Φύση ή Ανατροφή: Τι διαμορφώνει το χαρακτήρα του παιδιού;

0

Συγγραφέας: ΛΕΥΘΕΡΟΥΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ | Κατηγορία Άρθρα για γονείς | , στις 20-12-2019

Οι θεωρίες του Στίβεν Πίνκερ, καθηγητή ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, ξεσηκώνουν έντονες συζητήσεις όχι μόνο στην επιστημονική κοινότητα, αλλά και στο ευρύ κοινό, μια που τα θέματα που επιλέγει ενδιαφέρουν πολύ κόσμο.  Το βιβλίο του «ο λευκός πίνακας: η σύγχρονη άρνηση της ανθρώπινης φύσης» (the blank slate: the modern denial of human nature) δεν αποτελεί εξαίρεση στην παράδοση των πολυσηζητημένων μπεστ-σέλλερ: έχει ήδη ξεσηκώσει θύελλα συζητήσεων, προβληματισμών, αλλά και αντιδράσεων.  Ο μεγάλος αυτός στοχαστής της εποχής μας κατόρθωσε με το τελευταίο βιβλίο του αυτό που θεωρεί σημαντικότερο για τον ανθρώπινο νου: να σκέφτεται και να επεξεργάζεται τις διάφορες πληροφορίες που προσλαμβάνει, χωρίς να τις αποδέχεται παθητικά.

Με δυο λόγια, η προτεινόμενη θεωρία λέει ότι ο εγκέφαλος του μωρού δεν είναι άγραφος πίνακας στον οποίο μπορούν να γράψουν οι γονείς ό,τι θέλουν, γιατί ένας άγραφος πίνακας δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει τίποτα.  Αντίθετα, ο εγκέφαλος του βρέφους είναι από τη γέννησή του προγραμματισμένος να κάνει διάφορα πράγματα και η συμβολή των γονιών στην προσωπικότητα του παιδιού είναι μηδαμινή.

 

Πώς όμως επηρεάζει η νέα θεωρία τις μέχρι τώρα αντιλήψεις των γονιών για την ανατροφή των παιδιών τους;

Διαβάζοντας κανείς τη νέα αυτή θεωρία, λογικό είναι να του δημιουργηθούν απορίες σχετικά με την εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή και στον τρόπο που αυτή μπορεί να επηρεάσει την ανατροφή ενός παιδιού –και κατ’ επέκταση ολόκληρη την οικογένεια-.  Οι παρακάτω ερωτήσεις αποτελούν ορισμένα από τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους καινούργιους –αλλά και τους πιο έμπειρους- γονείς και οι απαντήσεις σε αυτές αντικατοπτρίζουν τη νέα αυτή θεωρία.

 

Ποια είναι η συμβολή της οικογένειας και της γενετικής κληρονομικότητας στην προσωπικότητα του παιδιού;

Σύμφωνα με τον Πίνκερ, ο ρόλος της οικογένειας στην προσωπικότητα του παιδιού είναι μηδενικός.  Δίνει μάλιστα και τις εξής αναλογίες: για την προσωπικότητα ενός παιδιού, 50% ρόλο έχει η γενετική κληρονομικότητα, 50% το ιδιαίτερο περιβάλλον και 0% το οικογενειακό περιβάλλον!  Το ιδιαίτερο περιβάλλον είναι τα τυχαία εκείνα γεγονότα που καθόρισαν την ιδιαίτερη ανάπτυξη του εγκεφάλου του κάθε ατόμου, δηλαδή τα μοναδικά για τον καθένα περιστατικά που συνέβησαν σε μια δεδομένη στιγμή και επηρέασαν τη συναρμολόγηση των τμημάτων του εγκεφάλου του.

 

Η ικανότητα για μάθηση είναι έμφυτη ή την αποκτά το άτομο μέσα από τα παραδείγματα της οικογένειάς του;

Σύμφωνα με τη θεωρία του Πίνκερ, ο άνθρωπος έχει έμφυτη την ικανότητα μάθησης και η ικανότητά του να μαθαίνει από το περιβάλλον του βασίζεται σε ήδη υπάρχοντα νευρωνικά κυκλώματα, δηλαδή στον τρόπο που ο εγκέφαλός του έχει διαμορφωθεί από πολύ μικρή ηλικία και του επιτρέπει να μαθαίνει.  Οι ικανότητες όπως το να χρησιμοποιεί κανείς τη γλώσσα, να θέτει στόχους και να τους πετυχαίνει, να κάνει διάφορα πράγματα, να χρησιμοποιεί τη λογική του για να λύνει ποικίλα προβλήματα βρίσκονται έμφυτες στον άνθρωπο μέσα στον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένος ο εγκέφαλος.  Βέβαια, ο Πίνκερ δεν αμφισβητεί ότι ο ρόλος της μάθησης και του πολιτισμικού συστήματος είναι σημαντικοί παράγοντες της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ωστόσο επιμένει ότι πρωταρχικής σημασίας είναι η έμφυτη ικανότητα για μάθηση, άσχετα από τα διδάγματα και τα παραδείγματα της οικογένειας.

 

Ποιος διαμορφώνει τον εγκέφαλο του παιδιού και τις δυνατότητές του: η φύση ή η οικογένεια; 

Οι επιστήμονες της Εξελικτικής Ψυχολογίας, ανάμεσα τους και ο Πίνκερ, καθώς και οι επιστήμονες της Εξελικτικής Βιολογίας, υποστηρίζουν ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος και το ανθρώπινο σώμα διαμορφώθηκαν βιολογικά μέσα από τη διαδιακασία της φυσικής επιλογής.  Ο Πίνκερ τονίζει ότι όχι μόνο ο εγκέφαλος του μωρού δεν είναι άγραφος πίνακας, αλλά, αντίθετα, έχει αποτυπωμένη επάνω του τη γενετική ιστορία της ανθρωπότητας, συμπεριλαμβανομένων των χαρακτηριστικών εκείνων που επέτρεψαν στους μακρινούς προγόνους μας να επιβιώσουν.  Η διαδικασία της φυσικής επιλογής έχει προικίσει τον ανθρώπινο εγκέφαλο με μια σειρά τμημάτων στα οποία βρίσκονται οι έμφυτες ικανότητες και προδιαθέσεις.

