ailiadi's blog

"Ποίηση, ζωγραφική, ιστορία, πολιτισμός ως έννοιες αδιαπραγμάτευτες"

Α) Εκπόνηση-Διενέργεια Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και δημιουργία φύλλων εργασίας Σενάριο διδασκαλίας για Project Β)Σκέψεις και Παρατηρήσεις για τη Διδασκαλία με τις νέες τεχνολογίες (ΤΠΕ) Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ’ το Α.Π.Θ.), Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Κάτω από: ΓενικάΑΜΑΛΙΑ ΗΛΙΑΔΗ στις 10:40 πμ στις Φεβρουάριος 20, 2013

Α) Εκπόνηση-Διενέργεια Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και δημιουργία φύλλων εργασίας

Σενάριο διδασκαλίας για Project

Β)Σκέψεις και Παρατηρήσεις για τη Διδασκαλία  με  τις νέες  τεχνολογίες (ΤΠΕ)

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ’ το Α.Π.Θ.), Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

ailiadi@sch.gr

1.Ελληνικές Αρχαιότητες στο Μουσείο: η αρχαία ελληνική κοινωνία μέσα από τα υλικά της κατάλοιπα (για Γυμνάσια και Λύκεια)

Φύλλο εργασίας

Εκπαιδευτικό υλικό (προϋποθέσεις εκπόνησης εργασιών):

Αφού συμβουλευτείτε τις ακόλουθες ιστοσελίδες:

http://odysseus.culture.gr/h/1/gh154.jsp?obj_id=3249http://odysseus.culture.gr/h/1/gh151.jsp?obj_id=3249

και μελετήσετε τη σχετική συνέντευξη που σας επιδόθηκε,

Α) να ονομάσετε και να περιγράψετε τα είδη των υλικών καταλοίπων με τις κατηγορίες και τις υποκατηγορίες τους. Ποια η σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων, δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, για τη γνώση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού;

Β) Τα υλικά κατάλοιπα-αρχαιολογικά ευρήματα αποκαλύπτουν την Καθημερινή Ζωή των Αρχαίων Ελλήνων. Τα θέατρα, οι ναοί, ιδιωτικά και δημόσια κτήρια, οικίες, στάδια, γυμναστήρια, παλαίστρες, κάθε μορφή εικαστικής τέχνης: γλυπτά, αγάλματα, τοιχογραφίες, ψηφιδωτά, οικιακά σκεύη, έπιπλα, παιδικά παιχνίδια, υπολείμματα τροφής κ.τ.λ. και γενικά το Σύμπαν της ζωής του Αρχαίου Έλληνα/Ελληνίδας έρχεται στο φως από την αρχαιολογική σκαπάνη και εκτίθεται στα Μουσεία της χώρας μας και του Κόσμου. Είναι, κατά τη γνώμη σας, απαραίτητα τα Μουσεία αυτά σε μια πολιτεία και για ποιους λόγους;

Γ) Να περιγράψετε και να ερμηνεύσετε τρία (3) τέτοια υλικά κατάλοιπα, εντάσσοντάς τα στην καθημερινότητα των ανθρώπων της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας.

Δ) Το επίκαιρο θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα: Μπορείς να επισκεφθείς το δικτυακό τόπο του Υπουργείου Πολιτισμού, που είναι αφιερωμένος σε αυτό το θέμα: http://www.culture.gr/6/68/682/index gr.html καθώς και τις διευθύνσεις: http://damon.gr/marmarahttp://www.greece.org/parthenon/marmara/index.htm .

Για να δεις τα αντεπιχειρήματα των Βρετανών για την «καταστροφική» συντήρηση των μαρμάρων από τους Έλληνες το 1938 και την απόκτησή τους από το λόρδο Έλγιν και το Βρετανικό Κοινοβούλιο http://www.thebritishmuseum.ac.uk. (Parthenon: εμφάνιση φωτογραφιών των Γλυπτών του Παρθενώνα και σχετικές πληροφορίες).

Κρατήστε από όλα αυτά σημειώσεις, κατά ομάδες, και προετοιμαστείτε για μια «συζήτηση στρογγυλής τραπέζης»: Η πρώτη ομάδα εκπροσωπεί την ελληνική αντιπροσωπία. Παρουσιάζει τα επιχειρήματά της για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στη χώρα από την οποία αφαιρέθηκαν. Η δεύτερη εκπροσωπεί τη βρετανική αντιπροσωπία. Παρουσιάζει τα επιχειρήματά της για τη φύλαξη των Ελγινείων στο Βρετανικό Μουσείο. Η τρίτη ομάδα «ενσαρκώνει» μια αιγυπτιακή αντιπροσωπία που παρουσιάζει με τη σειρά της τα επιχειρήματά της για την επιστροφή των Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων στη χώρα από την οποία αφαιρέθηκαν. Τέλος, η τέταρτη ομάδα αναλαμβάνει το ρόλο του παρατηρητή και του εκτιμητή. Παρακολουθεί προσεκτικά τις άλλες τρεις ομάδες και καταγράφει τα επιχειρήματά τους. Στο τέλος διατυπώνει την κρίση της και εκδίδει ψήφισμα.

Ε) 1. Η «κιβωτός» του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού: αν υποθέσουμε ότι η αρχαία ελληνική πολιτιστική κληρονομιά κινδυνεύει από αφανισμό και ότι μπορούν να σωθούν μόνο πέντε μνημεία (αρχαιολογικά ευρήματα, χώροι, ναοί, θέατρα, οικοδομήματα κ.τ.λ.), ποια θα αποφάσιζες να διασώσεις και γιατί; Δικαιολόγησε την επιλογή σου. Προκειμένου να βοηθηθείς στην απάντησή σου, να συμβουλευτείς το ακόλουθο άρθρο με σχετικό εικονογραφικό υλικό: http://www.apodimos.com/arthra/09/Jun/H_ARXITEKTONIKH_TON_ARXAION_ELLHNON_KAI_TIS_ARXAIAS_ELLADAS/index.htm

2. Με δικά σου λόγια: διάλεξε ένα από τα εκθέματα που είδες και περίγραψέ το, τονίζοντας το χαρακτηριστικό που σου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση.

3. Είσαι ξεναγός. Με αφορμή ένα πρόγραμμα ανταλλαγών, έχει επισκεφθεί το σχολείο σας μια ομάδα άγγλων, γάλλων και σουηδών μαθητών. Το τμήμα σας έχει αναλάβει να τους ξεναγήσει σε ένα αρχαιολογικό μουσείο. Το μουσείο ποιας ελληνικής πόλης θα επέλεγες και γιατί; Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το σημαντικότερο έκθεμα στο συγκεκριμένο μουσείο; Λάβε υπόψη σου και τις ακόλουθες ιστοσελίδες με εκπαιδευτικό υλικό:

http://www.matia.gr/library/ebook_14/http://www.europe-greece.com/arxaiologika.php

Στ) Σύμφωνα με τις σκέψεις και τα συμπεράσματα που έχετε αποκομίσει από την ως τώρα έρευνά σας, «στήστε» το δικό σας αρχαιολογικό μουσείο: επιλέξτε εκθέματα και σχολιάστε τα, υπομνηματίστε τα, δώστε τις κατάλληλες πληροφορίες, αφού προηγουμένως έχετε αποφασίσει για τους χώρους-αίθουσες που θα περιλαμβάνει. Σχεδιάστε τη «δομή» του. Η «κατασκευή» σας μπορεί να αποδοθεί με κείμενο, σχεδιαγράμματα, διαγράμματα, γραφήματα, εικόνες, λεζάντες, φωτογραφίες και ό,τι άλλο εσείς θεωρείτε απαραίτητο, προκειμένου να ελκύσετε τους επισκέπτες σας. Εκτός από αίθουσες εκθεμάτων, έργων τέχνης, προβολών και συνεδρίων, το μουσείο σας πρέπει να περιλαμβάνει και χώρους αναψυχής: κήπο, αίθριο, εστιατόριο, καφέ, πωλητήριο δώρων και αναμνηστικών. Λάβε υπόψη σου και την ακόλουθη ιστοσελίδα με εκπαιδευτικό υλικό:http://www.matia.gr/library/ebook_09/008_mouseio.html#5

2.Ο Ελευθέριος Βενιζέλος και η εποχή του (για Λύκεια)

Φύλλο εργασίας(περιγραφικό-ερμηνευτικό)

Α) Λαμβάνοντας υπ όψιν το υλικό των παρακάτω ιστοσελίδων-διαδικτυακών τόπων: http://www.biblionet.gr/main.asp?page=showbook&bookid=102896el.wikipedia.org/…/Ελευθέριος_Βενιζέλος

1. να διαγράψετε αδρά τα βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του Ελευθερίου Βενιζέλου (διαμόρφωση, παιδεία, καταβολές, Κρήτη-Αθήνα/ περιφέρεια-κέντρο, προετοιμασία από την περιφέρεια και μεγαλοπρεπής «είσοδος» στην κεντρική πολιτική σκηνή, ιστορικοί σταθμοί, στάση Ελ. Βενιζέλου κ.ά).

