Eυτυχώς που υπάρχουν ακόμα δάσκαλοι ζωής για όλα τα παιδιά των ανθρώπων

Ο Πειραιάς στη πιο γλυκιά του καμπύλη νερού και στεριάς σε αγκάλιασμα. Ακτή Μητσοπούλου. Απόγευμα απ αυτά με το διάφανο φως, τ ανοιξιάτικα που σε πιάνουν σαν αναστεναγμός απ την ομορφιά ενός κόσμους που κυνηγά και κυνηγιέται. Το Ίδρυμα Λασκαρίδη είναι ένα κομψοτέχνημα αστικής αρχιτεκτονικής. Στέκεται λευκό στο κέντρο της αγκαλιάς του κολπίσκου, αυτάρεσκο για την δεδομένη ομορφιά του, αλλά συνάμα τόσο προσιτό, ώστε να σαγηνεύει τους περαστικούς. Στον κήπο του, που μοιάζει σα να πετάει πάνω απ την ήρεμη, εσπερινή, μπλε – ασημί θάλασσα μοσχοβολάνε τα δεντράκια αγγελικές ολάνθιστες και πλανεύτρες. Και μέσα; Ο παράδεισος! Βιβλία! Απ τα πιο σπάνια! Απ τα πιο υπέροχα των ελληνικών γραμμάτων την ίδια χρονιά που υπήρξε η τυπογραφία.

IMG_20160420_2004081

Σπάνιες συλλογές! Μοναδικοί τόμοι! Σα ψίθυροι σοφών σε μαγικό τόπο, θροΐζουν θαρρείς οι ψυχές των αιωρούμενων λέξεων από χαρτί και χρόνο! Στον πάνω όροφο, ο συλλέκτης και θαυμαστής του θρυλικού Βρετανού ναυάρχου Νέλσον, Κωσταντίνος Λαζαρίδης, έχει συγκεντρώσει πλήθος κομμάτια που αφορούν στο ιστορικό άνδρα, αλλά και στην εποχή του. Οι εφημερίδες που διάβαζε, τα γράμματα του, εκείνα που έγραψε μόλις έχασε το δεξί του χέρι, με τα αριστερό πια, καράβια από κόκκαλα φαγητού που έφτιαχναν οι Γάλλοι κρατούμενοι του, θαυμάσιες ελαιογραφίες με ναυμαχίες ιστορικές. Πιο κει, βιτρίνες με δόντια φάλαινας που ζωγράφιζαν και χάραζαν οι άγγλοι ναυτικοί πριν απαγορευτεί η φαλαινοθηρία. Το λευκό υπέροχο κτήριο αναδύει σα να ανασαίνει ναυτοσύνη και λατρεία των βιβλίων. Αριστοτέλης και Πλάτωνας και Σπαφώ και όλοι οι σπουδαίοι αρχαίοι λόγοι και δωρεές από σπάνιες βιβλιοθήκες, όπως αυτή της Ελένης Αρβελέρ και κάπου το μεγαλύτερο βιβλίο όλων και δίπλα το πιο μικροσκοπικό, σε μέγεθος δαχτυλήθρας! Ώσπου να απολαύσουμε αυτό το κόσμημα και τους θησαυρούς τους, αρχίζει άλλη μια εκδήλωση του Ιδρύματος…
… «Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ ταξιδεύουν στον χρόνο»! Δυο παιδιά σημερινά, με τρόπο μαγικό, από μια μηλιά φορτωμένη γνώση μεταφέρονται στην Κυκλαδική εποχή. Τα ειδώλια και πως φτιάχνονταν, η μητριαρχία, η οργάνωση της ζωής, η ναυτιλία, το εμπόριο, η μεταπρατική οικονομία, τα παιδιά που έπαιζαν και τότε «τυφλόμυγα», τα σπίτια! Και αυτό είναι πολύτιμο βιβλίο, στα αλήθεια! Γιατί γράφτηκε για παιδιά που δεν βλέπουν, τυφλά σε σύστημα μπράιγ. Ακόμα και οι εικόνες αφής της μηλιάς, ή των διάσημων κυκλαδικών ειδωλίων είναι έργα τέχνης, φτιαγμένα από χέρια έμπειρα που οδηγούν στην αναγνώριση! Η συγγραφέας, δασκάλα Αναστασία Κατσούγκρη (κεντρική φωτό), με τους μεταπτυχιακούς τίτλους και την συγγραφική αφοσίωση σε θέμα παιδιών με αναπηρία αλλά και μαθησιακές δυσκολίες, πολύ συγκινημένη, μίλησε για το γιατί αυτό το θέμα, οι συγκεκριμένοι ήρωες και πως!
Η Αναστασία τα βάζει με δράκους, παλεύει με τους ανεμόμυλους που έχουν σκιά γιγάντων, αναμετριέται με κακά συστήματα και συνήθειες. Και μόνο που μιλά με τα παιδιά ή για τα παιδιά γίνεται η ίδια πάθος και αθωότητα, όπως συμβαίνει στο δικό τους σύμπαν. Αποκωδικοποιεί τρόπους, κινήσεις, λεξούλες και γίνεται δασκάλα – παιδί, για παιχνίδι πρώτα απ όλα, παραμύθι, φαντασία, γνώση και κυρίως ευτυχία. Η Αναστασία είναι με το μέρος των παιδιών! Ιππότης, πολεμίστρια, μαχήτρια και κηπουρός: Γιατί το τελευταίο; Διότι φτιάχνει ένα λουλουδόκηπο έμψυχο. Τον ορίζει με το νοητό σύνορο τη εκπαίδευσης και του σχολείου. Απομακρύνει τον χαλασμό μιας σκληρής εποχής, φτιάχνει άσυλο και καταφύγιο στις τάξεις. Ξεριζώνει τα ζιζάνια και τα διαβολόχορτα της προκατάληψης και της άγνοιας από τα λουλούδια της. Ποτίζει με γάργαρη γνώση τις ρίζες. Βάζει στην άκρη τις δικές της έγνοιες και ασκητικά σχεδόν αφιερώνεται στις νέες γενιές, όπου όλα τα παιδιά είναι για αυτήν υπέροχα και ευωδιαστά. Είναι τα παιδιά των ανθρώπων… Είναι υπόθεση της Αναστασίας όλα!  Ακούραστη, πάντα γελαστή, μάχιμη, θηρίο ανήμερο αν υποψιαστεί αδικία εναντίον παιδιών, όλων των παιδιών του κόσμου. Που διαφορές δεν έχουν. Δεν χωρίζονται σε κατηγορίες. Δε ανήκουν σε κάστες ανώτερες και κατώτερες, ούτε σε κοινωνικές τάξεις, ούτε σε εθνότητες, ούτε σε χρώματα, ούτε σε θρησκείες, ούτε σε διαχωρισμούς ικανοτήτων και δυνατοτήτων. Για αυτό γεννήθηκε και η Καλυψώ της και ο Οδυσσέας της. Και το ταξίδι στο χρόνο. Από αγάπη…
Αμέσως μετά μίλησε ο Φίλιππος Κατσούλης που φιλοτέχνησε το βιβλίο και το οδήγησε στην άκρη των δαχτύλων των αναγνωσόφιλων τυφλών παιδιών, μίλησε για το πώς προσεγγίζεται αυτό το τόσο απαιτητικό και ιδιαίτερα αισθητικό κοινό.
 Ο Μάνος Κοντολέων, επίσης ήταν εκεί για το βιβλίο, αλλά όσον αφορά αυτόν τον συγγραφέα, τον λογοτέχνη αλλά και κριτικό τι να περιγράψεις επιγραμματικά από τα όσα είπε. Τον ακούς μόνο και νιώθεις την ευτυχία του ότι υπάρχουν ακόμα ανάμεσα μας τέτοιας ποιότητας άνθρωποι, ικανοί να μας ψηλώνουν.
Η υπόθεση όλη παίχτηκε στην διαλογική ανάγνωση της παιχνιδιάρας και όλο νάζι Μαρίας, που πάει Τρίτη δημοτικού και του ευγενή, τζεντλεμαν Γιάννη, που πάει στην Εκτη. Ο Γιάννης που δεν βλέπει, είναι άριστος μαθητής, σημαιοφόρος στο δημόσιο σχολείο που φοιτά, όπως όλα τα παιδιά τα γειτονιάς του, μουσικός που συμμετέχει στην Λυρική σκηνή μάλιστα και εξαίρετος αναγνώστης. Η Μαρία πάλι, όπως μας ενημέρωσε είναι ευτυχής που πάει ακόμα Τρίτη και δεν έχει να λύσει ασκήσεις φυσικής, ενώ θαυμάζει την Αλίκη Βουγιουκλάκη –αλίμονο! Μετά στο βήμα ανέβηκαν και οι δυο δίδυμες αδελφούλες του Γιάννη και φυσικά σφύριξε λήξη για κάθε άλλη ανάλυση, ενώ όλοι οι ενήλικες ψέλλιζαν «αχού τα» και «καρδιά μου» και «τι παιδί είσαι εσύ», υπό το όλο κατανόηση βλέμμα των σοφών παιδιών, που έμοιαζαν κατά πολύ ωριμότερα ημών. Το προσωπικό του Ιδρύματος, φιλικό, καταρτισμένο, ευγενέστατο είναι πρότυπο λεμε, στελέχωσης εργασιών και διαχείρισης δυναμικού. Μπράβο τους…

Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ ταξιδεύουν στον χρόνο

Δελτίο Τύπου

Παρουσίαση Βιβλίου:

Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ ταξιδεύουν στον χρόνο

Το πρώτο παραμύθι για παιδιά με προβλήματα όρασης σε σύστημα Braille

Τετάρτη 20 Απριλίου 2016, ώρα 19:00

 

Το «Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη» και η Βιβλιοθήκη ΚΑΙΤΗ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ γιορτάζουν τις ημέρες βιβλίου – Απρίλιος 2016 και σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου της Αναστασίας Κατσούγκρη, που φιλοτέχνησε ο Φίλιππος Κατσούλης. Η παρουσίαση εντάσσεται στις εκδηλώσεις του Ιδρύματος με αφορμή την καμπάνια «Βιβλιοθήκη, ο Κόσμος μου», που διοργανώνεται από το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Κεντρικός άξονας των δράσεων του Ιδρύματος και της Βιβλιοθήκης ΚΑΙΤΗ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ είναι η φιλαναγνωσία και οι διαφορετικές διαδρομές που μπορούμε να ακολουθήσουμε με όχημα το βιβλίο και τις ιστορίες του.

Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ ταξιδεύουν στον χρόνο: το πρώτο παραμύθι για παιδιά με προβλήματα όρασης, καθώς είναι γραμμένο και σε Braille, μας ταξιδεύει στον χρόνο και στην Ιστορία, για μια ξεχωριστή περιπέτεια στον Κυκλαδικό πολιτισμό. Μια μηλιά, με τη δύναμη της γνώσης, καταργεί τους φράκτες της Ιστορίας και μεταφέρει τα δυο παιδιά, με τις αρετές και την εθνική μνήμη των ομώνυμων ηρώων, της σοφής Καλυψώς και του πολυμήχανου Οδυσσέα, στις αρχές του ανθρώπινου πολιτισμού. Όλα είναι δυνατά στον κόσμο των παραμυθιών, όλα έχουν συμβεί στην Ιστορία και τα παιδιά ταξιδεύουν στον κόσμο της πολυχρωμίας για να ανακαλύψουν τη Θήρα, τα σπίτια, τα καράβια, τις αγορές, τα αγγεία, τα παιχνίδια των παιδιών, την καθημερινότητα σε έναν παλιό καιρό, που με την φαντασία γίνεται τώρα και πάντα.

Η συγγραφέας αφήνεται στη μαγεία του παραμυθιού για να παρουσιάσει με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο τον Κυκλαδικό Πολιτισμό σε αναγνώστες ιδιαίτερα απαιτητικούς, που μαθαίνουν με παιχνιδιάρικο, απλό τρόπο. Οι εικόνες αφής, για να υπάρχει αίσθηση των ειδωλίων, των αγγείων, της μηλιάς και εκείνου του καιρού έχουν φιλοτεχνηθεί με ειδικά υλικά και πολλή προσήλωση, ώστε η Ιστορία να είναι στην άκρη των δαχτύλων, σαν πραγματικότητα.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Αντιπρόεδρος του «Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη» Κατερίνα Λασκαρίδη, ο συγγραφέας Μάνος Κοντολέων και η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Τσόλκα. Απόσπασμα από το βιβλίο θα διαβάσουν οι μαθητές Γιάννης και Μαρία. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος (2ας Μεραρχίας 36 & Ακτής Μουτσοπούλου).

Προτυπος λαχανόκηπος

 

ΣΧΕΔΙΟ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

 

Το Δ.Σ. του ΠΑΚΟΕ στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του, σε συνεργασία με την Δ/ση, τις δασκάλες και τους δασκάλους του Δημοτικού Σχολείου Συκαμίνου Ωρωπού, σας προσκαλούν την Τρίτη 19/04/2016 στις 10 το πρωί στον προαύλιο χώρο του Σχολείου, για να γιορτάσουμε όλοι μαζί την δημιουργία του πρώτου οργανωμένου πιλοτικού σχολικού λαχανόκηπου στην Αττική.

Τα παιδιά πλέον θα έχουν τα δικά τους φυτά να προσέχουν και να περιποιούνται, ώστε οι κόποι τους αυτοί να έχουν και το θετικό αποτέλεσμα των …δικών τους λαχανικών.

Θα γίνει παρουσίαση του λαχανόκηπου από εθελοντές Γεωπόνους του ΠΑΚΟΕ όπου ο καθένας από αυτούς θα αναλάβει και μια τάξη.

 

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιήσει ο Αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής κος Πέτρος Φιλίππου.

 

Η παρουσία σας θα μας γεμίσει χαρά.