Σήμερα γνωρίζουμε από τις έρευνες στις νευροεπιστήμες ότι ο εγκέφαλος αποτελείται από μια σειρά νευρωνικών κυκλωμάτων, τα οποία είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο, ώστε να παράγουν μορφές συμπεριφοράς που βοηθούν την προσαρμογή του ανθρώπου στο περιβάλλον.  Αυτά τα έμφυτα τμήματα του εγκεφάλου αφορούν σε δραστηριότητες όπως η κοινωνική μάθηση, η αντίληψη της σημασίας του χαμόγελου και των εκφράσεων του προσώπου του συνομιλητή, η ομιλία, η δίψα και η πείνα, η αναγνώριση προσώπων, η αντίληψη του χώρου και του χρόνου, κοκ.  Οι τεχνικές απεικόνισης του εγκεφάλου καθώς και μελέτες στον εγκέφαλο ατόμων που έχουν υποστεί εγκεφαλική βλάβη επέτρεψαν στους επιστήμονες να χαρτογραφήσουν τα εγκεφαλικά αυτά κυκλώματα και να εντοπίσουν την ακριβή θέση τους στον ανθρώπινο εγκέφαλο.  Έτσι, σύμφωνα με τη νέα αυτή θεωρία, η συμβολή της οικογένειας είναι αμελητέα στον τρόπο που διαμορφώνεται ο εγκέφαλος του παιδιού και οι ποικίλες ικανότητές του.

 

Μπορούν οι γονείς να βελτιώσουν τη γλωσσική εξέλιξη των παιδιών τους;

Ο Πίνκερ πιστεύει ότι η γνώση της γλώσσας είναι έμφυτη στον άνθρωπο, δηλαδή ότι από την αρχή της ζωής του το μωρό έχει την ικανότητα για να μάθει να μιλάει και να κατανοεί τη γλώσσα.  Αυτό φαίνεται να συμβαδίζει και με την καθημερινή εμπειρία ή την κοινή λογική, αφού οι γονείς από πολύ νωρίς λένε τραγουδάκια και μιλάνε στο μωρό τους σαν ήδη να καταλαβαίνει αυτά που του λένε.  Ο Πίνκερ δεν υποστηρίζει βέβαια ότι το μωρό καταλαβαίνει, αλλά ότι ήδη απ’ όταν γεννιέται γνωρίζει τους γραμματικούς κανόνες της γλώσσας.  Αυτό το γεγονός είναι που επιτρέπει στο παιδί να παράγει διαρκώς νέες, γραμματικά και συντακτικά σωστές προτάσεις, τις οποίες δεν έχει ακούσει ποτέ.  Ο ίδιος όμως τονίζει, ότι επειδή ακριβώς η ικανότητα της γλώσσας είναι έμφυτη, ό,τι και να κάνουν οι γονείς δε θα την επηρεάσουν, αφού αυτή θα ακολουθήσει την προδιαγεγραμμένη πορεία της.  Όσο για το αν η πλούσια λεκτική επικοινωνία με το παιδί, ο εμπλουτισμός της γλωσσικής του εμπειρίας, η ενεργοποίησή του με τα κατάλληλα παιχνίδια είναι σωστές μέθοδοι για να βοηθήσει κανείς ένα παιδί ν’ αναπτυχθεί καλύτερα, ο Πίνκερ πιστεύει ότι πρόκειται γι’ ‘ανοησίες’.

 

Μπορούν οι γονείς να διαμορφώσουν την προσωπικότητα των παιδιών τους;

Με μία λέξη: «Όχι!».  Ο δεύτερος μεγάλος τομέας πάνω στα ευρήματα του οποίου ο Πίνκερ στηρίζει τη θεωρία του περιλαμβάνει τη μελέτη της συμπεριφοράς και των χαρακτηριστικών των διδύμων.  Περιληπτικά, οι έρευνες αυτές έχουν δείξει ότι οι ομόζυγοι (από το ίδιο ωάριο) δίδυμοι που έχουν μεγαλώσει σε διαφορετική οικογένεια (λόγω υιοθεσίας) παρουσιάζουν πολύ μεγάλο ποσοστό ομοιότητας στις προσωπικότητές τους.  Ομόζυγοι δίδυμοι που μεγάλωσαν στην ίδια οικογένεια παρουσιάζουν μεγαλύτερες ομοιότητες από τους ετερόζυγους δίδυμους (από διαφορετικό ωάριο) που έχουν μεγαλώσει στην ίδια οικογένεια.  Τέλος, τα βιολογικά αδέλφια που έχουν μεγαλώσει χωριστά παρουσιάζουν πολύ μεγαλύτερες ομοιότητες στην προσωπικότητά τους απ’ ότι θετά αδέλφια που μεγάλωσαν στην ίδια οικογένεια.

Η άποψη του Πίνκερ είναι ότι η οικογένεια τελικά δεν παίζει κανένα ρόλο στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού, δηλαδή στο αν θα είναι νευρικό ή ήρεμο, αγχωτικό, δειλό ή τολμηρό, με αυτοπεποίθηση, κλπ., αφού αυτό είναι γενετικά καθορισμένο.