2. να διαγράψετε αδρά τα βασικά χαρακτηριστικά της εποχής του (Κρητικό ζήτημα, Βαλκανικοί πόλεμοι, Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Μικρασιατική εκστρατεία και καταστροφή).

Β) Αφού μελετήσετε τα ιστορικά δεδομένα των παρακάτω διαδικτυακών τόπων και των κειμένων με τα οποία σας «εφοδίασε» η υπεύθυνη της σχολικής βιβλιοθήκης, http://www.cityofathens.gr/el/episkeptes/aksiotheata/moyseia/moyseio-eleytherios-benizelos ,http://books.phigita.net/isbn/9789604420278http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathworld_1_06/05/2009_1288489 ,

να σχολιάσετε ελεύθερα εκθέτοντας τις απόψεις σας,

1. τη σημασία και τη βαρύτητα της προσωπικότητας του Ελευθέριου Βενιζέλου για τη Νεότερη Ελληνική Ιστορία,

2. την έννοια του εθνικισμού-αλυτρωτισμού και τον όρο εθνοκάθαρση στο χρονικό πλαίσιο από τους Βαλκανικούς πολέμους μέχρι και τη Μικρασιατική Καταστροφή.

3. την «υπόθεση» στην Ιστορία (π.χ. αν κέρδιζε τις κρίσιμες εκλογές ο Βενιζέλος, θα επακολουθούσε επίσης η Μικρασιατική Καταστροφή; Αν η Ελληνική πολιτική και στρατιωτική ηγεσία δεν «καταστρατηγούσε» τα όρια και παρέμενε στην αρχικά «κατοχυρωμένη» περιοχή Σμύρνης-Αιδινίου, ποια θα ήταν η εξέλιξη των γεγονότων υποθετικά; κ.τ.λ.). Συζήτηση για τη σκοπιμότητα και το ρόλο της υπόθεσης στην Ιστορία.

Γ) Να περιγράψετε και να ερμηνεύσετε λεπτομερειακά τρεις (3) από τις εικόνες-φωτογραφίες του εκπαιδευτικού υλικού του παρακάτω διαδικτυακού τόπου: http://www.matia.gr/library/ebook03_17/index.html

Δ) Η ατμόσφαιρα της εποχής μέσα από το φωτογραφικό-εικονογραφικό υλικό-Περιγραφή-λεκτική αναπαράσταση της καθημερινότητας των ανθρώπων.

http://www.matia.gr/library/ebook03_17/index.html )

Ε) Συζήτηση: Προσωπικότητα και εποχή ή ο ηγέτης και η εποχή του; Σχολιασμός προτεραιοτήτων: Βασικές ιστορικές έννοιες-κλειδιά: Συνθήκες Μεσοπολέμου, Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος, Βαλκανικοί πόλεμοι-επέκταση της Ελλάδας, εδαφικός και πληθυσμιακός διπλασιασμός, Εθνικός Διχασμός, Μικρασιατική εκστρατεία-καταστροφή του 1922, Προσφυγιά, «αποβολή» του Ελευθερίου Βενιζέλου από την ενεργό πολιτική, επαναφορά του με τη Συνθήκη της Λωζάννης: ανταλλαγή πληθυσμών.

http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathworld_1_06/05/2009_1288489

3.Ναζισμός και Ολοκαύτωμα: μια προσέγγιση του ρατσισμού στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία(για Λύκεια)

