Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ιστορία Τάξη: Α΄ ΓυμνασίουΕκτιμώμενη διάρκεια: 2 ώρες |
Ένταξη στο ΠΣ:Το σενάριο εντάσσεται στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, όπου προβλέπεται η διδασκαλία της ενότητας « Η ηγεμονία της Αθήνας (479-431 π.Χ. , Το δημοκρατικό πολίτευμα σταθεροποιείται – Η λειτουργία του πολιτεύματος»
Σκοπός: · Συνειδητοποίηση της τεράστιας σημασίας του δημοκρατικού πολιτεύματος για την ανάπτυξη της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής σε όλα τα πεδία δράσης των πολιτών διαχρονικά. Στόχοι: – Να εκτιμήσουν οι μαθητές τη σημασία της διαμόρφωσης του δημοκρατικού πολιτεύματος στην αρχαία Αθήνα και να επεξεργαστούν τα χαρακτηριστικά του. |
Συνοπτική περιγραφή: Το συγκεκριμένο σενάριο διδασκαλίας επιχειρεί να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τον καθοριστικό ρόλο της δημοκρατίας σε όλες της πτυχές του δημόσιου και ιδιωτικού βίου της Αθήνας.
Οι μαθητές θα πρέπει να αξιοποιήσουν τις γνώσεις που ήδη απέκτησαν στην α΄βάθμια εκπαίδευση και να αφομοιώσουν & να επεξεργαστούν το υλικό που θα λάβουν από συγκεκριμένες πηγές. Η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος μαθητών από τον εκαπιδευτικό, θα γίνει με εικονικές επισκέψεις … Επίσης, οι μαθητές θα λειτουργήσουν ως μέλη μιας ομάδα και ενός ευρύτερου συνόλου, της τάξης, επομένως θα συνεργαστούν όλες οι ομάδες ώστε να επιτύχουν τους στόχους της όλης διαδικασίας (εποικοδομιστική θεωρία). Το σενάριο θα υλοποιηθεί στην τάξη, στο εργαστήριο πληροφορικής και στην αίθουσα προβολών. Οι μαθητές θα εργαστούν σε τετραμελείς ομάδες με την επίβλεψη του εκπαιδευτικού. Ο εκπαιδευτικός προκαλεί το ενδιαφέρον, εμψυχώνει τους μαθητές, διευκρινίζει, καθοδηγεί και συντονίζει τις ομάδες σε λειτουργικό και αποτελεσματικό σύνολο.
Οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες και αναλαμβάνουν να επεξεργαστούν τις ακόλουθες θεματικές ενότητες: 3. Περπατάς στην Αγορά των Αθηνών… 5. Είσαι οικιακός δούλος…
|
- Υλικοτεχνική υποδομή / εργαλεία: βιβλία, υπολογιστές, λογισμικά, διαδίκτυο, προβολέας
- Πηγές, Πληροφοριακό υλικό:
-Επιλεγμένες πληροφορίες από τη σελίδα…
http://www.ysma.gr/static/files/PERIPATOS_GR.pdf
-Πάμε πίσω στον χρόνο…..
http://www.ysma.gr/static/files/PAME_EKPAID_GR.pdf
Εικονική περιήγηση στην Ακρόπολη
http://acropolis-virtualtour.gr/el.html
Εικονική επίσκεψη στο Μουσείο
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/partner/acropolis-museum
Παιχνίδια στο Μουσείο της Ακροπόλεως
http://www.theacropolismuseum.gr/peploforos/
Στην αρχαία Αγορά
https://www.youtube.com/watch?v=ssbNi0c7RAI
Υπ. Πολιτισμού: Η Αγορά της Αθήνας
https://www.youtube.com/watch?v=mbBcuj1a6H4
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Οι μαθητές θα διερευνήσουν σε ιστορικές πηγές στο διαδίκτυο και σε λογισμικά, τη σημασία της διαμόρφωσης του δημοκρατικού πολιτεύματος.Θα συνθέσουν τεκμηριωμένο ιστορικό ψηφιακό κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου. – Οι δραστηριότητες επιδιώκουν:
|
- Αξιολόγηση/Αυτοαξιολόγηση:
Η αξιολόγηση και η αυτοαξιολόγηση των μαθητών θα γίνεται από τις εργασίες/ασκήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου που περιλαμβάνονται στις δραστηριότητες των φύλλων εργασίας. Επίσης, αξιολογείται από τον καθηγητή η ομαδική δραστηριότητα στο σύνολό της.
Συγκεκριμένα,
Αξιολογούνται η ανάδειξη των γνώσεων και των δεξιοτήτων, η αποτελεσματική συνεργασία κάθε ομάδας, η εύστοχη και επαρκής απάντηση των ερωτημάτων στα φύλλα εργασίας, καθώς και η παρουσίαση του κάθε θέματος.
Η αυτοαξιολόγηση θα προκύψει από συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης, όπου όλοι οι μαθητές καταθέτουν σε τι τους ωφέλησε η εμπειρία αυτή, τι θα κρατούσαν και τι θα άλλαζαν μελλοντικά σε παρόμοια υλοποίηση.
Ενδεικτικά φύλλα εργασίας :
Φύλλο εργασίας 1 Για τις ομάδες 1 και 2 Εργασία α. Δημιουργήστε στον παρακάτω πίνακα ένα γλωσσάρι των κοινωνικών ομάδων της κλασικής Αθήνας (1η διδακτική ώρα):
Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.
Εργασία β. Συμπληρώστε με ΝΑΙ / ΟΧΙ τα δικαιώματα της κάθε κοινωνικής ομάδας(1η διδακτική ώρα):
Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.
Εργασία γ. Δημιουργήστε στους παρακάτω πίνακες ένα γλωσσάρι των πολιτειακών θεσμών και των λειτουργιών που σας δίνονται (1η διδακτική ώρα):
Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.
Εργαλεία: σχολικό βιβλίο της Ιστορίας.
Εργασία δ: Ετοιμάστε μια παρουσίαση ppt των παραπάνω πινάκων για να την παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας (2η διδακτική ώρα – στο εργαστήριο πληροφορικής). Εργαλεία: ηλεκτρονικοί υπολογιστές-λογισμικό-διαδίκτυο. |
Φύλλο εργασίας 2 Για τις ομάδες 3 και 4 – Περιγράψτε σκηνές της δημόσιας ζωής ενός Αθηναίου πολίτη, στην Εκκλησία του Δήμου, στην Ηλιαία, στην Αγορά. (1η διδακτική ώρα): – Παρουσιάστε τις υποχρεώσεις / καθήκοντα των κοινωνικών ομάδων. Πληροφορίες: http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index_polis.html http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index_polis.html http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index.html – Ετοιμάστε μια παρουσίαση ppt για να την παρουσιάσετε στην τάξη σας. (2η διδακτική ώρα). Εργαλεία: ηλεκτρονικοί υπολογιστές-λογισμικό-διαδίκτυο. |
Ακολουθεί παρουσίαση των εργασιών και συζήτηση με θέμα τις σχέσεις (ομοιότητες- και διαφορές ) που υπάρχουν στη δημόσια ζωή της κοινωνίας στην Αθήνα την εποχή του Περικλή με τη δική μας. |
Ø Υλικό για μελέτη:Για την εμπέδωση της ύλης στο Ε΄κεφάλαιο “Η Ηγεμονία της Αθήνας (479-431 π.Χ.)α. να επισκεφθείτε τις σελίδες:http://ime.gr/chronos/gr
https://www.youtube.com/watch?v=Fp12J-2GWk0 http://www.ime.gr/CHRONOS/05/gr/society/index.html
β. μελετήστε : http://www.fhw.gr/chronos/05/gr/politics/330leitourgies.html
και δ. κάνετε επανάληψη με 2 ενδιαφέροντα παιχνίδια: http://e-learning.ilei.sch.gr/moodle/mod/game/view.php?id=148141 http://e-learning.ilei.sch.gr/moodle/mod/game/view.php?id=148319
|
Πρόσφατα σχόλια