 

 

 

Για το Δ.Σ του ΠΑΚΟΕ                                        Για το Δημοτικό Σχολείο

Συκαμίνου

Ο Πρόεδρος                                                        Η Δ/ντρια

Παναγιώτης Χριστοδουλάκης                   Αναστασία Κατσούγκρη

Πανεπιστημιακός

 

 

 

 

 

Αναστασία Κατσούγκρη: Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ διδάσκουν κυκλαδικό πολιτισμό

Βιογραφικό σημείωμα 

Η Αναστασία Κατσούγκρη γεννήθηκε   στην Αθήνα . Απόφοιτη του Π.Τ.Δ.Ε Αθήνας .Πτυχιούχος  Ειδικής    Αγωγής – ΕΚΠΑ με εξειδίκευση στα άτομα με κινητική αναπηρία.  Έχει Πιστοποιητικό Εξειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες- Πανεπιστήμιο Πατρών  και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών «Τ.Π.Ε στην Εκπαίδευση» ΤΕΑΠΗ Αθήνας. Είναι μέλος της επιστημονικής και ερευνητικής  ομάδας στάθμισης εργαλείων ανίχνευσης Μαθησιακών Δυσκολιών  του Πανεπιστημίου Πατρών.

Διετέλεσε Υπεύθυνη Ειδικής Αγωγής στην Περιφερειακή Δ/νση Αθήνας. από τον Ιούνιο του 2010  έως τον Σεπτέμβριο 2011.Μέλος της Επιστημονικής Ομάδας και της Ομάδας Έργου του ΙΕΠ με τίτλο «Ανάπτυξη Υποστηρικτικών Δομών για την Ένταξη και Συμπερίληψη στην Εκπαίδευση των Μαθητών με Αναπηρία ή και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες – Μετατροπή του Ειδικού Σχολείου σε Κέντρο Υποστήριξης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης» Στο πλαίσιο του παραπάνω έργου  ΕΠΕΑΕΚ συνέγραψε για λογαριασμό του ΙΕΠ  «Οδηγό Εξατομικευμένου Προγράμματος για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες» & «Οδηγό Εξατομικευμένου Προγράμματος για παιδιά με Αυτισμο».  Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις της σε  διεθνή και πανελλήνια επιστημονικά συνέδρια. Είναι επιμορφώτρια στα ΠΕΚ .

Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις « Διηνεκές» το βιβλίο της με τίτλο  «ΜΜΕ & Αναπηρία Κοινωνικές Προκαταλήψεις και Στερεότυπα» και το παραμύθι  με τίτλο   «Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ  ταξιδεύουν στο Χρόνο». Ένα παραμύθι τυπωμένο σε Braille από το ΚΕΑΤ για τυφλά παιδιά. Από το 2011 έως σήμερα είναι  Διευθύντρια στο Δημοτικό Σχολείο Συκαμίνου

Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ, το πρώτο παραμύθι για μη βλέποντες μαθητές;

Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ είναι το πρώτο παραμύθι που γράφτηκε στοχευμένα για παιδιά με τύφλωση  και αμβλύωπες για να διδάξουμε Κυκλαδικό πολιτισμό. Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε έτσι το κείμενο και τους διαλόγους ώστε να είναι ευχάριστοι και να μπορούν τα παιδιά με τύφλωση να φανταστούν και να δουν με τα μάτια της ψυχής τους. Δουλεύτηκε στο ΚΕΑΤ σε Γ & Δ τάξη σε τυφλούς και αμβλίωπες μαθητές με εξαιρετική επιτυχία Διορθώθηκαν κάποια σημεία. Μέχρι τώρα μετατρέπουμε σε Braille τα βιβλία  Ήθελα να γράψω ένα βιβλίο για να βοηθήσω αυτά τα παιδιά και μετά να μεταφραστεί στην γλώσσα των βλεπόντων

Τι ιδιαιτερότητες έχει;  Συνδυάζονται και ηχητικά ακούσματα;

Στην παρέμβαση  που έγινε στο ΚΕΑΤ το κείμενο συνοδευόταν και από C.D που το είχα μαγνητοφωνήσει ερασιτεχνικά Επειδή άρεσε σκεφτόμαστε να  κάνουμε επαγγελματική  ηχογράφηση για να έχουν και ηχητικά ακούσματα  όμως και το κείμενο έχει δουλευτεί έτσι ώστε να βοηθάει τα παιδιά με προβλήματα όρασης να δημιουργούν εικόνες και να καταλαβαίνουν  καλύτερα έναν πολιτισμό τόσο μακρινό που είναι δύσκολο και σε βλέποντα παιδιά Έτσι βάλαμε τον Οδυσσέα και την Καλυψώ να οδηγήσουν τα παιδιά και να μεταφέρουν τις εικόνες από την  Θήρα  την εποχή του Χαλκού για να δουν και εκείνα με την σειρά τους  μέσα από τα μάτια των ηρώων του παραμυθιού.

Τα παιδιά μαθαίνουν τον κυκλαδικό πολιτισμό;

Κυκλαδικό πολιτισμό διδάσκονται στην Γ Δημοτικού όμως το παραμύθι αυτό προσφέρεται και για διαθεματική προσέγγιση  για να γνωρίσουν την μουσική των αρχαίων Ελλήνων , τα ήθη και τα έθιμά τους και να συνειδητοποιήσουν  πως ξεκίνησαν οι πρώτοι πολιτισμοί και γιατί ξεκίνησαν από τις Κυκλάδες

-Σε ποιές ηλικίες απευθύνεται;

Απευθύνεται σε μαθητές  από Β Δημοτικού και πάνω και σε όσους αισθάνονται παιδιά

-Πως αποφασίσατε τη δημιουργία του;

όπως θα είδατε στο βιογραφικό μου σημείωμα είμαι και δασκάλα Ειδικής Αγωγής ή ειδική παιδαγωγός όπως θέλετε πέστε το ένα είναι το σίγουρο ότι δουλεύοντας σε ειδικά σχολεία και σε  Τμήματα Ένταξης   βίωσα από κοντά τον ανθρώπινο πόνο, τον κοινωνικό ρατσισμό απέναντι στα  άτομα με αναπηρία .  Ήθελα να κάνω κάτι πρώτα γι αυτά τα παιδιά για να τα βοηθήσω στο γνωστικό κομμάτι . Ήθελα να είναι πρώτα εκείνα ήθελα να νοιώσουν πως κάποιος – κάποιοι νοιάζονται για τις ανάγκες τους για το πώς μαθαίνουν  ή αλλιώς πως διευκολύνεται η μάθηση τους και όχι να είναι μία μετάφραση ενός βιβλίου. Το έγραψα με πολλή αγάπη και έχοντας ως άξονα τα παιδιά με προβλήματα όρασης.

-Κυκλοφορεί στην αγορά; Από που θα διατίθεται;

Το βιβλίο αυτό τυπώνεται από το ΚΕΑΤ σε 100 αντίτυπα αρχικά και θα διατεθεί σε όλα τα σχολεία  στην Ελλάδα που υπάρχουν  μαθητές με προβλήματα όρασης . Θα προσπαθήσουμε να συνοδεύεται και από CD

-Θα τυπωθεί και για παιδιά που βλέπουν;

Ναι αφού τυπωθεί για   παιδιά με προβλήματα άρσης θα  δοθεί και σε βλέποντες μαθητές με εικονογράφηση από παιδιά. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω την συνάδελφο και φίλη Βασιλική Ρεσβάνη που υπηρετεί στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας και είχε την ιδέα να διαβάσει το παραμύθι σε παιδιά της Γκαι Δ Δημοτικού στο πλαίσιο του προγράμματος της φιλαναγνωσίας που υλοποιεί. Το παραμύθι άρεσε πολύ στα παιδιά και  ζωγραφισαν σκηνές από το παραμύθι όπως τις φαντάστηκαν ακούγοντάς το Σκεφθήκαμε λοιπόν  η έκδοση για βλέποντες να έχει εικονογράφηση από τα ίδια τα παιδιά   Είμαστε στην αναζήτηση εκδοτικού οίκου