Φύλλο εργασίας
Κατάλογος πηγών για διερεύνηση του θέματος:
• http://www.el.wikipedia.org/wiki/ Ολοκαύτωμα (Βικιπαίδεια, ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια– αναζήτηση λήμματος Ολοκαύτωμα)
• http://www.matia.gr/library (ηλεκτρονική βιβλιοθήκη) > e-book της Αμαλίας Ηλιάδη > Αδόλφος Χίτλερ: ο ηγέτης και η εποχή του > Κεφάλαιο 16ο, Φυλετική και εξοντωτική πολιτική του Χίτλερ)
• http://www.yadvashem.org/ (ιστοσελίδα του Yad Vashem, Φορέα Μνήμης Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος) > The Auschwitz Album
• http://www1.ekebi.gr/fakeloi/fascism/index.htm (ψηφιακός φάκελος από την ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου με τίτλο Ο φασισμός και ο ναζισμός στην Ευρώπη) > Β΄ ενότητα, σύνδεσμοι: Από τον αντισημιτισμό και την αντιεβραϊκή πολιτική στη μαζική εξόντωση και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, Εγκλήματα των Γερμανών και των συνεργατών τους στις χώρες που κατέκτησαν, Εξόντωση των τσιγγάνων και άλλων πληθυσμιακών ομάδων
• www.ert-archives.gr/ (Οπτικοακουστικό Αρχείο της ΕΡΤ) > βίντεο 2 με τίτλο Μαρτυρίες – Διωγμός Εβραίων στην Κατοχική Ελλάδα και «Πανόραμα του Αιώνα: επεισόδιο 28» > κεφ. 8-10 «Γ’ Ράιχ και αντισημιτισμός»
• http://www.greekhelsinki.gr/greek/articles/dimou-7-5-00.html (Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι): ομιλία του Νίκου Δήμου με τίτλο Το ολοκαύτωμα που δεν λέγεται…
• http://www.eduportal.gr (Ελληνική Πύλη Παιδείας, Δημήτρη Κουτάντου: Εκπαιδευτική προσέγγιση του Ολοκαυτώματος)
Εργασία σε ομάδες με βάση τις πιο πάνω πηγές

α) Πληκτρολογήστε http://www.yadvashem.org/ για να συνδεθείτε με την ιστοσελίδα του Κέντρου Έρευνας και Εκπαίδευσης για το Ολοκαύτωμα Yad Vashem.
β) Στη συνέχεια επιλέξτε το σύνδεσμο The Auschwitz Album.
(=το άλμπουμ του Άουσβιτς).

γ) Να παρατηρήσετε με προσοχή τις εικόνες από το στρατόπεδο συγκεντρώσεως του Άουσβιτς1.
• Τι σας προκαλεί εντύπωση;
• Ποια συναισθήματα σας κυριεύουν αντικρίζοντας τις φωτογραφίες αυτές;
• Ποια ερωτήματα θα μπορούσαν να βασανίζουν τον καθένα από μας σήμερα που αντικρίζει τις φωτογραφίες αυτές;

δ) Να πληκτρολογήσετε http://www.el.wikipedia.org/wiki/ Ολοκαύτωμα για να συνδεθείτε με την ιστοσελίδα της Βικιπαίδεια.

ε) Να μελετήσετε την πρώτη παράγραφο της αρχικής σελίδας για να απαντήσετε στο πρώτο ερώτημα.

στ) Να επιλέξετε από τον πίνακα περιεχομένων της αρχικής σελίδας το 1. Ετυμολογία και χρήση του όρου και το 3. Θύματα, για να απαντήσετε στο δεύτερο και τρίτο ερώτημα.

1.Ποιο γεγονός περιγράφεται με τον όρο Ολοκαύτωμα, σύμφωνα με την Βικιπαίδεια;
2. Από πού προέρχεται η λέξη ολοκαύτωμα και πώς χρησιμοποιείται σήμερα;
3. Από ποιες πληθυσμιακές ομάδες προέρχονταν τα θύματα του Ολοκαυτώματος;

4. Να παρουσιάσετε συνοπτικά τις τέσσερις φάσεις που οδήγησαν σταδιακά στο Ολοκαύτωμα, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση του Raul Hilberg. Θα σας βοηθήσουν οι λέξεις-κλειδιά που σημειώνονται σε κάθε φάση μέσα στην παρένθεση.
Πηγές διερεύνησης:
• http://www.el.wikipedia.org/wiki/ Ολοκαύτωμα (Βικιπαίδεια, ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια – αναζήτηση λήμματος Ολοκαύτωμα)
• http://www.matia.gr/library (ηλεκτρονική βιβλιοθήκη) > e-book της Αμαλίας Ηλιάδη > Αδόλφος Χίτλερ: ο ηγέτης και η εποχή του > Κεφάλαιο 16ο, Φυλετική και εξοντωτική πολιτική του Χίτλερ)
• http://www1.ekebi.gr/fakeloi/fascism/index.htm (ψηφιακός φάκελος από την ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου με τίτλο Ο φασισμός και ο ναζισμός στην Ευρώπη) > Β΄ ενότητα, σύνδεσμοι: Από τον αντισημιτισμό και την αντιεβραϊκή πολιτική στη μαζική εξόντωση και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, Εγκλήματα των Γερμανών και των συνεργατών τους στις χώρες που κατέκτησαν, Εξόντωση των τσιγγάνων και άλλων πληθυσμιακών ομάδων.

