Η ΜΕΡΟΛΗΠΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΩΝ ΣΗΜΕΙΟΥ ΟΥΡΑΚΙΛΗΣ ΣΤΟ RNA ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΙΟΥ ΑΠΟ ΕΝΖΥΜΑ ΕΠΙΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΛΑΘΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ DNA ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΗΝ ΕΜΦΥΤΗ (ΦΥΣΙΚΗ) ΑΝΟΣΟΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΑΣ, μια και οδηγεί σε αυξημένη ικανότητα διέγερσης φλεγμονωδών αποκρίσεων. Ειδικότερα, ένζυμα των κυττάρων μας που συμμετέχουν στην επιδιόρθωση λαθών κατά την αντιγραφή/πολλαπλασιασμό του γενετικού μας υλικού (DNA) μπορεί να προκαλούν μεταλλάξεις στον ιό SARS-CoV-2, οι οποίες ενεργοποιούν τα ανοσοκύτταρά μας για να αυξήσουν την παραγωγή προφλεγμονωδών μορίων, που ονομάζονται κυτοκίνες. Το ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Scientific Reports, και είναι σημαντικά για την κατανόηση του πώς εξελίσσεται ο ιός.
Το γενετικό υλικό των κορωνοϊών, συμπεριλαμβανομένου του ιού SARS-CoV-2 που προκαλεί τη νόσο COVID-19, είναι μονόκλωνο RNA. Οι κορωνοϊοί έχουν λιγότερες γενετικές μεταλλάξεις σε σύγκριση με τον RNA του ιού της γρίπης, επειδή έχουν ένα είδος μηχανισμού επιδιόρθωσης των μεταλλάξεων. Ωστόσο, εξακολουθούν να παραμένουν κάποιες μεταλλάξεις, και οι επιστήμονες θα ήθελαν να καταλάβουν πώς προκύπτουν και ποιες είναι οι επιπτώσεις τους. Προς τούτο, επιστημονική ομάδα από το Πανεπιστήμιο Tohoku της Ιαπωνίας διερεύνησε τις ακολουθίες του γονιδιώματος 8.000 ιών SARS-CoV-2. Αναζήτησαν συγκεκριμένες «σημειακές μεταλλάξεις», δηλ. αλλαγή μια βάσης σε μια άλλη βάση στο RNA του ιού
Οι αναλύσεις έδειξαν ότι τα στελέχη ιών που είχαν εξελιχθεί από το αρχικό που απομονώθηκε στην πόλη Wuhan της Κίνας είχαν δυσανάλογο αριθμό βάσεων Ουρακίλης που άλλαξαν από βάση Κυτοσίνης. Περαιτέρω αναλύσεις έδειξαν ότι αυτές οι μεταλλαγές προκλήθηκαν από δύο ένζυμα (APOBECs και ADAR) που συμμετέχουν στην επιδιόρθωση βλαβών του ανθρώπινου γενετικού υλικού, δηλ. του ενζύμου της απαμινάσης.
Στη συνέχεια, οι επιστήμονες μελέτησαν τις επιπτώσεις αυτών των μεταλλάξεων στα μακροφάγα κύτταρα, που είναι τύπος λευκών αιμοσφαιρίων που αποτελεί μέρος της πρώτης γραμμής άμυνας του σώματος ή της έμφυτης (φυσικής) ανοσίας μας. Δοκίμασαν την παραγωγή δύο προ-φλεγμονωδών κυτοκινών, που ονομάζονται παράγοντας νέκρωσης όγκου-άλφα και ιντερλευκίνης-6 από ανθρώπινες κυτταρικές σειρές μακροφάγων. Τα κύτταρα διεγέρθηκαν με θραύσμα RNA από ιούς τύπου Wuhan ή μεταλλαγμένου τύπου SARS-CoV-2. Παραδόξως, διαπίστωσαν ότι το πλούσιο σε ουρακίλη ιικό RNA στους μεταλλαγμένους ιούς SARS-CoV-2 ενεργοποίησε αυξημένη παραγωγή των δύο κυτοκινών.
Τα ευρήματά δείχνουν ότι οι σημειακές μεταλλάξεις που εντοπίστηκαν στους ιούς SARS-CoV-2 προκλήθηκαν από την επεξεργασία του RNA ως μέρος της αντίδρασης της άμυνας μας κατά της ιικής μόλυνσης. Επίσης, δείχνουν ότι η εξέλιξη του ιού αυξάνει τις έμφυτες ανοσολογικές αντιδράσεις στον ξενιστή/ανθρώπου.
Οι επιστήμονες λένε ότι απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για να καθοριστεί εάν αυτή η αυξημένη έμφυτη ανοσοαπόκριση βοηθά στην αποτελεσματική εξάλειψη του ιού ή εάν οδηγεί σε επιδείνωση των κλινικών συμπτωμάτων.
*Βιβλιογραφία. Masato Kosuge, et al. 11/11/2020. Point mutation bias in SARS-CoV-2 variants results in increased ability to stimulate inflammatory responses. Scientific Reports