Β’1&Β’2: Καλοσύνη

Το αριστουργηματικό αποτέλεσμα των πράξεων καλοσύνης με μια ματιά:

kindnessbook

 

10η εβδομάδα-10η πράξη καλοσύνης-ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Ξεχωριστοί άνθρωποι έχουν ξεχωριστές ικανότητες και ξεχωριστές δυνατότητες. Έχουμε χαρίσματα αρκεί να τα ανακαλύψουμε. Σημασία έχει να κοιτάμε τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες με τα μάτια της καρδιάς και της ψυχής και να τα προσεγγίζουμε με πνεύμα ισότητας.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε την διαφορετικότητα του άλλου με την έννοια της αναπηρίας  (τύφλωση, κώφωση, κινητικές αναπηρίες, νοητική υστέρηση, αυτισμός, προβλήματα λόγου-ομιλίας) και να τροποποιούμε πχ το παιχνίδι μας ώστε να καταφέρουν να συμμετάσχουν κι άλλοι σε αυτό. Με αυτό τον τρόπο δείχνουμε τη διάθεση μας για φροντίδα, βοήθεια και αποδοχή.

Τα παιδιά παρακολούθησαν διάφορα βιντεάκια και έπαιξαν παιχνίδια ταύτισης «έλα για λίγο στη θέση μου».

10η Πράξη καλοσύνης: Στέλνω τις ευχές μου για «καλό καλοκαίρι» στους μαθητές του 1ου ειδικού δημοτικού σχολείου Ξάνθης.

Με μεγάλη χαρά η διευθύντρια του 1ου ειδικού, κυρία Λημνιώτου Ευαγγελία αποδέχθηκε το αίτημα συνεργασίας μας. Συνδεθήκαμε μέσω WebEx με τις τάξεις του ειδικού σχολείου και όλα τα παιδιά μαζί συστήθηκαν και έπαιξαν διαδικτυακά καλοκαιρινά παιχνίδια, όπως τον καλοκαιρινό τροχό παντομίμας:

https://wheelofnames.com/view/fw3-xu9/

Τα παιδιά ετοίμασαν χειροποίητες κάρτες με τις καλοκαιρινές ευχές τους αλλά και ψηφιακές κάρτες που… «μιλάνε» με τις ευχές τους προφορικά!

       

 

 

 

9η εβδομάδα-9η πράξη καλοσύνης-ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ

Οι πράξεις καλοσύνης χωρίζονται σε προγραμματισμένες και αυθόρμητες. Αποτελούν μια ευχάριστη έκπληξη που κάνουμε σε κάποιον χωρίς να περιμένουμε αντάλλαγμα. Παράλληλα, γεμίζουν την δική μας καρδιά με ενθουσιασμό και περηφάνια. Το καλύτερο αποτέλεσμα που θα μπορούσε να έχει μια πράξη καλοσύνης είναι να προκαλέσει αλυσιδωτή αντίδραση, εμπνέοντας κάθε φορά έναν άνθρωπο να κάνει κάποιον άλλον να χαμογελάσει.

Προκειμένου να κατανοήσουν τα παιδιά το “μπούμερανγκ καλοσύνης”, είδαμε το παρακάτω βίντεο:

Παίξαμε παντομίμα “Πώς νιώθεις όταν δέχεσαι μια καλή πράξη από κάποιον;” όπου τα παιδιά με σηκωμένο αντίχειρα έδειξαν ότι χαίρονται, με σηκωμένη γροθιά ψηλά ότι ενθουσιάζονται και με τις παλάμες ανοιχτές στο στήθος ότι εκπλήσσονται. Υπήρξε η πρόταση από μαθητή να δείξουν με το δάχτυλο πλάι στο μάτι ότι συγκινούνται!

9η πράξη καλοσύνης: Αφήνω κρυφά σελιδοδείκτες στα βιβλία των εκπαιδευτικών του σχολείου.

 

 

 

8η εβδομάδα-8η πράξη καλοσύνης-ΘΑΡΡΟΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ

Θάρρος καλούμαστε να δείξουμε όταν αντιμετωπίζουμε καινούριες ή δύσκολες καταστάσεις, όπως είναι η μετακόμιση ή η ένταξη μας σας καινούριο σχολείο. Θάρρος δεν έχουν μόνο οι υπερ-ήρωες! Όταν κάνουμε πράξεις καλοσύνης, συχνά απαιτείται θάρρος και προθυμία για να βγούμε από τα προσωπικά μας όρια.

Παράλληλα μιλήσαμε για την αυτοεκτίμηση. Όταν σεβόμαστε κι αγαπάμε τον εαυτό μας, αυτομάτως γινόμαστε και πιο θαρραλέοι κι αποφασιστικοί άρα προβαίνουμε με μεγαλύτερη σιγουριά κι αυτοπεποίθηση σε πράξεις και λόγια καλοσύνης χωρίς να περιμένουμε ανταλλάγματα.

Κάθε παιδί γέμισε το δικό του “σεντούκι με τα κέρματα της αυτο-εκτίμησης“. Τονίσαμε πως -όπως το σεντούκι με το χρυσάφι- το σεντούκι της αυτοεκτίμησης μας μπορούμε να το γεμίσουμε με χρυσές αρετές κι αξίες που κοστίζουν περισσότερο από κάθε υλικό θησαυρό.

  

πράξη καλοσύνης: Εύχομαι «καλή συνέχεια» ή «καλή ξεκούραση» στον ταμία ή τον υπάλληλο ενός καταστήματος. 

 

 

 

7η εβδομάδα-7η πράξη καλοσύνης-ΑΠΟΔΟΧΗ και ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Σήμερα μιλήσαμε για την ισότητα και την δικαιοσύνη. Δίκαιο είναι να παίρνουν όλοι το ίδιο/ίσο. Ακόμη πιο δίκαιο, όμως, είναι να παίρνει ο καθένας ό,τι χρειάζεται για να πετύχει. Το να συμπεριφερόμαστε δίκαια στους άλλους είναι μια επιλογή μας που τους κάνει να νιώθουν όμορφα. Στην παιδική χαρά, στο σχολικό και αστικό λεωφορείο, τις ώρες κοινής ησυχίας είναι καλό να συμπεριφερόμαστε δίκαια και με ευγένεια.



Λήψη αρχείου

Μέσα από το πείραμα με το αυγό, τα παιδιά κατάλαβαν ότι κάθε καλή κουβέντα κάνει τον άλλον να νιώσει όμορφα, τον ανεβάζει. Κάθε κουταλιά αλατιού συμβόλιζε την καλή κουβέντα και καλή πράξη που κάνουμε σε κάποιον για να δείξουμε ότι τον αποδεχόμαστε.

πράξη καλοσύνης:  Προσφέρω κάτι σε έναν συμμαθητή ή εκπαιδευτικό μου σαν έκπληξη, π.χ. ένα χειροποίητο δωράκι ή ένα αυτοκόλλητο ή ένα λουλούδι ή μια σοκολάτα ή ένα μολύβι.

   

 

 

 

6η εβδομάδα-6η πράξη καλοσύνης-ΑΠΟΔΟΧΗ και ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ

Αποδέχομαι τον άλλον σημαίνει πως θέλω να περνάω χρόνο μαζί του και πως αναγνωρίζω την μοναδικότητα του. Ο καθένας μας, άλλωστε είναι μοναδικός και ξεχωριστός.

Καμιά φορά νομίζουμε ότι το να είμαστε διαφορετικοί είναι άσχημο ή κακό αλλά…πώς μπορεί κάποιος να είναι ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ αν δεν είναι μοναδικός;

Μέσα από μία συζήτηση για τα καραμελάκια smarties, οδηγηθήκαμε με τους μαθητές στα εξής συμπεράσματα:

  • όπως τα smarties αποτελούνται από ζάχαρη, κακάο, γάλα, σοκολάτα κτλ, έτσι και οι άνθρωποι έχουν φλέβες, αίμα, οστά, μύες μέσα τους.
  • όπως κάποιοι τρώνε πρώτε τα πράσινα smarties και μετά τα υπόλοιπα, έτσι κι εμείς μπορούμε να συμπαθούμε κάποιους ανθρώπους περισσότερο αλλά καλό είναι να τους αποδεχόμαστε όλους.
  • η τάξη μας είναι μια συσκευασία με πολύχρωμα smarties. Οι διαφορές μας είναι αυτές που κάνουν τη ζωή συναρπαστική!

Έπειτα, διαβάσαμε αποσπάσματα από το βιβλίο “Γιατί είμαστε όλοι ξεχωριστοί;”

πράξη καλοσύνης:  Αγοράζω τα βιβλία της σειράς “Τα όνειρα του Θοδωρή” για να ενισχύσω την προσπάθεια θεραπείας του Θοδωρή.

H χαρά μας ήταν απερίγραπτη όταν λάβαμε απάντηση από την μητέρα του Θοδωρή και συγγραφέα των βιβλίων, κυρία Χριστίνα Ντούμα

Κι επειδή πιστεύουμε πως τα βιβλία είναι απαραίτητα για τις σχολικές βιβλιοθήκες αλλά παράλληλα αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι να προσφέρεις σε κάποιον που ελπίζει σε μια καλύτερη ζωή, δημιούργήσαμε ένα βιντεάκι-κάλεσμα προς συναδέλφους εκπαιδευτικούς:

https://fb.watch/5m95ZuNAUQ/

 

 

 

5η εβδομάδα-5η πράξη καλοσύνης-ΣΥΜΠΟΝΙΑ

Ολοκληρώνουμε την ενότητα της Φροντίδας μιλώντας για τη συμπόνια. Ένα συναίσθημα τόσο δύσκολο να περιγράψουμε! Όταν ένας άνθρωπος πονάει ή δυσκολεύεται ή είναι στεναχωρημένος, η συμπόνια προς αυτόν βγαίνει φυσικά από μέσα μας. Συμπόνια μπορούμε να δείξουμε ακόμη και για ανθρώπους που δεν γνωρίζουμε προσωπικά. Φορείς όπως η UNICEF, η ActionAid, Το Χαμόγελο του Παιδιού, τα παιδικά χωριά SOS δρουν παρακινημένοι από συμπόνια.

Συζητήσαμε για προσωπικά παραδείγματα συμπόνιας απέναντι σε φίλους, σε μέλη της οικογένειας, σε αγνώστους και παράλληλα συγκεντρώσαμε ευχές για περαστικά, σύμφωνα με την δράση μας.

πράξη καλοσύνης:  Στέλνω τις ευχές μου για περαστικά στα παιδιά του νοσηλεύονται στην Παιδιατρική κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Ξάνθης.

   

  

 

 

 

4η εβδομάδα-4η πράξη καλοσύνης-ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ

Σήμερα σταθήκαμε λίγο παραπάνω στην έννοια της ευγνωμοσύνης. Οταν κάποιος μας βοηθάει στο να γίνει η μέρα μας λίγο καλύτερη και λίγο πιο χαρούμενη, τότε τείνουμε να νιώθουμε ευγνωμοσύνη για αυτό το άτομο. Την ευγνωμοσύνη την δείχνουμε με λόγια (ευχαριστώ), με το σώμα μας (αγκαλιά) ή με ένα αντικείμενο (δώρο). Τα άτομα που αναγνωρίζουν αυτά που έχουν και τα σέβονται, είναι άτομα που νιώθουν έντονα την ευγνωμοσύνη μέσα τους και άρα είναι πιο χαρούμενα κι ευτυχισμένα.

Με τα παιδιά συζητήσαμε -παίζοντας με ένα χρωματιστό ζάρι- για πράγματα που κατέχουν ή έχουν δίπλα τους ή έχουν ζήσει και νιώθουν χαρούμενα για αυτά:

πράξη καλοσύνης: Κάνω μια δουλειά του σπιτιού ή ετοιμάζω πρωινό-έκπληξη για την οικογένεια μου. 

       

 

 

 

3η εβδομάδα-3η πράξη καλοσύνης-ΦΡΟΝΤΙΔΑ

Σήμερα αναφερθήκαμε στη φροντίδα και στους 3 μικρούς “βοηθούς” της: τη συμπόνια, την προσφορά βοήθειας και την ευγνωμοσύνη. Όταν βλέπουμε ένα φίλο μας να μοχθεί, η συμπόνια που νιώθουμε για αυτόν είναι αυτή που μας σπρώχνει να πάμε κοντά του. Αυτή μας οδηγεί στην προσφορά βοήθειας. Όταν βοηθήσουμε τον φίλο μας με το πρόβλημα του, είναι πολύ πιθανό να μας δείξει την ευγνωμοσύνη του είτε με μια αγκαλιά, είτε με ένα “ευχαριστώ” είτε με μια ζωγραφιά.

Μέσα από εικόνες και πιθανά σενάρια, οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τους μικρούς βοηθούς της φροντίδας:

πράξη καλοσύνης: Αφήνω στο γραμματοκιβώτιο μου ένα σημείωμα και μια καραμέλα για τον/την ταχυδρόμο: μία κάρτα με μια ευχή, μια ζωγραφιά, ένα post it χαρτάκι με την καλημέρα μου καθώς και μια καραμελίτσα ή σοκολατάκι.

Η ευχάριστη έκπληξη είναι ότι κάποια παιδιά έλαβαν απαντήσεις από τους ταχυδρόμους!

11-03-21

Άρθρο της διαδικτυακής εφημερίδας XanthiPost για το πρόγραμμα Καλλιέργειας Καλοσύνης.

12ο Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης – Όταν οι εκπαιδευτικοί εκτός από γράμματα διδάσκουν και καλοσύνη!

 

 

 

2η εβδομάδα-2η πράξη καλοσύνης-ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΟΡΙΑ

Σήμερα αναφερθήκαμε στο γεγονός ότι μπορούμε να δείχνουμε σεβασμό και καλοσύνη απέναντι σε κάποιον ευκολότερα όταν καταλαβαίνουμε μέχρι πού είναι τα προσωπικά μας όρια. Για αυτό το λόγο δουλέψαμε με τρία στεφάνια χούλα χουπ. Το ένα παιδί βρισκόταν στο κέντρο του μικρότερου στεφανιού ενώ το άλλο στεκόταν αρχικά έξω από το μεγαλύτερο στεφάνι και σταδιακά προσέγγιζε το παιδί που ήταν στο κέντρο.

Έπειτα το κάθε παιδί αποτύπωνε στο χαρτί πού ορίζει τα προσωπικά του όρια.

πράξη καλοσύνης: Γράφω στο πεζοδρόμιο με κιμωλία μια όμορφη φράση ή την καλημέρα μου ή ζωγραφίζω ένα smiley. Κολλάω στο ασανσέρ ένα χαρτάκι με την καλημέρα μου.

 

 

 

1η εβδομάδα-1η πράξη καλοσύνης-ΣΕΒΑΣΜΟΣ

Σήμερα μιλήσαμε για:
1)τον προσωπικό σεβασμό, τον οποίο συμβολίσαμε με το σχήμα καρδιά (αγάπη). Τα παιδιά τοποθέτησαν τις καρδούλες στα προσωπικά τους αντικείμενα.
2)το σεβασμό προς τους φίλους μας, τον οποίο συμβολίσαμε με το σχήμα τρίγωνο (δυο διαφορετικές πλευρές που ενώνονται στην άκρη). Τα παιδιά τοποθέτησαν τα τριγωνάκια σε αντικείμενα που μοιράζονται με τον διπλανό τους.
3)το σεβασμό προς την αίθουσα μας, τον οποίο συμβολίσαμε με το σχήμα κύκλος (ολότητα). Τα παιδιά τοποθέτησαν τα κυκλάκια σε κοινόχρηστα αντικείμενα.
Όταν σεβόμαστε όλα τα παραπάνω, τότε είμαστε ικανοί να συμπεριφερθούμε με καλοσύνη απέναντι σε ανθρώπους, αντικείμενα και κοινόχρηστους χώρους.
πράξη καλοσύνης: Λέω μια καλή κουβέντα σε ένα οικείο μου πρόσωπο, πχ γονιό, αδερφό, θείο, φίλη, ξάδερφο, παππού, νονό, δάσκαλο, συμμαθητή με σκοπό να του φτιάξω την μέρα.
10 πράξεις καλοσύνης σε 10 εβδομάδες



Λήψη αρχείου

Εισαγωγή στο πρόγραμμα

Οι μαθητές παρακολούθησαν την ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους

και αμέσως αναγνώρισαν πως είναι όμορφο να κάνουμε μία καλή πράξη χωρίς να περιμένουμε αντάλλαγμα αλλά από την καλή μας την καρδιά. Επίσης δήλωσαν πως η καλή πράξη επιστρέφει σε εκείνον που την κάνει.

 

Αφορμή για το πρόγραμμα

Η πρώτη Παρασκευή του Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια ημέρα χαμόγελου. Αν και καθόλου διαδεδομένη στην Ελλάδα, στην Αμερική είναι μια ημέρα όπου επικρατεί η καλή πράξη και η προσφορά χαράς προς τον συνάνθρωπο.

Ο “νονός” της World Smile Day δεν είναι άλλος από τον “πατέρα” της πιο γνωστής παγκοσμίως χαμογελαστής φατσούλας Smiley 🙂 , Harvey Ball.

Με motto το σύνθημα  “Do an act of kindness. Help one person smile”!  το ίδρυμα  https://www.worldsmileday.com/index.php καλεί τον κόσμο να ενδιαφερθεί για τον διπλανό του έστω μια ημέρα το χρόνο. 

Είμαστε έτοιμοι να μοιράσουμε χαμόγελα;;; 🙂 

 

Θεματικές ενότητες

Θα αναφερθούμε στις έννοιες:

  • Σεβασμός και προσωπικά όρια
  • Φροντίδα, συμπόνοια, ευγνωμοσύνη
  • Αποδοχή, δικαιοσύνη, διαφορετικότητα
  • Θάρρος, λόγια καλοσύνης

και θα μιλήσουμε για το πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι και να προσφέρουμε χαμόγελο και χαρά στους τομείς:

  • Οικογένεια,
  • Γειτονιά,
  • Σχολείο,
  • Κοινωνία.

Κάθε εβδομάδα θα διαπραγματευόμαστε μία ενότητα.  Κάθε ενότητα θα ακολουθείται από μία καλή πράξη.  Συνολικά οι μαθητές θα ολοκληρώσουν 10 καλές πράξεις στο διάστημα των επόμενων 10 εβδομάδων

 

Παιδαγωγικοί στόχοι

Οι μαθητές:

  • Να μάθουν/βελτιώσουν/αναπτύξουν καλούς τρόπους
  • Να γίνουν πιο ευγενικοί και αυθόρμητοι
  • Να βρουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να βοηθήσουν τον συνάνθρωπό τους
  • Να είναι ικανοί να επιλέξουν τον κατάλληλο τρόπο με τον οποίο καλούνται να αναπτύξουν τη φαντασία τους
  • Να αντιληφθούν πόσο επηρεάζουν ή επηρεάζονται από τα ευγενικά συναισθήματα των άλλων
  • Να προσεγγίσουν το χάρισμα και την αρετή της καλοσύνης μέσα από τον κόσμο των παιδιών

 

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων

Οι μαθητές και οι μαθήτριες των 2 τμημάτων της Δευτέρας δημοτικού φέτος θα συμμετάσχουν σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα αγωγής υγείας, με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς την κυρία Αναστασία Ορφανίδου (Αγγλικής γλώσσας) και την κυρία Αφροδίτη Μουχτάρη (ειδικής αγωγής). Ο τίτλος του προγράμματος είναι Καλλιέργεια και ανάπτυξη καλοσύνης –προσφέρω χαμόγελα και χαρά. Εντάσσεται στη θεματολογία “Αξίες ζωής” και ο χρόνος υλοποίησης του προβλέπεται να είναι από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Μάιο 2021.