Α΄ φάση: Ταυτοποίηση και προσδιορισμός (Νόμοι Νυρεμβέργης)
Β΄ φάση: Οικονομικές διακρίσεις και αποκλεισμός (Πρόγραμμα Αριοποίησης)

Γ΄φάση: Συγκέντρωση (γκέτο, στρατόπεδα συγκέντρωσης, στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας)

Δ΄φάση: Εξόντωση (Τάγματα εξόντωσης, Πρόγραμμα Ευθανασίας Τ-4, κινητοί θάλαμοι αερίων, στρατόπεδα θανάτου).

Πηγές διερεύνησης:
• http://www.el.wikipedia.org/wiki/ Ολοκαύτωμα (Βικιπαίδεια, ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια– αναζήτηση λήμματος Ολοκαύτωμα)
1. Τι υποστήριζαν οι συγγραφείς του βιβλίου «Άδεια Καταστροφής της Ζωής που Δεν Αξίζει να Ζει», το οποίο αναζωπύρωσε το γερμανικό κίνημα της Ευγονικής;
2. Πώς συνδέονται οι απόψεις τους με την αντιμετώπιση εκ μέρους των Ναζί των θυμάτων του Ολοκαυτώματος ως υπανθρώπων (Untermenschen), καθώς και με το χιτλερικό Πρόγραμμα Ευθανασίας Τ-4;

Πηγές διερεύνησης:
• http://www.matia.gr/library (ηλεκτρονική βιβλιοθήκη) > e-book της Αμαλίας Ηλιάδη > Αδόλφος Χίτλερ: ο ηγέτης και η εποχή του > Κεφάλαιο 16ο, Φυλετική και εξοντωτική πολιτική του Χίτλερ)

1.Σε ποιες θεωρίες βασίστηκε η πολιτική του Χίτλερ, σύμφωνα με τη συγγραφέα;
2. Πώς συσχετίζονται οι αντιλήψεις του Χίτλερ με τη θεωρία του κοινωνικού δαρβινισμού;
Πηγές διερεύνησης:
• http://www1.ekebi.gr/fakeloi/fascism/index.htm (ψηφιακός φάκελος από την ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου με τίτλο Ο φασισμός και ο ναζισμός στην Ευρώπη) > Α΄ ενότητα, σύνδεσμος: Η διανοητική και ιδεολογική προετοιμασία του ναζισμού

1. Να ανιχνεύσετε μέσα από τα αποσπάσματα του βιβλίου του Jeffrey Herf «Αντιδραστικός Μοντερνισμός» τις απόψεις των συντηρητικών επαναστατών σχετικά με τον αντισημιτισμό, την ιδέα της κοινότητας και της ανωτερότητας του γερμανικού λαού.
2. Να συσχετίσετε τις πιο πάνω απόψεις με τη ναζιστική ιδεολογία που είχε ως ακραία συνέπεια το Ολοκαύτωμα.

Πηγές διερεύνησης:
• http://www.eduportal.gr (Ελληνική Πύλη Παιδείας, Δημήτρη Κουτάντου: Εκπαιδευτική προσέγγιση του Ολοκαυτώματος)

  1. Να περιγράψετε τις εικόνες και να τις σχολιάσετε σε σχέση με το πώς παρουσίαζε η ναζιστική προπαγάνδα τους Εβραίους.
    2. Να καταγράψετε και να σχολιάσετε τους τρόπους με τους οποίους καλλιεργούσαν οι Ναζί σε μικρά παιδιά και σε νέους αρνητικά στερεότυπα για τους Εβραίους.
  2. 2. Β)Σκέψεις και Παρατηρήσεις για τη Διδασκαλία  με  τις νέες  τεχνολογίες (ΤΠΕ)

Η  «ψηφιακή  γενιά»  δεν  είναι  τόσο  έτοιμη!

