Σύγχρονες Τεχνικές Ανάπτυξης Λεξιλογίου

Η ανάπτυξη ενός δυνατού λεξιλογίου είναι κρίσιμη για την μαθησιακή επίδοση και την καθημερινή επικοινωνία όλων των μαθητών, ειδικά εκείνων με μαθησιακές δυσκολίες. Ακολουθούν μερικές τεχνικές με βάση τη σύγχρονη βιβλιογραφία και πλούσιο υλικό προς χρήση:

  1. Χρήση Πολυαισθητηριακών Δραστηριοτήτων

Οι πολυαισθητηριακές μέθοδοι διδασκαλίας συνδυάζουν οπτικά, ακουστικά και κιναισθητικά ερεθίσματα για να βοηθήσουν τους μαθητές να μάθουν νέες λέξεις (Shaywitz, 2020).

  1. Διαδραστικές Τεχνολογίες

Τα διαδραστικά λογισμικά και εφαρμογές παρέχουν ευκαιρίες για εξατομικευμένη μάθηση και επανάληψη, προσαρμοσμένες στις ανάγκες κάθε μαθητή (Dalton & Grisham, 2019).

  1. Ενσωμάτωση Εικονογραφημένων Ιστοριών

Η χρήση εικονογραφημένων ιστοριών βοηθά τους μαθητές να συνδέουν λέξεις με εικόνες και να κατανοούν καλύτερα το νόημά τους (Wright, 2018).

  1. Στρατηγικές Αυτορρύθμισης

Η διδασκαλία στρατηγικών αυτορρύθμισης, όπως οι σημειώσεις και η χρήση λεξικών, ενισχύει την αυτονομία των μαθητών στη μάθηση νέων λέξεων (Harris et al., 2021).

  1. Ομαδική Συνεργασία και Συζήτηση

Η συνεργατική μάθηση και οι ομαδικές συζητήσεις ενθαρρύνουν τη χρήση και την κατανόηση νέων λέξεων σε πραγματικά πλαίσια επικοινωνίας (Johnson & Johnson, 2017).

  1. Δραστηριότητες Δραματοποιημένης Ανάγνωσης

Η δραματοποίηση ιστοριών και κειμένων επιτρέπει στους μαθητές να βιώνουν ενεργά τις λέξεις και να τις κατανοούν σε βάθος (Neelands, 2020).

  1. Καθοδηγούμενη Ανάγνωση

Η καθοδηγούμενη ανάγνωση με έμφαση σε νέες λέξεις μέσα στο κείμενο βοηθά τους μαθητές να κατανοούν και να θυμούνται το λεξιλόγιο (Vaughn et al., 2019).



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

Στο παρακάτω αρχείο θα βρείτε υλικό με δισύλλαβες λέξεις, που θα σας βοηθήσει να ενισχύσετε το λεξιλόγιο των παιδιών (προσληπτικό και εκφραστικό):

  1. Δείχνουμε τις εικόνες και κατονομάζουμε
  2. Δείχνει το παιδί τις εικόνες και εμείς κατονομάζουμε
  3. Ζητάμε από το παιδί να μας δείξει κάποια συγκεκριμένη εικόνα μεταξύ επιλογών (π.χ. δείξε μου την μπάλα)
  4. Κοιτάζουμε τις εικόνες μαζί με το παιδί και ταυτόχρονα λέμε συλλαβιστά την λέξη δείχνοντας τα σχήματα που υπάρχουν κάτω από κάθε συλλαβή.
  5. Κοιτάζουμε τις εικόνες μαζί με το παιδί και ταυτόχρονα δείχνουμε το πρώτο σχήμα και λέμε εμείς την πρώτη συλλαβή κάθε λέξης, προτρέποντας το παιδί να δείξει το δεύτερο σχήμα και να πει την δεύτερη συλλαβή της λέξης.
  6. Το παιδί κοιτάζοντας την εικόνα και με την βοήθεια των σχημάτων λέει και τις δυο συλλαβές κάθε λέξης μόνο του.



Λήψη αρχείου