1η Θεματική

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
Τίτλος προγράμματος:  “Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω”

Αναγκαιότητα εφαρμογής του προγράμματος
Βασική επιδίωξη της εκπαίδευσης τους 21ου αιώνα είναι η δημιουργία ενός «σχολείου για όλους», δηλαδή, ενός σχολείου στο οποίο είναι ευπρόσδεκτα και αντιμετωπίζονται με ουσιαστικό ενδιαφέρον και σεβασμό όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από τις γλωσσικές, νοητικές, σωματικές ή συναισθηματικές ικανότητές τους. Η στάση των μαθητών τυπικής ανάπτυξης προς τους συνομηλίκους τους με αναπηρία αποτελεί κρίσιμο ζήτημα στο οποίο έχει επικεντρωθεί η επιστημονική κοινότητα τα τελευταία χρόνια, καθώς είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που θα επηρεάσουν την εφαρμογή των διαδικασιών ένταξης. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, είναι πρωταρχικής σημασίας η υλοποίηση  προγραμμάτων, τα οποία θα βοηθήσουν τους μαθητές να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες της κατανόησης και της ενσυναίσθησης για τους «διαφορετικούς» συνομηλίκους τους, ώστε να τους αντιμετωπίζουν ως ισότιμα μέλη της τάξης και, γενικότερα, της κοινωνίας. Σύμφωνα με τους Bailey & Wolery (1992) τα νήπια δεν έχουν ακόμα σχηματίσει άκαμπτα στερεότυπα για καταστάσεις και άτομα, οπότε η επαφή τους με παιδιά που παρουσιάζουν αναπηρία, αυξάνει τη δυνατότητα αποδοχής της αναπηρίας. Επομένως, ο/η νηπιαγωγός είναι απαραίτητο να οργανώνει δραστηριότητες με στόχο την αποδοχή των ατόμων με αναπηρία.

1ο εργαστήριο

Στόχοι

Στο 1ο εργαστήριο οι δραστηριότητες είχαν ως στόχο:

  • τη δημιουργία σχέσεων αλληλεπίδρασης, τη συνεργασία και την ανταλλαγή εμπειριών
  • την καλλιέργεια αξιών, όπως η συνεργασία, η αλληλοβοήθεια, ο σεβασμός και η επικοινωνία

Δραστηριότητες

Ο Πρωτέας, η μασκότ των Παραολυμπιακών Αγώνων (2004) ήρθε στην τάξη μας για να γνωρίσει όλα τα παιδιά και να τους εκφράσει το ενδιαφέρον του.
1642073079529
Ακολούθησαν παιχνίδια ετοιμότητας, που ενεργοποιούν τις αισθήσεις και ευαισθητοποιούν το σώμα. Έπειτα, τα παιδιά συμμετείχαν σε παιχνίδια με στόχο τη διαμόρφωση ομάδων και τη γνωριμία και μοίρασμα κοινών εμπειριών στο πλαίσιο της ομάδας, όπως το μενταγιόν της φιλίας, όπου αντάλλασσαν χρωματιστές χάρτινες καρδιές και συζητούσαν γι΄αυτό που ζωγράφισαν.
οθόνης 2022 01 13 132830  οθόνης 2022 01 13 133830     1642073565925

Στο παιχνίδι γνωριμίας «Ο χορός του καπέλου», ένα καπέλο μετακινούταν από το κεφάλι του ενός παιδιού στο επόμενο με τη συνοδεία μουσικής. Όταν αυτή σταματούσε, το παιδί που φορούσε το καπέλο, σηκωνόταν και συστηνόταν στους άλλους. Το καπέλο είχε μαγικές ιδιότητες και όποιος το φορούσε χαμογελούσε στους άλλους.
1642073777946
Έπαιξαν το κινητικό παιχνίδι «Βρίσκω το στεφάνι μου» με στόχο τη δημιουργία ομάδων των 2 ατόμων. Τοποθετήθηκαν στο έδαφος 2 στεφάνια. Με τη συνοδεία της μουσικής τα παιδιά κινούνταν ελεύθερα στο χώρο. Όταν σταματούσε η μουσική κάθε παιδί έπρεπε να μπει στο στεφάνι που έχει το ίδιο χρώμα με το μενταγιόν του. Έτσι δημιουργήθηκαν οι δυάδες.
οθόνης 2022 01 13 134839

Έπειτα κάθε παιδί ζωγράφισε το πορτρέτο του.

1641760971047 1641761012268 1641761059721 1641761091516 1641761128591

2ο εργαστήριο

Στόχοι

Στο 2ο εργαστήριο οι δραστηριότητες αποσκοπούσαν:

  • στην ενημέρωση σχετικά με τις διάφορες κατηγορίες ατόμων με ειδικές ανάγκες
  • στην αναγνώριση πως κάποια άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν ανεπτυγμένες άλλες δεξιότητες
  • στη γνωριμία με τα σύμβολα ΑΜΕΑ

Δραστηριότητες

Επεξεργαστήκαμε το έργο τέχνης ’’Self-Portrait with the Portrait of Doctor Farill, 1951 – by Frida Kahlo’’ μέσα από τις ρουτίνες σκέψης “Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι”  (ερωτήσεις όπως ‘’Τι σκέπτεσαι γι’ αυτό που βλέπεις;’’)  και “Αρχή, Μέση και Τέλος” (τοποθέτηση του έργου τέχνης στην αρχή, στη μέση και στο τέλος μιας ιστορίας). Τα παιδιά ζωγράφισαν, όπως και η Φρίντα Κάλο στον πίνακα, έναν φίλο τους.
1641762898254 1641762898258 1641763009918 1641763009923 1641763009926

Τα παιδιά γνώρισαν τα σύμβολα ΑΜΕΑ και συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας.
1641763434228 1641763434235 1641763498902

Παίξαμε παιχνίδι μνήμης με τα σύμβολα ΑΜΕΑ.
255848570 220974100027973 3563992733745926242 n 255973630 294789639171684 6755841447013582902 n 256059337 872055600160862 4920414059055631732 n

Παίξαμε τον τροχό με τα σύμβολα ΑΜΕΑ.
251165506 285689986692744 3655903174827811097 n 255394130 274605224592284 2086720759124724294 n 

3ο εργαστήριο

Στόχοι

Μέσω των δραστηριοτήτων του 3ου  εργαστηρίου επιδιώχθηκε τα παιδιά:

  • να γνωρίσουν τη ζωή και το έργο του Μπετόβεν και της Έλεν Κέλερ
  • να καλλιεργήσουν την συναισθηματική νοημοσύνη

Δραστηριότητες

Διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το βιβλίο «Η Αργυρώ γελάει» της Τζιν Γουίλις. Τα παιδιά εξέφρασαν κι αυτά τι μπορούν να κάνουν στην καθημερινότητά τους.
1642075256539 

Ακούσαμε ένα κομμάτι του Μπετόβεν, εκφραστήκαμε κινητικά και ζωγραφίσαμε ό,τι εικόνες μας ήρθαν στο νου
1641761921399 1641761793159 1641761793154 1641761921404 1641761921407

Μάθαμε για τη ζωή του Μπετόβεν παρακολουθώντας το βίντεο:
Μπετόβεν, με τη μουσική του άλλαξε τον κόσμο μας – YouTube  

Γνωρίσαμε τη ζωή και το έργο της  Έλεν Κέλερ διαβάζοντας το ηλεκτρονικό βιβλίο:
prosvasimo.iep.edu.gr/docs/pdf/odhgos_paramythia_apodoxh_diaforetikothtas/Elen_Keller_Taxidi_sto_Fos.pdf

Ακολούθησε διερευνητικός διάλογος γύρω από το βασικό ερώτημα: «Μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τα άτομα όπως η Κέλερ; Με ποιους τρόπους;». Αναζητήσαμε εικόνες στο διαδίκτυο σχετικά με δυσκολίες που συναντούν στην καθημερινότητά τους οι άνθρωποι με αναπηρίες  Συνοψίσαμε τα συμπεράσματά μας σε ένα ιστόγραμμα
1641050743995

4ο εργαστήριο

Στόχοι

Οι στόχοι των δραστηριοτήτων του 4ου εργαστηρίου ήταν τα παιδιά:

  • να γνωρίσουν το νοηματικό αλφάβητο και το αλφάβητο των τυφλών
  • να αναγνωρίσουν απλά σύμβολα και να αντιληφθούν ότι είναι εργαλεία που μας
    βοηθούν  να προσανατολιζόμαστε
  • να κατανοήσουν τις δυσκολίες των ατόμων με αναπηρία

Δραστηριότητες

Παρουσιάσαμε στα παιδιά μια αφίσα με τα γράμματα του νοηματικού αλφάβητου, επισημαίνοντάς τους τη σημασία του για τα άτομα με κώφωση. Συμβουλευόμενα την αφίσα, τα παιδιά δοκίμασαν να πουν το όνομά τους και άλλες λέξεις χρησιμοποιώντας τη νοηματική γλώσσα.
noimatiki kratilos daktiliko 1   1641765151838  1641765151845

Παρακολουθήσαμε βίντεο με τον εθνικό μας ύμνο στη νοηματική γλώσσα
Για πρώτη φορά ο Εθνικός Ύμνος στη νοηματική γλώσσα – YouTube

Και βίντεο με το αγαπημένο τραγούδι Ελεφαντάκι στη νοηματική γλώσσα:
«Το ελεφαντάκι» στην νοηματική γλώσσα – YouTube

Παρουσιάσαμε στα παιδιά αφίσα με τα γράμματα του συστήματος γραφής Μπράιγ και συζητήσαμε για τη χρησιμότητά του.
οθόνης 2021 12 08 100026 

Τους δώσαμε κουτιά από φάρμακα, στα οποία αναγράφονται λέξεις με το σύστημα Μπράιγ. Τα παιδιά τα περιεργάστηκαν και ανακάλυψαν ότι η ανάγνωση πραγματοποιείται με την αφή.
1641765681182 1641766245350

Παίξαμε παιχνίδι στο οποίο τα παιδιά με κλειστά τα μάτια ψηλαφούσαν διάφορα σχήματα μέσα σε ένα καλαθάκι για να βρουν το σωστό.

Παρακολουθήσαμε βίντεο με το Μουσείο Αφής του Φάρου Τυφλών, στο οποίο υπάρχουν αντίγραφα της πολιτιστικής κληρονομιάς της πατρίδας μας, τα οποία οι τυφλοί και οι άλλοι επισκέπτες μπορούν να επεξεργαστούν με την αφή:
Το infokids.gr επισκέπτεται το Μουσείο Αφής – YouTube

5ο εργαστήριο

Στόχοι

Στο 5ο εργαστήριο οι δραστηριότητες είχαν ως στόχο τα παιδιά:

  • να γνωρίσουν την ιστορία, διάφορα αθλήματα και το πνεύμα των Παραολυμπιακών Αγώνων
  • να ευαισθητοποιηθούν με τα Ολυμπιακά ιδεώδη και με ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με τον αθλητισμό
  • να αναγνωρίσουν το θάρρος και τη δύναμη των ατόμων με ειδικές ανάγκες

Δραστηριότητες

Παρακολουθήσαμε αποσπάσματα από βίντεο στο YouTube και συζητήσαμε με τα παιδιά για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες, την ιστορία και τα αθλήματα που περιλαμβάνουν.
Είδαμε βίντεο για το παραολυμπιακό άθλημα μπότσια:
https://www.youtube.com/watch?v=_k56bTfm97A

Παίξαμε και εμείς μπότσια τοποθετώντας σε ένα σημείο του χώρου μια λευκή μπάλα-στόχο και ρίχνοντας διάφορες μπάλες, όσο το δυνατόν πιο κοντά της, φωνάζοντας δυνατά «ΜΠΟΤΣΙΑ».
1641767408724 1641767632600

Απαγγείλαμε μια στροφή του Ύμνου των Παραολυμπιακών Αγώνων και συζητήσαμε για το περιεχόμενό της:

Και δημιουργήσαμε φιλίες
σφυρηλατηµένες στη φωτιά
και µε οδηγό το πνεύμα,
φθάσαμε εδώ και φθάσαμε μαζί
Εδώ γίναμε ένας.

Τα παιδιά περπατούσαν στο χώρο και όταν κατά τη διάρκεια της απαγγελίας του παραολυμπιακού ύμνου ακούγονταν οι λέξεις ΦΙΛΙΕΣ, ΦΩΤΙΑ, ΠΝΕΥΜΑ, ΜΑΖΙ σήκωναν τα χέρια ψηλά. Ενώ, όταν ακουγόταν η φράση ΕΔΩ ΓΙΝΑΜΕ ΕΝΑΣ, έτρεχαν να συναντηθούν όλα μαζί και να ενώσουν τα χέρια.

6ο εργαστήριο

Στόχοι
Μέσω των δραστηριοτήτων του 6ου  εργαστηρίου επιδιώχθηκε τα παιδιά:

  • να καταγράψουν τις δυσκολίες των ατόμων με αναπηρία στην καθημερινότητά τους
  • να καλλιεργήσουν την έννοια της πολιτειότητας, δηλαδή να διαμορφώσουν συνείδηση δημοκρατικού πολίτη που αγωνίζεται για την ισότητα, τη δικαιοσύνη και τη συμπερίληψη

Παρακολουθήσαμε και σχολιάσαμε τα παρακάτω βίντεο:

https://www.youtube.com/watch?v=1lEre31n2iY

https://www.youtube.com/watch?v=6dLEO8mwYWQ

Θέσαμε στα παιδιά τον προβληματισμό : «Αντιμετωπίζουν εμπόδια τα άτομα με αναπηρία στην καθημερινότητά τους;». Συζητήσαμε και καταγράψαμε τα εμπόδια σε ιστόγραμμα:
1641465857987

Ακολούθησε συζήτηση όπου τα παιδιά ενεργοποιήθηκαν, ώστε να σκεφτούν  και να προτείνουν λύσεις-τρόπους αντιμετώπισης των παραπάνω εμποδίων.

7ο εργαστήριο

Στόχοι

  • Να ευαισθητοποιήσουν την τοπική κοινωνία σε θέματα αναπηρίας
  • Να προάγουν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
  • Να αποδέχονται τα άτομα με αναπηρία ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας

Δραστηριότητες

Οι προτάσεις της συζήτησης του 6ου εργαστηρίου σχετικά με τους τρόπους αντιμετώπισης των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με αναπηρία αξιοποιήθηκαν για τη δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου με οδηγίες για το πώς μπορούμε να βοηθάμε τα άτομα με αναπηρίες. Στον Η/Υ με χρήση του Microsoft Word δημιουργήσαμε το φυλλάδιο μας, το οποίο διανεμήθηκε στο νησί :

1641759311021