Οι  εκπαιδευτικοί  «αναγνωρίζουν»  ότι  οι  μαθητές  ανήκουν  σε  μια  γενιά  που  έχει  διαφορετική  αντίληψη  για  την  έννοια  της  επικοινωνίας, την  απασχολούν  ζητήματα  της  διαδικτυακής  ζωής  και  της  διαδικτυακής  ταυτότητας  και  γνωρίζει  περισσότερα  από  τους  καθηγητές  σε  σχέση  με  την  τεχνολογία. Όμως, ταυτόχρονα  οι  περισσότεροι  συμφωνούν στο  ότι  οι  δεξιότητες  των  μαθητών  συνήθως  περιορίζονται  στη  χρήση  σελίδων  κοινωνικής  δικτύωσης  και  εργαλείων  επικοινωνίας  και  στη  χρήση  ψηφιακών  μέσων  (φωτογραφική, κινητό  κτλ.).  Συνήθως  οι  δεξιότητές  τους  δε  σχετίζονται  με  την  ενασχόληση  με  την  τεχνολογία  ως  μέσο  έκφρασης, δημιουργίας  και  μάθησης. Επίσης,  οι  μαθητές  δεν  έχουν  αίσθηση  του  μέτρου  και  συναίσθηση  των  κινδύνων, ενώ  υποφέρουν  και  από  διαδικτυακές  «ασθένειες» (π.χ. απόσπαση  προσοχής).

Οι  μαθητές  πολλές  φορές  αντιδρούν  όταν  πρέπει  να  εξοικειωθούν  με  διαφορετικά  Web  2.0  εργαλεία, ενώ  δεν  έχουν  δεξιότητες  σχεδιασμού, συνεργασίας  και  συντονισμού  έργων. Παράλληλα  δεν  είναι  σε  θέση  να  ελέγξουν  τον  καταιγισμό  ιδεών  και  πληροφοριών  που  δέχονται  μέσα  από  την  ενασχόλησή  τους  με  τα  συγκεκριμένα  εργαλεία.

Τεχνολογικά  προβλήματα.

Στα  περισσότερα  σχολεία  υπάρχει  ένα  μόνο  εργαστήριο, το  οποίο  πρέπει  να  μοιράζονται  όλες  οι  τάξεις  και  όπου  παράλληλα  πραγματοποιείται  το  μάθημα  της  πληροφορικής, με  αποτέλεσμα  να  δημιουργείται  αυτομάτως  ένα  σύνθετο  πρόβλημα  συντονισμού  της  αξιοποίησής  του, αλλά  και  επίβλεψης-συντήρησής  του. Επιπλέον, οι  ηλεκτρονικοί  υπολογιστές  των  σχολείων  συχνά  δεν  είναι  αντίστοιχης  ποιότητας  με  αυτούς  που  έχουν  στο  σπίτι  τους  οι  μαθητές, με  αποτέλεσμα  η  εμπειρία  τους  να  είναι  απογοητευτική. Ακόμη, δεν  είναι  σπάνια τα προβλήματα  συνδεσιμότητας, τα  οποία  μπορούν  να  ανατρέψουν  ριζικά  και  απρόβλεπτα  τον  διδακτικό  σχεδιασμό.

Έλλειψη  καθοδήγησης  και  ευκαιριών  κατάρτισης.

Πάρα  πολλές  φορές  τονίστηκε  η  έλλειψη  ευκαιριών  κατάρτισης  και  η  απουσία  ολοκληρωμένων  προτάσεων  και  κατάλληλου  υλικού  από  το  επίσημο  εκπαιδευτικό  σύστημα. Οι  εκπαιδευτικοί  θεωρούν  ότι  είναι  ιδιαίτερα  απαιτητικό  να  παίρνουν  μόνοι  τους  τα  στάδια  ωρίμανσης  της  αξιοποίησης  της  Web  2.0  τεχνολογίας  χωρίς  υποστήριξη. Χωρίς  τις  κατάλληλες  οδηγίες  σχεδίασης  δημιουργικών  δραστηριοτήτων, ή  κατάλληλα  προετοιμασμένες  διδακτικές  προτάσεις, χάνουν  χρόνο, ορισμένες  φορές  απογοητεύονται  ή  εγκαταλείπουν  τις  προσπάθειές  τους.

