness, fear etc.), λέξεις που σχετίζονται με την οικογένεια (family, mother, father, sister etc.), λέξεις για το τι μας κάνει ευτυχισμένους σε ατομικό επίπεδο πχ ασχολίες, χόμπι, αφηρημένες έννοιες ( π.χ. basketball, playing with friendσ, care, love) τις οποίες και παρουσιάσαμε στο world cloud του mentimeter. Τραγούδησαν στα Αγγλικά το we wish you a merry Xmas ως χαιρετισμό για τα Χριστούγεννα – ανταλλαγή ευχών. Αναγνώρισαν τις αγγλικές λέξεις, μέσω του διαδραστικού παιχνιδιού learning bits of our languages. Παρακολoύθησαν τις παρουσιάσεις όλων των σχολείων συνεργατών στα Αγγλικά ( listening)
.
ΤΠΕ: Εισαγωγή σε εργαλεία παρουσίασης, επικοινωνίας, επεξεργασίας κειμένου
Στο τέλος του προγράμματος, απονεμήθηκε η εθνική ετικέτα ποιότητας του Ευρωπαϊκού προγράμματος αδελφοποίησης σχολείων E-twinning για το project ‘Be Gr8ful’ . Συγχαρητήρια στα παιδιά για την επιτυχία τους!!!
Περισσότερες πληροφορίες για το έργο https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/64841