 

Μπορεί η σωστή διαπαιδαγώγηση, οι κατάλληλες οδηγίες και συμβουλές να βοηθήσουν το παιδί να γίνει καλύτερο;

Ο Πίνκερ δηλώνει ότι η άποψη ότι ο παιδικός εγκέφαλος είναι ένας άγραφος πίνακας τον οποίο οι γονείς μπορούν να γεμίσουν με τις σωστές οδηγίες είναι λανθασμένη.  Κατά τον Πίνκερ, οι συμβουλές προς τους γονείς για το πώς μπορούν να επηρεάσουν το παιδί τους, να δραστηριοποιήσουν τον εγκέφαλό του μωρού τους με τα κατάλληλα παιχνίδια, να έχουν σε βάθος και πλάτος λεκτική επικοινωνία και ποιοτικό χρόνο μαζί τους να του διαβάζουν και να του μιλάνε για να αναπτύξει καλές γλωσσικές ικανότητες και αργότερα καλές σχολικές επιδόσεις, όπως και να μη σηκώνουν χέρι στο παιδί τους, δεν έχουν τεκμηριωμένη βάση.  Ο Πίνκερ δεν πιστεύει ότι οι παραπάνω ενέργειες επιδρούν στην προσωπικότητα του παιδιού.  Αντίθετα, πιστεύει ότι ενοχοποιούν τους γονείς, ιδιαίτερα όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο παιδί τους και η εξέλιξή του δεν είναι η αναμενόμενη.

 

Τι μας διδάσκουν τα παραδείγματα γονιών-παιδιών του τύπου «το μήλο κάτω απ’ τη μηλιά;»

Όχι μόνο επιστημονικές μελέτες, αλλά και η καθημερινή εμπειρία δείχνουν ότι σε πολλές περιπτώσεις τα παιδιά υιοθετούν ορισμένες συμπεριφορές των γονιών τους.  Έτσι, βλέπουμε ότι επιθετικοί και βίαιοι γονείς έχουν επιθετικά και βίαια παιδιά, ή ότι οι γονείς που έχουν καλές λεκτικές ικανότητες και μιλούν πολύ στα παιδιά τους έχουν αντίστοιχα παιδιά με αναπτυγμένη γλώσσα.  Θα μπορούσε κανείς να πει ότι τέτοιου είδους παραδείγματα αποδεικνύουν την τεράστια δύναμη του περιβάλλοντος στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού.  Όμως, σύμφωνα με τον Πίνκερ, πρόκειται για μια συσχέτιση, δηλαδή δύο πράγματα που εμφανίζονται μαζί, τα οποία όμως δεν έχουν αιτιολογική σχέση, δηλαδή δε σημαίνει ότι το ένα προκαλεί το άλλο.  Το γεγονός ότι το παιδί ενός γονιού που έχει ευχέρεια λόγου και καλές γλωσσικές ικανότητες δεν αποδεικνύει τη δύναμη του περιβάλλοντος.  Θα μπορούσε κάλλιστα η ίδια συμπεριφορά, οι καλές γλωσσικές ικανότητες να οφείλονται στα γονίδια που πήρε το παιδί από το γονιό του.  Έτσι, ίσως τελικά τα ίδια γονίδια που ευθύνονται για τις συμπεριφορές του γονιού μπορεί να ευθύνονται και για τις παρόμοιες συμπεριφορές του παιδιού, χωρίς να έχει σχέση το περιβάλλον.

Για να διαπιστώσουμε αν η σχέση προέρχεται από την κληρονομικότητα ή το περιβάλλον  θα πρέπει ν’ ανατρέξουμε σε μελέτες με δίδυμα αδέρφια, βιολογικά και θετά παιδιά.  Αν το οικογενειακό περιβάλλον επηρέαζε το παιδί σε μεγάλο βαθμό, τότε τα παιδιά που μεγάλωναν με τους ίδιους γονείς θα είχαν και μεγαλύτερες ομοιότητες στην προσωπικότητά τους σε σχέση με τα παιδιά που μεγαλώνουν με διαφορετικούς γονείς.  Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει, σύμφωνα με τα δεδομένα πολλών επιστημονικών μελετών, οι οποίες δείχνουν ότι τα αδέλφια που μεγάλωσαν μέσα στην ίδια οικογένεια δεν παρουσιάζουν καμία διαφορά από αδέλφια που διαχωρίστηκαν στη γέννα.  Τα θετά αδέλφια δεν παρουσιάζουν μεταξύ τους περισσότερες ομοιότητες απ’ ότι θα παρουσίαζαν αν επιλέγαμε τυχαία δυο παιδιά από την ίδια γειτονιά.  Τέλος, οι ομόζυγοι δίδυμοι είναι 50% όμοιοι, άσχετα με το αν μεγάλωσαν μαζί στην ίδια οικογένεια ή σε διαφορετικές οικογένειες.

 

Μπορεί τελικά να επηρεάσει η οικογένεια το παιδί;

Φυσικά!  Και όχι μόνο σε ένα, αλλά σε πολλά πράγματα.  Καταρχήν, ας μην ξεχνάμε ότι ο Στίβεν Πίνκερ είναι θεωρητικός και προτείνει μια νέα θεωρία, δηλαδή κάτι το οποίο έχει επιστημονικό ενδιαφέρον, αλλά δεν είναι τεκμηριωμένο.  Έπειτα, αν προσέξουμε τις θέσεις του, θα δούμε ότι αναφέρεται κυρίως στην προσωπικότητα, αλλά όχι απαραίτητα στη συμπεριφορά του παιδιού.  Έτσι, ένα παιδί μπορεί, για παράδειγμα να γεννηθεί με προσωπικότητα που χαρακτηρίζεται από δειλία και κοινωνική συστολή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι καταδικασμένο να είναι κλεισμένο στον εαυτό του.  Μπορεί να μην αλλάζει ριζικά η προσωπικότητα, αλλά ο άνθρωπος είναι ικανός, με την κατάλληλη παρέμβαση να μάθει νέα πράγματα και να αλλάξει τη συμπεριφορά του, έτσι ώστε τα ‘αρνητικά’ στοιχεία της προσωπικότητάς του να μην εκδηλώνονται έντονα.

Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ότι η συμπεριφορά των γονιών παίζει τεράστιο ρόλο στην ευτυχία των παιδιών, και, τελικά, το ζητούμενο είναι να έχει κανείς ευτυχισμένα και ισορροπημένα παιδιά.  Οι επιλογές που κάνουν οι γονείς, για παράδειγμα τόπο κατοικίας, το σχολείο του παιδιού, εξωσχολικές δραστηριότητες, παίζουν ρόλο στη δημιουργία ενός κοινωνικού κύκλου και φιλίας με άλλα παιδιά, κι έτσι, ένα παιδί με συνεσταλμένο χαρακτήρα θα έχει περισσότερες ευκαιρίες να κοινωνικοποιηθεί σε αυτή την περίπτωση, λόγω των επιλογών που θα έχουν κάνει οι γονείς του.  Οι εξωσχολικές δραστηριότητε, τα σπορ, τα χόμπι, οι τέχνες, η μουσική, όλα αυτά είναι πράγματα που σύμφωνα με τον Πίνκερ εμπλουτίζουν την εμπειρία του παιδιού, άρα και την εξέλιξή του.

Η θεωρία του Πίνκερ απενοχοποιεί τους γονείς που μπορεί να νιώθουν διαρκώς υπεύθυνοι για την εξέλιξη του παιδιού τους και να έχουν τύψεις ότι ίσως δεν έπραξαν κάτι σωστά και γι’ αυτό το παιδί τους έχει δυσκολίες.

 

Όμως, πάντα σύμφωνα με τον Πίνκερ, το σπουδαιότερο που μπορούν να κάνουν οι γονείς και το οποίο θα επηρεάσει τα παιδιά τους είναι η ποιότητα της σχέσης που θ’ αναπτύξουν μαζί τους.  Ο ίδιος χρησιμοποιεί την αναλογία της συμπεριφοράς προς του φίλους μας: τους φερόμαστε καλά και δημιουργούμε μια όμορφη σχέση μαζί τους όχι γιατί πιστεύουμε ότι θα τους αλλάξουμε την προσωπικότητα, αλλά γιατί έτσι πρέπει κι έτσι επιλέγουμε για την ευχαρίστηση όλων.  Με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει και οι γονείς να αντιμετωπίσουν τη σχέση με τα παιδιά τους.  Η καλή συμπεριφορά προς τα παιδιά επηρεάζει τη σχέση με τους γονείς, μαθαίνει στο παιδί να αναπτύσσει ζεστές σχέσεις, να λύνει προβλήματα, να αισθάνεται σιγουριά και προστασία, ποιότητες τις οποίες θα κουβαλάει μια ζωή μέσα του και οι οποίες θα αντανακλούν στη μελλοντική συμπεριφορά του.

Σταφύλι μαύρο και μικρό

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 10-12-2019

ΣΤΑΦΥΛΙ ΜΑΥΡΟ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟ

Το “Σταφύλι μαύρο και μικρό” της Παναγιώτας Ζέλου είναι ένα παραμύθι σε έμμετρο λόγο με κεντρικό άξονα την διαφορετικότητα. Η συγγραφέας εργάζεται ως εκπαιδευτικός μουσικής στον χώρο της ειδικής αγωγής και το παραμύθι της έχει παρουσιαστεί ως παιδική θεατρική παράσταση με πρωταγωνιστές μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Συγγραφέας: Παναγιώτα Ζέλου (website)
Έκδοση ebook: Ιδιωτική έκδοση, 2019
ISBN: 978-618-00-1088-6
Μέγεθος: σελ. 16 / 3 Μb
Μορφή: Pdf Online

 

 

 

Πως θα μάθει το παιδί μας να μοιράζεται….

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία Άρθρα για γονείς | , στις 10-12-2019

Μερικές φορές τα παιδιά μας, όταν βρίσκονται με άλλα παιδιά, συμβαίνει να τσακώνονται για τα παιχνίδια τους. Ειδικά στις πολύ μικρές ηλικίες μπορεί να υπάρχουν κλάματα και φωνές γιατί το ένα παιδί δε θέλει να αφήσει το άλλο να παίξει με τα παιχνίδια του. Γιατί γίνεται όμως αυτό; Τι μπορούμε να κάνουμε για να μάθουμε στο παιδί μας να παίζει αρμονικά με τα άλλα παιδιά και να μοιράζεται τα παιχνίδια του;

Σε γενικές γραμμές, τα παιδιά δυσκολεύονται να παίξουν μαζί με ένα άλλο παιδί μέχρι την ηλικία των τριών-τεσσάρων χρονών,  αν και κάθε παιδί ωριμάζει συναισθηματικά με διαφορετικούς ρυθμούς. Έτσι, ένα παιδί τριών ετών παίζει δίπλα σε ένα άλλο παιδί αλλά δεν αλληλεπιδρά άμεσα μαζί του, ενώ ένα παιδί τεσσάρων και πέντε ετών μπορεί εν δυνάμει να συμμετέχει σε κοινές δραστηριότητες με άλλα παιδιά και να ανταλλάσσει μαζί τους παιχνίδια-αντικείμενα. Όμως, σε αυτή την ηλικία τα παιδιά δεν έχουν κατακτήσει ακόμα την έννοια του χρόνου και κάποιες φορές δυσκολεύονται να αντιληφθούν πως όταν ένα παιδί παίρνει το παιχνίδι τους, αυτό δε σημαίνει ότι είναι για πάντα. Οι γονείς, επομένως, όταν το παιδί αρχίζει να αντιλαμβάνεται την έννοια «δικό μου»,  θα ήταν καλό να ξεκινήσουν τις προσπάθειες για να κατακτήσει το παιδί τους την έννοια του «μοιράζομαι».

Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι γονείς;

–          Αρχικά, φέρνετέ το σε επαφή με άλλα παιδιά. Αν δεν υπάρχουν συνομήλικοί του στον οικογενειακό ή τον φιλικό σας κύκλο, πηγαίνετέ το συχνά σε πάρκα και παιδικές χαρές ώστε να αρχίσει να παίζει με τα άλλα παιδιά.

–          Παίξτε μαζί του. Ο καλύτερος τρόπος για να μάθει πώς να περιμένει τη σειρά του και πώς να παίζει με τα άλλα παιδιά χωρίς να τσακώνεται, είναι να μιμηθεί τη δική σας συμπεριφορά κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.

–          Δώστε το καλό παράδειγμα. Χρησιμοποιήστε τη λέξη «μαζί» και τη λέξη «μοιράζομαι» σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητάς σας. Για παράδειγμα, μοιραστείτε μαζί του κάτι που τρώτε, δείτε μαζί κάτι που του αρέσει, φτιάξτε μαζί ένα παζλ.

–          Εξηγήστε του πως το ότι δίνει το παιχνίδι του στο άλλο παιδάκι δε σημαίνει ότι παύει να είναι δικό του και πως θα το ξαναπάρει πίσω μόλις τελειώσει το άλλο παιδί. Μάλιστα, μόλις αυτό γίνει, να του το επισημάνετε λέγοντάς του πως δεν υπήρχε λόγος να ανησυχεί. Επιπλέον, επιβραβεύστε το για την υπομονή του. Θυμίστε του ότι κι εκείνο, όταν πάτε επίσκεψη σε έναν φίλο του, παίζει με τα παιχνίδια του άλλου παιδιού.

–          Βάλτε το σε διαδικασία να σκεφτεί πώς αισθάνεται το άλλο παιδί που δεν του δίνει κάποιο παιχνίδι του και πώς θα αισθανόταν το ίδιο, αν το άλλο παιδί δεν το άφηνε να παίξει μαζί του.

–          Αν το παιδί αρνείται πεισματικά να δώσει το παιχνίδι του, προσπαθήστε να το παροτρύνετε, αλλά μην του το αρπάξετε με τη βία, γιατί έτσι, άθελά σας, του δείχνετε πώς να συμπεριφέρεται όταν διεκδικεί κάτι.

–          Σε περίπτωση που έχετε δύο παιδιά που τσακώνονται, βοηθήστε τα αρχικά να βρουν λύσεις, ώστε να παίξουν μαζί και να είναι και τα δύο ευχαριστημένα, χωρίς όμως να τα πιέζετε και να ανακατεύεστε συνεχώς στο παιχνίδι τους. Θυμηθείτε επίσης, ότι πρέπει να κρατάτε ισορροπίες σε μία παρέα παιδιών ή ανάμεσα στα αδέρφια, για να μην καταλήξει το παιδί σας να είναι το μόνο που δίνει παιχνίδια αλλά δεν του δίνουν ποτέ, γιατί έτσι θα του δημιουργηθούν συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης και δε θα μπορεί να χαρεί τη συναναστροφή του με άλλα παιδιά.

–          Σκεφτείτε επίσης, ότι το παιδί σας έχει δικαίωμα να μην παρουσιάσει κάποια από τα παιχνίδια του στα άλλα παιδιά, γιατί μπορεί να είναι τα αγαπημένα του ή να μην έχει προλάβει να τα χαρεί. Μην το πιέσετε, αλλά αντίθετα μπορείτε μαζί να τα ξεχωρίσετε και να του τα φυλάξετε πριν καταφθάσουν οι επισκέψεις.

–          Τέλος, ειδικά στα πιο μικρά παιδιά που τώρα αρχίζουν να συναναστρέφονται με άλλα, ένας καλός τρόπος για να τους δείξετε πώς να μοιράζονται, είναι να τα οργανώνετε. Να τα βάζετε δηλαδή να παίζουν από λίγο το καθένα με το παιχνίδι και να προσέχετε μήπως ασχολείται κάποιος μόνο με ένα συγκεκριμένο, μην αφήνοντας τα άλλα παιδιά να παίξουν με αυτό.

Σε γενικές γραμμές, θυμηθείτε ότι το να μάθει ένα παιδί να μοιράζεται, είναι μια διαδικασία που απαιτεί τρόπο, χρόνο και υπομονή. Θα πρέπει από την πλευρά σας να κρατάτε τις ισορροπίες ανάμεσα στα αδέρφια, και να δίνετε με τη συμπεριφορά σας το καλό παράδειγμα για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται όταν βρίσκονται με άλλα παιδιά. Έτσι τα παιδιά σας θα γίνουν από τη μία γενναιόδωρα και από την άλλη θα μάθουν να μην υποχωρούν πάντα εκείνα, διασκεδάζοντας πραγματικά στο παιχνίδι τους.

ΠΗΓΗ: Υπηρεσίες Ψυχολογικής υποστήριξης- Ράνια Τοπτσόγλου

Ηλεκτρονικός εκφοβισμός

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία Άρθρα για την εκπαίδευση | , στις 10-12-2019

 

Αγγελική Μπουμπούλη

Της ψυχολόγου Αγγελικής Μπουμπούλη

Ο όρος ηλεκτρονικός εκφοβισμός έχει προκύψει την τελευταία δεκαετία και πρόκειται για τον εκφοβισμό που ασκείται μέσω ηλεκτρονικών συσκευών. Σύμφωνα  με τον καθηγητή Ψυχολογίας Smith ως ηλεκτρονικός εκφοβισμός ορίζεται  «μια επιθετική, σκόπιμη και επαναλαμβανόμενη πράξη σκληρότητας και συναισθηματικής βίας, η οποία πραγματοποιείται από ένα άτομο ή μια ομάδα ατόμων, μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών μορφών επικοινωνίας, εναντίον ενός ατόμου που δεν μπορεί εύκολα να υπερασπιστεί τον εαυτό του». Θεωρείται ότι είναι η πιο επιβλαβής μορφή εκφοβισμού καθώς το άτομο που εκφοβίζει μπορεί να αποκρύψει την ταυτότητά του, να εκφοβίσει οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας και να γνωστοποιήσει τον εκφοβισμό οπουδήποτε και πολύ γρήγορα.

Ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός είναι ένα πρόβλημα που αυξάνεται με ανησυχητικούς ρυθμούς καθώς αυξάνεται ο αριθμός των ατόμων που χρησιμοποιούν τις ηλεκτρικές συσκευές και το διαδίκτυο για να επικοινωνήσουν, να μελετήσουν και να ψυχαγωγηθούν. Τα μέσα με τα οποία κάποιος μπορεί να ασκήσει διαδικτυακό εκφοβισμό είναι πολλά. Μερικά από αυτά είναι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email), τα δωμάτια συζητήσεων (chat rooms), οι προσωπικές ιστοσελίδες, προγράμματα ανταλλαγής μηνυμάτων, ιστοσελίδες και σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Myspace, Twitter κ.ά.). Οι θύτες χρησιμοποιούν τα συγκεκριμένα μέσα γιατί τους δίνουν τη δυνατότητα να αποκρύψουν την πραγματική τους ταυτότητα χρησιμοποιώντας κάποιο ψεύτικο όνομα, δεν ελέγχονται επαρκώς από ενηλίκους και απαριθμούν πολλά μέλη. Οι θύτες παρενοχλούν τα θύματά τους για την εμφάνισή τους, τις σεξουαλικές προτιμήσεις τους, την σχολική τους επίδοση, την οικονομική τους κατάσταση, το φύλο, την εθνικότητα, το χρώμα, τη θρησκεία, την καταγωγή καθώς και για τις ασθένειες ή τις αναπηρίες που μπορεί να έχουν.

Μορφές του ηλεκτρονικού εκφοβισμού

Σύμφωνα με την Willard (2007) υπάρχουν επτά διαφορετικές κατηγορίες συμπεριφοράς ήλεκτρονικού εκφοβισμού οι οποίες είναι:

  • Η «online»  αποστολή θυμωμένων και / ή χυδαίων μηνυμάτων εναντίον ενός ή περισσότερων ατόμων.
  • Η επανειλημμένη αποστολή προσβλητικών και αγενών μηνυμάτων σε ένα πρόσωπο (παρενόχληση).
  • Η αποστολή ή δημοσίευση βλαβερών και αναληθών φημών για ένα άτομο με σκοπό να βλάψει τη δημόσια εικόνα του και τις κοινωνικές του σχέσεις (δυσφήμηση).
  • Η επαναλαμβανόμενη, έντονη παρενόχληση και δυσφήμηση που περιλαμβάνει απειλές ή δημιουργεί σημαντικό φόβο.
  • Η παράνομη είσοδος ενός ατόμου στον προσωπικό ηλεκτρονικό λογαριασμό ενός άλλου ατόμου και η αποστολή μηνυμάτων σε τρίτα άτομα προκειμένου το θύμα να εμπλακεί σε προβλήματα και να σχηματιστεί κακή γνώμη για αυτό (μίμηση).
  • Η αποστολή ή δημοσίευση, κειμένων ή εικόνων τα οποία περιλαμβάνουν προσωπικά δεδομένα ενός ατόμου, καθώς επίσης και η χρήση τεχνασμάτων από τον θύτη ώστε να αποκτήσει αυτά τα προσωπικά δεδομένα με σκοπό να τα δημοσιεύσει προωθώντας μηνύματα και εικόνες.
  • Ο σκόπιμος αποκλεισμός ενός προσώπου από μια ηλεκτρονική ομάδα.

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός είναι μία επιβλαβής κοινωνική συμπεριφορά για όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται σε αυτή (θύτης, θύμα, παρατηρητές) και προκαλεί σημαντική συναισθηματική και σε ακραίες περιπτώσεις και σωματική βλάβη. Τα θύματα του διαδικτυακού εκφοβισμού νιώθουν απελπισμένα και ανίκανα να επιλύσουν το πρόβλημα. Παρουσιάζουν κατάθλιψη, αυξημένο άγχος, πτώση της ακαδημαϊκής τους επίδοσης, προβλήματα συγκέντρωσης, αποφυγή του σχολείου και έχουν αυξημένες πιθανότητες να εγκαταλείψουν το σχολείο. Επίσης μπορεί να εμφανίσουν θυμό, ένταση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, αυτοκτονικές σκέψεις και αντικοινωνική συμπεριφορά.

Αντιμετώπιση του ηλεκτρονικού  εκφοβισμού

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός δεν αντιμετωπίζεται απαγορεύοντας στους μαθητές να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και τις ηλεκτρονικές συσκευές επικοινωνίας. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το διαδίκτυο δεν είναι η αιτία του διαδικτυακού εκφοβισμού, επομένως, η απαγόρευση της χρήσης του από τους μαθητές δεν είναι η λύση στο πρόβλημα. Αντίθετα, η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου θα οδηγούσε στην κοινωνική απομόνωση των μαθητών καθώς χρησιμοποιούν το διαδίκτυο όχι μόνο για να μελετήσουν αλλά και για να ενημερωθούν και να επικοινωνήσουν με τους φίλους τους.

Οι προσπάθειες για την καταπολέμηση του φαινομένου πρέπει να εστιαστούν στην  συνειδητοποίηση, ενημέρωση, πρόληψη, παρέμβαση, συμβουλευτική. Ο όρος «συνειδητοποίηση» αναφέρεται στην προσπάθεια που σημαντικό να καταβάλλουν εκπαιδευτικοί και γονείς προκειμένου να αποκτήσουν τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες ανάλογες με εκείνες των μαθητών και των παιδιών τους. Να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο συνηθίζουν να επικοινωνούν οι μαθητές στο διαδίκτυο και στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Μόνο αν κατανοήσουν το διαδίκτυο θα είναι σε θέση να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του διαδικτυακού εκφοβισμού.

Οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς είναι σημαντικό να ενημερωθούν για το τι είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός, ποιες είναι οι μορφές του, ποιες είναι οι συνέπειες του καθώς, ποιες είναι οι ενδείξεις που μπορεί να φανερώσουν ότι ένας μαθητής είναι είτε θύτης είτε θύμα και πώς να αντιμετωπίζουν τα περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν  μέσα στην τάξη να γίνουν ιδιαίτερα δημιουργικοί προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές και να τονίσουν τις συνέπειες του διαδικτυακού εκφοβισμού. Μπορούν για παράδειγμα να διαβάζουν άρθρα εφημερίδων ή να προβάλλουν αποσπάσματα ταινιών σχετικών με διαδικτυακό εκφοβισμό ή ακόμη και να κάνουν μία εργασία για αυτό το θέμα.

Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής εκφοβιστεί διαδικτυακά θα πρέπει να ξέρει ότι η καλύτερη αντιμετώπιση για να αποφύγει τον θύτη είναι να τον αγνοήσει. Θα πρέπει επίσης να αποθηκεύσει τα εκφοβιστικά μηνύματα και να μπλοκάρει άλλα εισερχόμενα μηνύματα από τον συγκεκριμένο χρήστη. Οι γονείς θα πρέπει να κρατήσουν το εκφοβιστικό υλικό, να επικοινωνήσουν με το σχολείο και αν κρίνουν ότι είναι απαραίτητο να ενημερώσουν και τις αρμόδιες αρχές. Πολλές φορές, η παρενόχληση γίνεται από παιδιά προς παιδιά. Σε τέτοια περίπτωση, αναζητήστε τον θύτη και μιλήστε με τους γονείς του. Αν το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με τη δική σας παρέμβαση, και θέλετε να πάρετε πιο δραστικά μέτρα, μπορείτε να καταγγείλετε το περιστατικό στη Γραμμή Βοηθείας www.help-line.gr, τηλεφωνικά ή μέσω email.

Όταν το παιδί-έφηβος νιώθει άβολα σε μια συνομιλία, μπορεί να τη σταματήσει με το πάτημα ενός πλήκτρου που θα απενεργοποιήσει τον ιστοχώρο όπου λαμβάνει χώρα η συνομιλία αυτή. Σε περίπτωση που το πρόβλημα επιμένει, μπορεί να αλλάξει την ηλεκτρονική διεύθυνση του.

Μέσα από μια διαδικτυακή συζήτηση, είναι πολύ εύκολο να αποκαλύψουμε προσωπικά μας δεδομένα. Τα παιδιά συχνά δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν το μέγεθος του κοινού στο οποίο δημοσιεύουν τα στοιχεία τους. Και αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, γιατί, όχι μόνο μπορεί μέσω των στοιχείων αυτών να γίνουν δέκτες παραπλανητικής διαφήμισης, αλλά κυρίως γιατί γίνεται ευκολότερος ο εντοπισμός τους στο φυσικό κόσμο. Έτσι, πρέπει να ξέρουν ότι δεν πρέπει να δίνουν σε αγνώστους προσωπικά τους στοιχεία, – κωδικούς, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τη διεύθυνση του σπιτιού τους, το όνομα του σχολείου, ή τον αριθμό του (κινητού/σταθερού) τηλεφώνου. Επιπλέον  όχι μόνο δεν θα πρέπει να δίνουν δικά τους προσωπικά στοιχεία, αλλά ούτε και αυτά των φίλων τους και να καταλάβουν ότι όταν συνομιλούν με αγνώστους είναι πιθανό οι συνομιλητές τους να παρουσιάζουν ψεύτικα στοιχεία για την ταυτότητά τους. Τα παιδιά είναι σημαντικό να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο και να αποφεύγουν να μπαίνουν σε προσωπικές λεπτομέρειες, ακόμα και αν γνωρίζουν προσωπικά το άτομο με το οποίο συνομιλούν. Μπορούν και άγνωστοι να παρακολουθούν τη συνομιλία αυτή.

Αγγελική Μπουμπούλη*
Ψυχολόγος, Επιστημονική Συνεργάτης της Εταιρείας Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ψυχικής Υγείας

Christmas mood…

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία ΓΕΝΙΚΑ | , στις 10-12-2019

Εικονικές περιηγήσεις

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία Μουσειακή Αγωγή | , στις 10-12-2019