Web 2.0  εργαλεία: χρήσιμα  και  για  την  επαγγελματική  εξέλιξη  των  εκπαιδευτικών.

Η  εκπαιδευτική  χρήση  των  Web  2.0  τεχνολογιών  δεν  περιορίζεται  μόνο  στη  βελτίωση  και  τον  εμπλουτισμό  της  μαθησιακής  εμπειρίας  των  μαθητών, αλλά  επιπλέον  βοηθά  σημαντικά  και  την  επαγγελματική  εξέλιξη  των  εκπαιδευτικών. Οι  εκπαιδευτικοί  χρησιμοποιούν   Web  2.0  εργαλεία  στον  προσωπικό  τους  χρόνο  ως  μέσα  έρευνας, δημιουργίας, επικοινωνίας  και  δικτύωσης, με  σκοπό  να  βελτιώσουν  τις  διδακτικές  πρακτικές  τους  και  τις  τεχνολογικές  τους  δεξιότητες.

Οι  εκπαιδευτικοί  θεωρούν  εξαιρετικά  σημαντικά  ότι  μέσω  των  εργαλείων  κοινωνικής  δικτύωσης  γίνεται  πλέον  δυνατή  η  αλληλεπίδραση  με  πρωτοπόρους  δασκάλους  στο  δικό  τους  γνωστικό  αντικείμενο, με  άτομα  που  αποτελούν  για  αυτούς  παραδείγματα  προς  μίμηση  και  πηγές  έμπνευσης. Η  κοινωνική  παρουσία  τέτοιων  ατόμων  αποτελεί  μια  ιδιαίτερη  πηγή  χρήσιμων  πληροφοριών, που  δε  θα  μπορούσαν  να  εντοπίσουν  με  μια  απλή  διαδικτυακή  αναζήτηση.

Ένα  ακόμα  θετικό  στοιχείο  είναι ότι οι  εκπαιδευτικοί,  μέσα  από  τη  δικτύωσή  τους  με  συναδέλφους  τους, αρχίζουν  ένα  διάλογο  γύρω  από  τα  εκπαιδευτικά  δρώμενα  απέναντι  στα  οποία  καλούνται  να  διαμορφώσουν  στάσεις  και  να  καταθέσουν  προτάσεις.

Παροτρύνσεις  προς  συναδέλφους.

Καλλιέργεια  θετικής  στάσης  απέναντι  στην  τεχνολογία.

Είναι γεγονός πως χρειάζεται  τόλμη  στη  χρήση  των  νέων  τεχνολογιών. Οι  περισσότεροι  εκπαιδευτικοί  βρίσκουν  πολύ  καλή  ιδέα  την  χρήση  τους  κατά  την  διάρκεια  του  μαθήματος, αλλά  λίγοι  τολμούν  να  τις  εντάξουν  στις  εκπαιδευτικές  τους  πρακτικές, γιατί  φοβούνται  τη  διαδικασία.  Για  να  σταματήσουν  να  βλέπουν  με  καχυποψία  τη  χρήση  της  τεχνολογίας  μέσα  στην  τάξη,  οφείλουν  να  γίνουν  κυρίαρχοι  της  ψηφιακής  τους  ταυτότητας  και  να  αξιοποιήσουν  τον  αστείρευτο  πλούτο  που  παρέχει  το  διαδίκτυο  και  τα  κοινωνικά  δίκτυα  των  εκπαιδευτικών. Η  αρνητική  στάση, ο  φόβος  και  η  καχυποψία  χωρίς  να  υπάρχει  γνώμη  για  το  αντικείμενο  φέρνει  μόνο  εμπόδια  και  παρακωλύει  την  εξέλιξη  στον  εκπαιδευτικό  τομέα.

Καλλιέργεια  θετικής  στάσης  απέναντι  στη  συμμετοχή  και  το  διαμοιρασμό.

Ως  σημαντικό  στοιχείο  προσεγγίζεται  η  ύπαρξη  αλληλοϋποστήριξης  ανάμεσα  στους  εκπαιδευτικούς. Ο  κάθε  εκπαιδευτικός  πρέπει  να  νιώθει  ότι  ανήκει  σε  μία  κοινότητα  που  θα  τον  υποστηρίξει  σε  οποιαδήποτε  δυσκολία. Επιπλέον, είναι  σημαντικό  αξιοσημείωτες  προσπάθειες  ή  ακόμη  και  αρνητικά  παραδείγματα, να  δημοσιεύονται  ώστε  να  ενημερώνονται  όλοι  οι  ενδιαφερόμενοι.

