ailiadi's blog

"Ποίηση, ζωγραφική, ιστορία, πολιτισμός ως έννοιες αδιαπραγμάτευτες"

«Πολιτισμού παιχνίδια» Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ΄ το Α.Π.Θ.), Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

«Πολιτισμού  παιχνίδια»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ΄ το Α.Π.Θ.), Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Μπορεί  το  καλοκαίρι  να  είναι  εποχή  ξενοιασιάς,  ωστόσο  αποτελεί  και  μια  μοναδική  ευκαιρία  ευαισθητοποίησης  και  συνειδητοποίησης  σε  ό, τι  αφορά  την ανθρωπιά, το  ανθρωπογενές περιβάλλον, τον πολιτισμό  και  την  προστασία  του.

Πώς επί παραδείγματι ο πολιτισμός και η ανθρωπιά   περνάει  μέσα  από  την  προστασία  των  τετράποδων… Μια  φωτογραφία  που  θα  με  στοιχειώνει  για  πάντα  εικονίζει  ένα  αδέσποτο  σκυλί  με  ανατιναγμένες  τις  δύο  γνάθους.  Κάποια  ανήλικα  τέρατα  στην  ελληνική  επαρχία  γιόρτασαν  το   Πάσχα βάζοντας  δυναμίτες  στο  στόμα  του.  Μάρτυρες  δηλώνουν  ότι  του  έδεσαν  και  το  στόμα  πρόχειρα  με  ένα  σύρμα, για  να  εξασφαλίσουν  το  θεαματικό  αποτέλεσμα.

Ένα  βίντεο  στο  you tube  δείχνει  τρία  ανήλικα -δεν  είναι  ούτε  δέκα  χρόνων-  που  διασκεδάζουν  κλωτσώντας  επανειλημμένα  ένα  γατί  μέσα  στην  πισίνα  ξενοδοχείου.  Ο  περήφανος  εικονολήπτης  σχολιάζει: «Κυρίες  και  κύριοι, τώρα  θα  μάθουμε  κολύμπι  στο  γατάκι»…  Και  το  πιο  αποκρουστικό  τεκμήριο  της  πεποίθησης  ότι  «δεν  κάνουν  τίποτα  κακό»  είναι  η  βιντεοσκόπηση  των  εγκλημάτων  τους, με  ακόλουθη «δημοσίευση»  σε τοποθεσίες του  Διαδικτύου.  Τα  παιδία  παίζει.  Οι  μεγάλοι  αδρανούν.  Και  μια  γενιά  αργότερα, οι  κοινωνιολόγοι  θα  αναρωτιούνται  πώς  ξεπέσαμε  σε  μια  κοινωνία  υπανθρώπων  που  νοιάζονται  μόνο  για  την  καλοπέρασή  τους.

Για όλους αυτούς τους λόγους η  συμμετοχή  των  παιδιών  σε περιβαλλοντικές, πολιτιστικές  ή  και  σε  φιλο-πολιτιστικές  δραστηριότητες  και  η  δημιουργία  ομάδων  εργασίας αποτελούν  τη  βάση  για  να αποκτήσουν ανθρωπιστικές ευαισθησίες, να γνωρίσουν  τον  περίγυρό  τους, το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, τα μνημεία ενός τόπου αλλά  και  για  να  βιώσουν  δραστηριότητες  οι  οποίες  μπορούν  να  τα  ευαισθητοποιήσουν  απέναντι  σε  ζητήματα πολιτισμού, ιστορίας, αρχαιολογίας. Τα  παιδιά  συλλέγοντας  το  κατάλληλο  υλικό  αποκτούν  γνώσεις  και  ενημερώνονται, αξιολογούν  τα  ευρήματά τους  και  κουβεντιάζοντας  τόσο  μεταξύ  τους  όσο  και  με  τους  γονείς  τους  μπορούν  να  αποφασίσουν  ή  και  να  υιοθετήσουν  προτάσεις-μέτρα  και  δράσεις  για  ένα  καλύτερο ανθρωπογενές περιβάλλον και για την αποτελεσματικότερη διατήρηση και προστασία μνημείων και αρχαιοτήτων.  Αυτή  η  αλληλουχία  διαδικασιών  -μαθαίνω, νοιάζομαι, συμμετέχω  και  δραστηριοποιούμαι-  είναι  πολυσύνθετη, με  εμπόδια  και  συχνές  απογοητεύσεις.  Αν  κατορθώσουμε  και  δημιουργήσουμε  στα  παιδιά  το  όραμα, τότε  υπάρχουν  πολλές  πιθανότητες  να  τα  δούμε  ενεργούς  αυριανούς  πολίτες.  Έτσι,  μέσω  της  συμμετοχής  και  της  εξοικείωσής  τους  με  έμπρακτες  δραστηριότητες, επιδιώκεται :