Εικονική περιήγηση στο μουσείο Κυκλαδικής τέχνης: http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?clang=0&cnode=8&cpage=NODE
Εικονική περιήγηση στο μουσείο της Ακρόπολης:http://www.googleartproject.com/collection/acropolis-museum/museumview/.
Εικονική περιήγηση στο μουσείο Μπενάκη:http://www.benaki.gr/?id=4020201&lang=gr.
Εικονική περιήγηση στο μακεδονικό μουσείο σύχγρονης τέχνης:http://www.mmca.org.gr/museumst/ie2/virtual_museum.php
Εικονική περιήγηση στο μουσείο σύγχρονης τέχνης στην Άνδρο:http://www.moca-andros.gr/Default.aspx?tabid=68&language=el-GR
Εικονική περιήγηση στο μουσείο καπνού στην Καβάλα:http://www.tobaccomuseum.gr/
Εικονική περιήγηση στην Έφεσο:http://sailturkey.com/panoramas/ephesus/
Εικονική περιήγηση στο Λούβρο: http://www.louvre.fr/
Εικονική περιήγηση στο μουσείο Βαν Γκογκ: http://amsterdam.arounder.com/en/museums/van-gogh-museum.
Εικονική περιήγηση στην Πομπηία: https://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=pompeii,+italy+ruins&sll=40.716428,14.537315&sspn=0.061672,0.132351&ie=UTF8&hq=pompeii,+italy+ruins&hnear=&ll=40.748902,14.484834&spn=0,359.991728&t=h&z=17&layer=c&cbll=40.748902,14.484834&panoid=1e-bu_kis-dL1BnVGZhDdw&cbp=12,209.48,,0,7.63
Εικονική περιήγηση στο Βατικανό: http://vatican.arounder.com/
Περιήγηση σε μουσεία όλου του κόσμου με το google art project:http://www.googleartproject.com/

“Όταν τα χρώματα της Ευρώπης χάθηκαν”

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία Teachers4Europe | , στις 10-12-2019

“Όταν τα χρώματα της Ευρώπης χάθηκαν”

Μια ταινία που δημιουργήθηκε με το εργαλείο KIZOA για τις ανάγκες του προγράμματός T4E.

Αξίζει να την παρακολουθήσετε!!!

 

Παιδική λογοτεχνία

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία Παιδική λογοτεχνία | , στις 10-12-2019

  1. Ιστορίες που τις είπε η πέτρα” Μαρία Αγγελίδου

  2. “Φίλοι…Φως φανάρι” Φραντζέσκα Αλεξοπούλου – Πετράκη

  3. “Ο σκαντζόχοιρος που ήθελε να τον χαϊδέψουν” Κατερίνα Αναγνώστου

  4. “Παιχνίδια και ψιλικά” Νικόλας Ανδρικόπουλος

  5. “Το Πάσχα του Πασχάλη” Μαρία Ανδρικοπούλου

  6. “Δυό κοκόρια ζωηρά” Φιλομήλα Βακάλη – Συρογιαννοπούλου

  7. “Σε δύο τρελλά ημίχρονα” Αγγελική Βαρελλά

  8. “Το αλφαβητάρι του Μουσείου Μπενάκη” Ελένη Γερουλάνου

  9. “Πόσα λέει η ελιά, πόσα ακούει ο λαγός…” Γαλάτεια Γρηγοριάδου – Σουρέλη

  10. “H Αρήτη της ροδιάς” Κική Δημητριάδου

  11. “Τα φαντασματάκια της γυάλινης αυλής” Ελένη Δικαίου

  12. “Τα αδέσποτα” Σοφία Ζαραμπούκα

  13. “Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου” Άλκη Ζέη

  14. “Παραμύθια της Καλαβρίας” Παντελής Ζούρας

  15. “Που πήγαν τα Χριστούγεννα;” Βαγγέλης Ηλιόπουλος

  16. “Το βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί” Βασιλική Κάργα

  17. “Που πας χαλωνάκι;” Καλλιώ Καστρησίου

  18. “Η ώρα είναι εκατό” Λώρη Κέζα

  19. “Έξι φίλοι κι ένα δώρο” Μάνος Κοντολέων

  20. “Η μπουγάδα του Αϊ Βασίλη” Ιωάννα Κυρίτση

  21. “Οι φορεσιές του φεγγαριού” Σοφία Μαντούβαλου

  22. “Τα μαγικά μου αυτιά” Βούλα Μάστορη

  23. “Ξένοι στο Αιγαίο” Σύρμω Μιχαήλ

  24. “Ο Ισίδωρος και ο ναυαγός” Αμάντα Μιχαλοπούλου

  25. “Όταν η πασχαλίτσα συνάντησε ελέφαντα” Χρήστος Μπουλώτης

  26. “Αν τ΄αγαπάς ξανάρχονται” Βασιλική Νευροκοπλή

  27. “Μια αστεία επιδημία” Βασίλης Παπαθεοδώρου

  28. “Και οι κακοί έχουν ψυχή” Σοφία Παράσχου

  29. “Ο κόσμος του πουθενά” Γιολάντα Πατεράκη

  30. “Η Γιόλα με το μπαλόνι” Ναννίνα Σακκά-Νικολακοπούλου

  31. “Ο καλικάντζαρος που έχασε το δρόμο” Βαγγέλης Τασιόπουλος

  32. “Η Πουπού και η Καρλότα” Ευγένιος Τριβιζάς

  33. “Πως να καταβροχθίσετε ένα ουράνιο τόξο” Γιολάντα Τσιαμπόκαλου

  34. “Το βιβλίο των δικών σου Χριστουγέννων” Κυριάκος Χαρίτος

  35. “Η Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές” Πάνος Χριστοδούλου

  36. “Στον κήπο με τα παραμύθια” Βάσω Ψαράκη

  37. “Ο κηπουρός του ουρανού” Δήμητρα Ψυχογυιού

Χριστούγεννα μυρίζει…

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία ΓΕΝΙΚΑ | , στις 10-12-2019

 

 

Δείτε το στο slideshare.net

 

Η βιβλιοθηκάριος της Βασόρας

0

Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κατηγορία Παιδική λογοτεχνία | , στις 04-12-2019

Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΒΑΣΟΡΑΣ   

Κάντε κλικ στην κεφαλίδα για να διαβάσετε το παραμύθι

  

 

 

Η Βιβλιοθηκάριος της Βασόρας

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση