Η δημοκρατία της Αθήνας του 5ου αι. π.Χ.

 

Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ιστορία Τάξη: Α΄ ΓυμνασίουΕκτιμώμενη διάρκεια: 2 ώρες

 

Ένταξη στο ΠΣ:
Το σενάριο εντάσσεται στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, όπου προβλέπεται η διδασκαλία της ενότητας « Η ηγεμονία της Αθήνας (479-431 π.Χ. ,  Το δημοκρατικό πολίτευμα σταθεροποιείται – Η λειτουργία του πολιτεύματος»

 

Σκοπός:
• Ανάπτυξη κριτικής και ιστορικής σκέψης του μαθητή.
• Συνειδητοποίηση ότι για τη γνώση και κατανόηση κάθε κοινωνίας αναγκαία προϋπόθεση είναι η μελέτη όλων των πτυχών της (πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής, κτλ.).
• Συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας να επιλέγουμε και να αξιολογούμε κριτικά τις ιστορικές πηγές.

·  Συνειδητοποίηση της τεράστιας σημασίας του δημοκρατικού πολιτεύματος για την ανάπτυξη της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής σε όλα τα πεδία δράσης των πολιτών διαχρονικά.
 

Στόχοι:

– Να εκτιμήσουν οι μαθητές τη σημασία της διαμόρφωσης του δημοκρατικού πολιτεύματος στην αρχαία Αθήνα και να επεξεργαστούν τα χαρακτηριστικά του.
– Να φτάνουν στη γνώση με τη διερεύνηση και να γνωρίσουν τη δημιουργική σκέψη.
– Να ερευνούν στο Διαδίκτυο και σε λογισμικά με κριτική αναζήτηση.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.

 

 

 Συνοπτική περιγραφή: Το συγκεκριμένο σενάριο διδασκαλίας επιχειρεί να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τον καθοριστικό ρόλο της δημοκρατίας σε όλες της πτυχές του δημόσιου και ιδιωτικού βίου της Αθήνας.

Οι μαθητές θα πρέπει να αξιοποιήσουν  τις γνώσεις που ήδη απέκτησαν στην α΄βάθμια εκπαίδευση  και να αφομοιώσουν & να επεξεργαστούν το υλικό που θα λάβουν από συγκεκριμένες πηγές.

Η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος μαθητών από τον εκαπιδευτικό, θα γίνει με  εικονικές επισκέψεις …

Επίσης,  οι μαθητές  θα λειτουργήσουν ως μέλη μιας ομάδα και ενός ευρύτερου συνόλου, της τάξης, επομένως θα συνεργαστούν όλες οι ομάδες ώστε να επιτύχουν τους στόχους της όλης διαδικασίας (εποικοδομιστική θεωρία).

Το σενάριο θα υλοποιηθεί στην τάξη, στο εργαστήριο πληροφορικής και στην αίθουσα προβολών.

Οι μαθητές θα εργαστούν σε τετραμελείς ομάδες με την επίβλεψη του εκπαιδευτικού. Ο εκπαιδευτικός προκαλεί το ενδιαφέρον, εμψυχώνει τους μαθητές, διευκρινίζει, καθοδηγεί και συντονίζει τις ομάδες σε λειτουργικό και αποτελεσματικό σύνολο.
Διαδικασία, Επεξεργασία διαδικτυακού υλικού:

 

Οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες και αναλαμβάνουν να επεξεργαστούν τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
1. Μια μέρα στην Εκκλησία του Δήμου…
2. Γίνε Ηλιαστής …

3. Περπατάς στην Αγορά των Αθηνών…
4. Αναλαμβάνεις μια Τριηραρχία…

5. Είσαι οικιακός δούλος…
Οι  προτεινόμενες δραστηριότητες επιδιώκουν τη βιωματική προσέγγιση της δημόσιας και κοινωνικής ζωής στην Αθήνα της κλασικής εποχής (π.χ. Εκκλησία του Δήμου, Αγορά, Δικαστήρια, κατοικίες κτλ).

 

 

  • Υλικοτεχνική υποδομή / εργαλεία: βιβλία, υπολογιστές, λογισμικά, διαδίκτυο, προβολέας

 

  • Πηγές, Πληροφοριακό υλικό:

 

-Επιλεγμένες πληροφορίες από τη σελίδα…
http://www.ysma.gr/static/files/PERIPATOS_GR.pdf

 

-Πάμε πίσω στον χρόνο…..

http://www.ysma.gr/static/files/PAME_EKPAID_GR.pdf

 

Εικονική περιήγηση στην Ακρόπολη

http://acropolis-virtualtour.gr/el.html

 

Εικονική επίσκεψη στο Μουσείο

https://www.google.com/culturalinstitute/beta/partner/acropolis-museum

 

Παιχνίδια στο Μουσείο της Ακροπόλεως

http://www.theacropolismuseum.gr/peploforos/

 

Στην αρχαία Αγορά

https://www.youtube.com/watch?v=ssbNi0c7RAI

 

Υπ. Πολιτισμού: Η Αγορά της Αθήνας

https://www.youtube.com/watch?v=mbBcuj1a6H4

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Οι μαθητές θα διερευνήσουν σε ιστορικές πηγές στο διαδίκτυο και σε λογισμικά, τη σημασία της διαμόρφωσης του δημοκρατικού πολιτεύματος.Θα συνθέσουν τεκμηριωμένο ιστορικό ψηφιακό κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου. 