Αντιμετώπιση  του  φόβου  της  έκθεσης  προς  τους  μαθητές.

Η  φοβία  της  έκθεσης  προς  τους  μαθητές  μπορεί  να  ξεπεραστεί  αν  οι  καθηγητές  απαρνηθούν  το  ρόλο  της αυθεντίας  στο  μάθημα,  και  αν  δώσουν  στους  μαθητές  τη  δυνατότητα  να  αναλάβουν  έναν  πιο  ενεργό  ρόλο  κατά  τη  διδασκαλία. Οι καθηγητές πρέπει να  προτρέπουν  τους  συναδέλφους  τους,  όταν  διαπιστώνουν  ότι  ένας  μαθητής  έχει  αρκετές  γνώσεις  πάνω  σε  ένα  τεχνολογικό  αντικείμενο, να  «εκμεταλλεύονται»  τις  γνώσεις  αυτές  για  το  συνολικό  όφελος  των  μαθητών. Για  παράδειγμα, μπορούν  να  αναθέτουν  ηγετικούς  ρόλους  ή  να  χρίζουν  βοηθούς  τους, τους  μαθητές  που  φαίνεται  να  γνωρίζουν  κάτι  παραπάνω  σχετικά  με  το  αντικείμενο  με το οποίο  ασχολούνται.

Προσήλωση  στους  διδακτικούς  στόχους.

Δεν  πρέπει  οι  τεχνολογικές  εκπαιδευτικές  δραστηριότητες  να  αντιμετωπίζονται  ως  συμπληρωματικές  ή  παρεμφερείς  εκπαιδευτικές  δραστηριότητες. Πρέπει  να  εστιάζονται  σε  συγκεκριμένους  διδακτικούς  στόχους  και  να  τους  εξυπηρετούν. Με  αυτή  την  προσέγγιση, θα  είναι  εξίσου  χρήσιμες  και  σημαντικές  εκπαιδευτικές  δραστηριότητες  για  τους  μαθητές.

Στο  επίκεντρο  των  Web  2.0  εκπαιδευτικών  δραστηριοτήτων  τοποθετείται  ο  μαθητής, γεγονός  που  γεννά  την  ανάγκη  προσαρμογής  του  ρόλου  του  εκπαιδευτικού  και  αλλαγής  των  πρακτικών  του. Μια  διαδικασία  που  χρειάζεται  προσπάθεια, αφού  οι  περισσότεροι  εκπαιδευτικοί  έχουν  μάθει  να  λειτουργούν  σύμφωνα  με  ένα  δασκαλοκεντρικό  μοντέλο  μάθησης, που  δεν  είναι  εύκολο  να  εγκαταλείψουν.

Οι  «πρωτοπόροι»  καθηγητές  υποστηρίζουν  πως  αρκετές  φορές  κατά  τη  διάρκεια  της  προσπάθειας  ενσωμάτωσης  του  Web  2.0  στην  εκπαιδευτική  διαδικασία, αισθάνθηκαν  μόνοι, χωρίς  κατάλληλη  καθοδήγηση  και  με  κύριο  συμπαραστάτη  μια  περιορισμένη  ομάδα  συναδέλφων  τους, που  μοιράζονται  αντίστοιχες  εμπειρίες  τους  μέσα  από  τα  κοινωνικά  μέσα. Όλοι  όμως  συμφωνούν  ότι  παρ’ όλες  τις  δυσκολίες, μια  τέτοια  προσπάθεια  είναι  απαραίτητη  καθώς  έχει  ουσιαστικά  οφέλη  για  μαθητευόμενους  και  διδάσκοντες.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία: Μαρτυρίες 26 πρωτοπόρων Ελλήνων εκπαιδευτικών για την ένταξη του Web 2.0 στην τάξη. Θεσσαλονίκη, Ιανουάριος 2012. Παλαιγεωργίου Γιώργος, Γραμματικοπούλου Αθηνά, Νίκα Παναγιώτα. Τεχνολογίες Κοινωνικής Δικτύωσης στην Εκπαίδευση-Μ.Π.Σ. – Τμήμα Πληροφορικής-Α.Π.Θ.



Δεν υπάρχουν σχόλια »

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.

Αφήστε μια απάντηση