ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ DON’T TOUCH MY FRIEND «ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ – ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ»

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ DON’T TOUCH MY FRIEND «ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ – ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ»

2

Τη σχολική χρονιά (2014 – 15) και στα πλαίσια εφαρμογής προγραμμάτων Περιβαλλοντικής και Πολιτιστικής Εκπαίδευσης, ανέλαβα να υλοποιήσω με τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του σχολείου μου (3ο Δημοτικό Σχολείο Αργυρούπολης) 2 εκπαιδευτικά προγράμματα, ένα σχετικό με τα ανθρώπινα δικαιώματα («Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία») και ένα πολιτιστικό πρόγραμμα («΄Ολοι διαφορετικοί – Όλοι ίσοι»), σχετικό με το ρατσισμό, τη διαφορετικότητα και τη σχολική βία, με στόχο  την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα φυλετικών και πολιτιστικών διαφορών, αλλά και σε θέματα ατόμων με αναπηρίες.

Οι άνθρωποι, εκτός από τις διαφορές στην εξωτερική εμφάνιση (φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά) εμφανίζουν μεταξύ τους διαφορές ως προς την ηλικία κι ως προς το φύλο, διαφορές φυλετικές, κοινωνικές, θρησκευτικές, γλωσσικές και πολιτισμικές. Υπάρχουν επίσης οι διαφορές ικανοτήτων και οι διαφορές των ατόμων με αναπηρίες.

Όλοι έχουμε συνειδητοποιήσει ότι οι σύγχρονες στην πλειονότητά τους πολυπολιτισμικές κοινωνίες, εμφανίζουν έντονες διαφοροποιήσεις: εθνικές, πολιτισμικές, ταξικές. Οι πόλεμοι, οι διωγμοί λόγω των θρησκευτικών ή των πολιτικών πεποιθήσεων, οι κατατρεγμοί λόγω της καταγωγής, τα οικονομικοκοινωνικά προβλήματα, η φτωχοποίηση, η αναζήτηση εργασίας λόγω ανεργίας κι άλλες αιτίες αναγκάζουν πολλούς ανθρώπους να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους και να μετατραπούν σε πρόσφυγες και μετανάστες, βιώνοντας με οδυνηρό τρόπο καταστάσεις απόλυτης ένδειας, ανέχειας, εγκληματικότητας, εγκατάλειψης και κοινωνικού αποκλεισμού – φαινόμενο που έχει πάρει εκρητικές διαστάσεις τον τελευταίο καιρό, ιδιαίτερα στη χώρα μας. Η έλλειψη ανοχής και η αρνητική διάθεση απέναντι σε ότι εμφανίζεται ως διαφορετικό  (αλλόγλωσσο, αλλόθρησκο και αλλοεθνές) επικρατεί στις κοινωνίες πολλών κρατών σήμερα, όπως επιβεβαιώνεται / αποτυπώνεται και στις δημοσκοπήσεις, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα μια επικρατούσα ξενοφοβία.

Παράλληλα με τους μετανάστες και τους πρόσφυγες οι κοινωνίες πρέπει να επιδεικνύουν ευαισθησία απέναντι και σε άλλες πληθυσμιακές ομάδες, όπως στις οικονομικά ασθενείς ομάδες, τσιγγάνους κ.ά., ιδιαίτερα όμως στα άτομα με σωματικές, νοητικές και ψυχικές αναπηρίες, που συχνά αντιμετωπίζουν φαινόμενα διακρίσεων, απάνθρωπης συμπεριφοράς, στιγματισμού κοινωνικού αποκλεισμού και στέρησης δικαιωμάτων, όπως στην εκπαίδευση, στην εργασία, στη ψυχαγωγία κ.λπ.

Η έξαρση του εθνικιστικού φανατισμού, που εμφανίζεται τελευταία ως απειλή για τους δημοκρατικούς θεσμούς και η συχνή εμφάνιση φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας, ακόμα και στα σχολεία, οδηγούν αναμφίβολα στην αναγκαιότητα υλοποίησης δραστηριοτήτων αντιρατσιστικής εκπαίδευσης, πολυπολιτισμικής αγωγής και αποδοχής της διαφορετικότητας σήμερα. Η αγωγή θα πρέπει να  εστιάζει στην υπόθεση της ισότητας στην κοινωνία, της ανάδειξης του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αποδοχής του διαφορετικού. Στη σχολική πραγματικότητα ο  μετανάστης, ο πρόσφυγας, ο τσιγγάνος, ο διαφορετικός, ο αδύναμος, το άτομο με αναπηρία κάθεται στο διπλανό θρανίο. Η άρνηση της μισαλλοδοξίας και η ευαισθητοποίηση σε θέματα ανθρωπισμού, ουμανισμού και δημοκρατίας αποτελούν σήμερα επιτακτική ανάγκη. Το σύγχρονο σχολείο πρέπει να «χτίζει» άμυνες απέναντι σε φαινόμενα ρατσισμού και να προάγει την αλληλεγγύη, την ενσυναίσθηση, τη συνεργασία και τη φιλία.

Στόχοι:

  • Η γνωριμία με τις έννοιες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ως δομικών συστατικών μιας δημοκρατικά δομημένης πλουραλιστικής κοινωνίας κοινωνίας.
  • Η πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων ρατσισμού, βίας και κοινωνικού αποκλεισμού – η καταπολέμηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων σε θέματα εθνικοπολιτισμικών διαφορών – η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών απέναντι σε όσους υφίστανται ρατσιστικές επιθέσεις. Γενικότερα η καταπολέμηση διακρίσεων και ανισοτήτων κάθε είδους.
  • Η διεύρυνση του πολιτισμικού ορίζοντα των παιδιών και η συνειδητοποίηση της ύπαρξης πολλών διαφορετικών πολιτισμών επάνω στη γη.
  • Η απόκτηση οικουμενικής συνείδησης. Η συνειδητοποίηση ότι όλοι είμαστε μέλη μιας ευρύτερης κοινωνίας με κοινά προβλήματα.
  • Η ευαισθητοποίηση σε θέματα ανοχής – αποδοχής της διαφορετικότητας. Η κατανόηση της μοναδικότητας του καθενός.
  • Η αντιμετώπιση της σχολικής βίας και η δημιουργία ενταξιακού πλαισίου στο σχολείο. Η ανεύρεση κοινών στοιχείων με στόχο την βελτίωση – ενίσχυση των σχέσεων και την άμβλυνση των διενέξεων & των προστριβών στο σχολικό περιβάλλον.
  • Η εμφύσηση ιδεωδών και η ανάπτυξη των διαχρονικών αξιών της ισότητας, της ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της δημοκρατίας.
  • Η υιοθέτηση μιας αμερόληπτης και αλτρουστικής συμπεριφοράς απέναντι σε όλους. Η απόκτηση θετικής ιδέας και σεβασμού προς τους άλλους. Η προώθηση της ανοχής, της διαλλακτικότητας και της αλληλεγγύης.
  • Η ανάπτυξη της ικανότητας ενσυναίσθησης των παιδιών σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες και η ενημέρωσή τους για τις επιπτώσεις που έχει μια ασθένεια ή αναπηρία στη ζωή του ατόμου. Η επίδειξη σεβασμού, φιλικής διάθεσης, συνεργασίας και βοήθειας στα άτομα αυτά, εάν τους ζητηθεί.
  • Η ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών και της αλληλεπίδρασης μεταξύ τους – η δημιουργία ενός θετικού κλίματος στα πλαίσια του μοντέλου της ομαδοσυνεργατικής  μάθησης και της βιωματικής προσέγγισης.

Στα πλαίσια της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου εργασίας και της βιωματικής προσέγγισης του θέματος, πραγματοποιήθηκαν διάφορες δραστηριότητες, όπως: Συζητήσεις μέσα στην τάξη (διαχωρισμός και ανάλυση εννοιών, δημιουργία γλωσσαρίου –λεξικού, αναφορά σε περιστατικά, εύρεση πληροφοριών στο διαδίκτυο για ανθρώπους που διακρίθηκαν για την αναγνώριση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κ.ά), δημιουργία των εννοιολογικών χαρτών του ρατσισμού και του σχολικού εκφοβισμού, παρουσίαση της Οικουμενικής Διακήρυξης για τα ανθρώπινα δικαιώματα  και ανάλυση των άρθρων της,  δύο διαλέξεις στο χώρο του σχολείου (η πρώτη με θέμα: Ο σχολικός εκφοβισμός στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα  (6 – 3 – 2015), και η δεύτερη με θέμα: Ο Ρατσισμός ως κοινωνικό φαινόμενο στην εποχή μας),   εικαστικές δημιουργίες (ζωγραφιές του εαυτού μας και του διπλανού μας, ζωγραφιές σημαιών άλλων χωρών, ζωγραφιές με θέμα το ρατσισμό και το σχολικό εκφοβισμό) δημιουργία αφισών και πινακίδων (με θεματική  την άρνηση του ρατσισμού, την αποδοχή της διαφορετικότητας και το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων), εκμάθηση τραγουδιών και ποιημάτων, προβολή videos – ταινιών και ντοκυμαντέρ, δημιουργία video και ανάρτησή του στο you tube, παιγνίδια ρόλων και προσομοιώσεων κ.λπ.

Σε ένα περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης Moodle» (δηλαδή μια πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Moodle, που έγινε με τη χρήση συνεργατικών εργαλείων, εργαλεία web 2.0, hotpotatoes κ.λπ.)  καταγράφηκαν μερικές από τις δραστηριὀτητες που πραγματοποίησα με τους μαθητές της τάξης. Επίσης αναρτήσαμε κι ένα βιντεάκι στο you tube με τίτλο «Το κοινωνικό σχολείο λέει ΌΧΙ στο ρατσισμό και στη βία».

Μαρία Ανδριτσοπούλου (ΠΕ06)

Σχετικά με ΑΝΔΡΙΤΣΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ

Σύντομο Βιογραφικό Μαρίας Ανδριτσοπούλου

Είμαι απόφοιτος του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στην κατεύθυνση «Ιστορία και Διδακτική της Ιστορίας, Λαογραφία και Πολιτισμός» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών) – Ε.Κ.Π.Α. Είμαι επίσης κάτοχος διδακτορικού τίτλου σπουδών στην Νεότερη Ιστορία, που απέκτησα μετά την εκπόνηση της διδακτορικής μου διατριβής στο Π.Τ.Δ. Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχω μια πολυετή επαγγελματική διδακτική εμπειρία τόσο στην Ιδιωτική, όσο και στη Δημόσια Εκπαίδευση, την οποία υπηρετώ έως και σήμερα. Διετέλεσα Διευθύντρια του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αργυρούπολης, όπου έχω και την οργανική μου θέση και του 8ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Δημητρίου. Από τη σχολική χρονιά 2018 – 19 είμαι Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Κλ. ΠΕ06 στο 4ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής. Έχω παρακολουθήσει πολλά προγράμματα επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ( Μεθοδολογία διδακτικής της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας – University of Exeter, U.K.), είμαι μέλος πολλών επιστημονικών συλλόγων (ΠΕ.ΚΑ.ΔΕ., Επιστημονική Εταιρεία «Ιστορία και Διδακτική της ιστορίας, Θεωρία και Έρευνα, Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. κ.ά» και έχω ασχοληθεί με συγγραφικό έργο σε θέματα τοπικής ιστορίας. Έχω παρακολουθήσει επίσης αρκετά προγράμματα σπουδών ελεύθερου σχεδίου και πληροφορικής.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.