Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στο Mediterranean Palace της Θεσσαλονίκης το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2016 το σεμινάριο με θέμα : «ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ» στο πλαίσιο της συνεργασίας με την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ που διοργάνωσε το Κέντρο Λογοθεραπείας-Εργοθεραπείας Σταφυλλίδη».
Εισηγητής του εξαιρετικού σεμιναρίου ήταν ο Δρ. Δημήτρης Παπαβασιλείου, Παιδίατρος Νευροαναπτυξιολόγος MD PhD πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας. Στην κατάμεστη αίθουσα «ΝΑΥΣΙΚΑ» του Mediterranean ο Δρ. Παπαβασιλείου ενημέρωσε σωστά και υπεύθυνα, όπως θα πρέπει να γίνεται σε κάθε διάγνωση του φάσματος, γονείς και φοιτητές για το σύνολο συμπτωμάτων που παρουσιάζονται στο φάσμα του Αυτισμού και τα οποία εκδηλώνονται σε κάθε παιδί με διαφορετικό τρόπο και βαθμό.
«Η πρώτη αντιμετώπιση του παιδιού, είπε ο Δρ. Παπαβασιλείου, πρέπει να είναι ως άνθρωπος και όχι ως εξετάσεις! Επίκεντρο θα είναι η ανάπτυξη των προσαρμοστικών ικανοτήτων (ΔΚΖ, δεξιότητες καθημερινής ζωής) σίτιση, ένδυση, τουαλέτα, ύπνος. Όταν ένα από τα τέσσερα χαλάσει, θα χαλάσει και κάτι άλλο. Παράδειγμα η βραδινή ενούρηση που πιθανόν να φέρει επιθετικότητα ή αντίσταση στη διατροφή. Οι ανάγκες του παιδιού με αυτισμό δεν πρέπει να φιλτράρονται μέσα από τη μητέρα γιατί έτσι το παιδί θα γίνει ανίκανο και θα μιλάει μόνο με ουσιαστικά, θα κάνει μόνο δηλώσεις γιατί το ρήμα που περιέχει τη δράση το κάνει η μητέρα. Απαραίτητο κρίνεται να μιλάμε στα παιδιά με Αυτισμό με επίθετα από την ηλικία των 3,5 ετών για να αποκτήσει διακριτότητα και να το εισάγουμε στις αφηρημένες έννοιες και την κατηγοριοποίηση. Παίξτε με τα επίθετα και τις ταξινομήσεις αντικειμένων ώστε να γίνει το παιδί ευέλικτο αλλά και με τους φυσικούς ενισχυτές-βραβεία όπως «εάν πλύνεις τα χέρια θα παίξεις στο πάρκο» και όχι «θα σου πάρω i-pad». Βάλτε το παιδί να ετοιμάσει το πρωινό του αλλά και το πρωινό του μπαμπά γιατί έτσι καλλιεργείται η αυτοδιαχείριση και καθιστούμε το παιδί λειτουργικό».
«Προτεραιότητα στην εκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό, κατά τον καθηγητή Παπαβασιλείου, έχει η διαχείριση του εαυτού ώστε να μπορεί να προβλέπει, αφού η πρόβλεψη έχει σχέση με τις προσαρμοστικές ικανότητες. Προσοχή πρέπει να δοθεί και στα επίπεδα σιδήρου γιατί ο χαμηλός σίδηρος δεν μπορεί να ικανοποιήσει αυτές τις ανάγκες. Για να προγραμματίσει το μέλλον πρέπει να κατέχει τις ΔΚΖ, -δεξιότητες καθημερινής ζωής- καθώς θα πρέπει να επικοινωνεί με τους συνομηλίκους του και να γνωρίζει τα σήματα έναρξης, τις λεγόμενες «κοινωνικές κουβερτούρες» όπως το «ΚΑΛΗΜΕΡΑ» που οδηγεί σε έναν αλγόριθμο δράσεων, να κάνει έναρξη επικοινωνίας αλλά και να τη διατηρεί όπως και τις αλληλουχίες, να αντιλαμβάνεται τις δικές τους ανάγκες αλλά και του διπλανού του, να μάθει να αναζητά την τουαλέτα όταν στην εφηβεία θα βγει σε χώρους όπου συχνάζουν οι έφηβοι».
Όσον αφορά το ιατρικό φάσμα ο Δρ. Παπαβασιλείου προτείνει στους γονείς να κρατούν ημερολόγιο, οπτικό και γραπτό με τις ιατρικές εξετάσεις για να αποφευχθεί η συννοσηρότητα με τα παρελκόμενα όπως Σύνδρομο Τουρέτ, διπολική διαταραχή, ψυχαναγκαστική διαταραχή, επιληψία.
Για να μην ταλαιπωρούνται γονείς και παιδιά με θεραπείες βασισμένες σε ανυπόστατες θεωρίες ο Δρ. Παπαβασιλείου τονίζει ότι «για την εκπαίδευση των παιδιών απαιτείται συνδυασμένη προσπάθεια πολλών ειδικών, άμεση ανάμειξη των γονέων, υποστηρικτικός κύκλος φίλων και κοινωνίας και ειδικό εκπαιδευτικό πλαίσιο. Στα παιδιά με αυτισμό δεν πρέπει να δίνονται ακατάσχετες πληροφορίες και γνώσεις αλλά να γίνεται προσεκτική και στοχευόμενη εκμάθηση με τρόπο που γίνεται αποδεκτός από το παιδί. Τελικός στόχος είναι να γίνει το παιδί σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητο και να αυτοεξυπηρετείται ή ακόμα και να διαβιώνει ανεξάρτητο σε υποστηρικτικές μονάδες διαβίωσης».
Μάγκου Νατάσα
https://blogs.sch.gr/anasmag/
www.natasaswolf.blogspot.gr