–   Οι δραστηριότητες επιδιώκουν:
• να αναπτύξουν οι μαθητές ικανότητες διερεύνησης ενός θέματος με λογισμικά αλλά και με εργαλεία του διαδικτύου
• να εξοικειωθούν με την αξιοποίηση ιστορικών πηγών
• να ασκηθούν στη συνεργατική καταγραφή της ιστορικής πληροφορίας
• να αναπαραστήσουν την ιστορική πληροφορία με ποικίλους τρόπους και, τέλος,
• να κοινοποιήσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους μέσα από τα εργαλεία των ΤΠΕ.

 

 

  • Αξιολόγηση/Αυτοαξιολόγηση:

Η αξιολόγηση και η αυτοαξιολόγηση των μαθητών θα γίνεται από τις εργασίες/ασκήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου που περιλαμβάνονται στις δραστηριότητες των φύλλων εργασίας. Επίσης, αξιολογείται από τον καθηγητή η ομαδική δραστηριότητα στο σύνολό της.

Συγκεκριμένα,
Αξιολογούνται η ανάδειξη των γνώσεων και των δεξιοτήτων, η αποτελεσματική συνεργασία κάθε ομάδας, η εύστοχη και επαρκής απάντηση των ερωτημάτων στα φύλλα εργασίας, καθώς και η παρουσίαση του κάθε θέματος.

Η αυτοαξιολόγηση θα προκύψει από συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης, όπου όλοι οι μαθητές καταθέτουν σε τι τους ωφέλησε η εμπειρία αυτή, τι θα κρατούσαν και τι θα άλλαζαν μελλοντικά σε παρόμοια υλοποίηση.

 

 

  Ενδεικτικά φύλλα εργασίας :

 

Φύλλο εργασίας 1

Για τις ομάδες 1 και 2

Εργασία α. Δημιουργήστε στον  παρακάτω πίνακα  ένα γλωσσάρι των

                     κοινωνικών ομάδων της κλασικής Αθήνας (1η διδακτική ώρα):

1. Αθηναίοι   πολίτες  Ήταν …
2. Μέτοικοι  Ήταν …
3. Δούλοι  Ήταν …

Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.

 

Εργασία β.  Συμπληρώστε με ΝΑΙ / ΟΧΙ τα δικαιώματα της κάθε κοινωνικής ομάδας(1η διδακτική ώρα):

Δικαιώματα
Πολιτικά Συμμετοχή στην εκκλησία του δήμου Αξιώματα Περιουσία
1. Αθηναίοι     πολίτες
2. Μέτοικοι
3. Δούλοι

Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.

 

Εργασία γ. Δημιουργήστε στους  παρακάτω πίνακες  ένα γλωσσάρι των πολιτειακών θεσμών και  των λειτουργιών που σας δίνονται (1η διδακτική ώρα):

Πολιτειακοί θεσμοί Ήταν…
Εκκλησία του Δήμου          
Ηλιαία                                 

Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.

Λειτουργίες Ήταν…
Τριηραρχία            
Γυμνασιαρχία       
Χορηγία                 

Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.

 

Εργασία δ: Ετοιμάστε μια παρουσίαση ppt των παραπάνω πινάκων για να την παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας (2η διδακτική ώρα – στο εργαστήριο πληροφορικής).

Εργαλεία: ηλεκτρονικοί υπολογιστές-λογισμικό-διαδίκτυο.

 

 

Φύλλο εργασίας 2

 Για τις ομάδες 3 και 4

– Περιγράψτε σκηνές της δημόσιας ζωής ενός Αθηναίου πολίτη, στην Εκκλησία του Δήμου, στην Ηλιαία, στην Αγορά. (1η διδακτική ώρα):

– Παρουσιάστε τις υποχρεώσεις / καθήκοντα των κοινωνικών ομάδων.

Πληροφορίες:

http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index_polis.html

http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index_polis.html

http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index.html

–   Ετοιμάστε μια παρουσίαση ppt για να την παρουσιάσετε στην τάξη σας. (2η διδακτική ώρα).

Εργαλεία: ηλεκτρονικοί υπολογιστές-λογισμικό-διαδίκτυο.

Ακολουθεί παρουσίαση των εργασιών και συζήτηση με θέμα τις σχέσεις (ομοιότητες- και διαφορές ) που υπάρχουν στη δημόσια ζωή της κοινωνίας στην Αθήνα την εποχή του Περικλή με τη δική μας.

 

Ø     Υλικό για μελέτη:Για την εμπέδωση της ύλης στο Ε΄κεφάλαιο “Η Ηγεμονία της Αθήνας (479-431 π.Χ.)α. να επισκεφθείτε τις σελίδες:http://ime.gr/chronos/gr

https://www.youtube.com/watch?v=Fp12J-2GWk0

http://www.ime.gr/CHRONOS/05/gr/society/index.html

 

β. μελετήστε :

http://www.fhw.gr/chronos/05/gr/politics/330leitourgies.html

 

και δ. κάνετε επανάληψη με 2 ενδιαφέροντα παιχνίδια:

http://e-learning.ilei.sch.gr/moodle/mod/game/view.php?id=148141

http://e-learning.ilei.sch.gr/moodle/mod/game/view.php?id=148319

 

1 σχόλιο

    • Μαρία Πετρίδου στο 8 Απριλίου 2017 στις 21:41

    Πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση διδασκαλίας. Σφαιρική παρουσίαση του θέματος, με δημιουργική αξιοποίηση των ΤΠΕ, με πολύ ενδιαφέρουσες δραστηριότητες για τους μαθητές και με το κατάλληλο συνοδευτικό υλικό!
    Θα την ξανασυμβουλευτώ σίγουρα, όταν διδάξω αρχαία ιστορία α΄ τάξης.

Τα σχόλια έχουν απενεργοποιηθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση