Προφίλ Γραφείου

ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Δ/ΝΣΗΣ ΔΕ Α΄ ΑΘΗΝΑΣ

ΥΠΕΥΘΥΝΗ: Χιόνη Μαρία

Τηλ : 210 7700690

e-mail: agygeias@dide-a-ath.att.sch.gr

ιστότοπος: http://dide-a-ath.att.sch.gr/new <σχολικές δραστηριότητες <αγωγή υγείας

Υγεία: είναι η κατάσταση της πλήρους σωματικής ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας).

Αγωγή Υγείας: είναι μια διαδικασία που στηρίζεται σε επιστημονικές αρχές και χρησιμοποιεί προγραμματισμένες ευκαιρίες μάθησης, που δίνουν τη δυνατότητα στους ανθρώπους, όταν λειτουργούν ως άτομα ή ως σύνολο, να αποφασίζουν και να ενεργούν συνειδητά για θέματα που επηρεάζουν την υγεία τους.

Προαγωγή της υγείας: είναι η διαδικασία μέσα από την οποία τα άτομα γίνονται ικανά να ελέγχουν και να βελτιώνουν τη υγεία τους.

Η προαγωγή της υγείας προσπαθεί να συνδυάσει τις προσωπικές επιλογές και την κοινωνική ευθύνη για την υγεία. Επομένως για να υλοποιηθεί μια αποτελεσματική παρέμβαση για την υγεία θα πρέπει να δημιουργηθούν υποστηρικτικά περιβάλλοντα, να δομηθούν κοινωνικά δίκτυα και να αναπτυχθούν οι προσωπικές δεξιότητες.

Ο πιο κατάλληλος τόπος για την προαγωγή της υγείας, εκτός από την οικογένεια είναι το σχολείο.

Στο πλαίσιο αυτό οι σχολικές δραστηριότητες Αγωγής Υγείας έχουν προγράμματα με γενικούς στόχους:

ü  Αναβάθμιση της σχολικής ζωής και σύνδεσή της με την κοινωνική πραγματικότητα

ü  Πρόληψη του αποκλεισμού των νεαρών ατόμων από την κοινωνία και την αγορά εργασίας

ü  Ανάπτυξη δεξιοτήτων και διαμόρφωση ατόμων με κριτική στάση

ü  Μείωση της σχολικής αποτυχίας και της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης

Και θεματολογία:

ü  εξαρτήσεις (καπνός, αλκοόλ, ναρκωτικά)-χρήση και κατάχρηση ουσιών και φαρμάκων

ü  διατροφή (μεσογειακή διατροφή, παχυσαρκία, διατροφικές διαταραχές, η πείνα στον κόσμο, σχολικά κυλικεία, αρωματικά φυτά και βότανα, γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα, φυτοφάρμακα, κα)

ü  ψυχική υγεία

ü  επιδράσεις παραμέτρων του περιβάλλοντος στην ψυχική ή σωματική υγεία και επίδοση

ü  εθελοντισμός, αιμοδοσία, δωρεά ιστών και οργάνων

ü  διαφυλικές σχέσεις, σεξουαλική αγωγή, ΣΜΝ-AIDS, ισότητα των δύο φύλων, εφηβεία και σεξουαλικότητα, σεξουαλική παρενόχληση, trafficking

ü  στοματική υγιεινή

ü  βία στο σχολείο, στην οικογένεια, στον αθλητισμό

ü  πρόληψη καρκίνου- πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων

ü  ατυχήματα και πρώτες βοήθειες

ü  κυκλοφοριακή αγωγή

ü  ρατσισμός, κοινωνικός αποκλεισμός, διαπολιτισμικότητα, ξενοφοβία

ü  ρόλος των ΜΜΕ – επιδράσεις ,επιρροές-διαφήμιση και νέοι

ü  άγχος και σχολική αποτυχία-εγκατάλειψη σχολείου

ü  επικίνδυνα και ανθυγιεινά επαγγέλματα-ασφάλεια στο χώρο εργασίας

ü  ψυχαγωγία-διαχείριση ελεύθερου χρόνου-ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο

ü  φυσική άσκηση, αθλητικές δραστηριότητες

ü  Πολιτική προστασία, πρόληψη και αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων (πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμοί)

ü  ανάπτυξη δεξιοτήτων για την αντιμετώπιση του άγχους και του φόβου (πριν από εξετάσεις, αγώνες κλπ)

ü  διαχείριση της απώλειας και του πένθους

ü  ανθρώπινα δικαιώματα, δικαιώματα παιδιού και διαμόρφωση ενεργών πολιτών

ü  αποδοχή της διαφορετικότητας-άτομα με ειδικές ικανότητες

ü  παιχνίδι, θέατρο, μουσική και χορός ως παράγοντες σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας

ü  διαπροσωπικές σχέσεις-δεξιότητες επικοινωνίας

ü  τοξικές ουσίες στο περιβάλλον-επιδράσεις υπεριώδους ακτινοβολίας-ηχορύπανση

ü  αγωγή του καταναλωτή

ü  υγεία και αρρώστια μέσα από την λογοτεχνία και την τέχνη, μνημεία σχετιζόμενα με την υγεία

ü  υγεία και οικονομική κρίση

Το Γραφείο Αγωγής Υγείας:

ü  παρακολουθεί, υποστηρίζει και αξιολογεί τα προγράμματα που εκπονούνται στις σχολικές μονάδες

ü  παρέχει εκπαιδευτικό υλικό και βιβλιογραφία για την υλοποίηση των προγραμμάτων

ü  στηρίζει και επιμορφώνει τους εκπαιδευτικούς σε θέματα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς

ü  οργανώνει ημερίδες, συναντήσεις εργασίας και παρεμβάσεις σε θέματα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς.

Σε ερωτήματα που τίθενται συχνά σε σχέση με τα αποτελέσματα των προγραμμάτων Προαγωγής και αγωγής υγείας θα προτείναμε την παρακάτω ιστορία:

Σε  κάποια παραθαλάσσια περιοχή ένας επισκέπτης διασχίζοντας την παραλία παρατήρησε ένα ηλικιωμένο κύριο ο οποίος αγωνιζόταν να ρίξει στο νερό όσους περισσότερους αστερίες μπορούσε. Αστερίες που μετέφερε η πλημμυρίδα και εναπόθετε στην ακτή, όταν αυτή αποσύρονταν κατά το φαινόμενο της παλίρροιας. Όταν ο επισκέπτης τον ρώτησε   γιατί ματαιοπονεί εφόσον η παλίρροια θα επαναλάμβανε το ίδιο και οι περισσότεροι αστερίες θα βρίσκονταν στην ακτή ξανά, αυτός απάντησε «Πράγματι, μπορεί για όλους τους υπόλοιπους αστερίες η κίνησή μου να είναι μάταιη. Γι αυτόν όμως, και παίρνοντας έναν τον πέταξε μέσα στο νερό, αυτή η κίνηση μπορεί να είναι κίνηση ζωής!»