KATSOYGKRH

http://www.presspublica.gr  Ανθρώπων έργα /20/1/2016

H Aλεξάνδρα Τσόλκα για μια δασκάλα που πολεμά του δράκους Αναστασία Κατσούγκρη

tsolkaarthro49202       Από την Αλεξάνδρα Τσόλκα

Μιλά  με τα παιδιά ή για τα παιδιά και είναι πάθος και αθωότητα, όπως συμβαίνει στην δική τους ηλικία. Αποκωδικοποιεί τρόπους, κινήσεις, λεξούλες και εισβάλλει στον κόσμο τους, για παιχνίδι, γνώση και κυρίως ευτυχίας. Είναι με το μέρος τους!
 Η Αναστασία Κατσούγκρη, αφήνει κατά μέρος τα τεραστία προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης στην χώρα. Βάζει στην άκρη την γκρι – καφέ σαν μετά από βροχή πραγματικότητα των κακοπληρωμένων, κουρασμένων δάσκαλων, των ελλείψεων, της αναξιοκαρτίας και επιμένει να αφοσιώνεται στα παιδιά των ανθρώπων.
 
          

(περισσότερα…)

ΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Παραμύθι-πυξίδα για τυφλούς μαθητές

ΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ

Παραμύθι-πυξίδα για τυφλούς μαθητές

Το πρώτο παραμύθι με διδακτικό περιεχόμενο για μη βλέποντες μαθητές που τυπώνεται αυτές τις ημέρες σε γραφή μπράιγ θα κυκλοφορήσει τις επόμενες ημέρες, προκειμένου να ταξιδέψουν μέσα από τις σελίδες του μαθητές σχολείων που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης.

Οι εικόνες αποτυπώνονται σε ανάγλυφο τρόπο με ειδική τεχνική ώστε τα παιδιά να πάρουν όσες πληροφορίες είναι απαραίτητες.

Οι εικόνες αποτυπώνονται σε ανάγλυφο τρόπο με ειδική τεχνική ώστε τα παιδιά να πάρουν όσες πληροφορίες είναι απαραίτητες.

Πρόκειται για την ιστορία του Οδυσσέα και της Καλυψώς που ταξιδεύουν στον χρόνο και πιο συγκεκριμένα στη Θήρα, την εποχή του κυκλαδικού πολιτισμού. «Το παραμύθι μας παρέχει την απόλυτη ελευθερία. Ελευθερία και για τον δημιουργό και για τα παιδιά που θα το διαβάσουν με αυτό τον ξεχωριστό τρόπο», τονίζει στο «Εθνος» η συγγραφέας του βιβλίου Αναστασία Κατσούγκρη.

Το ταξίδι του Οδυσσέα, ενός ριψοκίνδυνου αγοριού και λάτρη της περιπέτειας, και της Καλυψώς, ενός συνετού κοριτσιού που της αρέσει η ιστορία, ξεκινά μέσω μίας μαγικής μηλιάς. Μία εξερεύνηση σ΄ έναν κήπο τους οδηγεί σε μία μηλιά φορτωμένη με φρούτα. Οταν πλησιάζουν ακούν έναν ψίθυρο, μία φωνή μέσα από το δέντρο. «Είμαι η μηλιά της γνώσης» τους είπε, για να προσθέσει εξάπτοντας τη φαντασία των δύο παιδιών αλλά και των αναγνωστών ότι με το κάθε μήλο μπορούν να ταξιδέψουν σε αλλοτινούς καιρούς, σε άλλες εποχές.

Παιχνίδι γνώσης
Από εκείνο το σημείο, επισημαίνει η κ. Κατσούγκρη, η οποία είναι εκπαιδευτικός και διευθύντρια στο δημοτικού σχολείο Συκαμίνου Ωρωπού, ξεκινά η περιπέτεια των δύο παιδιών μέσα από διαλόγους και «εικόνες», μέσα από ένα παιχνίδι γνώσης γνωρίζοντας έτσι με έναν εναλλακτικό και χαρούμενο τρόπο τον κυκλαδικό πολιτισμό.

Το εξώφυλλο του βιβλίου που θα κυκλοφορήσει τις επόμενες ημέρες σε γραφή μπράιγ.

Το εξώφυλλο του βιβλίου που θα κυκλοφορήσει τις επόμενες ημέρες σε γραφή μπράιγ.

Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ μεταφέρονται στη Θήρα και μέσα από το παραμύθι δίνονται απαντήσεις για διάφορα θέματα, όπως γιατί ονομάστηκαν έτσι οι Κυκλάδες, μαθαίνουν τα παιδιά για τις ανταλλαγές προϊόντων, για τα κοσμήματα και τα ειδώλια που έφτιαχναν οι γυναίκες, για τη μητριαρχική κοινωνία εκείνης της εποχής.

«Το παραμύθι πρέπει μέσω της αφήγησης να ενεργοποιεί τη φαντασία των παιδιών, να δημιουργεί εικόνες και να οικοδομεί τη σκέψη. Θα πρέπει να είναι διασκεδαστικό, κατανοητό και αποδεκτό από τα παιδιά» υπογραμμίζει η κ. Κατσούγκρη η οποία προσθέτει πως απευθύνεται σε όλους όσους αισθάνονται παιδιά. Για τις μικρότερες ηλικίες, απευθύνεται κυρίως σε παιδιά από τη Β΄ δημοτικού και μετά.

Παραμύθι-πυξίδα για τυφλούς μαθητές

Η ιδέα για τη συγγραφή του παραμυθιού ξεκίνησε την εποχή που έκανε την εξειδίκευσή της (diploma) στις μαθησιακές δυσκολίες στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας ενώ η ίδια είναι κάτοχος και μεταπτυχιακού διπλώματος στις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση. «Στο πλαίσιο του diploma έπρεπε να ετοιμάσω μία εργασία για τυφλά παιδιά. Μίλησα μαζί τους, είδα πώς λειτουργούν στην καθημερινότητά τους και τι ανάγκες έχουν. Ο πρωταρχικός μου στόχος ήταν μέσα από το κείμενο να μπορέσουν να αναπλάσουν εικόνες και να δουν μέσα από τα μάτια της ψυχής τους», τόνισε.

Πειραματική διδασκαλία
Η κ. Κατσούγκρη έκανε μία πειραματική διδασκαλία σε παιδιά της Γ΄ και Δ΄ τάξης του ειδικού δημοτικού σχολείων τυφλών στην Καλλιθέα που στεγάζεται στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών Ελλάδος τόσο σε αμβλύωπες, δηλαδή παιδιά με περιορισμένη όραση, όσο και σε μαθητές με ολική τυφλότητα.

Η συγγραφέας Αναστασία Κατσούγκρη

Η συγγραφέας Αναστασία Κατσούγκρη

Στο πλαίσιο αυτό, έγραψε το παραμύθι προκειμένου να μάθουν τα παιδιά μέσα από μία χαρούμενη αφήγηση για τον κυκλαδικό πολιτισμό. «Είδα τις αντιδράσεις των παιδιών και μετά την παρακίνηση και άλλων φίλων -κυρίως εκπαιδευτικών-, αποφάσισα να τελειοποιήσω το παραμύθι και να το εκδώσω».

Φεύγοντας από την τάξη, οι μαθητές ζήτησαν από την κ. Κατσούγκρη να συνεχίσει το ταξίδι και στον μινωικό πολιτισμό. «Μου ζήτησαν η μηλιά της γνώσης που υπάρχει στην αρχή του παραμυθιού να συνεχίσει το ταξίδι της στον μινωικό πολιτισμό. Αυτό θα είναι το επόμενο βήμα μου», είπε στο «Εθνος» καθώς -όπως παραδέχτηκε- δεν μπορεί να αφήσει ανικανοποίητες τις επιθυμίες αυτών των παιδιών.

Ο διευθυντής του σχολείου τυφλών Καλλιθέας Φίλιππος Κατσούλης

Ο διευθυντής του σχολείου τυφλών Καλλιθέας Φίλιππος Κατσούλης

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Θα τυπωθεί και για παιδιά που βλέπουν

Το παραμύθι τυπώνεται αυτές τις ημέρες στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών Ελλάδος σε γραφή μπράιγ. Θα τυπωθεί αρχικά σε 100 αντίτυπα και θα δοθεί σε σχολεία όπου υπάρχουν παιδιά με προβλήματα όρασης, τόσο στην Αθήνα όσο και στην περιφέρεια, όπως ανέφερε ο διευθυντής του ειδικού δημοτικού σχολείου τυφλών Καλλιθέας Φίλιππος Κατσούλης. Το βιβλίο, όπως εξήγησε, τυπώνεται σε θερμομικροκαψουλικό χαρτί το οποίο είναι ειδικό για την αναπαραγωγή ανάγλυφων γραφικών και εικόνων. Αναφορικά με τις εικόνες του βιβλίου, αποτυπώνονται με ανάγλυφο τρόπο και με μία ειδική τεχνική. «Προσπαθούμε να δώσουμε στους μαθητές όσες πληροφορίες είναι απαραίτητες. Για παράδειγμα, στο δέντρο μπορούν να αντιληφθούν τον κορμό, τους καρπούς ακόμη και τα φύλλα», τονίζει ο κ. Κατσούλης.

Μετά τις γιορτές, η έκδοση με τη γραφή μπράιγ που απευθύνεται σε μαθητές με ολική τύφλωση, θα εμπλουτιστεί και με μία εκτύπωση όπου θα υπάρχει ταυτόχρονα το κείμενο σε μεγάλη γραμματοσειρά ώστε να μπορούν να το διαβάσουν και αμβλύωπες μαθητές. Πάντως, μέσα στα σχέδια της Αναστασίας Κατσούγκρη είναι το παραμύθι να κυκλοφορήσει και για βλέποντες μαθητές και για αυτόν τον λόγο είναι σε αναζήτηση εκδοτικού οίκου. Το βιβλίο, μας είπε «είναι αφιερωμένο στους μαθητές μου με ή χωρίς αναπηρία, που είναι η πηγή έμπνευσής μου». Θερμές ευχαριστίες υπάρχουν στον συνεργάτη και φίλο Μανώλη, αλλά και στον Φίλιππο Κατσούλη.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ, ΧΑΡΗΣ ΓΚΙΚΑΣ

« Διδασκαλία της Ιστορίας : Οι γυναικείες μορφές στην Οδύσσεια»

>το Δημοτικό  Σχολείο Συκαμίνου πραγματοποιήθηκε Δειγματική Διδασκαλία στο μάθημα της Ιστορίας με θέμα « Διδασκαλία  της Ιστορίας : Οι γυναικείες μορφές στην Οδύσσεια»

Η Δειγματική διδασκαλία πραγματοποιήθηκε  με εξαιρετική επιτυχία από τους μαθητές της Δ΄ τάξης με την επιστημονική καθοδήγηση της Διευθύντριας κυρίας Αναστασίας Κατσούγκρη που διδάσκει στην τάξη Ιστορία και του Σχολικού Συμβούλου της 50ης Περιφέρειας κυρίου Κουμπιά  Εμμανουήλ και απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς  των σχολικών μονάδων του Δήμου Ωρωπού και του Δήμου Διονύσου (1ο & 2ο Δ.Σ. Αγίου Στεφάνου)

Η επιτυχία της Δειγματικής διδασκαλίας δεν είναι τυχαία. Δομήθηκε, σύμφωνα με τη στοχοθεσία που θέτει η UNESCO, δηλαδή:

Οι μαθητές έμαθαν να αναγνωρίζουν τα σημαντικά χαρακτηριστικά εννοιών και διαδικασιών, να συνδέουν μία έννοια με μία άλλη και να βρίσκουν ομοιότητες και  διαφορές, να δίνουν συγκεκριμένα παραδείγματα έτσι ώστε να κατανοούν καλύτερα τα γεγονότα και να μαθαίνουν

Οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου  Συκαμίνου ανακαλύπτουν την γνώση μέσα από ερευνητικές διεργασίες , είναι σε  θέση να διατυπώνουν ερωτήματα και να αναζητούν λύσεις και απαντήσεις στα προβλήματα που προκύπτουν

Η Δειγματική Διδασκαλία κατέδειξε ότι ο τρόπος διδασκαλίας που εφαρμόζεται στο Δημοτικό Σχολείο Συκαμίνου βοηθάει στην  ανάπτυξη της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών. Τα παιδιά μοιράζονται σκέψεις ιδέες και συναισθήματα , συνεργάζονται προκειμένου να αναπτύξουν συλλογικά επιχειρήματα, να τεκμηριώνουν θέσεις και απόψεις και να επιλύουν προβλήματα

Η γνώση δεν είναι στείρα απομνημόνευση αλλά αποτέλεσμα διερεύνησης και σύνδεσης με την ζωή και το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ζουν και αναπτύσσονται. Ότι μαθαίνουν το εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους,

Οι μαθητές έμαθαν για τις περιπέτειες του Οδυσσέα μελετώντας  το κείμενο του Ομήρου. Ανακάλυψαν  πόσο  φιλόξενοι ήταν οι Φαίακες, πόσο επεμβατικοί πίστευαν οι Αρχαίοι Έλληνες ότι είναι οι Θεοί τους.

Η γυναικεία μορφή στην Οδύσσεια αναδύεται κυρίαρχη . Στο πρόσωπο της Κίρκης τα παιδιά ανακάλυψαν  την δυναμική γυναίκα που ο Οδυσσέας την υποτάσσει και υποτάσσεται κι εκείνος Την Καλυψώ, την όμορφη νεράιδα που αγάπησε τον Οδυσσέα και θέλησε να τον  κάνει τον αθάνατο, αλλά οι Θεοί επεμβαίνουν και την επαναφέρουν στην τάξη. Πως μία Θεά θα έχει ταίρι της ένα θνητό? Εξάλλου οι Θεοί  είχαν αποφασίσει την επιστροφή του ήρωα . Η Ναυσικά προσφέρει φιλοξενία και βοήθεια  στον Οδυσσέα και τον  στέλνει στην Ιθάκη. Εκεί τον περιμένει η Πηνελόπη η πιστή σύζυγος που δικαιώνεται από τους θεούς .

Τα παιδιά βλέπουν πίσω από τα γεγονότα , έξω από το πλαίσιο και τα κοινωνικά στερεότυπα ,  δεν είναι η καλή Πηνελόπη και η κακιά Κίρκη ή η πλανεύτρα Καλυψώ αλλά καθεμιά  παίζει καθοριστικό ρόλο στην ζωή του Οδυσσέα και στην πλοκή των επεισοδίων

Συμπερασματικά  τα παιδιά

  • Μαγεύονται από την Ιστορία
  • Την αγαπάνε γιατί την γνωρίζουν βαθιά χωρίς την στείρα απομνημόνευση
  • Μαθαίνουν να συνεργάζονται
  • Μαθαίνουν και συλλέγοντας στοιχεία για τους ανθρώπους για τα ήθη, τα έθιμα, τους θεούς τους
  • Και έτσι νοιώθουν όμορφα
  • Διασκεδάζουν
  • Μαθαίνουν παίζοντας
  • Είναι ευτυχισμένα !!!!

 

 

Εμμανουήλ Λ Κουμπιάς                                      Αναστασία Ι Κατσούγκρη

 

 

 

 

ed3cde5d-6a68-49da-ae11-d7c3389b5990<Σ<strong

Ο Σχολικός Σύμβουλος κύριος Κουμπιάς Εμμανουήλ και η Διευθύντρια Αναστασία Κατσούγκρη μετά το τέλος της Δειγματικής Διδασκαλίας στην Ιστορία της Γ Δημοτικού

Μαθησιακές δυσκολίες

<h1 class=”js-article-title article-title”>Όλα όσα δεν γνωρίζετε για την δυσλεξία και τις μαθησιακές δυσκολίες

Η εκπαιδευτικός Αναστασία Κατσούγκρη πολεμά το δράκο της άγνοιας, της προκατάληψης της γραφειοκρατίας και μας εξηγεί τις μαθησιακές δυσκολίες. Συνέντευξη στην Αλεξάνδρα Τσόλκα.

Διδάσκει 21 χρόνια. Από την αρχή της εκπαιδευτικής της εργασίας, αφιερώθηκε στα παιδιά μαθησιακές δυσκολίες. Ήταν για εκείνη, σκοπός ζωής! Και τον κατάφερε. Βιβλία, νέοι μέθοδοι, εκπαίδευση άλλων δασκάλων, έρευνα, μελέτες και πάντα η ενεργή διδασκαλία σε ένα σχολείο στην άκρη της Αττικής. Ένας άνθρωπος γλυκός, που επιμένει, που δεν δέχεται όρια, που έχει ωραιότητα.

Μου λέει με πάθος κάποια στιγμή πως «τα παιδιά μας έχουν να αντιμετωπίσουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα πιεστικό που εστιάζει στην συσσώρευση γνώσεων και  όχι στην ανάπτυξη των δυνατοτήτων των μαθητών. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν αποδέχεται την διαφορετικότητα και θέλει  όλους τους μαθητές να μαθαίνουν με τον ίδιο τρόπο. Ένα  εκπαιδευτικό  σύστημα ισοπεδωτικό. Τα  παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες  έχουν να παλέψουν και τις προκαταλήψεις  της ελληνικής κοινωνίας. Αυτά  με θυμώνουν αλλά και με πεισμώνουν ώστε να αγωνιστώ με όλες μου τις δυνάμεις   υπερασπίζοντας το δικαίωμα όλων των παιδιών να  μαθαίνουν με το δικό τους τρόπο»… Ευτυχώς! Ευτυχώς για τα σχολεία μας, για τα παιδιά μας, για το μέλλον που υπάρχει το πείσμα, ο θυμός και η αφοσίωση, Αναστασία Κατσούγκρη. Ευτυχώς…

 

-Τελικά, υπάρχουν κακοί μαθητές ή άγνοια, αδιαφορία των δασκάλων;
«Δεν πρέπει να  βάζουμε ταμπέλες στους μαθητές μας Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί μαθητές Αυτοί  είναι όροι που ανήκουν στο παρελθόν και χαρακτηρίζουν άλλες εποχές. Όλα τα παιδιά έχουν δυνατότητες και αδυναμίες όπως όλοι μας. Όλοι είμαστε διαφορετικοί.  Ο ρόλος του δασκάλου είναι να  αναπτύξει τις δυνατότητες των μαθητών σε όλα τα επίπεδα (γνωστικό, συναισθηματικό, κοινωνικό,) και να μειώσει τις αδυναμίες τους. Σε μία εποχή που  η μάθηση και η πρόσβαση στη γνώση δεν είναι μόνο προνόμιο των λίγων αλλά δικαίωμα των πολλών,  είναι πεποίθηση  όλων μας πως όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν αρκεί να ξέρουμε τι  τα δυσκολεύει, γιατί δεν μπορούν να μάθουν και αφού το διαπιστώσουμε έγκαιρα να παρέμβουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Με αυτό τον τρόπο σεβόμαστε το δικαίωμα των μαθητών μας να διαφέρουν μεταξύ τους στο ρυθμό και στο αποτέλεσμα της μάθησης και αναγνωρίζουμε σαν εκπαιδευτικοί και σαν άνθρωποι το δικαίωμα στη διαφορά».
-Χρησιμοποιούμε συχνά για όλα τα προβλήματα στο σχολείο τον όρο «δυσλεξία». Λάθος; Ποιες άλλες μαθησιακές δυσκολίες υπάρχουν;
«Κατά αρχάς δεν είναι «προβλήματα» είναι δυσκολίες. Δυσκολίες στην μάθηση , στην γραφή, ( δυσγραφία)  στην ορθογραφία( δυσορθογραφία) , στην ανάγνωση (δυσαναγνωσία), στα μαθηματικά ( δυσαριθμησία). Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες χρησιμοποιήθηκε το 1962 για πρώτη φορά από τον Samuel Kirk  και προσδιορίζεται ως «μία καθυστέρηση ή διαταραχή της ανάπτυξης σε μία ή περισσότερες λειτουργίες του γραπτού ή του προφορικού λόγου (όπως είναι η ανάγνωση, η γραφή, η ορθογραφία, η κατανόηση) ή και των μαθηματικών, εξαιτίας κάποιας πιθανής εγκεφαλικής δυσλειτουργίας ή διαταραχών συμπεριφοράς και συναισθημάτων».
Ο νεότερος ορισμός, όμως, αναφέρει: «Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος ο οποίος αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών που εκδηλώνονται ως δυσκολίες στη μάθηση και χρήση της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής, του συλλογισμού ή των μαθηματικών ικανοτήτων. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο, αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και είναι δυνατόν να εκδηλώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής» όπως αναφέρει η κυρία Παντελιάδου. Φανταστείτε ότι οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι μεγάλη ομπρέλα με πολλές πτυχές. Μία πτυχή είναι η Δυσλεξία και όπως αναφέρει ο  Καθηγητής Κων/νος Πόρποδας, ο οποίος αφιέρωσε την ζωή του μελετώντας τις αναγνωστικές δυσκολίες των παιδιών, την δυσλεξία και το πώς επιτελείται η Ανάγνωση. ‘Όπως αναφέρει ο κύριος Πόρποδας «η δυσλεξία είναι αποτέλεσμα διαταραχής που έχει οργανική αιτιολογία η οποία είναι ειδική, με την έννοια ότι αφορά κυρίως στην μάθηση της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής και εκδηλώνεται παρά το ικανοποιητικό νοητικό επίπεδο, την κατάλληλη σχολική εκπαίδευση του  και τη θετική κοινωνικό- οικογενειακή κατάσταση και υποστήριξη».
-Το ποσοστό στην Ελλάδα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες έχει υπολογιστεί;
«Σύμφωνα με την κ. Μπάρου, σε διεθνές επίπεδο, το ποσοστό των μαθησιακών δυσκολιών φτάνει το 18% και το ποσοστό της δυσλεξίας το 5%-8%. Στην Ελλάδα σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας Μουζάκη – Σιδερίδη  2007  σε μεγάλο δείγμα μαθητών πανελλαδικά έδειξε πως το  3% – 11% του μαθητικού πληθυσμού παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες. Νεότερες έρευνες  δίνουν 1 στα 4 παιδιά να παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες  με υπεροχή των αγοριών».
-Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν χαμηλό δείκτη νοημοσύνης;  Έχουν στερημένη αντιληπτικότητα; Φταίνε οι γονείς; Είναι κληρονομικό ή ταξικό χαρακτηριστικό;
«Υπάρχουν πολλοί «μύθοι» για τα αίτια των μαθησιακών δυσκολιών, όπως ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν χαμηλή νοημοσύνη ή ότι δεν μπορούν να μάθουν, ή ότι είναι «τεμπέληδες» οι μαθητές αυτοί, ή ότι «θεραπεύονται» με τον καιρό. Έρευνες στην νευροφυσιολογία έχουν δείξει ότι  ένας σημαντικός αιτιολογικός παράγοντας είναι η εγκεφαλική δυσλειτουργία. Υπάρχουν ενδείξεις πως  υπάρχει κληρονομική προδιάθεση. Είναι γνωστό πως παρατηρείται να υπάρχει κι άλλο άτομο στην οικογένεια με μαθησιακή δυσκολία ή δυσλεξία. Οι έρευνες πάντως συνεχίζονται σε διεθνές επίπεδο για την σύνδεση γενετικών παραγόντων και δυσλεξίας. Το περιβάλλον οικογενειακό και σχολικό παίζει καθοριστικό παράγοντα για την  βελτίωση των μαθησιακών δυσκολιών. Οι μελετητές έχουν καταλήξει πως δεν είναι μόνο ένας παράγοντας που ευθύνεται για την ύπαρξη των μαθησιακών δυσκολιών».
-Είναι, όμως, διαφορετικά απ τα άλλα παιδιά; Ο δάσκαλος και ο γονιός πως χειρίζεται αυτά τα παιδιά; Και τη διαφορετικότητα πρέπει να τη χωρέσουμε στην απόλυτη ομοιότητα, η να της αναπτύξουμε περιβάλλον να ισχύει μεν αλλά να επιτρέπει την λειτουργικότητα; Πως γίνεται αυτό το δεύτερο και πως διαφυλάσσεται;
«Όλοι είμαστε διαφορετικοί! Έχουμε, όμως, μάθει στην εκπαίδευση να κοιτάμε το μέσο όρο και να δουλεύουμε με τον μέσο όρο. Δεν αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα. Δεν είναι όμως έτσι οι νέες τάσεις στην εκπαίδευση μιλάνε για διαφοροποιημένη διδασκαλία η οποία βασίζεται στις δυνατότητες και στις αδυναμίες των μαθητών και δουλεύουμε με αυτές. Καταργεί τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας και εισάγει καινοτόμες δράσεις και τη βιωματική μάθηση στην εκπαιδευτική διαδικασία  Πόσο έτοιμοι είναι οι  εκπαιδευτικοί μας να το εφαρμόσουν; Όχι και τόσο αν και γίνονται προσπάθειες από μεμονωμένους εκπαιδευτικούς δεν υπάρχει μια ενιαία στρατηγική για να εφαρμοστεί σε πανελλαδικό επίπεδο. Φυσικά απαιτεί επιμόρφωση εκπαιδευτικών  και… μέντορες δηλαδή υποστηρικτές καθοδηγητές των  εκπαιδευτικών. Αυτό θα βοηθούσε πολύ όλα τα παιδιά».
-Τα παιδιά με δυσλεξία θα σπουδάσουν; Θα ασχοληθούν με τις επιστήμες; Στη δημόσια εκπαίδευση υπάρχει εκείνη η υποδομή ώστε να τους επιτρέψει να εξελιχτούν;
«Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, αν αντιμετωπιστούν σωστά και έγκαιρα δεν έχουν κανένα εμπόδιο στο να σπουδάσουν. Είναι εξαιρετικά ικανά άτομα στην χρήση Η/Υ , στις κατασκευές, είναι σπουδαίοι ζωγράφοι και πολύ καλοί μουσικοί. Στην δημόσια εκπαίδευση  οι συνθήκες αν και έχουν καλυτερεύσει από παλιά δεν έχουν φτάσει στο επίπεδο είναι ακόμα ικανές ώστε να υποστηρίξουν  αποτελεσματικά τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Πρώτα –πρώτα δεν γίνεται έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση. Η λίστα αναμονής σε ΚΕΔΔΥ και Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα κυμαίνεται από 1 – 3 χρόνια… Μέχρι τότε τι κάνουν αυτά τα παιδιά; μένουν αβοήθητα να παλεύουν με το «θηρίο» που λέγεται μαθησιακή διαδικασία ή σχολείο; Υπάρχουν δομές υποστηρικτικές όπως είναι τα Τμήματα Ένταξης τα οποία δεν μπορούν να υποστηρίξουν όλα τα παιδιά και με τον καλύτερο  δυνατό τρόπο…
Επιχειρούνται δε, οι ΕΔΕΑΥ, που αποτελούν ένα  καινοτόμο θεσμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Στόχος τους είναι η οργάνωση,  η υποστήριξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και με αναπηρία ,  η καθοδήγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών,  η οργάνωση της παροχής της εκπαίδευσης και στη λειτουργία του σχολείου. Στηρίζονται στις νέες αντιλήψεις και τις πρακτικές που επιτάσσουν Διεθνείς Συμβάσεις για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και για την εκπαίδευση των παιδιών (Ν. 2101, ΦΕΚ 192Α/1992) και ιδιαίτερα αυτών με αναπηρία (Ν. 4074/2012, ΦΕΚ 88 Α/2012) και έχουν στόχο τη διεπιστημονική ενίσχυση του σχολείου και του εκπαιδευτικού στο κοινό σχολείο με την ανάπτυξη πρακτικών υποστήριξης και επιπρόσθετων συμπληρωματικών υπηρεσιών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) οι οποίες αποτελούν συστατικό στοιχείο της κοινής εκπαίδευσης».
-Το υπουργείο και η Ακαδημαϊκή κοινότητα ασχολείται όσο πρέπει με αυτά τα παιδιά;
 «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μία  κάποια ευαισθητοποίηση από μεριάς της πολιτικής ηγεσίας για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Όμως ο δρόμος είναι πολύ μακρύς και χρειάζεται πολλή δουλειά  χρήματα και κυρίως πολιτική βούληση. Δυστυχώς στην Ελλάδα είμαστε πολύ πίσω σε θέματα ειδικής αγωγής. Αυτό έχει να κάνει και με τα κοινωνικά στερεότυπα στην ελληνική κοινωνία».
-Πως θα καταλάβω και σε ποιες ηλικίες πως ένα παιδί μπορεί να αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία; Τι κάνω ως γονιός και που απευθύνομαι;
«Συνήθως οι γονείς το αντιλαμβάνονται με την είσοδο του παιδιού τους στο σχολικό πλαίσιο, όταν δηλαδή ξεκινήσει η μαθησιακή διαδικασία. Όμως ενδείξεις έχουμε από την προσχολική ηλικία. Στο Πανεπιστήμιο Πατρών έχουμε σταθμίσει εργαλείο Ανίχνευσης μαθησιακών δυσκολιών που απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας Νηπιαγωγείου. Αυτό που πρέπει να κάνει ο κάθε γονιός είναι όταν παρατηρήσει κάποιες δυσκολίες στην ανάγνωση ή στην γραφή να τις συζητήσει με τους εκπαιδευτικούς της τάξης. Η ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών είναι θέμα των  εκπαιδευτικών. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κυρίως των Νηπιαγωγών σε θέματα μαθησιακών δυσκολιών και φωνολογικής επίγνωσης».
-Στους γονείς που χουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τι θα τους λεγάτε; Συνήθως νιώθουν ένοχες πως για κάτι φταίνε, ή φοβούνται για τη ζωή που θα ζήσουν τα παιδιά τους, όντας περιθωριοποιημένα από ένα σχολικό περιβάλλον. Τι λόγια θα τους απευθύνατε;
«Να χαίρονται τα παιδιά τους !!! Να μην έχουν ενοχές. Τα παιδιά τους μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο. Αυτό είναι όλο. Απλά το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα είναι όπως προανέφερα ισοπεδωτικό και γι αυτό πρέπει να σταθούν δίπλα τους και να τα στηρίζουν σε κάθε τους βήμα».
-Ετοιμάζετε δυο βιβλία και θα δοθούν στη κυκλοφορία τώρα. Πείτε μου για αυτά και ειδικά για το ένα που αφορά στα τυφλά παιδιά. Αλήθεια δεν υπάρχουν παραμύθια για αυτά;
«Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έγραψα έναν Οδηγό εξατομικευμένου προγράμματος για παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες και έναν Οδηγό εξατομικευμένου προγράμματος για παιδιά με Αυτισμό. Στόχος αυτών των Οδηγών που θα διατεθούν στα σχολεία είναι να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν τους τομείς που δυσκολεύονται τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή με αυτισμό να τα αποδεχτούν  και να τα βοηθήσουν. Παράλληλα, δίνονται οδηγίες και τρόποι αντιμετώπισης των δυσκολιών που εμφανίζονται στα παιδιά αυτά. Το άλλο βιβλίο θα εκδοθεί από τις Εκδόσεις «Παπασωτηρίου» κα πρόκειται για ένα παραμύθι που έγραψα για  παιδιά με τύφλωση δουλεύτηκε στο ΚΕΑΤ και θα τυπωθεί και σε Brail με τίτλο « Ο Φοίβος και η Αθηνά ταξιδεύουν στο χρόνο». Δεν υπάρχει  κάτι αντίστοιχο και γενικά λογοτεχνικά  βιβλία- παραμύθια για παιδιά με τύφλωση ή για αμβλύωπες μαθητές. Είναι απλά ανύπαρκτα».
-Πείτε μου θυμώνετε; Θυμώνετε με όλα αυτά που θα μπορούσαν να γίνουν; Οργίζεστε; Βγαίνετε εκτός εαυτού με τις γραφειοκρατίες, τις αδιαφορίες, την κούραση των άλλων, την χαμένη τους ελπίδα;
«Οργίζομαι με την εκμετάλλευση γονέων και παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ή με αναπηρία, από μερικούς επιτήδειους «ειδικούς» Οργίζομαι με την πίεση που ασκείται σε όλα τα παιδιά από το εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο  ας μου επιτραπεί η έκφραση «στραγγαλίζει» κάθε δημιουργική έκφραση των μαθητών και κάθε μορφή κριτικής σκέψης . Να επισημάνω εδώ πως τα παιδιά με Δυσλεξία διαθέτουν καλλιτεχνικές τάσεις στη μουσική στην ζωγραφική, στην ποίηση . Έχουν ανεπτυγμένη κριτική σκέψη και δημιουργικό πνεύμα. Πως μπορούμε  σε αυτά τα παιδιά να πνίγουμε κάθε δημιουργική έκφραση και κάθε καλλιτεχνική τους έκφραση;»…
-Μέσα στην κρίση, στην οικονομική ανέχεια, πόσα περιθώρια υπάρχουν και πόση δύναμη χρειάζεται μια και μόνη δασκάλα για να βάζει με τον δράκο της δυσλεξίας που καταπίνει παιδάκια;
«O καλός ο δάσκαλος έχει στο μυαλό τη Γνώση, φτερά απλωμένα στην ψυχή και Πήγασος η σκέψη. Η καρδιά του πλέρια απ’ Αγάπη έμπρακτη. Αγάπη, Γνώσεις και Φτερά, στο απλωμένο χέρι του, είναι τα όπλα του.  Ο δάσκαλος που αγαπά συνεχώς μελετά και μαθαίνει και τις γνώσεις του αυτές σκύβει τρυφερά και τις προσφέρει στα παιδιά του, σταδιακά, με υπομονή μεγάλη.  Ο δάσκαλος τείνει το χέρι πρώτος, το χαμηλώνει και το παιδί απλώνει το χεράκι του, της ψυχούλας του προέκταση, για να πάρει γνώσεις, με αγάπη δοσμένες, εφόδια πολύτιμα, για τη ζωή του όλη».
-Αν ήταν παραμύθι η ζωή ενός παιδιού με δυσλεξία, ποιους δράκους θα χε και πριν το «έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα» ποια θα ταν η δύναμη του ως ήρωα;
«Δράκοι  το εκπαιδευτικό σύστημα που είναι ισοπεδωτικό, θεωρώντας ότι τα παιδιά μαθαίνουν όλα με τον ίδιο τρόπο. Δράκοι  είναι όσοι   εκπαιδευτικοί δεν διαφοροποιούν την διδασκαλία τους ώστε να μετατρέπεται η μάθηση σε παιχνίδι  στο οποίο θα συμμετέχουν όλα τα παιδιά και δεν θα αποκλείεται κανένα. Δράκοι είναι όσοι δεν σέβονται τον υπέροχο ψυχικό κόσμο αυτών των παιδιών και τον καταστρέφουν στο όνομα της όποιας επίδοσης σε όποιο γνωστικό τομέα θέλετε. Πριν πέσει η αυλαία του τέλους στο «παραμύθι της ζωής» πριν το έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα» θα έβαζα την εξής φράση: « Εμείς τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες θέλουμε να σας πούμε ότι : Είμαστε διαφορετικοί γι αυτό είμαστε δυνατοί και δεν θα πάψουμε να αγωνιζόμαστε και για σας και για όλους για να φτιάξουμε ένα κόσμο καλύτερο ένα κόσμο που το διαφορετικό  θα είναι η πινελιά που θα  κάνει τη διαφορά και θα ομορφαίνει την καθημερινότητά μας και την ζωή μας».