3η Θεματική: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Τίτλος:  “ Θαλα-SoS-α χωρίς πλαστικά” της Μαρίας Κεφαλάκη

Σκοπιμότητα του προγράμματος
Βασική επιδίωξη του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να ευαισθητοποιηθούν όσον αφορά τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις επιπτώσεις που έχουν στη θαλάσσια ζωή και, γενικότερα, στον άνθρωπο, στα ζώα και τα φυτά, να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συμπεριφορές που συμβάλλουν στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.

1ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να εκφράσουν προϋπάρχουσες γνώσεις και αντιλήψεις αναφορικά με τη μόλυνση των θαλασσών από τα πλαστικά απορρίμματα.
  • Να παρατηρούν τα στοιχεία μιας εικόνας και να προβαίνουν σε συμπεράσματα.
  • Να συνθέτουν τις ιδέες τους και να δημιουργούν ένα κοινό έργο.
  • Να γνωρίσουν τη χρήση μια ψηφιακής συσκευής εγγραφής φωνής.

Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο. Ένα παιδί πετάει ένα μπαλάκι σε ένα άλλο και εκείνο θα πρέπει να πει μια λέξη σχετική με τη θάλασσα. Όποια λέξη πει θα πρέπει το παιδί που πέταξε το μπαλάκι να την αναπαραστήσει με το σώμα του.
 1 παιχνίδι μίμησης΄1 παιχνίδι μίμησης

Στο τέλος του παιχνιδιού τα παιδιά ζωγράφισαν αυτό που είπαν.
2 ζωγραφική

Στρώνονται μπλε χαρτόνια και τα παιδιά με τις ζωγραφιές τους δημιουργούν ένα θαλάσσιο τοπίο.
3 σύνθεση θαλασσινού τοπίου από ζωγραφιές χαρτόνια παιχνίδια

Συνθέτουν μια ιστορία του βυθού και τη δραματοποιούν.
4 δραματοποίηση ιστορίας που συνέθεσαν τα παιδιά 4 δραματοποίηση ιστορίας που συνέθεσαν τα παιδιά΄΄΄΄

Η φώκια Θανασάκης και το δελφίνι Σωτηράκης μπαίνουν στην παρέα μας φέρνοντας φωτογραφίες να μας δείξουν.
.jpg

Μας παρακινούν να περιγράψουμε τις φωτογραφίες που μας έφεραν, οι οποίες δείχνουν τι συναντούν στα ταξίδια τους στη θάλασσα. Τα παιδιά περιγράφουν τις φωτογραφίες, στις οποίες απεικονίζονται πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα και σε ακτές. Απαντούν σε ερωτήματα όπως: τι παρατηρείτε; γατί βρίσκονται αυτά τα αντικείμενα εκεί;
5 παρατήρηση και συζήτηση φωτογραφιών΄

Δημιουργούν την ιστορία των πλαστικών αντικειμένων που παρατήρησαν, π.χ. πού ήταν πριν, πώς βρέθηκαν εκεί, κ.ά. Την αναπαριστάνουν με ένα μικρό δρώμενο.
6 αναπαριστούν την ιστορία πλαστικών απορριμάτωντην οποία συνέθεσαν τα ίδια΄΄ 6 αναπαριστούν την ιστορία πλαστικών απορριμάτωντην οποία συνέθεσαν τα ίδια΄΄΄΄ 6 αναπαριστούν την ιστορία πλαστικών απορριμάτωντην οποία συνέθεσαν τα ίδια΄΄΄΄΄΄ 6 αναπαριστούν την ιστορία πλαστικών απορριμάτωντην οποία συνέθεσαν τα ίδια΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄

Ο Θανασάκης και ο Σωτηράκης ζητούν από τα παιδιά να πουν τη γνώμη τους, αν θεωρούν καλό ή κακό που η θάλασσα και οι ακτές έχουν πλαστικά απορρίμματα και γιατί. Τα παιδιά ανταλλάσσουν απόψεις και χρησιμοποιώντας μια ψηφιακή συσκευή εγγραφής φωνής και ήχου καταγράφουν τις απαντήσεις τους.

            2ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να περιγράφουν με ποιους τρόπους τα πλαστικά απορρίμματα καταλήγουν στη θάλασσα  και να αναφέρουν τις επιπτώσεις.
  • Να αναγνωρίζουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στην προϋπάρχουσα και στη νέα γνώση.
  • Να εξασκηθούν στη χρήση υπερσυνδέσμων, την αποτύπωση οθόνης και στην εισαγωγή τους σε φακέλους.
  • Να έχουν θετική στάση ως προς τη συνεργασία τους με τους άλλους για την επίτευξη ενός κοινού έργου.

Ο Θανασάκης και ο Σωτηράκης ζητούν από τα παιδιά να εξηγήσουν στη Λέτα καρέτα καρέτα, τι μπορεί να συμβεί στα ζώα της θάλασσας, όταν υπάρχουν πλαστικά απορρίμματα.  Οι υποθέσεις τους καταγράφονται σε νοητικό χάρτη με την εφαρμογή Bubbl.us.
1 δημιουγία νοητικού χάρτη

Τα παιδιά συζητούν τι μπορεί να εμπεριέχει το υλικό προς μελέτη που τους έστειλαν ο Θανασάκης και ο Σωτηράκης και ζωγραφίζουν αυτό που υποθέτουν
2 ζωγραφίζουν τις υποθέσεις τους όσον αφορά το υλικό που τους στάλθηκε

Χωρίζονται σε δύο ομάδες και μελετούν βιντεάκια περιβαλλοντικών οργανώσεων διαφορετικά για κάθε ομάδα.
3. ομάδα 1η παρακολούθηση βίντεοαποτύπωση οθόνης των σημείων που θεωρούν σημαντικά και εισαγωγή σε αρχείο λογισμικού παρουσίασης 3. ομάδα 2η παρακολούθηση βίντεοαποτύπωση οθόνης των σημείων που θεωρούν σημαντικά και εισαγωγή σε αρχείο λογισμικού παρουσίασης

Κάθε ομάδα επιλέγει τα σημεία των βίντεων που θεωρούν σημαντικά, κάνουν αποτύπωση οθόνης και τα εισάγουν σε ένα αρχείο.
Στο τέλος, οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις πληροφορίες και τα συμπεράσματά τους, δείχνοντας τα ανάλογα στιγμιότυπα οθόνης.


Λήψη αρχείου


Λήψη αρχείου

Kαταγράφουμε σε νοητικό χάρτη Bubbl.us.τις νέες γνώσεις και συμπεράσματα των παιδιών για τις επιπτώσεις των πλαστικών απορριμμάτων στη θαλάσσια ζωή
4 δημιουγία νοητικού χάρτη

Επαναφέρουμε τον νοητικό χάρτη της 1ης δραστηριότητας του Εργαστηρίου και τα παιδιά συγκρίνουν τους δύο νοητικούς χάρτες, δηλαδή τις αρχικές τους υποθέσεις για τις επιπτώσεις στη θαλάσσια ζωή των πλαστικών απορριμμάτων με τα τωρινά τους συμπεράσματα.

3ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να κατανοήσουν τις συνέπειες της ρίψης των πλαστικών μιας χρήσης στο θαλάσσιο οικοσύστημα
  • Να συνθέτουν τις ιδέες τους και να δημιουργούν κοινά έργα
  • Να ευαισθητοποιηθούν όσον αφορά το πρόβλημα της θαλάσσιας ρύπανσης από πλαστικά απορρίμματα

Δραστηριότητες
Διαβάσαμε στο Φωτόδεντρο τη διαδραστική ιστορία  Photodentro: Μακροβούτια παρέα με… πλαστικά, που επιδιώκει να ενημερώσει τα παιδιά όσον αφορά τις συνέπειες της ρίψης των πλαστικών μιας χρήσης στο θαλάσσιο οικοσύστημα.
Επίσης, επεξεργαστήκαμε σχετικό υλικό που μας έστειλε η HELMEPA. Με βάση πίνακα της HELMEPA για τον χρόνο που χρειάζονται διάφορα αντικείμενα για να διαλυθούν στη θάλασσα, τα παιδιά συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας.
οθόνης 2022 06 17 222455

Τα παιδιά συζήτησαν με ποιον τρόπο προτιμούν να αποτυπώσουν το συμπέρασμα τους μετά την παρακολούθηση της ιστορίας και κατέληξαν στη δημιουργία ομαδικών κολάζ με τα μηνύματά τους.
κολάζ

4ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να ονομάζουν υλικά τα οποία μπορούν να αντικαταστήσουν το πλαστικό υλικό από το οποίο φτιάχνονται διάφορα αντικείμενα
  • Να περιγράφουν ποιες καθημερινές συμπεριφορές συμβάλλουν στον περιορισμό των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης.
  • Να εξοικειωθούν στη χρήση των ψηφιακών πηγών πληροφόρησης.

Ο Θανασάκης και ο Σωτηράκης ζήτησαν από τα παιδιά να διερευνήσουν με ποιους τρόπους μπορούν να μειωθούν τα πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα. Τα παιδιά ζωγράφισαν τις υποθέσεις τους.
1 υποθέσεις των παιδιών

Έπειτα, σε ομάδες στον Η/Υ  παρακολούθησαν βιντεάκια με τρόπους μείωσης των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης.

Κάθε ομάδα επέλεξε κάποια πλαστικά αντικείμενα και ενημερώθηκε για τους προτεινόμενους τρόπους αντικατάστασης του πλαστικού με άλλα υλικά. Ζωγράφισαν τις πληροφορίες που έμαθαν.
2 ζωγράφισαν τις πληροφορίες που έμαθαν

Τα παιδιά παρουσίασαν στην ολομέλεια αυτά που ζωγράφισαν και δέχτηκαν σχετικές ερωτήσεις από τους συμμαθητές τους.
3΄΄΄παρουσίαση στην ολομέλεια 3΄΄παρουσίαση στην ολομέλεια 3΄παρουσίαση στην ολομέλεια 3 παρουσίαση στην ολομέλεια

5ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να δρουν ως ενεργοί πολίτες για τη αντιμετώπιση περιβαλλοντικών ζητημάτων.
  • Να εργάζονται ως μέλη μιας ομάδας για την ολοκλήρωση μιας ομαδικής εργασίας
  • Να επιλέξουν ψηφιακό υλικό για να συνθέσουν τα μηνύματά τους.

Δραστηριότητες

Τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο-μήνυμα για τα πλαστικά καλαμάκια και την αποφυγή της χρήσης τους και συζήτησαν για τους λόγους δημιουργίας του βίντεο.

Ο Θανασάκης και ο Σωτηράκης παρότρυναν τα παιδιά να δημιουργήσουν μια αφίσα με τα  μηνύματα τους για τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης, αξιοποιώντας και σχετικό υλικό που τους έστειλαν. Τα παιδιά μέσα από συζήτηση επέλεξαν το είδος της αφίσας και τα στοιχεία που θα ενσωματωθούν σε αυτήν.
αφίσας

6ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να δρουν ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες αναλαμβάνοντας δράση για την προστασία του περιβάλλοντος.
  • Να συμμετέχουν ως μέλη μιας ομάδας στην υλοποίηση μιας ομαδικής δράσης.

Ο Θανασάκης και ο Σωτηράκης προτείναν στα παιδιά εθελοντικές δράσεις, που συμβάλλουν στη μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης από τα πλαστικά απορρίμματα. Τα παιδιά συζήτησαν και αποφάσισαν τις εθελοντικές δράσεις που επιθυμούν να υλοποιήσουν.  Η μία δράση αφορά στη συλλογή πλαστικών καπακιών στο νηπιαγωγείο μας, με σκοπό να τα προσφέρουμε για ανακύκλωση και να συμβάλλουμε στη μείωση του όγκου τους που καταλήγει στις ακτές και τη θάλασσα. Η δεύτερη δράση αφορά τον καθαρισμό παραλίας και θα υλοποιηθεί όταν θα το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες.

7ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να αξιοποιούν τη νέα γνώση, ώστε να προσεγγίζουν με κριτικό τρόπο συμπεριφορές εντοπίζοντας σημεία που χρήζουν αλλαγής.
  • Να αξιολογήσουν την πορεία τους στη μάθηση.
  • Να υιοθετούν θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές και να προτείνουν στους άλλους ανάλογες συμπεριφορές.

Τα παιδιά αναστοχάστηκαν  αναφορικά με τις δραστηριότητες, στις οποίες συμμετείχαν και εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Κάθε παιδί ζωγράφισε τι θα κάνει καθημερινά για να συμβάλλει στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων.1 3

Τα παιδιά αυτοαξιολόγησαν τη διαδικασία της μάθησής τους, συμπληρώνοντας ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης.



Λήψη αρχείου

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κεφαλάκη, Μ. (χ.χ.) ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Πράξη: «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις δεξιότητες μέσω εργαστηρίων»(MIS 5092064). ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 1. Οικολογία- Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά Θαλα-SoS-α χωρίς πλαστικά. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ.
Ανακτήθηκε από Θάλα-SoS-α_χωρίς_πλαστικά.pdf (iep.edu.gr)