  • Η  ευαισθητοποίηση  των  παιδιών  και  κατ’ επέκταση  της  τοπικής  κοινωνίας  για  τις  αξίες, τη  σημαντικότητα  και  τα  αποθέματα  του  πολιτισμικού  και  φυσικού  περιβάλλοντός  μας.
  • Η  ενεργός  συμμετοχή  τους  μέσα  από  προσιτές  και  εύκολες  πολιτιστικές  δραστηριότητες, που  μπορούν  να  πραγματοποιηθούν  μέσα  και  γύρω  από  το  σχολείο  τους  (υιοθεσία  και  συνεχής  φροντίδα  του  περίγυρού  μας).  Γενικότερα, τα  βήματα  ευαισθητοποίησης  κωδικοποιούνται  στα  ακόλουθα:
  1. Να  διδάσκετε  λιγότερο  και  να  μοιράζεστε  περισσότερο.  Πιστεύουμε  ότι  είναι  πολύ  σημαντικό  για  έναν  ενήλικα  να  μοιραστεί  τον  εσωτερικό  του  κόσμο  με  ένα  παιδί.  Μόνο  αν  μοιραστούμε  τις  βαθύτερες  σκέψεις  και  τα  συναισθήματά  μας  μπορούμε  να  επικοινωνήσουμε  και  να  εμπνεύσουμε  στους  άλλους  αγάπη  και  σεβασμό  για  τον πολιτισμό, το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον και τα μνημεία του τόπου μας.
  2. Να  είστε  δεκτικοί, δηλαδή να  ακούτε  και  να  είστε  πάντα  σε  εγρήγορση  και  να  παρατηρείτε  τι  συμβαίνει  στη  φύση  γύρω  σας  κάθε  λεπτό, γιατί  σχεδόν  πάντα  εκτυλίσσεται  κάτι  ενδιαφέρον  και  συναρπαστικό.
  3. Να  είστε  ευαίσθητοι, γιατί  κάθε  ζαβολιά, κάθε  σχόλιο, κάθε  γέλιο, κάθε  επιφώνημα  είναι  μια  ευκαιρία  για  επικοινωνία.  Επομένως, ανταποκριθείτε  στη  διάθεση  των  παιδιών  και  στα  συναισθήματά  τους.
  4. Να  κεντρίζετε  την  προσοχή  των  παιδιών  χωρίς  καθυστέρηση  και  να  προκαλείτε  όσο  γίνεται  την  προσοχή  όλων  κάνοντας  παρεμβάσεις, ερωτήσεις  και  επισημαίνοντας  ενδιαφέρουσες  απόψεις, εικόνες  και  ήχους.
  5. Να  μη  μετατρέπετε  θέματα  πολιτισμικής  ευαισθητοποίησης, αγωγής  και  εκπαίδευσης  σε  αυτοτελή  μαθήματα.  Αρκούν  η  συμμετοχή  σε  δράσεις  πρακτικής  εφαρμογής  και  το  νοιάξιμο  για  τα  κοινά.
  6. Να  εξοικειωθείτε  αρχικά  με  τα μνημεία, τους αρχαιολογικούς χώρους και τα περιβάλλοντα των μουσείων,  παρατηρώντας  τα  προσεκτικά  και  στη  συνέχεια  να  παίξετε  παιχνίδια πολιτισμού και  να  συνομιλήσετε  διότι  υπάρχουν  ανεπανάληπτες  στιγμές  και  εικόνες  που  τραβούν  την  προσοχή  των  παιδιών.

Για  τους  παραπάνω  λόγους  δημιουργούμε  και  συμμετέχουμε  σε  ένα  πολυποίκιλο  πλαίσιο  ουσιαστικών  δραστηριοτήτων  που  δεν  περιορίζονται  μέσα  σε  ένα  σχολικό  έτος, αλλά  έχουν  συνέχεια  και  συνέπεια  σε  βάθος  χρόνου.  Εξάλλου, με  τις  διαδραστικές  δημιουργικές  δραστηριότητες, αλλά  και  με  τη  συνεχή  προσπάθεια:

  • Ζωντανεύουμε  τη  γνώση  κάθε  στιγμή.
  • Βιώνουμε  τον  πολιτισμό  καθημερινά.
  • Είμαστε  κοντά  στην  κοινωνία  συνεργαζόμενοι  και  συμμετέχοντες  στα  κοινά.

Τέλος, αυτό  που  οφείλουμε  να  τονίσουμε  είναι  ότι  οι  εκπαιδευτικοί  και  οι  εμψυχωτές  μπορούν  να  συντάξουν-δημιουργήσουν  τα  δικά  τους  φύλλα  εργασίας, ανάλογα  με  το  μαθησιακό  επίπεδο  των  παιδιών, τις  γνώσεις  που  έχουν  αποκτήσει  για  το  αντικείμενο  ή  τα  σχετικά  πολιτιστικά  ζητήματα, για  τις  ιδιαιτερότητες  και  τα  χαρακτηριστικά  κάθε  περιοχής  που  έχουν  την  ανάγκη  φροντίδας  και  διατήρησης.  Θα  ήταν  ιδιαίτερα  εποικοδομητικό  αν  εκπαιδευτικοί  και  μαθητές  προτείνουν  και  δικά  τους  φύλλα  εργασίας  ή  και  άλλες  δραστηριότητες  τα  οποία  θα  μπορούσαν  να  ευαισθητοποιήσουν  ακόμη  περισσότερο  τα  παιδιά  και  τις  τοπικές  κοινωνίες  για  την  προστασία, τη  διατήρηση  και  την  ανάδειξη  του  τοπικού και ευρύτερα του ελληνικού πολιτιστικού μας πλούτου, φυσικού και πνευματικού.



Δεν υπάρχουν σχόλια »

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.

Αφήστε μια απάντηση